• Läckö

hjälp jätterädd

Min sambo vill ja FRACK bröllop med allt vad det innebär

Är jätterädd att folk skall tacka nej

Hur skulle ni gjort

Tackat ja
    eller NEJ 

• Svar på tråden hjälp jätterädd
  • PiaB

Vi skulle gå om vi blev bjudna på frackbröllop.

Vi har funderat hit och dit eftersom min blivande man inte vill gifta sig i kostym, det är hans arbetskläder, alltså vill han klä sig "högre". Jag tänkte först att då borde gästerna också ha frack för att inte känna sig underklädda.

Men efter en diskussion på detta eminenta forum med så mycket kunnigt folk har vi nu bestämt att han ska ha frack och gästernas klädkod blir mörk kostym. Det som fick mig att ändra mig var en som skrev att buden alltid utan att någon ifrågasätter det är mer uppklädd än gästerna, så varför ska inte brudgummen få känna sig finast på sin dag?

Och för mig blev det solklart då. Klart både han och jag ska vara finast

• daniiel
    PiaB skrev 2012-10-10 11:40:58 följande:
    Jag tycker det var en jättebra lösning faktiskt :) Och jag håller med, jag tycker också att även brudgummen kan klä sig finare än gästerna ;)
  • Kotthare

Självklart hade vi kommit! Kul att få klä upp sig!

• MH2014

Om du blir rädd för min "attityd" ja, vart är då världen på väg? Attityd=Attityd avser inom psykologi en persons medvetna eller omedvetna, öppet visade eller dolda, kognitiva eller emotionella, inställning till något. Till skillnad från exempelvis personlighet antas attityder vanligen i mycket stor utsträckning vara produkter av inlärning eller bygga på tidigare erfarenheter vilket också gör dem mer öppna för förändring. Attityder antas ofta stå i nära förhållande till beteende, men sambandet är inte enkelt kausalt.[källa behövs]Fördomar är en typ av attityder där personen övertagit färdiga åsikter och inställningar om en viss sak, företeelse, folkgrupp eller person. Dessa åsikter är ofta starkt negativt färgade, men även onyanserat positiva fördomar förekommer. Tycker du borde läsa stycket Fördomar. Sen som inte hör till TS inlägg, men som jag vill påpeka som nyanvändare och nyläsare av forumet ,är att det är väldigt mycket negativitet och "sätta griller i huvudet". Här gick jag med som en lycklig blivande som hoppades finna medmänniskor att få inspiration av och utbyta tankar. Men i slutändan verkar många utbyten sluta i "tjafs" för att man inte tycker lika. Alla tycker inte lika!! Och det ska inte förskingras. Varför glädjes vi inte med varandra? Verkar mer som att den svenska avundsjukan griper tag i folk. Kan vi inte peppa varandra istället?!

• lovisa86
    MH2014 skrev 2012-10-10 11:30:05 följande:
    Jag kan känna så här (iaf mitt tycke) jag gillar inte allt mina bekanta gillar men jag skulle ALDRIG strunta i att ställs upp för dem.. Om min vän vill ha ett speciellt tema på bröllop/fest/you name it så ser ju jag till som gäst att jag gör det så bra som möjligt,,sen vad det är i min mening är att göra så gott jag kan för att tillfredsställa dem samt att jag själv är bekväm och att jag står för det jag gör/är. Vad har man annars vänner till??

Jag håller med, har varit på många maskerader och temafester som jag inte förstår mig på för att glädja någon som älskar temat.  

Ekonomi åsido, skulle ni som säger nej inte gått om ni hade haft råd (eller fått låna kläderna) för att man skall klä upp sig? Om man då kan få tag på en billig frack/ finklänning och inte köper present så går det väl jämt ut?

• snowstars
    lovisa86 skrev 2012-10-10 11:51:49 följande:

Jag håller med, har varit på många maskerader och temafester som jag inte förstår mig på för att glädja någon som älskar temat.

Ekonomi åsido, skulle ni som säger nej inte gått om ni hade haft råd (eller fått låna kläderna) för att man skall klä upp sig? Om man då kan få tag på en billig frack/ finklänning och inte köper present så går det väl jämt ut?

Det beror ju på väldigt mycket annat men hade jag råd så ja. Jag älskar bröllop.
  • Sara 120707

Hade vi varit bjudna till ett frackbröllop så hade jag hoppat på chansen, tycker att det är jättetrevligt att vara så uppklädd och har en aftonklänning i garderoben. Däremot hade vi aldrig köpt en frack för ett bröllop utan maken hade fått gå i mörk kostym och kanske en snygg väst, har inte ekonomin att göra som jag ser det onödiga inköp, för jag tvivlar på att fracken kommer att användas särskilt ofta eller att maken skulle känna sig bekväm i det. Däremot skulle vi inte tacka nej.

Klädkod är ju faktiskt inte nåt krav, det är en tjänst man ger till gästerna man kan välja att gå i blåbyxor på ett frackbröllop om man känner sig bekväm med det.

Men ett par punkter att fundera på, om en vän hade bjudit in oss till bröllop och sedan gjort en stor grej av att maken hade mörk kostym så skulle jag nog inte tycka det var mycket till vänskap.

Jag hade nog tagit en funderare på varför frack är så viktigt? Mörk kostym ger ju även det ett ganska uppklätt bröllop och vill man kan man ju göra ett tillägg om att de damer som vill gärna får ha långklänning.

Som Chicita skriver är ju en viktig aspekt att ta hänsyn till hur bekväma era gäster skulle känna sig så uppklädda. Om ni tror att de skulle känna sig bekväma så go for it men om de inte skulle göra det så riskerar ni ett väldigt stelt bröllop även om alla gästerna "ställer upp" och klär upp sig för er skull.

Den sista viktiga aspekten har oxå redan kommit upp i tråden och det är att klädkoden ska sättas efter vilken "finhetsnivå" NI har planerat hela bröllopet runt. Om ni vill ha slott, trerätters etc så kan frack vara relevant men bygdegård och buffe så blir det väldigt överklätt. Det kan ju bli för underklätt oxå, tänk själv hur det skulle kännas att gå på bal i jeans och tshirt.

• 2000

Själv älskar jag stora pompiga bröllop. Som då exempelvis slottsbröllop. Frack rä så fint!

Men det är bara min åsikt. När det gäller bröllop så anser jag att brudparet själva får bestämma. Hur de vill ha sin dag. Inte skall gästena bestämma tycker jag. Jag tackar JA till frackbröllop.

• Chicita
    MH2014 skrev 2012-10-10 11:44:34 följande:
    Om du blir rädd för min "attityd" ja, vart är då världen på väg? Attityd=Attityd avser inom psykologi en persons medvetna eller omedvetna, öppet visade eller dolda, kognitiva eller emotionella, inställning till något. Till skillnad från exempelvis personlighet antas attityder vanligen i mycket stor utsträckning vara produkter av inlärning eller bygga på tidigare erfarenheter vilket också gör dem mer öppna för förändring. Attityder antas ofta stå i nära förhållande till beteende, men sambandet är inte enkelt kausalt.[källa behövs]Fördomar är en typ av attityder där personen övertagit färdiga åsikter och inställningar om en viss sak, företeelse, folkgrupp eller person. Dessa åsikter är ofta starkt negativt färgade, men även onyanserat positiva fördomar förekommer. Tycker du borde läsa stycket Fördomar. Sen som inte hör till TS inlägg, men som jag vill påpeka som nyanvändare och nyläsare av forumet ,är att det är väldigt mycket negativitet och "sätta griller i huvudet". Här gick jag med som en lycklig blivande som hoppades finna medmänniskor att få inspiration av och utbyta tankar. Men i slutändan verkar många utbyten sluta i "tjafs" för att man inte tycker lika. Alla tycker inte lika!! Och det ska inte förskingras. Varför glädjes vi inte med varandra? Verkar mer som att den svenska avundsjukan griper tag i folk. Kan vi inte peppa varandra istället?!
    Men vad bra...
    Allt som föreslås här inne ska i fortsättningen få stående ovationer eftersom ingen vill att någon ska tro att dom är avundsjuka. Flört

Å andra sidan kanske det är bra att få veta att några kanske inte tycker att det är en jättebra idé med vissa saker, för medlemmarna speglar ju trots allt ett tvärsnitt av befolkningen. Och som vi som varit här ett tag har märkt, så är det långt ifrån alla inbjudna gäster som hoppar jämfota av lycka när dom får inbjudan där dom förväntas lämna sina spädbarn hemma för att åka på bröllop 100 mil bort, bekosta resa, mat och uppehålle själv. Köpa nya kläder, betala kuvertavgift och sen även ge en tillräckligt stor gåva för att inte bruden ska gå upp i limningen.
    Det kan alltså vara bra att få se en annan sida av saken innan man skickar ut inbjudningarna. 
    Även om man väljer att följa sina egna tankar ändå så är man kanske lite beredd när klagomålen eventuellt strömmar in.

Du säger själv att alla inte tycker lika.
    Nej det gör man ju inte. Och det här är ett diskussionsforum. Det diskuteras alltså. Vilket kräver olika åsikter.
    Dock brukar stämningen här på BT vara mycket bra eftersom man kan ge och ta åsikter och därigenom komma fram till en lösning som inte består i "alla som inte tycker som du är dumma". 
  • MH2014

Diskussioner absolut! Men ibland har jag uppfattat vissa inlägg på div trådar som negativt till "nye/egna påhitt eller önskemål. Tror alla är så förnuftiga att man vet att åsikter om ens val i livet kommer, för att alla tänker olika. Jag ger oxå min syn på saker, sen får varochen plocka det, om dem tycker är förnuftiga förslag/åsikt. Jag tycker bara det är tråkigt att det nästan ibland blir för allvarligt när fördommar blir så tydliga! Fortfarande tycker alla olika men man borde oxå respektera andra tankebanor, och kanske ibland inte bli "för personlig" i sina långa åsikter. Men alla är olika :) Jag hoppas iaf att TS fått lite tips, från alla åsikter, och kommer fram till hur DE verkligen vill ha SIN dag.

Svar på tråden hjälp jätterädd