• Loveit

Skulle ni kunna bjuda på hembränt?

Jag har läst många trådar här på BT men har aldrig läst någon där det ska serveras hembränt. Det är väl inte så vanligt men i vissa mindre byar är man inte blyg med hembränt. Så skulle ni kunna servera hembränt i t.ex en bål? Motivera gärna era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-01 13:46
    Ville bara skriva att vi inte kommer servera hembränt. Däremot har vi varit på ett bröllop där det serverades hembränt i bålen. Det var inget som gästerna fick höra innan.

Några gäster surade ihop lite (förståeligt) medan andra inte brydde sig alls.

Intressant att läsa era åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?
  • passionsblomman
    Sofie R skrev 2013-07-01 17:39:53 följande:
    Efter alla de liter jag och alla jag känner förtärt så tycker jag att det känns rätt lugnt, så det känns inte som en risk. Inte större risk än om man köper sprit på annat håll, för som sagt, det kan va dret det också!
    Hahaha, oh milde himmel, det var länge sedan jag hörde ett så smart resonemang Det måste ha varit...

..ungefär när jag lyssnade på killen som tyckte att han rökt så pass mycket hash att han kunde konstatera att det absoluuut inte var skadligt på något som helst vis. Och naturligtvis var alla som inte tyckte hash var så bra att hålla på med bara tråkiga insnöade moraltanter.

Tänk, så lustigt hur vissa saker liksom återkommer. Cool

Du får förresten fortfarande gärna försöka svara på min fråga jag ställde förut.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Principisessan

Nej usch nej, aldrig. Fick faktiskt hembränt i en drink hemma hos ett par vänner. De hade hällt över det i en systemflaska och hade gjort egen martini på det. Blev faktiskt både ställd och irriterad. Paret i fråga hade över medel i inkomst, och här i krokarna där vi bor fanns är det absolut inget som hör till vanligheterna.Snarare så att om någon har illegal sprit så är den köpt från en lastbil från tyskland, typ. 

Förklarade lite torrt att jag inte vill bli serverad fulsprit utan min vetskap, då tar jag hellre med mig en flaska vin själv. De blev lite småsura men förstod min ståndpunkt.  

• Sofie R

Jag klassar er som moraltanter för att ni leker brorduktig och låtsas att bara för att det är olagligt så måste man undgå all kontakt med det. Sluta va såna jäkla hycklare och erkänn att ni också kört för fort, haft er hund lös när det råder koppeltvång, glömt scanna osten på Ica. Kom även ihåg att man kan dö av vilken sprit som helst. I rätt (eller fel) mängd. Jag argumentera för min sak, att jag tycker det är helt ok att bjuda på hembränt.

• Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-01 23:53:39 följande:
    Jag klassar er som moraltanter för att ni leker brorduktig och låtsas att bara för att det är olagligt så måste man undgå all kontakt med det. Sluta va såna jäkla hycklare och erkänn att ni också kört för fort, haft er hund lös när det råder koppeltvång, glömt scanna osten på Ica. Kom även ihåg att man kan dö av vilken sprit som helst. I rätt (eller fel) mängd. Jag argumentera för min sak, att jag tycker det är helt ok att bjuda på hembränt.
    Undrar vad du läser för något... För det är i alla fall inte vad jag skriver. 
    Och inte heller vad många andra skriver.
    Om du läser mellan raderna och drar egna slutsatser så får det stå för dig.

Och nej jag har inte hunden lös, nej jag kör inte för fort och nej jag snattar inte i affären.
    Däremot har jag (som jag skrev tidigare) druckit HB flera gånger, och det slutade inte särskilt bra. Men eftersom du väljer att ignorera de svar du får på de frågor du ställer och verkar mer intresserad av att tala om för alla andra hur trista, tråkiga och moraliska alla är så känns det ju inte som att du är här för att diskutera ämnet.
    Och då är det ju ingen idé att fortsätta diskussionen heller. 
  • darkHorse
    Det är möjligt att de flesta gör något olagligt någon gång, men jag tror dels att de finns de som inte gör det särskilt ofta. Dels att det finns olika former av olydnad. Att bjuda andra ovetandes på HB påverkar ju även deras liv. Förutom den redan nämda risken för skador (JA, det händer!) så ger man inte sina gäster ett val om de vill dricka HB eller ej. Jag tycker det är en viss skillnad att erbjuda lagligt inköpt vin. Inte heller skulle det vara ok att bjuda folk ovetandes på haschbrownies eller tatuera dem i sömnen.
    Det skulle kännas liiiite mer ok om ni hade båda alternativen och tydligt markerade vad som var HB och vad som var vanlig sprit. Fast vem skulle då dricka HB?
  • Sofie R

Jag skulle ju självklart informera gästerna om vad de dricker, aldrig varit nått annat på tal!

• darkHorse
    Sofie R skrev 2013-07-02 09:27:08 följande:
    Jag skulle ju självklart informera gästerna om vad de dricker, aldrig varit nått annat på tal!
    I TS exempel hade paret inte talat om det för gästerna, därför kändes det inte självklart. Skulle det finnas alternativ om man inte ville dricka HB?
  • passionsblomman
    Jahaaaa...

...så du menar att när du kallar andra för olika tillmälen som
    jäkla hycklare
    moraltant
    bror duktig
    för att du minsann vet vad de brukar göra i fråga om olagligheter.

...det är då du argumenterar för din sak och vet vad du pratar om?
    Eller när är det du har argument tänkte du?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Madicken

OJOJOJ. Om man bjuder sina gäster på hembränt på sitt bröllop så verkar det som att man inte bry sig om nånting. Skit i att era VÄNNER och era FAMILJER (=gästerna) kan bli jättesjuka liksom..
    Fy fan. Har man inte råd med riktig dricka så lägg ner.

Om man väljer att dricka HB hemma, fine det är upp till va och en! Absolut!

Men att ens fundera på att bjuda på det på en fest, ett BRÖLLOP.. 
    Det är vårdslöst, omdömeslöst, snålt, straffbart, moraliskt förkastligt.

Kalla mig moraltant om ni vill, jag bryr mig inte det minsta. Tycker det är riktigt lågt att göra så, speciellt om gästerna ej får infon om att det är hembränt i glaset.

Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?