• FreNi

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • MissFannie

åh vad roligt att höra om alla möhippor! försöker dock att inte läsa alla detaljer för jag vill ha så lite förutfattade meningar som möjligt om min egen :P vill inte försöka luska ut när heller för jag hoppas att jag för en gångs skull ska bli helt överraskad:P men visst snuddar tanken vid det ibland...

Mpta- visst är det roligt när något bara faller på plats och t.o.m. blir bättre än vad man tänkt sig?! :D

Jag har en liten kluring om det här med alkohol! Vad tror ni om min beräkning nedan? Är det hållbart? Ska till Tyskland i helgen och nu börjar jag fundera på om jag tänkt på allt :P
    80 gäster, räknar ca 10-15 som kör och fler vindrickare än öldrickare, sedan fri bar efter maten:

Till fördrink och middag:
    Mousserande: 24 flaskor
    Vitt vin: 8 BIB
    Rött vin: 12 BIB
    Öl: 6 flak á 24x33cl

Avec:
    Konjak - 1 flaska
    Baileys- 2 l
    Whiskey- 2 l

Till baren (det som blir över av ovanstående kommer också finnas med):
    Vodka: 4 l
    Rom: 4 l
    Gin: 2 l

För de som ej dricker alkohol:
    Mineralvatten: 3 flak á 24x33cl
    Coca cola: 3 flak á 24x33cl

Plus en massa blannevann.. :)
    Tacksam för hjälp med om detta är tillräckligt?!?? :S

• confuzed86

jag blev överraskad med min möhippa i lördags. jag gick till jobbet som vanligt och helt plötsligt, efter att jag öppnat macken så kom min faster och styvmamma in. kort därefter en kompis och sedan hela klungan med mina tjejkompisar mm.
    blev helt chockad att jaag började gråta haha.
    fick klä ut ig och åka i bilen med ögonbindel. kom till gymet och fick vara spinninginstruktör för mina kompisar. haha de höll på att dö ;) (kan säga att min fysik ändå inte är den bästa än sedan min graviditet. har typ 10kg övervikt) men lyckades ändå ta dö på dem ;)
    därefter gick vi för att äta frukost (kl var då ca 9-9:30. under tiden skulle jag tjäna pengar genom att klippa kalsonglappar för 10kr st.
    efter frukosten åkte vi tåg till varberg för att sedan sätta oss i en taxi och hamnade på fångarna på gården. körde tävling i två lag och det var det roligaste jag gjort på länge!
    därefter fixade vi oss för kvällen för att åka till harrys och äta middag och dricka. Vi hamnade sedan på sociteten och festade till sent in på natten.
    Hade grymt roligt och är så himla glad för en helt underbar dag!

• Sjörå
    MissFannie skrev 2013-07-08 17:57:23 följande:
    Jag har en liten kluring om det här med alkohol! Vad tror ni om min beräkning nedan? Är det hållbart? Ska till Tyskland i helgen och nu börjar jag fundera på om jag tänkt på allt :P
    Jag hade köpt några flak alkoholcider till dem som vill dricka något med alkohol i men inte öl eller vin. Jag är en sådan person och jag känner flera andra. 

Dessutom hade jag satsat på fler och roligare alkolholfria alternativ. Gärna några goda mustar och annat som finns i Systembolagets sortiment. Eftersom jag ofta kör bil till och från fester tillhör jag de gäster som uppskattar några goda, alkolholfria alternativ.  
  • Sjörå

Vad roligt att läsa om alla era möhippor. Jag har på känn att jag inte kommer att få någon möhippa eftersom det är väldigt få helger kvar innan bröllopet som inte är uppbokade. Och eftersom jag vet att min blivande man kommer att få en svensexa kommer jag ärligt talat bli lite besviken om jag inte får någon möhippa. Men det är lika bra att stålsätta sig och vara beredd på att  jag inte kommer att få någon. 

