• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    PimPim83 skrev 2013-03-21 10:34:39 följande:
    Har du någon koll på vad det är för skillnad på "Satin" och "Elastic Satin".
    Oftast när det bara är "satin", så menar dom bridal satin 395 som det kallas, som är ett mjukt, tjockt och vackert satintyg. "Elastic satin" är ett tunnare satintyg som är precis det, elastiskt, stretch-satin helt enkelt :)
  • jenniferochaugust

Hoho, me again! haha
    Jo, jag har ökat kontrasten och ljusat upp bilden på tyllen lite. Och hallå! Det är ju påsydd tyll i två olika färger, är det inte? En väldigt ljus mintgrönaktig tyll som det är i resten av klänningen och en ganska stark grön tyll. Det ser väl inte bra ut? Jag vill inte ha i två oliak färger, det ser lite hafsigt och "cirkus"-aktigt ut tycker jag. Och nu har jag redan skickat bilderna med ändringar till Dino, jag vill inte vara tjatig! Fan också! What to do?

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-21 11:59:29 följande:
    Hoho, me again! haha
    Jo, jag har ökat kontrasten och ljusat upp bilden på tyllen lite. Och hallå! Det är ju påsydd tyll i två olika färger, är det inte? En väldigt ljus mintgrönaktig tyll som det är i resten av klänningen och en ganska stark grön tyll. Det ser väl inte bra ut? Jag vill inte ha i två oliak färger, det ser lite hafsigt och "cirkus"-aktigt ut tycker jag. Och nu har jag redan skickat bilderna med ändringar till Dino, jag vill inte vara tjatig! Fan också! What to do?
    Fast.. jag ser inte alls att det skulle vara två olika färger/nyanser? Att det är skuggor och ljusare samt mörkare på vissa ställen, det ser jag. Dock inte färgskillnaden. Nu kan det ju variera från skärm till skärm och öga till öga dock ;) Har du frågat vilken färg tyllet dom använt är? Om inte, så fråga det.
  • jenniferochaugust

Jag tycker mig verkligen se att de har blandat grönt tyll med det ljusa mintgröna tyllet. Eftersom det är små påsydda bitar ser det lite cirkus ut enligt mig. Men även det kan ju bli bättre om de syr på mer tyll, så det blir tätare. Kanske den ljusa tyllen tog slut? haha... Jag ska skriva och fråga när de återkommer... Och ska försöka att inte vara så besatt... om möjligt...

• daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-21 12:15:35 följande:
    Jag tycker mig verkligen se att de har blandat grönt tyll med det ljusa mintgröna tyllet. Eftersom det är små påsydda bitar ser det lite cirkus ut enligt mig. Men även det kan ju bli bättre om de syr på mer tyll, så det blir tätare. Kanske den ljusa tyllen tog slut? haha... Jag ska skriva och fråga när de återkommer... Och ska försöka att inte vara så besatt... om möjligt...
    Jag håller med om att man kan se en grön nyans på tyllen, och det är väl bra?, eftersom du beställde den i grönt. Jag ser däremot inte två färger, utan jag ser skuggor och annat som påverkar. Hur tyllen är vikt, hur många lager osv påverkar ju dessutom hur "stark" färgen blir, eftersom tyll är som transparent, eller "hålig" :P
  • PimPim83
    daniiel skrev 2013-03-21 10:38:00 följande:
    Oftast när det bara är "satin", så menar dom bridal satin 395 som det kallas, som är ett mjukt, tjockt och vackert satintyg. "Elastic satin" är ett tunnare satintyg som är precis det, elastiskt, stretch-satin helt enkelt :)
    Va bra! För "Ella" skrev att de skulle sy klänningen i "lace & elastic satin" när jag skrev att jag ville ha en lätt och luftig klänning som inte är för tung.
  • HelenaFredrik

En liten fråga daniiel

Den klänning som jag är lite hanged up på just nu är en full A-gown. Vad är skillnaden mellan detta och en vanlig A? Och finns det fler varianter på A?

• konijntje

Hej daniiel!

Jag undrar om du kan hjälpa mig. Jag har hittat 3 klänningar på dinobridal som jag gillar och jag undrar vilken du tror att dem är bäst på att göra (blir närmast som på bilden).

(1)     www.dinobridal.com/discount-store-siren-hot-sale-mermaid-strapless-applique-lace-up-satin-tulle-court-train-wedding-dress-mwd215-p-2244.html

(2)      www.dinobridal.com/discount-store-2012-casual-pricess-ball-gown-cute-scallopededge-and-spaghetti-straps-lace-dress-lwd029-p-1528.html

(3)     www.dinobridal.com/discount-store-2012-new-layout-lace-skirt-tailored-waistline-patterns-embellishment-court-train-lwd010-p-1526.html

Jag undrar även över släpet, det verkar som de skriver lite på måfå om vilket slags släp det är, kan det stämma? Kan man be dem korta släpet? Måste man då maila dem innan köpet, eller kan man skriva det någonstans när man köper klänningen? Har egentligen samma fråga om man kan byta till snöring i ryggen? Är det fortfarande samma pris med sådana  ändringar?

Jag undrar även hur de är i storlekarna? Mina mått är 97-74-101 så jag är osäker på ifall vilken storlek jag ska ta. Tror du en storlek 40 från dinobridal fungerar om den har snöring? Beställde innan en klänning från Lilly.nu i storlek 38...och den passar mig förrutom över brösten. Vill inte få samma problem igen.
    Tack och ursäkta att det blev så många frågor :)

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill