• amerika

Balkan-tråden

Jag är svensk och min blivande make kommer från Montenegro. Vi gifter oss i maj 2014 i Sverige och kommer att ha en borgerlig cermoni då min blivande är (icke utövande) muslim. 

Det är ju både inspirerande och utmanande att mixa två olika kulturer och olika seder och traditioner och jag skulle gärna bolla idéer, dela tips och råd med andra i samma utgångsläge.

Därför undrar jag: Finns det fler här på BT som ska gifta sig med någon från Balkan eller som själva kommer från Balkan och ska gifta sig med en svensk? 

• Svar på tråden Balkan-tråden
  • Kroatien2013

lite sent men här är några bilder där korsagerna syns...(olika för kvinnor o män, tjejernas är som armbukett

)
  • amerika
    Kroatien2013 skrev 2013-07-16 19:35:17 följande:
    lite sent men här är några bilder där korsagerna syns...(olika för kvinnor o män, tjejernas är som armbukett)
    Tack!!! Glad
  • Blivande Brud 2014

@Kroatien2013: jätte fina! Vad hade ni för blommor? Dom var väldigt snygga!

@Amerika: Jag tror att han dog i en bilolycka.. det var vinter... och halt... Rynkar på näsan 

• amerika

Har läst på lite om Tose Proeski: han var från Makedonien och omkom i en bilolycka i Kroatien i november 2007, 26 år gammal. Makedonien utlyste dagen efter hans död till nationell sorgedag - det är inte fy skam minsann!!
    Och av det jag hört, så gillar jag hans musik. Det bådar ju gott! Flört 

• Blivande Brud 2014

ja ellerhur. väldigt fin röst! Jag älskar hans musik. nu har mina föräldrar åkt ner.. jag är inte alls avundsjuk... nej nej... Tungan ute

• amerika
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-17 21:55:30 följande:
     nu har mina föräldrar åkt ner.. jag är inte alls avundsjuk... nej nej... Tungan ute
    haha, förstår det!! Jag längtar ihjäl mig efter att min sambo ska komma hem istället, han kommer i helgen (lördag el söndag, men det är ju Balkan-tid, så inte mer precist än så Flört )

Jag har ju faktiskt inte besökt något land på Balkan... så när jag åker ner dit i höst, blir det första gången för mig både att träffa sambons familj men oxå att ta del av landskapet, kulturen, maten o allt det andra. Ser fram emot det! har en (svensk) kollega som har turistat i Kroatien jag vet inte hur många år i rad och älskar det!! Det enda hon tröttnat på är ajvar, men det älskar jag!! MIn sambos mamma gör egen ajvar och vi brukar få en burk då och då - sååå gott!! Hoppas han har med sig en hel resväska full m ajvar hem nu när han kommer! Tungan ute
  • Blivande Brud 2014

Kroatien är heeelt underbart! Om du får möjlighet någongång... Åk till Dubrovnik! Underbar stad. Vacker, Romantisk, social.. och massa sol och helt fantastiska stränder. Om du är i Bosnien så måste man ju såklart besöka Sarajevo men även Mostar är väääldigt mysig stad. Mina top 3 rekomendationer... Och dom är inte alls baserade på det faktum att jag är född i Dubrovnik. Pappa är från Mostar och.. tja... Sarajevo är ju huvudstaden haha Cool

• amerika

Jag förstår att Kroatien är underbart! Det är ju omåttligt populärt som resmål och det kan man ju förstå. Jag har varit en hel del i Italien, på andra sidan vattnet och i Grekland, så jag tänker att det är samma vatten, annan kultur, men lika vackert Solig

Min blivande kommer ju inte från kusten i Montenegro, men har jobbat på ett hotell i Herceg Novi på kusten så han känner till det bra. Och kan pruta på lägenhetshyran om det behövs! haha
    Skulle vara underbart att bila ner så man kan få allt: Slovenien, Kroatien, Bosnien och Montenegro.

Fick veta igår att det inte blir nån hemgjord ajvar, finns ingen mogen paprika nu.... Nästa gång vi åker ner (i höst) kan vi få. Men sprit skulle han visst ta med sig, hans pappa gör egen slivovic Tungan ute 

Apropå fina länder, vart har ni tänkt åka på bröllopsresa? Vi kommer inte ha råd att göra det samma år som bröllopet och så har vi svårt att bestämma oss för om vi ska åka till sol och bad eller en maffig storstadsupplevelse... 

• Blivande Brud 2014

det är jätte kul att bila ner. vi brukade göra det förr. slovenien är jätte fint också. Sjukt trevliga människor.

Vi håller på och kollar lite på det. Jag hade nog hellst viljat åka ganska så direkt efter bröllopet... men vi får se Vi har kollat på allt ifrån New York till Karibien till Australien.. man vill ju åka överallt! :-P och så vill man ju åka till ställen som är sååååå dyra att man tappar hakan!

• amerika

Ja, allting kostar!! 
    New York vill vi gärna åka till men det måste ju inte nödvändigtvis vara på bröllopsresa, förstås. Från början ville vi gifta oss där. Men jag tappade modet när jag insåg hur krångligt det var när man ville gifta sig borgerligt och vi kommer från varsitt land.... 
    Skulle vara mysigt att bara kunna få ägna sig åt varandra på just bröllopsresan, ha det lite lyxigt. Så känner jag. Så kan man ta de där upplevelsegrejorna sen, tillsammans med barnen kanske. Mina barn är ju ganska stora (13 och 9) så de gillar ju oxå att uppleva. Men dem vill man förstås inte ha med på bröllopsresan!!
    Istanbul är jag lite sugen på. Blandning av öst och väst, lyx och genuint, gammalt och nytt. En mini moon vore coolt där! 

Svar på tråden Balkan-tråden