• Marjasinus

Varför är folk så osäkra?

Säkert 30-40% av frågorna här på BT är i stilen: hur ska man göra, hur får man göra m m. Har vi inte kommit längre i det moderna samhället? För mig är det självklart att vi gör precis som vi vill för att få det precis så som vi vill ha det. Eventuella gästers förväntningar/krav på måsten och traditioner kan dom ha på deras eget bröllop. Klart att man ägnar en tanke åt vad gästerna kan uppskatta, och jag kan förstå att man vill ha tips och idéer, men varför verkar så många tro att det finns ett _rätt_ sätt?

• Svar på tråden Varför är folk så osäkra?
  • Marjasinus
    MagnusFru skrev 2012-08-12 20:33:14 följande:
    I det fallet jag skrev om så var det brudens FÖRÄLDRAR som inte kunde vara i samma rum utan att bråka högljutt eller väsa elakheter till varandra....och man kan ju vilja ha sina föräldrar med sig på sin bröllopsdag men försöka sära på dom....
    Sorry, läste inte det. Då får man ge dom en ordentlig förmaning innan istället. 
  • MagnusFru
    Marjasinus skrev 2012-08-12 20:46:02 följande:
    Sorry, läste inte det. Då får man ge dom en ordentlig förmaning innan istället. 
    Eller en förmaning och och hot av typen " om ni inte uppför er så kommer vi kasta ut er" och hyra en utkastare
  • MagnusFru
    Marjasinus skrev 2012-08-12 20:44:33 följande:
    Synd för Britta men jag tycker att man 2012 kan förvänta sig att gästerna kommer till festen, nyfikna på vad kvällen skall bjuda och på vilket sätt brudparet har satt sin prägel på kalaset.

Ingen vill väl ha en tråkig fest, så när jag säger att man gör som man vill så innebär ju inte det att gästerna skall glömmas bort. Men därifrån, till att tassa på tå och sicksacka mellan minfält av lättkränkta stackare är steget långt. 
  • MagnusFru

Jag kan förresten berätta min faster, som faktiskt råkar heta Britta, först tog illa upp när hon inte blev bjuden till vårt bröllop men när hon fick reda på att ingen i släkten var bjuden ( vi hade ett litet bröllop med våra familjer och vänner) då lugnade hon sig och skickade sedan en present och vi tackade traditionsenligt med tackkort OCH vi skickade en stor hög med foton (framkallade foton alltså så som hon är van vid inte nåt på cd-skiva eller usb som inte förstår sig på utan alltså framkallade foton - det hon kallar "riktiga kort") och nu är hon jättenöjd och vi är bjudna på hennes årliga släktkalas så nu är vi "sams igen" som hon sa och det bästa av allt är att hon ringde och tackade för tackkortet och fotona och då kläckte hon (hon är en av de mest traditionsbundna människorna på denna jord) ur sig att "ibland är det uppfriskade när ungdomarna skapar sina egna traditioner" 

• daniiel
    1700tal skrev 2012-08-12 20:01:38 följande:

Kan du verkligen inte det?

Att moster Britta som skickat presenter och födelsedagskort varje år till sin systerson och som glatt sig så oerhört sen hon fått inbjudningskortet (köpt ny klänning, skor och alltihop) blir djupt sårad över att placerat nästan längst ner vid ena bordet? Hon som sett sig som närmaste familj och trodde hon skulle få sitta nära brudparet, kanske till och med så nära att hon kunde byta några ord med dem under middagen. Det hade hon sett fram emot... Att skälet till att hon placerades så långt bort var att brudparet tyckte det var en mossig tradition att ha släkten närmast var ingen som talade om för moster Britta, som i sin tur tyckte det var väldigt konstigt att brudparets närmaste vänner satt närmast. Moster Britta sitter tyst hela middagen och går sedan hem, ledsen och förbisedd. För ju närmare släkt, desto närmare sitter man - det vet ju alla och så har det alltid varit...

Vad jag menar med detta är att det kan bli krockar. När man minst anar det och minst vill det utan att man ens tänker på det. Brudparet tog ju bara bordsplaceringen med en klackspark och tyckte det var trevligare att ha sinna kompisar närmast - det var "mer deras stil". För mostern blev kvällen obekväm och oförglömlig på sitt sätt...

• Chicita

När jag läste rubriken till den här tråden så trodde jag att det gällde trådar som:

Kan jag ha blåa skor under brudklänningen?
    Måste tårtan vara vit?
    Tant Agda tycker inte om varmkorv, kan vi ha tacos som nattamat?

Osv...

