• Läckö

hjälp jätterädd

Min sambo vill ja FRACK bröllop med allt vad det innebär

Är jätterädd att folk skall tacka nej

Hur skulle ni gjort

Tackat ja
    eller NEJ 

• Svar på tråden hjälp jätterädd
  • Chicita
    MH2014 skrev 2012-10-10 16:05:32 följande:
    Diskussioner absolut! Men ibland har jag uppfattat vissa inlägg på div trådar som negativt till "nye/egna påhitt eller önskemål. Tror alla är så förnuftiga att man vet att åsikter om ens val i livet kommer, för att alla tänker olika. Jag ger oxå min syn på saker, sen får varochen plocka det, om dem tycker är förnuftiga förslag/åsikt. Jag tycker bara det är tråkigt att det nästan ibland blir för allvarligt när fördommar blir så tydliga! Fortfarande tycker alla olika men man borde oxå respektera andra tankebanor, och kanske ibland inte bli "för personlig" i sina långa åsikter. Men alla är olika :) Jag hoppas iaf att TS fått lite tips, från alla åsikter, och kommer fram till hur DE verkligen vill ha SIN dag.
    Eftersom man inte kan se den som skriver eller höra tonläget på det som skrivs så är det ju väldigt enkelt att tolka något som negativt även om det är skrivet med omtanke och omsorg.
    Så där spelar det ju stor roll vilken attityd (Tungan ute) man har till det som skrivs.
    Om man försöker se det som att det är skrivet för att vara till hjälp så uppfattas det oftast inte som så elakt heller Flört 
  • Annamolly

Manga intelligenta argument har. Dock tycker jag att kontentan verkar vara ungefar att dom som redan har en frack eller har rad att fixa en utan storre problem tycker det ar en bra ide, och dom som inte har en massa extra att spendera pa dyra klader som man inte vanligtvis anvander skulle inte vara lika exalterade. Du maste nog helt enkelt fraga dig sjalv vilken kategori dina gaster tillhor, och det kan ju inte vi svara pa har.

• MH2014

Så sant med att det är svårt att tolka tonläge i cyberrymden :) Men hade någon skrivit "maskerad" om jag ev planerade ett frackbröllop hade nog jag blivit lite...hm ja...ledsen/besviken/konfundersam.

• Chicita
    MH2014 skrev 2012-10-10 16:23:59 följande:
    Så sant med att det är svårt att tolka tonläge i cyberrymden :) Men hade någon skrivit "maskerad" om jag ev planerade ett frackbröllop hade nog jag blivit lite...hm ja...ledsen/besviken/konfundersam.
    Tja men det finns ju folk som ser det som att "klä ut sig" (se mitt första inlägg i tråden som exempel).
    Och jag läser hellre sådana tankar här inne, skrivna av en främling, än att jag får höra att Moster Agda och Farbror Fredrik sagt det när dom mötte mamma i affären...

Det många säger (och som försvinner i alla argument) är att om 95% av ens gäster är såna som max tar på sig rena blåjeans och en hyfstat hel T-shirt när dom ska på finare tillställningar så är det kanske inte så lämpligt att välja frack som kod på bröllopet eftersom att dom gästerna troligtvis kommer känna sig utklädda och på "maskerad" då.
    Däremot inte sagt att inte brudgummen kan ha det ändå. Som någon skrev tidigare så är ju bruden alltid den mest överklädda annars. Så varför ska inte brudgummen få vara det. Man kanske kan "trappa ner" genom att brudgummen har frack, marskalkerna har mörk kostym och tärnorna har klänningar som matchar marskalkernas "finhetsnivå". Och resten har Kavaj som klädkod.

Men om ens omgivning däremot består av många universitetsstudenter så finns det stor anledning att tro att dom har en frack eller frackklänning i garderoben och då känner dom sig kanske obekväma i en lägre klädkod istället.

