• Carli
    Äldre 15 Mar 09:32
    10845 visningar
    21 svar
    21
    10845

    Mingel och tilltugg INNAN vigsel??

    Hej
    Jag är ny här och i behov av lite bollplank Glad.
    Vi gifter oss i augusti, borgerligt i trädgården till det ställe som vi kommer att ha själva bröllopsmiddagen och festen på. När vi pratade med restaurangen hade de som förslag att bjuda gästerna redan till kl. 15.00 för mingel, fördrink och tilltugg (som vi såklart inte är med på) innan vigseln som är kl. 16. Vigseln lär ta max 20 min och därefter brudskål och ytterligare mingel till vi sätter oss til bords vid 17.00/17.15. (Är det för tidigt att äta? Vi har trerätters plus tårta).
    Jag gillar verkligen idén med mingel innan vigseln, inbillar mig att det kan bli mer avslappnat, vilket vi vill ha, men tycker att det känns som ett himla långt pass, blir ju nästan 2 timmar "mingel" för gästerna... räcker det kanske att bjuda till 15.30 så att alla får varsitt glas bubbel och hinner prata lite innan vigseln påbörjas? Tanken från restaurangens sida är att det kanske blir lite mycket med tilltugg efter vigseln eftersom vi sen ska sätta oss till bords? Å andra sidan äter man väl knappast sig mätt på lite plock/tilltugg, eller?
    Är det någon annan som haft champagne och tilltugg för gästerna innan vigseln eller är idén helt tokig?
    Sitter och grunnar på vilken tid jag ska skriva i inbjudningskorten samt hur jag ska formulera mig avseende tiden för att det ska bli tydligt!

  • Svar på tråden Mingel och tilltugg INNAN vigsel??
  • Äldre 15 Mar 09:47
    #1

    Jag tycker det kan vara lite både och. På sätt och vis är det ju, som du skriver, trevligt att hinna prata lite före vigseln. Men å andra sidan, man har ju oftast hela middagen/kvällen på sig att prata? Behöver man verkligen träffas före? Kan väl vara så att alla verkligen är på plats till kl.16, även om jag inte tror att så många är sena till en vigsel :P

    Det beror ju lite på hur ni vill ha det också, hur ni tänker göra som brudpar. Vill ni vara med på minglet före? För om inte, så ser jag ingen anledning till att gästerna ska vara där en timma i förväg.

    Om ni vill hinna ha lite mingel före, så tror jag att 15.30 är en bättre tid. Se bara till att ni har någon toastmaster/värd som kan hjälpa till att avbryta det strax före kl.16, så alla hinner sätta/ställa sig på plats inför vigseln.

    Egentligen tror jag inte att gästerna behöver varken dryck eller tilltugg före vigseln, även om dom kommer en halvtimma före. Det kan väl vara trevligt att ha någon form av välkomstdrink kanske dock. Efter vigseln behövs det nog inte så mkt i tilltuggsväg heller, dom ska ju snart sätta sig till bords och orka äta tre rätter. Ska ni ha tilltugg, så välj något litet och lätt.

    Och kl.17 är inte alls för tidigt för middag tycker jag, speciellt inte om ni har tre rätter och sedan ska bjuda på tårta. Då är det bara bra om middagen inte är alltför sent, så ni hinner med tårtan också och att det blir en litet glapp mellan efterrätt och tårta.


  • Äldre 15 Mar 10:00
    #2

    Måste ni ha tilltugg före middagen då?
    Är det inte bättre att lägga pengarna på eventuell nattvickning om det behövs? Glad 

    Jag skulle nog tycka att det räckte med ett glas bubbel så jag kan skåla för brudparet efter vigseln. Speciellt om middagen bara är kanske lite drygt en halvtimme, max en timme efter vigseln.
    Jag skulle ju säkert ha ätit lunch runt 12-13 också. Så jag är ju knappast hungrig igen kl 15 känns det som... 

  • Äldre 15 Mar 10:07
    #3

    Så tänker jag också Chicita, att man inte behöver äta något före vigseln och säkert inte heller efter, men om man ska ha tilltugg, så passar det nog bättre efter vigseln ändå. Men som sagt, något lätt och litet isåfall. Vill man servera något före vigseln, direkt när gästerna anländer (om man har mingel en stund före), så räcker det med ett glas av något att dricka. Sedan kan man ta ytterligare ett glas som brudskål efter vigseln. Det handlar ju inte om så många timmar, utan om gästerna kommer 15.30, så är det ju bara 1,5h till middag. Har man sedan tre rätter att äta och senare på kvällen dessutom tårta, så är det bara bra om gästerna inte är alltför mätta till middagen :P