Alltså saker som inte påverkas särskilt mycket av flerhundraåriga traditioner eller vedertagna ettikettregler. Utan som mer kan kännas som "men gör som du vill... *suck*" när man ser rubrikerna.

När det gäller saker som brudöverlämning, bordsplacering mm så är jag av åsikten att man faktiskt får göra hur man vill, men att man bör (ska) vara medveten om hur det "brukar" vara och varför det brukar vara så.
    Så att man sen kan bryta mot dessa regler / traditioner medvetet. Och att man då förstår konsekvenserna som kan bli ifall man inte följer normen...
    Jag är också av åsikten att om man är så osäker så att man måste fråga om råd i vissa enklare saker, så kanske man ska välja det som man instinktivt känner är rätt.
    Om man känner att "oj tänk om någon tycker att jag valt fel klänning" så kanske man ska hoppa över att använda den, oavsett anledning (för ljus, för kort, för mörk, för.... ) så att man kan njuta av dagen utan att oroa sig över vad andra tycker.

Man kan ju debattera fram och tillbaka i evigheter om vad som är rätt och fel.
    Och svaret på det är nog att det egentligen inte finns några rätt eller fel.
    Man kan inte göra alla glada och nöjda, som redan har konstaterats. Men att genom att följa traditioner och ettikettregler någotsånär så kan man i alla fall minska risken för att dom äldre gästerna ska ta illa upp. Sen behöver man inte göra det slaviskt.
    Vi skrev ju redan i inbjudan att klädseln (Adel, borgare, bönder och vanlig klädsel) skulle påverka bordsplaceringen.
    Så att mina jobbarkompisar satt bredvid toastmastern, bara en eller två platser från honnörsbordet medans makens farbror med fru satt så långt bort det gick från oss var alla beredda på och tyckte inte alls att det var konstigt... 

• Marjasinus
    Chicita skrev 2012-08-12 22:48:26 följande:
    När jag läste rubriken till den här tråden så trodde jag att det gällde trådar som:

Kan jag ha blåa skor under brudklänningen?
    Måste tårtan vara vit?
    Tant Agda tycker inte om varmkorv, kan vi ha tacos som nattamat?

Osv...

Alltså saker som inte påverkas särskilt mycket av flerhundraåriga traditioner eller vedertagna ettikettregler. Utan som mer kan kännas som "men gör som du vill... *suck*" när man ser rubrikerna.
    Det var nog egentligen sådant jag menade när jag startade tråden. Trådar som är så uppenbart "gör som du vill", men där man bara vill ha lite klapp på axeln. Men jag är beredd att gå mycket längre än så, jag tycker inte man behöver veta om t ex hur brudöverlämningen "brukar" ske för att sedan välja om man ska bryta mot den.

Det mesta i tråden har ju handlat om festen. När det gäller vigseln tycker jag verkligen att man gör som man vill. Där får gästerna acceptera den form som brudparet bestämt sig för. Jag antar att de som huserar i kyrkan har lite begränsningar ifrån dom...
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2012-08-12 23:48:02 följande:
    Det var nog egentligen sådant jag menade när jag startade tråden. Trådar som är så uppenbart "gör som du vill", men där man bara vill ha lite klapp på axeln. Men jag är beredd att gå mycket längre än så, jag tycker inte man behöver veta om t ex hur brudöverlämningen "brukar" ske för att sedan välja om man ska bryta mot den.

Det mesta i tråden har ju handlat om festen. När det gäller vigseln tycker jag verkligen att man gör som man vill. Där får gästerna acceptera den form som brudparet bestämt sig för. Jag antar att de som huserar i kyrkan har lite begränsningar ifrån dom...
    Nej det var inte riktigt vad jag skrev... 
    Det jag skrev har inte något alls med om man går in med pappa, mamma, möts på halva vägen eller något annat att göra.

Utan det var anledningen till varför kyrkan inte alltid godkänner det, och anledningen bakom (om vi nu ska prata om bara brudöverlämning).
    Men eftersom jag inte bara tog upp brudöverlämningen, och dessutom skummade över ämnet snabbt för att fortsätta till det jag trodde tråden hamnade om, så blir det väl lätt missförstånd eftersom kyrkan inte har så mycket att göra med bordsplacering och annat sånt Tungan ute och därför skrev jag inget om den biten 

