• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • jenniferochaugust

Hjälp! Bilder på mina två festklänningar har kommit! Vet itne vad jag ska tycka???

• jenniferochaugust
    Daniiel! Help!
    Men tänk att Dino levererade bilder i alla fall :)
    Hur ska jag få denna klänning mer lik orginalet?
    För det första var inte färgen på klänningen riktigt som jag tänkte, tycker att denna är väldigt väldigt ljus, men det blir säkert fint :) Men det är ju något som inte stämmer!
    Främst så ser jag ju skenorna i överdelen på klänningen riktigt tydligt redan nu, det gillar jag inte! Sen så saknas ju "skärpet" som ska vara i mitten utav klänningen, som på originalbilden. Sedan så ser det ut att vara en sån tydlig kant av en söm? tyget tar slut? på sidan från klänningen, ner på höften.
    Kan du, Daniiel, eller någon annan stjärna försöka hjälpa mig att förklara detta?

Ser den bra ut annars tycker du/ni? Jag blir så osäker!
  • jenniferochaugust
    Klänning nummer 2 ser helt ok ut förutom själva skärpet där de har gjort något slags blommönster, gillas inte! Kanske till och med kan be dem ta bort allt "sparkly" och bara ha ett skärp i samma färg som klänningen i typ satin. Det kanske skulle bli finare? Tycker verkligen inte om skärp-delen som den ser ut nu. Vad tycks?

Shit vad nervös och jobbig jag känner mig nu! Baaah!

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-21 09:09:45 följande:
    Daniiel! Help!
    Men tänk att Dino levererade bilder i alla fall :)
    Hur ska jag få denna klänning mer lik orginalet?
    För det första var inte färgen på klänningen riktigt som jag tänkte, tycker att denna är väldigt väldigt ljus, men det blir säkert fint :) Men det är ju något som inte stämmer!
    Främst så ser jag ju skenorna i överdelen på klänningen riktigt tydligt redan nu, det gillar jag inte! Sen så saknas ju "skärpet" som ska vara i mitten utav klänningen, som på originalbilden. Sedan så ser det ut att vara en sån tydlig kant av en söm? tyget tar slut? på sidan från klänningen, ner på höften.
    Kan du, Daniiel, eller någon annan stjärna försöka hjälpa mig att förklara detta?

Ser den bra ut annars tycker du/ni? Jag blir så osäker!
    Vilken färg skulle den här vara i?

I övrigt tycker jag inte att det är något fel på den. Jag hade varit nöjd över resultatet :) Vill du inte ha skenorna, så be att dom plockar bort dom bara. Skriv att du vill ha ett tunt band i midjan och sömmen i sidan tycker jag inte är speciellt framträdande, men den kan du nog inte göra något åt. Ja, jag tycker som sagt att helheten är väldigt fin och lik originalet faktiskt.

Och ja, att du fick bilder, wow! Måste nog vara första gången någon får det av Dino ;) haha
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-21 09:14:27 följande:
    Klänning nummer 2 ser helt ok ut förutom själva skärpet där de har gjort något slags blommönster, gillas inte! Kanske till och med kan be dem ta bort allt "sparkly" och bara ha ett skärp i samma färg som klänningen i typ satin. Det kanske skulle bli finare? Tycker verkligen inte om skärp-delen som den ser ut nu. Vad tycks?

Shit vad nervös och jobbig jag känner mig nu! Baaah!

Och den här blev ju superfin! Jag kan förstå skärpet, det ska ju egentligen vara mer bling på det kan jag tycka, för att det ska bli mer likt originalet. Det kan du ju be om, eller så köper du ett annat bälte som du tycker om och använder över. Då skulle du kunna be att dom plockar bort allt bling från bandet. Det går ju ha bandet bara enfärgat också såklart :) Men ja, i övrigt är den jättefin :)
  • jenniferochaugust
    Förtydligande bilder på hur jag tänker...
    Vet inte ens om de kan fixa det jag ber dem om? Tror ni?

