Marjasinus skrev 2012-08-12 23:48:02 följande:
Det var nog egentligen sådant jag menade när jag startade tråden. Trådar som är så uppenbart "gör som du vill", men där man bara vill ha lite klapp på axeln. Men jag är beredd att gå mycket längre än så, jag tycker inte man behöver veta om t ex hur brudöverlämningen "brukar" ske för att sedan välja om man ska bryta mot den.
Det mesta i tråden har ju handlat om festen. När det gäller vigseln tycker jag verkligen att man gör som man vill. Där får gästerna acceptera den form som brudparet bestämt sig för. Jag antar att de som huserar i kyrkan har lite begränsningar ifrån dom...
Nej det var inte riktigt vad jag skrev...
Det jag skrev har inte något alls med om man går in med pappa, mamma, möts på halva vägen eller något annat att göra.
Utan det var
anledningen till varför kyrkan inte alltid godkänner det, och anledningen bakom (om vi nu ska prata om
bara brudöverlämning).
Men eftersom jag inte
bara tog upp brudöverlämningen, och dessutom skummade över ämnet snabbt för att fortsätta till det jag trodde tråden hamnade om, så blir det väl lätt missförstånd eftersom kyrkan inte har så mycket att göra med bordsplacering och annat sånt

och därför skrev jag inget om den biten
Om vi nu pratar brudöverlämning enbart så tycker jag som sagt att det kan det vara bra att veta
varför prästen kan neka. Det kan också vara bra att veta vad brudöverlämning betyder enligt svensk tradition innan man tar beslutet.
För oavsett om det bara är en sockersöt gullepluttig grej för bruden utan djupare innebörd, så kan det för åskådarna ha en helt annan innebörd.
Vet man då inte om vad brudöverlämningen står för, så kan det vara svårt att bemöta frågor, och det kan även vara sårande om någon förklarar i efterskott.
Det behöver inte betyda att man hoppar över brudöverlämning om nu prästen säger ok till det, bara för att Tant Agda kanske skulle kunna ta illa upp. Men det betyder att man kanske har en genomtänkt förklaring om Agda skulle fråga om varför.
Att ta stora beslut utan tillräcklig kunskap kan ofta göra att man ångrar sig efteråt. Och just när det gäller brudöverlämning så har flera brudar här på BT vittnat om detta i trådar som handlat om brudöverlämning. Alltså att om dom haft kunskap om betydelsen enligt svensk tradition så hade dom aldrig valt det. Och att dom nu ångrade det beslutet...
Det är först när man har alla pusselbitar med information som man kan ta kvalificerade beslut som man kan stå för. Oavsett vad man beslutar.
Men det anser jag är något som bör gälla för de flesta beslut man tar i livet.
Man behöver se helheten för att kunna stå för sina val.
Ex: om man röstar på ett parti bara för att dom lovar så fina saker i sina val-tal. Men utan att ha läst partiprogrammet eller kollat mer på hur dom hållt sina löften tidigare, eller vad dom andra partierna står för jämförelsevis. Så kan man kanske ångra den rösten i efterhand om det nu inte blev som dom lovade...
Eller: Om man väljer att skönhetsoperera sig när man är ung och kanske inte tänkt igenom hur det kanske kommer att se ut om ett antal år, eller riskerna med vissa implantat så kan man också ångra det...
Osv.
Kunskap är inget som är dåligt.