Att ha sina gäster i åtanke när man planerar betyder inte att man gör allt som gästerna vill och låter gästerna styra. Utan att man försöker göra sin dag så bra som möjligt genom att se till att det finns en "bra plattform" för gästerna. Om gästerna är bekväma så slappnar dom av och blir glada. Vilket ju gör min dag bättre i slutänden.
    Om gästerna kommer men är obekväma så är dom ju bara statister på min dag och då kanske inte dagen blir så bra, även om allt blir fint på bilderna Flört 

Och något som är värt att notera är att om man blir inbjuden till ett frackbröllop och kanske blir jätteglad för chansen att få klä upp sig. Men möts av en nergången lokal med hemlagad buffé och en halvpackad kusin som agerar DJ så blir man kanske väldigt besviken på hela konceptet och önskar att man inte lagt pengarna på dom där fina kläderna. 
    Så klädkoden bör matcha stuket på middagen sen eftersom man som gäst har högre förväntningar på ett frackbröllop än på ett kavajbröllop. Även om det inte är uttalade förväntingar... 
  • daniiel
    MH2014 skrev 2012-10-10 16:25:31 följande:
    Maskerad är ju utklädnad medan frack är uppklätt
    Jag liknade det vid maskerad, för då klär man sig i något man inte normalt sett klär sig i och skulle känna sig bekväm i. En utklädnad alltså. För mig skulle en aftonklänning, speciellt en sådan som jag skulle ha råd med, kännas som en utklädnad. Det skulle inte kännas som mig själv.

Och angående att jag är rädd (kanske lite fel ordval, men för att anknyta till det TS skrev före använde jag mig av det) för resonemanget "Mitt/vårat bröllop och jag/vi gör som jag/vi vill!" är när det går till överdrift och för att många gånger glöms då gästerna bort i sammanhanget. Nu säger jag inte att det är så i TS fall, men att det förekommer. Som jag skriver, så är det såklart brudparets stora dag och dom måste ju i slutändan välja vad dom vill göra, hur dom vill ha sitt bröllop. Jag tycker dock personligen inte om brudpar som är så egoistiska att dom inte skänker en tanke till hur gästerna skulle må och vad dom skulle tycka och tänka om brudparets val, där brudparet förväntar sig att alla gäster ska sluka hela deras koncept och idéer med hull och hår. Att brudparen inte bryr sig om sina gäster är något som gör mig väldigt konfundersam, för varför då ens bjuda in gäster överhuvudtaget? Då är det ju bättre att anlita folk som gör precis som och ser ut precis som brudparet vill.
    Chicita skrev 2012-10-10 16:44:40 följande:
    Tja men det finns ju folk som ser det som att "klä ut sig" (se mitt första inlägg i tråden som exempel).
    Och jag läser hellre sådana tankar här inne, skrivna av en främling, än att jag får höra att Moster Agda och Farbror Fredrik sagt det när dom mötte mamma i affären...

Det många säger (och som försvinner i alla argument) är att om 95% av ens gäster är såna som max tar på sig rena blåjeans och en hyfstat hel T-shirt när dom ska på finare tillställningar så är det kanske inte så lämpligt att välja frack som kod på bröllopet eftersom att dom gästerna troligtvis kommer känna sig utklädda och på "maskerad" då.
    Däremot inte sagt att inte brudgummen kan ha det ändå. Som någon skrev tidigare så är ju bruden alltid den mest överklädda annars. Så varför ska inte brudgummen få vara det. Man kanske kan "trappa ner" genom att brudgummen har frack, marskalkerna har mörk kostym och tärnorna har klänningar som matchar marskalkernas "finhetsnivå". Och resten har Kavaj som klädkod.

Men om ens omgivning däremot består av många universitetsstudenter så finns det stor anledning att tro att dom har en frack eller frackklänning i garderoben och då känner dom sig kanske obekväma i en lägre klädkod istället.

Att ha sina gäster i åtanke när man planerar betyder inte att man gör allt som gästerna vill och låter gästerna styra. Utan att man försöker göra sin dag så bra som möjligt genom att se till att det finns en "bra plattform" för gästerna. Om gästerna är bekväma så slappnar dom av och blir glada. Vilket ju gör min dag bättre i slutänden.
    Om gästerna kommer men är obekväma så är dom ju bara statister på min dag och då kanske inte dagen blir så bra, även om allt blir fint på bilderna Flört 

Och något som är värt att notera är att om man blir inbjuden till ett frackbröllop och kanske blir jätteglad för chansen att få klä upp sig. Men möts av en nergången lokal med hemlagad buffé och en halvpackad kusin som agerar DJ så blir man kanske väldigt besviken på hela konceptet och önskar att man inte lagt pengarna på dom där fina kläderna. 
    Så klädkoden bör matcha stuket på middagen sen eftersom man som gäst har högre förväntningar på ett frackbröllop än på ett kavajbröllop. Även om det inte är uttalade förväntingar... 
    Chicita skriver det ju så bra, så egentligen hade jag bara kunnat skriva under på det här :)
  • Magenta

Jag älskar att klä upp med med allt som hör till och min man hade gärna klätt sig i frack. Så vi hade med glädje tackat ja till ett frackbröllop- utan att tveka. Finns inget tjusigare och stiligare än frack och balklänning. Klart stämningsfullt och högtlidligt för tillfället, dvs bröllop.

