• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • jenniferochaugust

Hej! Har fått svar från Dino nu angående ändringarna jag vill göra. Verkar inte vara något problem :) "ok i will let our tailor do this for you" är svaret jag fick. Så jag hoppas att det löser sig. De är jämt väldigt kortfattade i sina mejl, men det gör mig inget så länge de faktiskt svarar! Nu ska det bli spännande att få se brudklänningen!

• daniiel
    Pandy skrev 2013-03-21 22:25:50 följande:
    Äsch, jag ger upp. Provade att spara det som JPEG och sedan ditt tips Sara120707, men det funkar inte ändå. Jag som ville visa hur jag tänkte.  
    Men vad tråkigt att det inte funkade :/ Du får gärna mejla bilderna om du vill? Min mejladress står i min presentation :) Jag blir ju jättenyfiken nu!
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-22 07:47:24 följande:
    Hej! Har fått svar från Dino nu angående ändringarna jag vill göra. Verkar inte vara något problem :) "ok i will let our tailor do this for you" är svaret jag fick. Så jag hoppas att det löser sig. De är jämt väldigt kortfattade i sina mejl, men det gör mig inget så länge de faktiskt svarar! Nu ska det bli spännande att få se brudklänningen!
    Vad skönt, då får vi hålla tummarna att dom har förstått och att dom faktiskt gör ändringarna :) Hur går det med din brudklänning då? För visst hade du beställt en sådan också? :)
  • jenniferochaugust

Daniiel, jag vet inte hur det går för den. Den var inte klar igår när de skickade bilderna på de andra klänningarna. Jag hoppas verkligen att de skickar en bild på den också. Den är ju absolut viktigast såklart! Jag hoppas och tror dock att den blir bra, om de inte missuppfattat något i mina instruktioner. Jag har haft kontakt med en tjej här på BT som beställde en liknande modell från Dino och den blev jättebra! Fick mejl nyss från Dino om att hårkammarna jag beställt till mina tärnor är slut och att jag fick välja några andra. " Sorry to disturb you" inleddes mejlet med. Haha kul med tanke på hur mycket jag stört dem :)

• Pandy

Vad gullig du är Daniiel! Absolut, jag mejlat dig gärna bilderna!

• HelenaFredrik
    daniiel skrev 2013-03-21 16:42:13 följande:
    Oftast är det vidden på kjolen, en full A-linje har mer vidd än en vanlig eller snäv A-linje. Det är alltså mer av en "ball gown"-vidd på kjolen, men med A-linje siluett. Sedan finns ju A-linje med drop waist också :)
    Hmm så om jag nu i slutänden (har haft några förälskerser) faller för denna klänningen. kan man då be att få den i en vanlig A istället? Tror du de förstår vad man menar då eller finns det risk att kjolen blir för snäv istället?

Man kanske ska beställa den som full och justera lite med underkjolen istället? Kan man göra så?
  • Emmafia

Hej!

Sitter här nu med oro inför hur min klänning kommer se ut. Måttade mig förra veckan och det ser ut som jag är en 42 efter Millybridals sizechart, dock har jag fått barn för några månader sen och rädd för att den kanske är förstår till bröllopet. Klänningen heter följande: www.millybridal.com/ball-gown-sweetheart-white-floral-ruched-chiffon-floor-length-wedding-dress-p-1580.html
    Tror du att den kommer sitta bra? Oroar mig också om den har ett släp, vilket man kan se på bilden men det står i namnet på den att den är floor-length??? Tror du att det går att dra ihop den om man e lite mindre då det är snörning i ryggen? Också rädd för att den är för lång jag är 168cm. Hur lång tid brukar det ta innan man får den och brukar de se ut som på bilden??Hjälp!! Orolig 

• Plättis

Jag har börjat fundera lite på klänning och kommit fram till att jag har bilden av min perfekta klänning i huvudet, men att oddsen för att jag ska hitta den i verkligheten är lika med noll. Hur fungerar det att beställa en egen design när man inte kan diskutera direkt med sömmerskan? Jag är dessutom sämst på att rita, så jag vet inte hur jag ska få ut bilden ur hjärnan och lyckas förklara den för någon annan...

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-22 08:08:43 följande:
    Daniiel, jag vet inte hur det går för den. Den var inte klar igår när de skickade bilderna på de andra klänningarna. Jag hoppas verkligen att de skickar en bild på den också. Den är ju absolut viktigast såklart! Jag hoppas och tror dock att den blir bra, om de inte missuppfattat något i mina instruktioner. Jag har haft kontakt med en tjej här på BT som beställde en liknande modell från Dino och den blev jättebra! Fick mejl nyss från Dino om att hårkammarna jag beställt till mina tärnor är slut och att jag fick välja några andra. " Sorry to disturb you" inleddes mejlet med. Haha kul med tanke på hur mycket jag stört dem :)
    Då håller vi tummarna för att den är tiptop, och att dom andra klänningarna också är bra såklart :) Spännande, kan ju inte vara alltför länge kvar innan du får hem dom.
  • daniiel
    HelenaFredrik skrev 2013-03-22 11:02:47 följande:
    Hmm så om jag nu i slutänden (har haft några förälskerser) faller för denna klänningen. kan man då be att få den i en vanlig A istället? Tror du de förstår vad man menar då eller finns det risk att kjolen blir för snäv istället?

Man kanske ska beställa den som full och justera lite med underkjolen istället? Kan man göra så?
    Jag torr inte det kommer vara så jättestor skillnad på vidden, oavsett vilken typ av A-linje du väljer. Och ja, man behöver ju inte ha en väldigt puffig underkjol heller, då får man ju ner vidden lite också :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill