• Anonym (Mia)
    Äldre 1 Mar 13:51
    7098 visningar
    34 svar
    34
    7098

    Vill ha barn men vi studerar.

    Skrivet anonymt för att de ett känslig ämne. Har problem med mina äggstockar. Ena äggstocken är nästan "ur funktion" och den andra sidan är halft bra enligt läkaren. Har PCO och vill inget annat än att få barn. Men börjar närma mig mina 30 och läkaren tyckte att man inte att man ska vänta allt för länge. Och det var ett år sedan. Vi våda studerar och ekonomin är dålig, alla tycker att man borde ha ekonomin i skick innan man skaffar barn. Men väntar vi så kanske det är för sent?? Mår dåligt pga jag känner mig egoistisk om jag skaffar barn utan den ekonomiska tryggheten. Men o andra sidan så är jag rädd om det sen blir försent om hag väntar 2-3 år. Skaffar jag barn nu vet jag dessutom att alla jac känner kommet tycka att jag är egoistisk och dum i huvudet. Det tyckte dem redan om att vi gifter oss dom studenter. :( har någon varit i samma situation? Finns det några som är "fattiga studenter" och har barn?

  • Svar på tråden Vill ha barn men vi studerar.
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 1 Mar 14:10
    #1

    Usch vad jobbigt :(
    Är själv en sådan tyckare att har man bara ordning på ekonomin så kan man skaffa barn när man vill, men ibland finns det undantag och jag tycker er situation är det.

    Har man en sjukdom som påverkar ens chanser att skaffa barn så tycker jag man ska försöka få barn när man kan och det händer, alltså att kroppen blir gravid. Ekonomin går alltid anpassa efter efter ens utgifter. Finns bidrag ma kan söka, man får barnbidrag. Man måste inte köpa nya och dyra märkes kläder/saker till barnet. Finns bra och fint begagnat som inte kostar många kronor.

    Du och din partner får diskutera om ni klarar av studier hur många år har ni kvar, klarar ni ekonomiskt ett barn kan ni spara in på något ytterligare har ni sparad buffert osv... 

    Kram och hoppas ni får ert efterlängtade barn en dag.

  • Äldre 1 Mar 14:40
    #2

    Ett rätt smart alternativ är ju att ta en paus i sina studier och jobba upp sin SGI under ett år. Vad ni än kommer att jobba med så ger det ju enormt mycket bättre föräldrapenning än vad lägsta nivån gör.


     


    När jag kom till absolut sista tänkbara klinik som kunde hjälpa mig att kunna bli gravid var jag 32 vid första mötet och då tyckte de att jag var förhållandevis ung :) så visst har du ett par år till på dig men det *blir* svårare ju äldre man är.


     


    I slutänden är det ert beslut men skillnaden mellan att ha en hyfsad ekonomi och en som ligger på bottennivå påverkar så mycket mer än bara vardagsekonomin.


    Lycka till!

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 15:12
    #3

    Om ni har jobbat innan ni började plugga KAN ni ha rätt till föräldrapenning utifrån den lönen. Det gäller i sådana fall att jobbet ska ha varat x månader och det får inte vara allt för långt glapp mellan anställningen och studiestarten (i vissa fall inget glapp alls) och man måste ha studerat med studiemedel (CSN). Det finns alltså en chans att en av er eller båda har en en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) från innan studietiden, men för att veta vad som gäller just er måste ni ringa Försäkringskassan och fråga.
    Läs mer här: www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text

    En bebis blir inte lyckligare för att den har märkeskläder eller en sprillans ny vagn, så om ni bara klarar era vardagliga utgifter och har en liten buffert tycker jag absolut inte att ni är dumma i huvudet om ni försöker få barn nu. Särskilt med tanke på din PCO. (Det finns ju par som blir oplanerat gravida så man kan aldrig säga att det finns en perfekt tid i livet då det passar med barn.)

    Hur lång tid är det kvar på era studier?

  • Äldre 1 Mar 15:19
    #4

    Tycker ni isåfall skall börja, det kan ju ta sin tid. Allt löser sig i slutändan :) Det gör faktiskt det.

  • Äldre 1 Mar 15:30
    #5

    Vill ni försöka skaffa barn nu, så gör det! Saker och ting har en tendens att lösa sig och falla på plats för det mesta. Så länge ni är beredda på att inte ha ett överflöd av pengar, så kommer det nog gå bra.

    Jag säger inte att det är optimalt att skaffa barn utan en ordnad ekonomi, men det är faktiskt inte hela världen och pengar är inte allt. När vi blev gravida var maken arbetslös och jag gick gymnasiet. Vi levde alltså på mitt studiebidrag och hans alfakassa. Vi fick ju panik, speciellt över pengafrågan, men vi pratade då med en kurator som sa något i stil med "Ska ni verkligen låta pengarna vara det som styr? Pengar är bra att ha, men pengar är inte allt. När som helst kan en sådan sak förändras, från att ha lite till att få mer och från att ha mycket till att bli utan. Livet är oförutsägbart och även om det är bra att planera för framtiden, så ska man inte glömma att leva i nuet. Hur ni vill göra är upp till er, men ska verkligen pengar vara den största faktorn i det här valet?" och vi tyckte att hon hade rätt. Vi slutade fundera på hur vi skulle klara det utan pengar/med lite pengar och började tänka på allt annat, främst våra känslor, viljor, drömmar och mål och försökte se och hitta lösningar. Vi klarade det, det gick väldigt bra faktiskt.

    Vi har en vän som är studerande ensamstående tvåbarnspappa och han klarar sig bra och både han och barnen har det bra och mår bra.

    Känner ni stark barnlängtan och finns det risk för att det blir svårare för er ju längre ni väntar, så kör på! Försök göra upp en plan före, så ni vet hur ni ska lösa studierna och hur det blir på pengafronten. Gör mer än en budget och som andra skrivit, det finns gott om fina begagnade barnsaker och även andra saker. Det behöver inte kosta skjortan.

    Jag önskar er lycka till oavsett hur ni väljer att göra :)


  • LindaC­alle
    Äldre 1 Mar 17:08
    #6

    BARNET kommer inte att behöva kosta särskilt många kronor varje månad. Antagligen.
    Problemet i att inte ha "ordnad" ekonomi är, enligt mig, om man inte fixar de fasta utgifterna.

    Hur mycket fasta kostnader har ni? Hyra, telefoner, försäkringar osv. Hur kommer ekonomin att ändras av ett barn? Måste ni avbryta era studier? Går det kanske att studera ändå? Jag tror det är bortfallet av pengar som kan bli ett problem för er, så fundera igenom den biten!

    Vi fick vår första dotter, planerad o allt, när jag fortfarande pluggade. Sambon hade dock jobb...
    Jag kunde pluggade terminen färdig, fick dottern i slutet av April, och fortsatte sen efter sommaren, men på halvfart. Hade endast praktik då, och körde halvdagar istället för heldagar (så jag pluggade ett halvår längre) och då fick sambon vara hemma från sitt jobb den dagen. 

    så löste det sig för oss. Jag tycker det är synd om ni ska behöva vänta "bara för att". Men som sagt, i mitt tycke så är det de fasta kostnaderna, vilka blir i princip som vanligt, som kostar. Barnet är inte så dyrt i drift (om hen inte behöver specialersättning osv). Men bortfallet av inkomst kan bli ett bekymmer! 

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 18:33
    #7

    Du skriver att du har PCO. Jag vet inte om du menar att du har polycystiska ovarier eller om du har syndromet PCOS? Hur som helst så skulle jag vilja flika in att många som har syndromet PCOS kan bli gravida högre upp i åldrarna än andra. Jag menar inte alls att ni ska vänta om ni vill ha barn då både dina äggstocksproblem och PCOS i sig kan bidra till att allt tar längre tid. Men skulle det hela dra ut på tiden kan det kanske kännas lite bättre om man vet om detta.

  • Anonym (kör på!)
    Äldre 1 Mar 18:56
    #8

    Jag har barn och studerar! Jag och min man var 28 när vi fick barn. Mannen hade dock jobb när jag blev gravid men valde att säga upp sig under sin föräldraledighet och var sedan arbetslös i 9 månader. Ingen tyckte det var konstigt att vi fick barn fast jag inte är klar med min utbildning, fast jag också oroade mig lite för vad folk skulle säga. Det gick också väldigt bra med en student och en arbetslös, även om inkomstflödet inte var så stort såklart! Som student är man van att hushålla med pengar, jag tror folk lätt glömmer det så fort man får arbete. Låt inte andras åsikter eller din rädsla för andras åsikter styra över ert beslut. Det är du och din man som bestämmer! Jag kan tillägga att det är många i min klass som fått barn där även pappan är student så det är inte alls ovanligt och inget konstigt :) Dessutom, när alla "tyckare" väl får träffa bebisen (som kanske blir ett barnbarn eller ett syskonbarn!) så brukar ALLA sådana kommentarer upphöra och de kommer såklart avguda den lilla sötnosen!

    Sen tycker jag personligen det är jobbigt att vara förälder och student, men det beror kanske på vilken utbildning man läser. Jag är mycket schemalagd och det är mycket att läsa hemma också, vilket ju såklart påverkar hur mycket tid barnet måste gå på dagis och hur mycket tid man kan spendera tillsammans på vardagarna. Jag hade hellre jobbat och kunnat välja att jobba deltid, men jag känner många som tycker det är helt optimalt att få barn som student. 

  • Äldre 1 Mar 22:34
    #9

    Jag tillhör dem som bestämt anser att skall man skaffa barn så skall man ha en ordnad ekonomi, eftersom barn är ett stort ansvar och de förtjänar den tryggheten. Att som någon ovan föreslår "man kan alltid söka bidrag.." är för mig ett bristande resonemang, då jag anser att det är varje förälders ansvar att försörja sitt barn.. Visst kan man inte förutse framtiden, och skulle något oförutsätt hända och man inte längre har möjlighet till det är det naturligtvis bra att vi har ett välfungerande skyddssystem, men det är inget jag tycker man skall luta sig mot när man väljer att skaffa barn och resonera som så att lyckas vi inte själva försörja barnet så får samhället göra det.. 

    Å andra sidan anser jag det dock vara fullt möjligt att kunna skaffa barn även om man studerar, och vet många bra exempel på detta. Det beror helt på hur den individuella situationen ser ut. Som det sades tidigare i denna tråd så innebär en ordnad ekonomi att man har råd att betala alla fasta utgifter (och med viss marginal för oörutsägbara händelser). Det finns de par som är studenter, men där man har låga kostnader och kontroll över sina utgifter, och därför under rådande förhållanden en bra eknomi. Det finns också de som arbetar men som av olika anledningar inte har ordnad eknomi (även om det naturligtvis är enklare att åstadkomma en stabil ekonomi med högre inkomst..) 

    Jag förstår ditt dilemma, och lider med dig..  Det är dock bara ni som vet hur just  er situation ser ut som kan avgöra vad er ekonomi håller för. Man kan inte döma ut er enbart på det faktum att ni båda är studenter, och det tycker jag är fel av er omgivning om de skulle göra. Med det sagt så är det viktigt att fatta ett ansvarsfullt beslut, det är inte rätt att "skaffa" ett barn bara för att man vill om situationen är inte lämplig för detta. Men som andra nämnt tidigare i denna tråd så finns det ju sätt som ni kan försöka optimera er ekonomi på! 

    All lycka till!

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 22:42
    #10

    Hej instämmer vill du skaffa barn och ni har en mogen relation skaffa barn skjut inte upp det. För att skaffa barn kan ta upp till 1,5 år innan ni blir med barn så börja försök är mitt råd. Ni löser det man kan köpa jättefina saker på blocket till ex. Det viktigaste är att ni har råd med mat och kan betala era räkningar har ni det så kör på.

Svar på tråden Vill ha barn men vi studerar.