Sofie R skrev 2013-07-01 23:53:39 följande:
Jag klassar er som moraltanter för att ni leker brorduktig och låtsas att bara för att det är olagligt så måste man undgå all kontakt med det. Sluta va såna jäkla hycklare och erkänn att ni också kört för fort, haft er hund lös när det råder koppeltvång, glömt scanna osten på Ica. Kom även ihåg att man kan dö av vilken sprit som helst. I rätt (eller fel) mängd. Jag argumentera för min sak, att jag tycker det är helt ok att bjuda på hembränt.
Det är möjligt att de flesta gör något olagligt någon gång, men jag tror dels att de finns de som inte gör det särskilt ofta. Dels att det finns olika former av olydnad. Att bjuda andra ovetandes på HB påverkar ju även deras liv. Förutom den redan nämda risken för skador (JA, det händer!) så ger man inte sina gäster ett val om de vill dricka HB eller ej. Jag tycker det är en viss skillnad att erbjuda lagligt inköpt vin. Inte heller skulle det vara ok att bjuda folk ovetandes på haschbrownies eller tatuera dem i sömnen.
Det skulle kännas liiiite mer ok om ni hade båda alternativen och tydligt markerade vad som var HB och vad som var vanlig sprit. Fast vem skulle då dricka HB?