• Läckö

hjälp jätterädd

Min sambo vill ja FRACK bröllop med allt vad det innebär

Är jätterädd att folk skall tacka nej

Hur skulle ni gjort

Tackat ja
    eller NEJ 

• Svar på tråden hjälp jätterädd
  • daniiel

Vi hade tackat nej, det är inte den typen av kläder som vi har hängandes i garderoben och vi hade inte haft råd att ordna såna kläder. Vi hade nog inte känt oss bekväma i det alls heller. Det hade känts som maskerad.

Där är man ju dock väldigt olika. För andra är det helt naturligt och tycker det är roligt.

Vad tror ni era vänner och familj skulle tycka? Har de såna kläder? Brukar de gå på tillställningar med den klädkoden?

Är det så att din blivande hemskt gärna vill ha frack själv? För det skulle ju gå att sätta en lägre klädkod för gästerna. Det är inte så ovanligt.

• Läckö

Hej
    Ja det är kanske inte kostnaden, eftersom en frack idag går att få ny för en 1500:- eller second hand för ett par hundralappar. Dessutom finns ju aftonkklänningar för damer för några hundralappar på second hand.

Dessa festkläder kan man ju i det fall man är rädd om sina pengar återfå om man säljer dem vidare på blocket.

Det är väl snarare attitityden man anar hos många här på forumet.

En attityd som gör mig rädd eftersom den i stort sätt går ut på att perspektivet är egot.

1.  Om man bjuder för tidigt - ja då är det fel för folk vill inte boka upp sig och kan inte lova något bestämt i förväg och då tackar man nej
    2. Om man bjuder för sent är man redan bokad och måste tacka nej
    3. Om klädkoden betyder att man måste handla något nytt tackar man nej eftersom man inte vill att det skall kosta.

Att bli bjuden på ett bröllop är en ära och heder. I princip anser jag att begravning och bröllop går före allt som inte har med pliktutövning i yrket, eller sjukdom.

Att känna sig obekväm med frack kan man sätta sig över för att gläjda någon annan, men om man bara skall gläjda sig själv först och främst kan man ju sitta hemma och ta hand om sig.

• daniiel

Hm. Det är ju dock långt ifrån alla som har råd att spendera några hundralappar på nya kläder för ett bröllop. 1500kr kanske är lite pengar, eller åtminstone inte väldigt mkt pengar, i din värld. I min värld är det dock nästan allt vi har över varje månad efter räkningar och matkostnader. Om vi då kanske måste åka en bit till bröllopet, köpa nya kläder, betala ett hotellrum samt köpa en present så skulle vi absolut inte ha råd att åka. Hur gärna vi än ville. Det i kombination med att det bara skulle kännas skrattretande om någon av våra vänner skulle välja en så hög klädkod, för då skulle vi veta att det var "bara för att", skulle göra att vi nog inte skulle gå. Det skulle kännas som att vi var på en bröllopsmaskerad helt enkelt.

Och att man kan sälja det vidare sen och få tillbaka pengarna, det är inte sant alla gånger. Det är inte alls alltid någon vill köpa en aftonklänning. Inte där jag kommer ifrån iaf. Har man tur kan man få tillbaka en spottstyver.

Jag skulle tycka att ett brudpar som resonerar som så att man som gäst ska känna sig så hedrad över att få komma på deras bröllop, så att det är givet att man köper nya kläder och sitter en hel kväll i något man inte känner sig bekväm i bör ta sig en funderare på vad de verkligen vill få ut av sitt bröllop. Snygga statister som passar in i deras dröm om det perfekta bröllopet, eller gäster som de verkligen vill ha där och som de vill ska ha roligt en kväll?

Att som brudpar ställa väldigt höga krav och ha höga förväntningar på sina gäster tycker jag är minst lika ego som att gästerna är måna om sin ekonomi och inte vill bränna allt på ett bröllop, en kväll.

• Läckö

Har men såpass tajt ekonomi att 1500 är marginalen för varje månads budget, är det ju klart att
    en resa med övernattning på hotell spräcker ekonomin för ett par månader framöver.
    Även om du inte köper frack och aftonklänning på second hand så lär det kanske bli utgift för en kavaj/skjorta och det kostar också någon tusenlapp, så fracken kan bli ett billigare alternativ.
    På blocket säljer du en frack på ett par dagar.

Klädkoden med frack ororar mig då jag tror att folk i allmänhet har den attityden Du ger utryck för, dvs att
    man inte har lust att klä upp sig, känner sig inte fin och bekväm i frack.
    Det är lite synd och jag tror det kanske har lite med vilken social bakgrund man har.
    Själv är jag bekväm i frack då jag är musiker och ser fracken som en del av min vardag.

Själv tänker vi avböja alla presenter, då det mest skapar stress för de som skall köpa och dessutom
    känns lite fel att i ganska mogen ålder ta emot olika gåvor när vi redan har ett fullt fungerande hem.
    Det brukar ändå bli saker man kankse inte riktigt passar in i ens liv och att skriva önskelistor uppfattar jag som något jag slutade med under barndomen.

Gåvan ser vi ligger i att vara med på bröllopet.

• Kjell Präst

Jag hade definitivt inte haft råd med 1500 till en frack när jag studerade, min fru och jag hade inte ens råd att betala hyran då. Så hade jag varit i den situationen hade jag tackat nej.

• MH2014

Gör som NI vill!! Vill/kan/tänker vissa gäster inte komma pga klädkod så tror jag ändå att ER dag och ER upplevelse kan komma bli ERT speciella tillfälle! Allt handlar om prioriteringar....

• PuttePP

Beror helt på lokalen och stilen på bröllopet, skall ni ha det i mer högtidlig miljö såsom slott eller herrgård så tycker jag frack hör till. Ska ni däremot ha det i en bygdegård eller allmän församlingslokal tycker jag det blir helt fel. Har man ett påkostat bröllop där mycket ingår och allt bjuds på så är det också mer legitimt. Vilken årstid spelar också in då det kanske inte är så trevlit för folk att vara allt för påbyltade mitt i sommaren.

• Tin

Jag hade tackat ja! Tycker det är underbart med tillställningar där man får anledning att klä sig så pass fint!

• lenuz

Självklart gör ni som ni vill och det beror mycket på vilket typ av bröllop man ska ha. Vi ska gifta oss i statskyrkan i stan eftersom den är stor och pampig jämnfört med kyrkan här i byn. Dock ska vi ha bröllopsfesten i vår lokala bygdegård med efterföljande dans. De flesta av gästerna skulle nog känna sig obekväma och vansinnigt uppklädda i förhållande till omgivningen.

Sen medför det även ett större ansvar på brudparet tror jag om klädkoden är frack. Det krävs att festen, dukning, mat, personal, lokal machar klädkoden. Det kan medföra en extra kostnad.

Skulle jag personligen bli bjuden på ett sånt bröllop så skulle jag förvänta mig ett storstilat bröllop då jag måste betala en ansenlig summa för att ens platsa i etablisemanget. Är brudparet sådant att frack känns naturligt med deras personlighet och stil skulle jag inte ens fundera, om inte - skulle det kännas som maskerad. Att man vill visa sig lite mer förnäm.

• Ekna

Han kan ju ha frack sen tar ni typ mörka kostym på det övriga gästerna. Kan ju var ett alternativ :) så får han iaf ha den och dom övriga gästerna behöver inte känna tvång att hyra eller köpa något dom ej kommer använda sen. Lycka till :)

Svar på tråden hjälp jätterädd