Om vi nu pratar brudöverlämning enbart så tycker jag som sagt att det kan det vara bra att veta varför prästen kan neka. Det kan också vara bra att veta vad brudöverlämning betyder enligt svensk tradition innan man tar beslutet.
    För oavsett om det bara är en sockersöt gullepluttig grej för bruden utan djupare innebörd, så kan det för åskådarna ha en helt annan innebörd.
    Vet man då inte om vad brudöverlämningen står för, så kan det vara svårt att bemöta frågor, och det kan även vara sårande om någon förklarar i efterskott.
    Det behöver inte betyda att man hoppar över brudöverlämning om nu prästen säger ok till det, bara för att Tant Agda kanske skulle kunna ta illa upp. Men det betyder att man kanske har en genomtänkt förklaring om Agda skulle fråga om varför.
    Att ta stora beslut utan tillräcklig kunskap kan ofta göra att man ångrar sig efteråt. Och just när det gäller brudöverlämning så har flera brudar här på BT vittnat om detta i trådar som handlat om brudöverlämning. Alltså att om dom haft kunskap om betydelsen enligt svensk tradition så hade dom aldrig valt det. Och att dom nu ångrade det beslutet...
    Det är först när man har alla pusselbitar med information som man kan ta kvalificerade beslut som man kan stå för. Oavsett vad man beslutar.

Men det anser jag är något som bör gälla för de flesta beslut man tar i livet.
    Man behöver se helheten för att kunna stå för sina val. 
    Ex: om man röstar på ett parti bara för att dom lovar så fina saker i sina val-tal. Men utan att ha läst partiprogrammet eller kollat mer på hur dom hållt sina löften tidigare, eller vad dom andra partierna står för jämförelsevis. Så kan man kanske ångra den rösten i efterhand om det nu inte blev som dom lovade...
    Eller: Om man väljer att skönhetsoperera sig när man är ung och kanske inte tänkt igenom hur det kanske kommer att se ut om ett antal år, eller riskerna med vissa implantat så kan man också ångra det...
    Osv.

Kunskap är inget som är dåligt.

• EmmaoFemi
    MagnusFru skrev 2012-08-12 21:04:21 följande:
    Jag kan förresten berätta min faster, som faktiskt råkar heta Britta, först tog illa upp när hon inte blev bjuden till vårt bröllop men när hon fick reda på att ingen i släkten var bjuden ( vi hade ett litet bröllop med våra familjer och vänner) då lugnade hon sig och skickade sedan en present och vi tackade traditionsenligt med tackkort OCH vi skickade en stor hög med foton (framkallade foton alltså så som hon är van vid inte nåt på cd-skiva eller usb som inte förstår sig på utan alltså framkallade foton - det hon kallar "riktiga kort") och nu är hon jättenöjd och vi är bjudna på hennes årliga släktkalas så nu är vi "sams igen" som hon sa och det bästa av allt är att hon ringde och tackade för tackkortet och fotona och då kläckte hon (hon är en av de mest traditionsbundna människorna på denna jord) ur sig att "ibland är det uppfriskade när ungdomarna skapar sina egna traditioner" 
  • Sara 120707
    MagnusFru skrev 2012-08-12 21:04:21 följande:

Det här är ju jättetrevligt för er men BT-inlägg har många gånger vittnat om släktfejder som börjat för så mycket mindre. Därmed inte sagt att man ska bryta ryggen för att försöka göra varenda en nöjd men det kan faktiskt vara bra att vara medveten om vilka beslut som kan ge tråkiga konskvenser.

Min egen släkt är ganska chill och de brukar inte direkt ta illa upp av ettikettsbrott eller liknande, men min mans släkt har vissa individer som är väldigt duktiga på att se indirekta förolämpningar i minsta lilla etikettsavvikelse kring dem.

Om man bara antar att alla gäster kommer att tycka att alla brudparets "personliga" beslut är fantastiska så kan man nog få en obehaglig shock om man inte tänkt igenom vilka konsekvenser dessa "personliga" beslut kan få

• Smulan
    passionsblomman skrev 2012-08-10 23:47:49 följande:
    För mig själv är det väldigt viktig att hela mitt liv inte bara blir en slags show där jag ska visa upp mitt lyckade jag och mitt fantastiska liv, för andra att avundas och applådera. Jag vill ha sanna möten med sanna människor och dela stunder av äkta närhet i så många sammanhang som möjligt. Och kunna stå för vem jag är och vad jag gör, följa hjärtats röst och gå min väg-utan att trampa ner andra omkring mig för att nå mina egna mål. Jag hoppas att jag och mitt liv ska finnas i ett sammanhang där jag får komma till min rätt såtillvida att min existens får betyda något och göra skillnad för någon annan. Jag hoppas att den kompassen ska kunna leda mig åt rätt håll när det kommer till alla möjliga slags beslut, från vagga till grav. Det är andra sags måsten och borden som blir kvar då, eftrsom mycket onödigt ältande går att helt lägga åt sidan till förmån för väsentligheterna.
    Så bra sagt =) precis så tycker jag också. Jag håller fullständigt med dig!
    1700tal skrev 2012-08-11 09:27:12 följande:

Men många av de vedertagna traditioner som ett stort antal brudpar väljer bort vid dagens bröllop idag är i min mening inga "måsten" utan alldeles användbara redskap när man hanterar ett stort kalas. I vissa fall till och med en nödvändighet för att samtliga gäster ska känna sig bekväma och trivas.

