• Marjasinus

Varför är folk så osäkra?

Säkert 30-40% av frågorna här på BT är i stilen: hur ska man göra, hur får man göra m m. Har vi inte kommit längre i det moderna samhället? För mig är det självklart att vi gör precis som vi vill för att få det precis så som vi vill ha det. Eventuella gästers förväntningar/krav på måsten och traditioner kan dom ha på deras eget bröllop. Klart att man ägnar en tanke åt vad gästerna kan uppskatta, och jag kan förstå att man vill ha tips och idéer, men varför verkar så många tro att det finns ett _rätt_ sätt?

• Svar på tråden Varför är folk så osäkra?
  • 1700tal
    passionsblomman skrev 2012-08-11 10:40:31 följande:
    1700tal-jag ställer mig bredvid och håller fullständigt med. Bra formulerat!
    Vi tänker nog ganska lika. Och nu måste jag, på tal om det, ge mig i kast med vår formella bordsplacering som ska göras enl konstens alla regler. Ty den borde vi gjort för lääänge sen!
  • Marjasinus
    passionsblomman skrev 2012-08-10 23:47:49 följande:
    1700tal skrev 2012-08-11 09:27:12 följande:

Intelligenta och välformulerade åsikter av er båda. Jag hade gärna diskuterat ämnet länge och väl över 1,2,3 flaskor vin...
  • MagnusFru
    1700tal skrev 2012-08-11 09:27:12 följande:

Men många av de vedertagna traditioner som ett stort antal brudpar väljer bort vid dagens bröllop idag är i min mening inga "måsten" utan alldeles användbara redskap när man hanterar ett stort kalas. I vissa fall till och med en nödvändighet för att samtliga gäster ska känna sig bekväma och trivas.

Ta t ex klädkod och bordsplacering. Jag vet inte hur många gånger jag har hört det upprepats att "sånt ska vi inte ha, vi vill ha det trevligt och avslappnat". Plötsligt kommer dessa förnämliga hjälpmedel (just för att hjälpa flockdjuret människan att känna sig avslappnad i en större grupp där ingen läser varandras tankar) under ljuset som några gamla mossiga måsten. Sen finns det förstås alltid individer som njuter av att skilja sig från mängden, men majoriteten i en större folksamling vill känna att de passar in och "gör rätt" i de sammanhang de är i.

På så vis kan det bli lite tokigt och hjulet får uppfinnas igen. Det är idag inte riktigt "inne" att ha ett väldigt traditionellt bröllop med alla de inslag som varit de senaste 40 åren. Man ska gärna göra lite tvärtom, det uppmuntras. Särskilt på ställen som BT. Och det är då osäkerheten kommer, eftersom det snart visar sig att de vedertagna traditionerna ofta är rätt fiffiga... Att låta 80 gäster äta utan bordsplacering är inte särskilt omtänksamt, inser man ganska snart. Fri klädkod blev inte heller så avslappnat, varken för den som kom i rutig flanellskjorta eller den som satt bredvid i mörk kostym, vit skjorta och slips. Det "högtravande" honnörsbordet kanske inte heller verkar så dumt när man inser hur ledsen svärmor blev för att hon fick sitta längre bort än som det "brukar va".

Det är att sticka upp halsen lite när jag påstår att dessa moderna tankar snart går ur modet och hjulet går tillbaka till det var det var, mer eller mindre. För dessa "måsten" var ju bara en hjälpreda.

Traditioner och regler och vett och etikett kan vara en bra hjälpreda MEN det ska inte stå ivägen för gästernas trivsel eller brudparets trivsel vilket det faktiskt kan göra om brudparet tror att de "måste" följa traditioner även fast de inte vill. En del brudpar tror att de måste följa "alla traditoner och regler" även om de inte passar varken stilen på bröllopet eller deras gäster eller deras eget välmående. "Problemet" med traditioner och regler kan vara att de blir en börda och ett tråkigt måste som INTE tillför trivsel.
    Jag har tex sett trådar om bordplacering där brudparet inte vill ha traditonell bordsplacering för att ena partens föräldrar inte kan hålla sams och brudparet har goda skäl att tro att även om föräldrarna sitter en bit ifrån varandra så kommer de sitta och väsa elakheter sig mellan som endast några få personer hör och brudparet är "fångar" mellan två personer som inte kan hålla sams....och så får det stackars brudparet svar som att "tänk om föräldrarna blir arga och besvikna"....och då menar jag att föräldrarna får skylla sig själva om de inte kan hålla sams på sin dotter/sons bröllop...de förtjänar inte att sitta vid honnörsbordet öht i så fall!
    Gästerna kan alltid/kommer alltid att ha åsikter om ett bröllop hur många traditioner och regler brudparet än följer eller inte följer. Visst traditioner KAN vara till hjälp men inte alltid. Vid bordsplacering anser jag att det är mycket viktigare att gästerna placeras bredvid personer som de kommer att ha det trevligt med än att följa regler som " tärnan ska sitta bredvid bestman" eller liknande.
  • 1700tal
    MagnusFru skrev 2012-08-12 17:26:57 följande:
    Traditioner och regler och vett och etikett kan vara en bra hjälpreda MEN det ska inte stå ivägen för gästernas trivsel eller brudparets trivsel vilket det faktiskt kan göra om brudparet tror att de "måste" följa traditioner även fast de inte vill. En del brudpar tror att de måste följa "alla traditoner och regler" även om de inte passar varken stilen på bröllopet eller deras gäster eller deras eget välmående. "Problemet" med traditioner och regler kan vara att de blir en börda och ett tråkigt måste som INTE tillför trivsel.
    Jag har tex sett trådar om bordplacering där brudparet inte vill ha traditonell bordsplacering för att ena partens föräldrar inte kan hålla sams och brudparet har goda skäl att tro att även om föräldrarna sitter en bit ifrån varandra så kommer de sitta och väsa elakheter sig mellan som endast några få personer hör och brudparet är "fångar" mellan två personer som inte kan hålla sams....och så får det stackars brudparet svar som att "tänk om föräldrarna blir arga och besvikna"....och då menar jag att föräldrarna får skylla sig själva om de inte kan hålla sams på sin dotter/sons bröllop...de förtjänar inte att sitta vid honnörsbordet öht i så fall!
    Gästerna kan alltid/kommer alltid att ha åsikter om ett bröllop hur många traditioner och regler brudparet än följer eller inte följer. Visst traditioner KAN vara till hjälp men inte alltid. Vid bordsplacering anser jag att det är mycket viktigare att gästerna placeras bredvid personer som de kommer att ha det trevligt med än att följa regler som " tärnan ska sitta bredvid bestman" eller liknande.

Självklart! Det du skriver håller jag absolut med om. Jag är av åsikten att en bröllopsfest ska ordnas med gästernas välbefinnande i första rummet, inte brudparets. Och i det fall du beskrev ovan, när man har på känn att gästerna inte har nåt som helst förmåga att uppföra sig utan att munhuggas och bli osams - då gör man som god värd självklart vad man kan för att undvika en härsken stämning.

Som sagt, gästerna kommer alltid först och som betalande (vilket de flesta idag är) värd-/brudpar får man ibland anpassa sig och frångå traditionen. Men det är skillnad på att göra det av hänsyn och av nån slags princip att traditioner inte är nåt att ha.

• Marjasinus
    MagnusFru skrev 2012-08-12 17:26:57 följande:
    Jag håller helt med dig. Jag kan inte förstå varför något sådant skulle kännas obekvämt för någon. 

Man kanske skulle ändra titeln på den här tråden till "varför har anhöriga/vänner" så mycket åsikter om släkt/vänners bröllop? Och varför är folk så lättkränkta? 
  • 1700tal
    Marjasinus skrev 2012-08-12 19:20:07 följande:
    Jag kan inte förstå varför något sådant skulle kännas obekvämt för någon.

Kan du verkligen inte det?

Att moster Britta som skickat presenter och födelsedagskort varje år till sin systerson och som glatt sig så oerhört sen hon fått inbjudningskortet (köpt ny klänning, skor och alltihop) blir djupt sårad över att placerat nästan längst ner vid ena bordet? Hon som sett sig som närmaste familj och trodde hon skulle få sitta nära brudparet, kanske till och med så nära att hon kunde byta några ord med dem under middagen. Det hade hon sett fram emot... Att skälet till att hon placerades så långt bort var att brudparet tyckte det var en mossig tradition att ha släkten närmast var ingen som talade om för moster Britta, som i sin tur tyckte det var väldigt konstigt att brudparets närmaste vänner satt närmast. Moster Britta sitter tyst hela middagen och går sedan hem, ledsen och förbisedd. För ju närmare släkt, desto närmare sitter man - det vet ju alla och så har det alltid varit...

Vad jag menar med detta är att det kan bli krockar. När man minst anar det och minst vill det utan att man ens tänker på det. Brudparet tog ju bara bordsplaceringen med en klackspark och tyckte det var trevligare att ha sinna kompisar närmast - det var "mer deras stil". För mostern blev kvällen obekväm och oförglömlig på sitt sätt...

• Marjasinus
    1700tal skrev 2012-08-12 17:57:05 följande:

Jag är av åsikten att en bröllopsfest ska ordnas med gästernas välbefinnande i första rummet, inte brudparets. Och i det fall du beskrev ovan, när man har på känn att gästerna inte har nåt som helst förmåga att uppföra sig utan att munhuggas och bli osams - då gör man som god värd självklart vad man kan för att undvika en härsken stämning.

Varför man skulle vilja bjuda sådana människor på sitt bröllop förstår jag inte. :)
  • MagnusFru
    1700tal skrev 2012-08-12 20:01:38 följande:

Kan du verkligen inte det?

Att moster Britta som skickat presenter och födelsedagskort varje år till sin systerson och som glatt sig så oerhört sen hon fått inbjudningskortet (köpt ny klänning, skor och alltihop) blir djupt sårad över att placerat nästan längst ner vid ena bordet? Hon som sett sig som närmaste familj och trodde hon skulle få sitta nära brudparet, kanske till och med så nära att hon kunde byta några ord med dem under middagen. Det hade hon sett fram emot... Att skälet till att hon placerades så långt bort var att brudparet tyckte det var en mossig tradition att ha släkten närmast var ingen som talade om för moster Britta, som i sin tur tyckte det var väldigt konstigt att brudparets närmaste vänner satt närmast. Moster Britta sitter tyst hela middagen och går sedan hem, ledsen och förbisedd. För ju närmare släkt, desto närmare sitter man - det vet ju alla och så har det alltid varit...

Vad jag menar med detta är att det kan bli krockar. När man minst anar det och minst vill det utan att man ens tänker på det. Brudparet tog ju bara bordsplaceringen med en klackspark och tyckte det var trevligare att ha sinna kompisar närmast - det var "mer deras stil". För mostern blev kvällen obekväm och oförglömlig på sitt sätt...

Fast att man gör en bordsplacering utifrån gästernas trivsel behöver INTE innebära att man gör det helt utan hänsyn till regler och traditioner. Det är inget som hindrar att man försöker ta med hänsyn till den äldre generationen i bordsplaceringen. Det är fullt möjligt att göra en bordsplacering där man blandar släkt, familj och vänner och då kan man placera personer som man kan ta illa upp av "brott mot bordsplaceringsregler" hyfsat nära brudparet och ändå tänka på att gästerna ska sitta bredvid någon de kommer ha det trevligt med snarare än att strikt följa reglerna. Man kan följa reglerna till viss del, det ena måste väl inte utesluta det andra?!
     Jag har varit om bordsplacering enligt konstens alla regler helt utan hänsyn till gästernas trivsel och DET är INTE alltid bra det heller! Man kan faktiskt göra en bordsplacering där man parar ihop Moster Britta med någon som man att hon kommer att det trevligt tillsammans med OCH att man försöker placera henne hyfsat nära brudparet och förhoppningsvis har hon då så pass trevligt att hon kan hantera att det inte blev EXAKT som hon tänkt sig och så ser man till att prata med henne både före och efter maten. Man kan ALDRIG göra alla nöjda! Om "alla" är nöjda med bordsplaceringen så kanske någon har åsikter för att brudparet gör något annat som just den personen tycker är fel för att just den personen minsann tycker en anna tradition som brudparet vaöt att inte följa är "det viktigaste på ett bröllop"!
    Bara för att man inte följer alla regler kring bordsplacering betyder INTE det att man "tar det med klackspark" eller att man inte BRYR sig om sina gästers "förväntningar" på "hur det ska vara"!
  • MagnusFru
    Marjasinus skrev 2012-08-12 20:02:37 följande:
    Varför man skulle vilja bjuda sådana människor på sitt bröllop förstår jag inte. :)
    I det fallet jag skrev om så var det brudens FÖRÄLDRAR som inte kunde vara i samma rum utan att bråka högljutt eller väsa elakheter till varandra....och man kan ju vilja ha sina föräldrar med sig på sin bröllopsdag men försöka sära på dom....
  • Marjasinus
    1700tal skrev 2012-08-12 20:01:38 följande:

Synd för Britta men jag tycker att man 2012 kan förvänta sig att gästerna kommer till festen, nyfikna på vad kvällen skall bjuda och på vilket sätt brudparet har satt sin prägel på kalaset.

Ingen vill väl ha en tråkig fest, så när jag säger att man gör som man vill så innebär ju inte det att gästerna skall glömmas bort. Men därifrån, till att tassa på tå och sicksacka mellan minfält av lättkränkta stackare är steget långt. 
Svar på tråden Varför är folk så osäkra?