Men det beror nog på om du tror att många i er bekanstakskrets har eller har tillgång till frack eller ej.Om det r många så ja kör på det men om ni vet att det är nästan alla som måste köpa/hyra så håller jag med om att det kan bli besvärligt för många.

Som tjej är det ju betydligt lättare att få ihop en låmngklänning genom att fynda/låna och kan däremd få ihop en outfit mer ekonomiskt (om det nu är dt man är ute efter). Själv skulle jag gladeligen slänga mig på kinaklänningssdiroena och köpa mig en ny fin långklänning, men det är jag det

Själva funderar vi på att låta brudgummen ha frack på vårt blivande slottsbröllop (för att matcha min stora klänning och för att han också ska få känna sig ordetligt uppklädd) men kommer ha kavaj som klädsel i övrigt.

• frida o björn

Jag har ingen aftonklänning och min sambo har ingen frack så ärligt talat skulle det nog bero på hur nära vi står brudparet. Är det familj/släkt eller nära vän så skulle vi tacka ja, men om det är en kompis lite mer i periferin, så vet jag inte, då skulle vi nog räkna på det ekonomiskt och se vad det kostar oss (beror ju på om det tillkommer hotellnatt, resa m.m).

Håller med en del andra här angående förväntningar på ett frack bröllop - de skulle vara högre än vid en lägre klädkod. Självklart kan brudgummen ha frack om han vill, trots att klädkoden är tex kavaj. Så har det varit på en del bröllop jag varit på och det är ju bara trevligt tycker jag. Skrattande

• PoS

Jag är kanske dum men jag fattar inte riktigt grejen faktiskt. Jag är inne på samma spår som Frida o Björn (kan inte citera på mobilen..) Klädkoden är väl inte det viktigaste skälet att tacka ja eller nej? Om min syster skulle ha valt frack på sitt bröllop, inte hade jag tackat nej! Ingen i vår familj brukar vanligtvis gå klädda i det men hade hon valt det hade väl alla anpassat klädkoden efter sin förmåga. Därmot om det är en bekanting eller någon man inte kanske hoppar jämfota av glädje när nyheten om bröllop kom så skulle det kanske vara mer tveksamt. Min morbror planerar (eller skämtar om iaf) att gifta sig i handbollshallen i handbollskläder. Hade de gjort slag i saken o bjudit in med tema sportmaskerad hade jag inte tackat nej till det heller. Jag vill ju dela deras dag, lixom.

• Sara 120707
    PoS skrev 2012-10-10 19:46:16 följande:
    Jag är kanske dum men jag fattar inte riktigt grejen faktiskt. Jag är inne på samma spår som Frida o Björn (kan inte citera på mobilen..) Klädkoden är väl inte det viktigaste skälet att tacka ja eller nej? Om min syster skulle ha valt frack på sitt bröllop, inte hade jag tackat nej! Ingen i vår familj brukar vanligtvis gå klädda i det men hade hon valt det hade väl alla anpassat klädkoden efter sin förmåga. Därmot om det är en bekanting eller någon man inte kanske hoppar jämfota av glädje när nyheten om bröllop kom så skulle det kanske vara mer tveksamt. Min morbror planerar (eller skämtar om iaf) att gifta sig i handbollshallen i handbollskläder. Hade de gjort slag i saken o bjudit in med tema sportmaskerad hade jag inte tackat nej till det heller. Jag vill ju dela deras dag, lixom.

Fast poängen är ju inte bara att folk kanske tackar nej, man måste ju faktiskt inte tacka nej bara för att man inte har nån frack som jag sagt tidigare.

Men däremot att det kan påverka stämningen på själva bröllopet om gästerna känner sig obekväma.

Och appropå maskeraddiskussionen ovan så har väl ingen sagt att det ÄR en maskerad, bara att man kan känna sig utklädd om man inte är bekväm med kläderna. Det är väl en ganska självklar poäng egentligen och de flesta kan nog relatera till att man kan känna sig obekväm i någon typ av utstyrsel. Jag känner mig tillexempel helt bekväm i stallkläder medans många skulle känna sig fruktansvärt utklädda i det.

Svar på tråden hjälp jätterädd