• Boring­brick
    Äldre 6 Dec 17:13
    7832 visningar
    45 svar
    45
    7832

    Vad jobbar du med?

    Hej! Startar denna tråd delvis för att det är intressant att veta och delvis för att jag själv står inför valet av vad jag ska plugga till, och det finns ju säkert miljoner yrken jag inte ens vet om, så tänkte att det var ett bra sätt att få igång tankeverkstaden. 

    Så ni får gärna skriva vilket yrke ni har, och om ni känner för det får ni också gärna skriva ner vilka egenskaper som passar att ha för det yrket! :)  

  • Svar på tråden Vad jobbar du med?
  • lillsm­illa
    Äldre 6 Dec 17:31
    #1

    Jahapp, jag kan börja

    Jag jobbar som Document- and Configuration Manager (mer känt som CM) på ett internationellt transportföretag.


    Rollen som CM innebär att man säkrar en god spårning och kvalitet i underlag och metoder, från projektstart fram till den färdiga dokumentationen som levereras till kund. Det ingår förberedelser av dokumentstruktur och rutiner, lagring och registrering av handlingar, samt den slutliga bearbetningen och leveransen av anläggningsdokumentation till kund. Det är också en stor del av arbetet att kontrollera att rutiner följs konsekvent samt att hålla en öppen kontakt med medlemmarna i projektet.


    För att passa som CM behöver man vara lite av ett kontrollfreak Man ska kunna jobba väldigt strukturerat och det är mycket administrativt grovjobb...mycket data som ska behandlas, listor att uppdatera osv.

  • Boring­brick
    Äldre 6 Dec 18:11
    #2

    Tack för ditt svar lillsmilla :)

  • Äldre 6 Dec 20:02
    #3

    Jag är egentligen fastighetsmäklare, men lämnade den banan när tiderna blev dåliga och hoppade på ett jobb som ekonomiassistent, vilket innebär att jag får göra lite allt möjligt. I början på nästa år börjar jag en ny karriär som ekonomisk förvaltare för bostadsrätter, vilket kommer innebära att uppdatera lägenhetsregister, hjälpa till med pappersarbete vid andrahandsuthyrning, hjälpa styrelser med olika avtal osv. Som en mix mellan mitt förra och nuvarande jobb alltså :)

  • Äldre 6 Dec 20:09
    #4

    Jag jobbar som laboratorieingenjör på ett ganska lite forskningsföretag. Har en magisterexamen i molekylärbiologi. Älskar både mitt jobb oh mi nakollegor. Har underbart roligt på jobbet och får jobba med det jag tycker är roligast, bakterier och problemlösning. Det tråkiga är hur svårt det är att få jobb som vit biolog samt att då labbarbete är ett rätt typiskt kvinnoarbete så är lönen lägre än vad den borde. Så vad fuderar du på att plugga?

  • Äldre 6 Dec 21:46
    #5

    Jag har jobbat med det mesta (förutom riktigt kvalificerande yrken där man behöver högskoleexamen eller liknande)

    Just nu jobbar jag i en klädaffär, en kedja som är specialicerad på lite större storlekar. Det är så kul när man kan hjälpa någon att hitta sin stil, eller bara en tröja/klänning/byxor som faktiskt sitter bra. Istället för att bara vara något man "kan ha"...
    Det finns utbildningar för att jobba i butik, men jag ser inte någon fördel med det.
    Om man inte passar i ett serviceyrke så spelar det ingen roll hur mycket utbildning man har.

    Innan det så jobbade jag i en hotellreception på ett lite större konferenshotell. Jag hoppade in och serverade ibland också på större middagar, eller på städavdelningen om det behövdes.
    Samma där... Det finns utbildningar, men det är mer personlig lämplighet som avgör om du passar inom branchen eller inte. I princip så är hotell & restaurangutbildningen en inkörsport via praktik - då många hotell inte tar in praktikanter utanför de inriktade utbildningarna. Och sköter man en praktikplats bra inom Hotel och Restaurang så finns det en stor chans att man kan få in en fot.
    Jag gick dock via ett litet hotell - till det stora... Annars hade inte jag kommit in där heller.

    Utbildningarna jag har är Fordonsteknisk - Bilmekaniker (Certifierad) och första året på Naturbruksgymnasiet där jag inriktade mig på trädgård och djur-biten.
    Jag skulle gått långa linjen på Strömsholm men fick en fot krossad månaden innan skolan började och den blev aldrig bra så jag fick lägga hästkarriären på hyllan.

    Poängen är att dina utbildningar inte spelar någon roll om du inte verkligen skulle trivas med arbetet du pluggar till.
    Så att ta hjälp här och fråga vad olika yrken går ut på kan vara en bra idé. Glad
    Men se först till dig själv, vilka talanger har du, vad brinner du för?
    Är du bra med människor, eller är du bäst på tekniska saker, problemlösning? Rannsaka dig själv och se vilka yrken som kanske kunde passa dig med dom kvalifikationerna Glad 

  • Alylly­ra
    Äldre 6 Dec 22:13
    #6

    Jag är civilingenjör och jobbar som konsult på ett litet företag.
    Räknar massor, skriver mycket, tänker mycket och älskar det

  • Äldre 6 Dec 22:50
    #7

    Jag jobbar som sjuksköterksa och jag måste säga att det är det absolut underbaraste jobb som jag skulle kunna jobba med. Jag jobbar på en akutmottagning och där gör vi verkligen allt. Får en nära kontakt med patienter dagligen, behandlar allt från magont till hjärtinfarkter till blodförgiftning och även trauman som bilolyckor. Vi gör det mesta praktiskt och sätter kateter, sätter infarter, tar artärprov, borrar in nålar i patienter är även det sköterskans jobb samt administrera läkemedel och hålla patienterna vid liv.
    Jag skulle aldrig välja något annat yrke, men det krävs empati och en positiv inställning om man ska klara det. jag har alltid älskat sjukhus så jag kan nog inte se mig jobba någon annan stans heller.
    Dock kommer jag nu läsa vidare till barnmorska och får då förhoppningsvis arbete på förlossningen där jag jobbar som undersköterska under min utbildning. Även det är ju en underbar del utav vården.

  • Anonym (stude­nten)
    Äldre 6 Dec 22:50
    #8

    Jag är student och studerar till samhällsplanerare. Jag tar min bachelor examen nästa termin, därefter ska jag gå en två årig master utbildning. Sedan ska jag nog läsa lite parallelt, en ett årig distanskurs till bygglovshandläggare som ett kompliment till min utbildning.


    Samhällsplanerare är precis som det låter, man planerar samhället. Man kan både få jobb innom den privata sektorn och/eller statligt. Det vanliga är att man jobbar i en kommun. I jobbet kan tex en politiker säga att man behöver bygga flera bostäder i ett område, då är det mitt jobb att ta fram underlag vilka alternativ som är de bästa baserat på en massa olika typer av utredningar tex vilken jorart är det som dominerar området? Är den lämplig att bygga på? Vad kan göras åt det om det inte är en bra jordart? Finns det några naturvärden i området? Kan det bli konflikt med olika typer av intressen (tex. riksintressen osv)? När kommunpolitikern fått matrialet är det denna som tar beslutet om hur det ska byggas sedan kontaktar den antagligen en ingengör och/eller en arkitekt.


    Jag har däremot inriktat mig mer mot trafik och miljö. Så potenciella arbetsgivare är då, trafikverket, trafikkontoret, SL, länsstyrelsen osv.

  • aviman
    Äldre 6 Dec 23:11
    #9

    Jag jobbar som fotograf korsat med grafisk formgivare. Just nu ganska småskaligt men under våren kommer jag vidga mina vyer lite och "expandera" mitt företag :)


  • aviman
    Äldre 6 Dec 23:13
    #10
    aviman skrev 2012-12-06 23:11:13 följande:
    Jag jobbar som fotograf korsat med grafisk formgivare. Just nu ganska småskaligt men under våren kommer jag vidga mina vyer lite och "expandera" mitt företag :)
    Glömde.. Ifall detta var obligatoriskt Flört Jag gick media på gymnasiet och har hela tiden vetat exakt vad jag vill göra med mitt liv. Jag har ingen högskoleutbildning, och den enda gången det ser dåligt ut är på papper. Utbildning kan bara ta dig så långt i ett kreativt yrke. Och det är himla skönt! Solig
Svar på tråden Vad jobbar du med?