• Loveit

Skulle ni kunna bjuda på hembränt?

Jag har läst många trådar här på BT men har aldrig läst någon där det ska serveras hembränt. Det är väl inte så vanligt men i vissa mindre byar är man inte blyg med hembränt. Så skulle ni kunna servera hembränt i t.ex en bål? Motivera gärna era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-01 13:46
    Ville bara skriva att vi inte kommer servera hembränt. Däremot har vi varit på ett bröllop där det serverades hembränt i bålen. Det var inget som gästerna fick höra innan.

Några gäster surade ihop lite (förståeligt) medan andra inte brydde sig alls.

Intressant att läsa era åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?
  • FruForsmark

Blind, Sofia man kan dö om det blev fel i processen. Vill man ta den risken bland sina nära och kära för att spara in några slantar? Och ja jag har druckit hembär som ung tjej på landsbygden, tack och lov kom vettet med åldern

• Kalaspinglan

Nix pix, hembränt är inget för mig.

Har aldrig druckit hembränt, och om jag får välja, så kommer jag aldrig att smaka på det heller.

Dricker inte starksprit överhuvudtaget eftersom jag inte tycker det är gott, om allt detta gör mig till en moraltant tackar jag för kommentaren och fortsätter som förut.

• passionsblomman
    Sofie R skrev 2013-07-01 13:55:16 följande:
    Jag är lite fascinerad över vilka moraltanter alla tycks vara! En fråga som jag ställer mig är; vet ni ens vad ni pratar om? Har ni smakat hembränt? Ja, jag vet att det kan va varierande kvalitet, men det kan det banne mig vara på bolaget också! Har varit med om att en flaska "40%" sprit frusit till is, som var köpt på bolaget. Det finns många som faktiskt kan bränna sprit. Man behöver inte bli blind bara för att man dricker sånt.
    Definiera gärna "moraltant" är du snäll.
    Är det vem som helst som tycker man allmänt sett ska följa våra lagar, eller är det i synnerhet de som har synpunkter just vad gäller alkohol? Eller kanske droger sammantaget sett?
    Jag är gärna en tant-det brukar vara gott krut i tanter, och någon moral behöver man väl ha-men du får inte de två sakerna att tillsammans låta som något bra, tvärtom verkar du ute efter att vara ganska nedlåtande.

Vad får dig att tro att tanter som varit med ett tag i livet inte skule basera sina åsikter på både egna och andras erfarenheter och möjligen kunna ha dragit en del visa slutsatser av både misstag och andra lärdomar? Eller att kunskaperna om hembränt och spritkvalitéer skulle vara lägre för att man väljer bort hemkört?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    Jag är lite fascinerad över vilka moraltanter alla tycks vara! En fråga som jag ställer mig är; vet ni ens vad ni pratar om? Har ni smakat hembränt? Ja, jag vet att det kan va varierande kvalitet, men det kan det banne mig vara på bolaget också! Har varit med om att en flaska "40%" sprit frusit till is, som var köpt på bolaget. Det finns många som faktiskt kan bränna sprit. Man behöver inte bli blind bara för att man dricker sånt.
    Jodå jag vet vad jag pratar om.
    Jag har druckit hembränt flera gånger. I Gymnasiet delade vi ofta (tre tjejer) på en 1,5-litersflaska även om vi inte alltid hade råd med groggvirke också Tungan ute 
    Killen vi alltid handlade av hade bränt i många år och det brukade alltid smaka bra. Men en gång blev mina kompisar väldigt sjuka. Som tur var hade jag inte druckit mer än en grogg eftersom jag började lite senare än dom så jag kunde ta hand om dom. Dom spydde blod och yrade... 

Det hade blivit en miss på något sätt så det var dels för starkt och så var det något som inte blivit bortfiltrerat ordentligt. Hade dom druckit en grogg till eller om jag inte hade varit såpass nykter som jag var så hade det kunnat gå illa. Nu kunde dom komma till sjukhuset i tid.

Han hade aldrig varit med om det förut och var självklart förtvivlad.
    Saker kan alltid hända som är utanför någons kontroll och jag skulle inte ta risken på mitt bröllop att det händer just den gången.
    Tänk på vad som skulle hända om någon blev sjuk. Vill du ha det på ditt samvete? 
    Vågar du riskera böter eller fängelse bara för att komma undan lite billigare? 
  • Sara1991
    Menar du att folk väljer bort hembränt enbart för smaken ? De är i alla fall inte därför som jag aldrig skulle dricka eller bjuda någon på de. Om sprit inte hanteras på rätt sätt så kan de vara farligt , vem vill riskera de ? Om jag själv vill ta den risken så fine , då är de mitt val . Men att utsätta andra människor för den risken utan att dem fått göra de valet är helt fel !
  • Sofie R

Efter alla de liter jag och alla jag känner förtärt så tycker jag att det känns rätt lugnt, så det känns inte som en risk. Inte större risk än om man köper sprit på annat håll, för som sagt, det kan va dret det också!

• Sara1991
    Sofie R skrev 2013-07-01 17:39:53 följande:
    Efter alla de liter jag och alla jag känner förtärt så tycker jag att det känns rätt lugnt, så det känns inte som en risk. Inte större risk än om man köper sprit på annat håll, för som sagt, det kan va dret det också!
    Men frågan som TS ställde var om man kunde severa hembränd till gäster. De är en helt annan sak än om jag själv väljer de . I sådana fall så bör alla informmeras innan och få chansen att ta de valet om dem vill eller inte vill dricka . Även om du druckit mycket hembränt tidigare så betyder de inte att ingenting kan hända . Alla får ta beslutet för sig själv om man är villig att ta den risken eller inte .
  • Chicita
    Intressant ställningstagande...
    "Eftersom du druckit så mycket sprit så vet du bäst"...

Som sagt, saker kan hända. Och det är inte samma säkerhetskontroller på hembränt som på Systemsprit.
    Och om det mot förmodan skulle vara något fel på systemspriten så hamnar du ju i alla fall inte i fängelse för att ha förstört någons liv eller kanske dödat någon genom att servera hembränt. Utan då får företaget ta den smällen.

Det är inte att vara moraltant. Det är att ha sunt förnuft.
  • darkHorse

Om man har köpt något på systemet som har varit felaktig så kan man reklamera. Oavsett om det är korkskadat vin eller något produktionsfel. Tips till personen vars 40% sprit frös

Fast det här med fryspunkt är ganska känsligt, tex. fryser 37%-ig sprit vid -18 grader och 40% vid -20. Så om frysen är lite kallare än vad en ska vara kan man frysa starksprit.

• FruForsmark
    Vilket resonemang...
Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?