Marjasinus skrev 2012-08-10 23:03:38 följande:
Om det ni säger är sant så är det verkligen en paradox. Den ökade valfriheten gör att folk är så nervösa att välja fel att de istället letar efter en norm som de sedan är rädda för att bryta mot. Vansinne?!?
I min värld så finns det väldigt lite måsten och tabun när det kommer till bröllop. Så länge gästerna känner sig bekväma och trivs. Jag undrar lite vad ni som säger att dagens brudpar uppfinner hjulet om och om igen syftar på? Jag har svårt att komma på exempel...
Jag tycker inte det är något som är speciellt för just bröllop och bestyren runt det, eller förväntningarna på just den dagen. Precis som Anneli256 är inne på har det blivit en annan slags press på oss i ett samhälle där vi har större valfrihet-både ekonomiskt och moraliskt och också i fråga om vad vi förväntar oss att ett bra liv ska innehålla.
Samtidigt sänks vissa krav och förväntningar rejält och det har bla blivit väldigt mycket mer OK att rakt ut säga att man struntar i andra -ordet solidaritet känns ju tex inte särskilt 2012- vi städar inte och "gör oss till" för andra och tycker inte man måste putsa fönster och byta gardiner så värst ofta. Å andra sidan totalrenoverar vi istället hela huset och inreder oss sönder och samman. Hur mycket av det är egentligen av ett eget enormt intresse och hur mycket är för att andra ska se hur unikt speciell stil och härlig smak man har?
I en musikal jag såg för många år sedan fanns en textrad:
Alla kollar alla för att alla ska va lagom lika
Den har jag tänkt på många gånger genom åren. Både när jag hört folk prata om just precis sin favoritblomma och hur deras brudbukett ska se ut, och när jag sett inredningsreportage och vad folk valt för tapeter, färger och typ av golv genom årtiondena.
Visst är vi unika var och en av oss-men ens egen smak förändras och påverkas alldeles uppenbart av vilken tid vi lever i och vad som andra runt omkring oss gör och väljer. Mode, trender, nya rön, rollförändringar, politik...vi och våra val och åsikter påverkas av så otroligt många fler faktorer än vad vi kanske ens orkar bli medvetna om. Jag tror det är konstigare om man går genom livet tvärsäker mitt i allt vi ska göra, än om vi ibland känner oss något vilsna. "Hur gör man egentligen?"
Samtidigt är det ju viktigt att någonstans mitt i alltihop -åtminstone ibland-kunna hitta fram till svaret på Varför gör jag det här? Vem gör jag det för? Vad för slags "rätt" är det jag är ute efter.
För mig själv är det väldigt viktig att hela mitt liv inte bara blir en slags show där jag ska visa upp mitt lyckade jag och mitt fantastiska liv, för andra att avundas och applådera. Jag vill ha sanna möten med sanna människor och dela stunder av äkta närhet i så många sammanhang som möjligt. Och kunna stå för vem jag är och vad jag gör, följa hjärtats röst och gå min väg-utan att trampa ner andra omkring mig för att nå mina egna mål. Jag hoppas att jag och mitt liv ska finnas i ett sammanhang där jag får komma till min rätt såtillvida att min existens får betyda något och göra skillnad för någon annan. Jag hoppas att den kompassen ska kunna leda mig åt rätt håll när det kommer till alla möjliga slags beslut, från vagga till grav. Det är andra sags måsten och borden som blir kvar då, eftrsom mycket onödigt ältande går att helt lägga åt sidan till förmån för väsentligheterna.