• Loveit

Skulle ni kunna bjuda på hembränt?

Jag har läst många trådar här på BT men har aldrig läst någon där det ska serveras hembränt. Det är väl inte så vanligt men i vissa mindre byar är man inte blyg med hembränt. Så skulle ni kunna servera hembränt i t.ex en bål? Motivera gärna era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-01 13:46
    Ville bara skriva att vi inte kommer servera hembränt. Däremot har vi varit på ett bröllop där det serverades hembränt i bålen. Det var inget som gästerna fick höra innan.

Några gäster surade ihop lite (förståeligt) medan andra inte brydde sig alls.

Intressant att läsa era åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?
  • Chicita

Äsch vad fasiken...
    Ställ 5-litersdunkarna på rad på bardisken. Det räcker med 2 flaskor cola och 1 fanta till 15 liter sprit. Man behöver ju bara smaksätta... Frukt är skadligt så hoppa över eventuella dekorationer om det nu inte ska vara bål...
    Bra recept på bål är den finska sommarsoppan...
    Häll upp 5 liter HB i en blommig skål och pressa i 2 droppar citron för en frisk smak.
    Dekorera eventuellt med lite jordgubbar. Men låt dom inte komma i kontakt med spriten då det förstör smaken
    Skrattande 

• Loanne
    Chicita skrev 2013-07-02 11:45:01 följande:
    Äsch vad fasiken...
    Ställ 5-litersdunkarna på rad på bardisken. Det räcker med 2 flaskor cola och 1 fanta till 15 liter sprit. Man behöver ju bara smaksätta... Frukt är skadligt så hoppa över eventuella dekorationer om det nu inte ska vara bål...
    Bra recept på bål är den finska sommarsoppan...
    Häll upp 5 liter HB i en blommig skål och pressa i 2 droppar citron för en frisk smak.
    Dekorera eventuellt med lite jordgubbar. Men låt dom inte komma i kontakt med spriten då det förstör smaken
    Skrattande 
  • passionsblomman
    Sofie R skrev 2013-07-02 09:27:08 följande:
    Jag skulle ju självklart informera gästerna om vad de dricker, aldrig varit nått annat på tal!
    På med glasögonen nu-det är ju precis det som ÄR på tal! Läs trådstarten och frågorna som ställs-det är den frågeställningen vi andra svarat på.

Vad är det du diskuterar egentligen? Huruvida hembränningen borde släppas fri, precis som vid avreglerningen 1809, så folk får supa mer fritt och vilken sprit de vill? Som på den gamla goda tiden.

Oavsett vilket, så emotser jag med spänning de där argumenten du nämnde att du hade.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sofie R

Diskussionen har ju handlat om huruvida man ska bjuda på hembränt överhuvudtaget! Men det fanns röstningsalternativ som täckte on om man skulle tala om det eller inte. Sen kallar jag er moraltanter för att ni vägrats beblanda er med något så hemskt (och omoraliskt) som hembränt, som faktiskt är väldigt vanligt förekommande. Precis som att folk kör för fort. Eller GLÖMMER att scanna osten på Ica.

• Paris 111202

Intressant diskussion... Jag skulle absolut inte bjuda på hembränt på ett bröllop, eller något annat tillfälle för den delen. Både pga risk för skador och för att det är sunkigt. /Moraltanten

• Madicken

Som andra här redan skrivit flera gånger nu så har nog dom flesta varit i kontakt med hembränt. Men att bjuda på det på bröllop utan att tala om det.. Nejnejnej!

• darkHorse
    Sofie R skrev 2013-07-02 12:44:09 följande:
    Diskussionen har ju handlat om huruvida man ska bjuda på hembränt överhuvudtaget! Men det fanns röstningsalternativ som täckte on om man skulle tala om det eller inte. Sen kallar jag er moraltanter för att ni vägrats beblanda er med något så hemskt (och omoraliskt) som hembränt, som faktiskt är väldigt vanligt förekommande. Precis som att folk kör för fort. Eller GLÖMMER att scanna osten på Ica.
    fast jag tror många tycker att det är omoraliskt att inte scanna ost på ICa eller köra för fort också. Även om det händer betyder det ju inte att det är rätt. Jag tycker varje människa ska försöka göra så gott hon kan enligt sin moral och etik. För mig innebär det att inte köra för fort, att inte dricka HB. Om det inte finns någon trafik går jag däremot emot rött. Jag tycker inte att man ska vara elak mot folk för att de följer sin övertygelse och står fast vid att man inte vill bjuad på HB.
  • Sofie R

Jag är inte elak! Jag bara tycker att folk dundrar på väldigt om hur fel och hemskt det är med hembränt. Så för att skapa en nyans säger jag att folk är oroliga i onödan och borde lugna sig. Men sen sätter folk igång och ljuger om hur de aldrig kört för fort eller glömt betala för något. Då sitter de stadigt upp på sina höga hästar!

• passionsblomman
    Sofie R skrev 2013-07-02 12:44:09 följande:
    Sen kallar jag er moraltanter för att ni vägrats beblanda er med något så hemskt (och omoraliskt) som hembränt, som faktiskt är väldigt vanligt förekommande. Precis som att folk kör för fort. Eller GLÖMMER att scanna osten på Ica.
    Du tycker inte att det är lite konstigt att bunta ihop alla i en hel tråd under ett enda paraply så att säga? Jag tycker det verkar som om du läser väldigt dåligt-det är ju många här som säger attt de visst har druckit hembränt? Vilka är "er" egentligen?
    Och på vilket sätt att det argumentation att kalla någon för något alls? Jag har fortfarane inte sett dig lägga fram något argument alls i sakfrågan.
    Menar du att "det är så många som gör så mycket olagligt ändå, så lite hembränt på ett bröllop spelar ingen roll" skulle vara ett argument  för att servera hembränt? Eller menar du att det är dina bevis och bevekelsegrunder för att kalla de som säger "nej tack, det skulle jag inte göra" för "jäkla hycklare"

Ser jag rätt-sitter du verkligen och försvarar att du säger så till folk utan att veta ett smack om dem, helt baserat på egna gissningar och antaganden? Hur kan du utgå ifrån att du vet hur andra lever sina liv? Det är ju jättespännade att få veta-av dig- att man minsann går omkring och bryter mot lagen i en massa avseenden "för det vet ju alla att alla gör".  

Din diskussionsteknik lämnar en del i övrigt att önska Sofie, alldeles oavsett själva ämnet.
    Men, då vet vi hur du ser på "alla andra" som inte tycker som du-låt oss då gå över till att få veta argumenten. De som är dina skäl till att du skulle servera hembränt alltså.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sofie R

Jag har aldrig sagt att jag kommer servera hembränt, men jag heller inga problem att göra det! Det är bra sprit, till ett bra pris. Det tycker jag är argument nog. Eftersom era argument mot är farligt och moraliskt oriktigt. PLUS att det är orimligt att du sitter och säger att det finns folk som aldrig gör något olagligt. Det är faktiskt skitsnack! Alla gör det ibland. Medvetet eller inte. Men jag är helt övertygad om att alla någon gång kört för fort, medvetet eller inte. Kom ner på jorden lite och inse att ingen är perfekt. Och lite hembränt är inte så farligt som ni vill ha det till.

Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?