  • dellel­garin
    Äldre 15 Mar 10:21
    #4

    Vi kommer ha utomhusvigsel kl 16 och kommer att bjuda på något att dricka samt typ en kringla innan vigseln, det blir lite picknik stuk..vi räknar med att folk börjar droppa in ca 30 minuter innan. De som skall spela under vigseln kommer spela lite aukustiskt under "förminglet"
    Vigsel ca 20-30 minuter och sedan skall vi fotas
    När gästerna kommer hem till oss ca 16,45-17 (skall ha festen uppepå vårat ladloft) så kommer det serveras bubbel och "drinktilltugg" vi kommer sätta oss till bords tidigast 18.15 sen blir det förätt, buff , tårta och sen vickning, vi kör all in helt enkelt :)

  • AgnesB
    Äldre 15 Mar 10:37
    #5

    Jag tror det är superbra att ha mingel innan vigseln, då hinner folk värma upp lite innan middagen och det kan bli bra stämning. Så hinner man ju också hälsa ordentligt på alla sina gäster och inte stressa med detta medan de äter. 

    Vi kommer att ha en drop-in-brunch från 12-2 (ish) med avslappnad stämning, lite trädsgårdslekar (kubb etc) och sedan kommer de flesta att gå till stället där vigseln ska hållas (givet fint väder). Det är ca en halvtimma att gå men det är många som säger att de uppskattar chansen att få lite motion under dagen och inte bara sitta och vara fina hela tiden. De som inte vill gå kör vi ner till stranden på traktor.  

  • Äldre 15 Mar 10:41
    #6

    Vår vigsel börjar kl.16 inne i naturreservatet. Det är en liten bit att gå och vi pratar Skåne i augusti så då är det ofta varmt. Jag räknar med att de flesta kommer lite tidigare för att de kanske inte rikitgt vet hur lång tid det tar att komma dit och för att miljön där är så unik så man vill nog passa på att titta runt lite. Min bästa vän och hennes man ska ha ett litet bord med kall, alkoholfri dryck för gästerna och det tycker jag är lagom att bjuda på innan vigseln.

  • Äldre 15 Mar 10:44
    #7

    Jag tycker att det blir lite "kaka på kaka" att ha mingel både före och efter vigseln. Jag tycker visserligen att det är en bra idé med mingel innan vigseln, men då ska man nog hoppa över att ha mingel efter vigseln också. Jag hade nog satsat på att bjuda in till vigseln kl 16 och sedan köra mingel ca en timme efteråt om jag vore du.

    Vi ska gifta oss borgerligt kl 17:00. Ca 17:30 tar vi välkomstskål och mingel för att sedan sätta oss till bords ca kl 18:00.  Vi gifter oss i samma lokal där vi ska äta bröllopsmiddag och kommer endast bli 18 personer om alla tackar ja, därför tycker vi att 30 min mingel räcker för oss.


  • AgnesB
    Äldre 15 Mar 11:06
    #8

    Mm, håller med PimPim om att två minglar kan bli kaka på kaka. Det beror lite på situationen egentligen. För att vi har bröllopet jättelångt från där alla bor vill vi att de ska känna sig välkomna på "huvudkvarteret" (gården där vi håller festen och där de unga gästerna ska bo) under hela helgen och inte känna att de måste sysselsätta sig själva i en stad de inte känner. Dock tänker vi ge de som vill göra detta massor av tips på hur de kan gå till. 

    Det beror ju helt på situationen. kanske är det så att ni inte ser många av gästerna ofta för att de bor långt borta? Då kan två mingel vara smart för att ni får bättre tid att prata med folk som ni kanske annars bara skulle hinna hälsa på.

     

  • Carli
    Äldre 15 Mar 11:07
    #9

    Tack för alla bra kommentarer!! Jag har ju inte gjort det här tidigareFlört och det är lätt att bli lite snurrig, det är svårt att beräkna hur lång tid allting tar... vill ju att det ska bli så bra det bara kan bli!!

  • Äldre 15 Mar 11:09
    #10

    Jag vet inte om jag har missat något i TS som många andra verkar se...
    Jag har tolkat det så att Brudparet inte alls kommer vara med på första minglet i så fall. Så det där med "att det är trevligt med två mingel för att hinna med att prata mer med gästerna" förstår jag då inte...
    Men jag kanske tolkat fel?

    ---------------------------
    15.00 för mingel, fördrink och tilltugg (som vi såklart inte är med på) innan vigseln som är kl. 16. Vigseln lär ta max 20 min och därefter brudskål och ytterligare mingel till vi sätter oss til bords vid 17.00/17.15 

Svar på tråden Mingel och tilltugg INNAN vigsel??