• jenniferochaugust
    daniiel skrev 2013-03-21 09:19:50 följande:
    Vilken färg skulle den här vara i?

I övrigt tycker jag inte att det är något fel på den. Jag hade varit nöjd över resultatet :) Vill du inte ha skenorna, så be att dom plockar bort dom bara. Skriv att du vill ha ett tunt band i midjan och sömmen i sidan tycker jag inte är speciellt framträdande, men den kan du nog inte göra något åt. Ja, jag tycker som sagt att helheten är väldigt fin och lik originalet faktiskt.

Och ja, att du fick bilder, wow! Måste nog vara första gången någon får det av Dino ;) haha
    Hej på dig! Vilken tur att du är morgonpigg och svarar! Är alldeles till mig haha :)
    Den ska vara i Sage green, jag trodde att det var lite mörkare. Denna känns mer som mintgrön? Men den blir nog fin ändå! Jag förtydligade i de senaste bilderna vilken söm jag tyckte var märklig och lite för framträdande, kanske lite mer tyll (eller är det chiffong) skulle kunna dölja sömmen?
    Vad heter skenorna på engelska? Vet du hur jag kan förklara det?

Du anar inte hur underbart trevlig jag varit i alla mina mejl för att jag skulle få bilder skickade. Varenda gånmg har jag skrivit "thank you for your good service" och "thank you so much, you are wonderful" och liknande haha. I pays off, så är det!
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-21 09:24:01 följande:
    Förtydligande bilder på hur jag tänker...
    Vet inte ens om de kan fixa det jag ber dem om? Tror ni?
    Du kan ju helt enkelt be att dom plockar ur skenorna, men då blir ju inte överdelen lika stabil. Du kan också be om ett band i midjan och att dom fyller ut med mer tyll, speciellt upptill :) Annars kanske en sömmerska här hemma kan, eller du själv, sy dit lite mer tyll och så köper du ett midjeband som du tycker om. Ifall dom inte vill/hinner göra dom ändringarna. Men som sagt, när man köper en kinaklänning måste man kunna se helheten och inte stirra sig blind på detaljer, och helheten av denna klänningen är fin och lik originalet :) Men med det sagt, så menar jag inte att du inte ska påpeka vad du vill ha ändrat, för det ska du självklart göra!
  • jenniferochaugust

Måste även förtydliga att allt som allt är jag mycket nöjd än så länge! Låter kanske lite petig och bråkig, men det vore ju härligt om jag blev 100% nöjd. nu är jag 90% nöjd :)

• jenniferochaugust
    daniiel skrev 2013-03-21 09:29:40 följande:
    Du kan ju helt enkelt be att dom plockar ur skenorna, men då blir ju inte överdelen lika stabil. Du kan också be om ett band i midjan och att dom fyller ut med mer tyll, speciellt upptill :) Annars kanske en sömmerska här hemma kan, eller du själv, sy dit lite mer tyll och så köper du ett midjeband som du tycker om. Ifall dom inte vill/hinner göra dom ändringarna. Men som sagt, när man köper en kinaklänning måste man kunna se helheten och inte stirra sig blind på detaljer, och helheten av denna klänningen är fin och lik originalet :) Men med det sagt, så menar jag inte att du inte ska påpeka vad du vill ha ändrat, för det ska du självklart göra!
    Ja, jag tänkte att jag måste "pick my battles" och inte be dem ändra för mycket. Jag har en sömmerska redo för att ändra min brudklänning (som inte är klar än enligt Dino), kanske är bättre att hon tar ut skenorna om det behövs. Men jag ska nog be Dino att sätta på mer tyll upptill så att sömmen itne syns lika väl. Ska även be dem att göra bandet i midjan mer markerat på den klänningen.

Klänning nr 2 är jag osäker på om jag ska be om mer glitter eller ta bort det helt i midjan. Vad tycker du? Jag är ju ingen glitter-tjej egentligen hehe...
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill