1700tal skrev 2012-08-11 09:27:12 följande:
Men många av de vedertagna traditioner som ett stort antal brudpar väljer bort vid dagens bröllop idag är i min mening inga "måsten" utan alldeles användbara redskap när man hanterar ett stort kalas. I vissa fall till och med en nödvändighet för att samtliga gäster ska känna sig bekväma och trivas.
Ta t ex klädkod och bordsplacering. Jag vet inte hur många gånger jag har hört det upprepats att "sånt ska vi inte ha, vi vill ha det trevligt och avslappnat". Plötsligt kommer dessa förnämliga hjälpmedel (just för att hjälpa flockdjuret människan att känna sig avslappnad i en större grupp där ingen läser varandras tankar) under ljuset som några gamla mossiga måsten. Sen finns det förstås alltid individer som njuter av att skilja sig från mängden, men majoriteten i en större folksamling vill känna att de passar in och "gör rätt" i de sammanhang de är i.
På så vis kan det bli lite tokigt och hjulet får uppfinnas igen. Det är idag inte riktigt "inne" att ha ett väldigt traditionellt bröllop med alla de inslag som varit de senaste 40 åren. Man ska gärna göra lite tvärtom, det uppmuntras. Särskilt på ställen som BT. Och det är då osäkerheten kommer, eftersom det snart visar sig att de vedertagna traditionerna ofta är rätt fiffiga... Att låta 80 gäster äta utan bordsplacering är inte särskilt omtänksamt, inser man ganska snart. Fri klädkod blev inte heller så avslappnat, varken för den som kom i rutig flanellskjorta eller den som satt bredvid i mörk kostym, vit skjorta och slips. Det "högtravande" honnörsbordet kanske inte heller verkar så dumt när man inser hur ledsen svärmor blev för att hon fick sitta längre bort än som det "brukar va".
Det är att sticka upp halsen lite när jag påstår att dessa moderna tankar snart går ur modet och hjulet går tillbaka till det var det var, mer eller mindre. För dessa "måsten" var ju bara en hjälpreda. 
Traditioner och regler och vett och etikett kan vara en bra hjälpreda MEN det ska inte stå ivägen för gästernas trivsel eller brudparets trivsel vilket det faktiskt kan göra om brudparet tror att de "måste" följa traditioner även fast de inte vill. En del brudpar tror att de måste följa "alla traditoner och regler" även om de inte passar varken stilen på bröllopet eller deras gäster eller deras eget välmående. "Problemet" med traditioner och regler kan vara att de blir en börda och ett tråkigt måste som INTE tillför trivsel.
Jag har tex sett trådar om bordplacering där brudparet inte vill ha traditonell bordsplacering för att ena partens föräldrar inte kan hålla sams och brudparet har goda skäl att tro att även om föräldrarna sitter en bit ifrån varandra så kommer de sitta och väsa elakheter sig mellan som endast några få personer hör och brudparet är "fångar" mellan två personer som inte kan hålla sams....och så får det stackars brudparet svar som att "tänk om föräldrarna blir arga och besvikna"....och då menar jag att föräldrarna får skylla sig själva om de inte kan hålla sams på sin dotter/sons bröllop...de förtjänar inte att sitta vid honnörsbordet öht i så fall!
Gästerna kan alltid/kommer alltid att ha åsikter om ett bröllop hur många traditioner och regler brudparet än följer eller inte följer. Visst traditioner KAN vara till hjälp men inte alltid. Vid bordsplacering anser jag att det är mycket viktigare att gästerna placeras bredvid personer som de kommer att ha det trevligt med än att följa regler som " tärnan ska sitta bredvid bestman" eller liknande.