Ta t ex klädkod och bordsplacering. Jag vet inte hur många gånger jag har hört det upprepats att "sånt ska vi inte ha, vi vill ha det trevligt och avslappnat". Plötsligt kommer dessa förnämliga hjälpmedel (just för att hjälpa flockdjuret människan att känna sig avslappnad i en större grupp där ingen läser varandras tankar) under ljuset som några gamla mossiga måsten. Sen finns det förstås alltid individer som njuter av att skilja sig från mängden, men majoriteten i en större folksamling vill känna att de passar in och "gör rätt" i de sammanhang de är i.

På så vis kan det bli lite tokigt och hjulet får uppfinnas igen. Det är idag inte riktigt "inne" att ha ett väldigt traditionellt bröllop med alla de inslag som varit de senaste 40 åren. Man ska gärna göra lite tvärtom, det uppmuntras. Särskilt på ställen som BT. Och det är då osäkerheten kommer, eftersom det snart visar sig att de vedertagna traditionerna ofta är rätt fiffiga... Att låta 80 gäster äta utan bordsplacering är inte särskilt omtänksamt, inser man ganska snart. Fri klädkod blev inte heller så avslappnat, varken för den som kom i rutig flanellskjorta eller den som satt bredvid i mörk kostym, vit skjorta och slips. Det "högtravande" honnörsbordet kanske inte heller verkar så dumt när man inser hur ledsen svärmor blev för att hon fick sitta längre bort än som det "brukar va".

Det är att sticka upp halsen lite när jag påstår att dessa moderna tankar snart går ur modet och hjulet går tillbaka till det var det var, mer eller mindre. För dessa "måsten" var ju bara en hjälpreda.

Mycket bra sagt! Sen som du säger kan vissa traditioner ändras till sin egen stil för att det passar brudparet och dess omkrets men vissa saker som bordsplacering är väldigt smidigt för att få det trevligt och en bra atmosfär=).

Måste säga att ni alla har väldigt sunda tankar om livet och jag gillar att höra så många olika åsikter utan att någon blir arg eller sur över vad den med en annan åsikt säger....så skönt med en lugn och harmonisk disskussions tråd=) HÄRLIGT!
  • passionsblomman
    Smulan skrev 2012-08-13 09:20:01 följande:
    Måste säga att ni alla har väldigt sunda tankar om livet och jag gillar att höra så många olika åsikter utan att någon blir arg eller sur över vad den med en annan åsikt säger....så skönt med en lugn och harmonisk disskussions tråd=) HÄRLIGT!
    Eller hur!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-13 08:49:40 följande:

Det här är ju jättetrevligt för er men BT-inlägg har många gånger vittnat om släktfejder som börjat för så mycket mindre. Därmed inte sagt att man ska bryta ryggen för att försöka göra varenda en nöjd men det kan faktiskt vara bra att vara medveten om vilka beslut som kan ge tråkiga konskvenser.

Min egen släkt är ganska chill och de brukar inte direkt ta illa upp av ettikettsbrott eller liknande, men min mans släkt har vissa individer som är väldigt duktiga på att se indirekta förolämpningar i minsta lilla etikettsavvikelse kring dem.

Om man bara antar att alla gäster kommer att tycka att alla brudparets "personliga" beslut är fantastiska så kan man nog få en obehaglig shock om man inte tänkt igenom vilka konsekvenser dessa "personliga" beslut kan få

Mina vänner och min släkt är otroligt enkla att ha att göra med. Men jag uppskattar ju verkligen såna människor och relationerna till släkt/vänner som är mer komplicerade har ju runnit ut i sanden och de kommer följdaktligen inte att komma på vårt bröllop. Det kanske gör att jag ser lite krasst på en sådan situation och lägger över allt på dom, typ: Vill dom ta illa upp så är det deras problem.

Men okej, jag köper att man kanske måste sondera terrängen lite och förebygga lite. För sin egen skull och för att den allmänna trivseln faktiskt är ganska viktig :) Tror inte det finns några såna på min gästlista och vi ska långt ifrån ha något särskilt utflippat bröllop...
  • Smulan
    passionsblomman skrev 2012-08-13 11:13:16 följande:
    Eller hur!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Saknar väldigt ofta "gilla knappen" från fejan ha ha ha
Svar på tråden Varför är folk så osäkra?