• Äldre 22 Apr 09:35
    3379 visningar
    5 svar
    5
    3379

    Enkel mat till höstbröllop, tips?

    Vi gifter oss i slutet av september och för att hålla kostnaderna nere och för att kunna bjuda fler gäster tänkte jag ge mej på att fixa maten själv. Vi blir ca 70 personer.
    Problemet är att eftersom det är på hösten känns det som att man bör ha varm mat och det ställer till det en del eftersom det bara finns en spis/ugn i lokalen vi ska ha festen i. Har ni tips på hur man kan tänkas lösa det?
    Sen är det ju just maten, vad ska man bjuda på? Vi tänkta fläskfilé med potatisgratäng, sallad och såser först men det är ju lixom mat som bör serveras på tallrik och inte vid ett rullande buffébord, eller?
    Sen tänkte jag tacos eftersom det är så jäkla enkelt och festen inte alls kommer vara speciellt prålig. Men tacos är ju ruggigt kladdigt att äta och kanske känns det för simpelt även för en enkel fest.

    Som ni märker har jag en del att fundera över... Så, hjääälp ;)

  • Svar på tråden Enkel mat till höstbröllop, tips?
  • Äldre 22 Apr 11:29
    #1

    Jag hade gjort en buffé med olika sorters kött (kyckling, fläskfilé, lax) som går att värma på enkelt (ha en värmeplatta under faten bara), matpajer, rostade rotfrukter (det går att blanda i småpotatis där också), olika såser (varför inte chevrékräm tex) och olika sorters gott bröd och pålägg samt sallad.


    Tacos skulle jag starkt undvika vid sådana tillställningar, det är precis sim du säger väldigt kladdigt och 70 personer lär kladda en hel del.

  • Äldre 22 Apr 11:39
    #2

    Jag tycker inte att ni nödvändigtvis behöver ha varm mat bara för att det är höst faktiskt. Jag tycker dessutom att fläskfile och potatisgratäng funkar utmärkt som buffe samt att tacos inte alls behöver vara väldigt kladdigt och är man på bröllopsmiddag, så kanske man medvetet inte kladdar lika mkt som om man vore hemma ;) Jag vet att både jag, maken och vår dotter hade älskat tacos! Nu är det ju dock många som kanske inte tycker att det är "bröllopsmat".


  • Äldre 22 Apr 11:43
    #3

    Jag skulle ha kört på tjärknöl (kall) och rökt lax (också kall) uppskivat och klart.
    Sen en fin, tjock svampsås + någon annan passande till laxen och kokt potatis eller potatisgratäng. 

    Tacos är en av mina favoritmaträtter. Men jag skulle inte vilja ha det på bröllop eftersom vi äter det hemma minst 1 gång i månaden liksom Flört

     

  • Äldre 22 Apr 11:50
    #4

    Ja, tjälknöl är så gott och väldigt enkelt att göra :D Även rökt lax, om det är varmrökt ;) Svamp gillar jag dock inte alls, så jag hade föredragit en god rödvinssås eller kanske whiskeysås. Gärna ungsrostade rotsaker till, tex potatis, morot, palsternacka, sötpotatis med lite rödlök. Vackra höstfärger också :)

    Haha vi äter inte tacos så ofta hemma, ett par gånger om året kanske, men även om det var köttbullar och makaroner på ett bröllop, så hade jag gladeligen ätit. Hellre något jag tycker om, hur enkelt och "ofint" det än är, än något fancy som jag inte äter, tex anka eller något :P


  • Äldre 22 Apr 13:44
    #5

    Ja, såklart! Kallskuret kött med varma såser och pot.gratäng/Rotfrukter är ju faktiskt genomförbart även om man inte har värmeskåp eller liknande... Tack för tipsen! :)

Svar på tråden Enkel mat till höstbröllop, tips?