• Mpta

MissFannie skrev 2013-07-08 17:57:23 följande:åh vad roligt att höra om alla möhippor! försöker dock att inte läsa alla detaljer för jag vill ha så lite förutfattade meningar som möjligt om min egen :P vill inte försöka luska ut när heller för jag hoppas att jag för en gångs skull ska bli helt överraskad:P men visst snuddar tanken vid det ibland...Mpta- visst är det roligt när något bara faller på plats och t.o.m. blir bättre än vad man tänkt sig?! :DJag har en liten kluring om det här med alkohol! Vad tror ni om min beräkning nedan? Är det hållbart? Ska till Tyskland i helgen och nu börjar jag fundera på om jag tänkt på allt :P80 gäster, räknar ca 10-15 som kör och fler vindrickare än öldrickare, sedan fri bar efter maten:Till fördrink och middag:Mousserande: 24 flaskorVitt vin: 8 BIB Rött vin: 12 BIBÖl: 6 flak á 24x33clAvec:Konjak - 1 flaskaBaileys- 2 lWhiskey- 2 lTill baren (det som blir över av ovanstående kommer också finnas med):Vodka: 4 lRom: 4 lGin: 2 lFör de som ej dricker alkohol:Mineralvatten: 3 flak á 24x33clCoca cola: 3 flak á 24x33clPlus en massa blannevann.. :)Tacksam för hjälp med om detta är tillräckligt?!?? :S ja det är riktigt roligt när man känner att allt faller på plats speciellt när man innan tänkt att allt när det gäller tex vigseln ska vara "standard" och sen utvecklas den till nå mer eget å speciellt!Jag håller med ovan att ni kanske ska ha nå mer roliga alternativ för de som inte dricker? Jag tillhör inte de som brukar hålla mig till de alkoholfria alternativen men jag kan tänka mig att det även då kan vara roligt med nån god drink eller ett alkoholfritt vin om man föredrar det.Vi blir 56 personer, tror det är iaf 3 som inte kommer att dricka, tycker det är skit svårt att berkäna mängd speciellt med vinet eftersom jag inte har en aning hur många som föredrar vin framför tex öl efter maten. Men det verkar inte finnas allt för många ciderdrickare i vårt sällskap isf ska det vara de där lite mer dyrare sorterna och dom känner vi inte att vi har råd att köpa så vi köper gammal vanlig hederlig cider men det blir bara en låda sån för ja tror inte att det kommer gå åt.Har beställt 15 plattor öl, 1 platta cider, 5 bib rött, 5 bib vitt samt bålingredienser. Hoppas att det räcker, usch vilken ångest om det inte skulle göra det!Har även köpt alkoholfritt vin och sen ska vi köpa avec till kaffet samt dricka 

• Mpta

men va tusan nu vart det sådär rörigt när jag citerade! Ursäkta

• Längtandsfull

När det gäller alkoholen så har vi köpt till 80 pers:

Hoppas verkligen detta räcket.. Vad tror ni??

Brudskål:
    24 flaskor mousserande vin.

Till middagen:
    15 lock öl
    6 lock cider
    11 Bib rött
    8 Bib vitt

Till kaffet:
    2 flaskor Dooleys
    3 flaskor whiskey

Till baren:
    Det som är kvar från middagen och kaffet som troligtvis blir endel.
    6 Bib rosé 
    Sprit 3 flaskor absolut blå
            3 flaskor absolut vanilj
            3 flaskor absolut rassberry
            3 flaskor GIn
    (Till 4 olika drinkar)  

• MissFannie

Tack för era svar! Skrattande Ska se över det med alkoholfritt alternativ till middagen, annars tror jag att med allt blannevann (groggvirke kanske det heter i överiga sverige kom jag på) vi tänkt köpa till baren så är tanken att man ska kunna blanda sig några fina alkoholfria drinkar :)
    cider hade jag inte ens tänkt på!

Längtandsfull - ja jag såg din lista tidigare och blev lite nojjig för att vi beräknat så mkt mindre kändes det som :P framförallt ölen verkar ni andra beräkna betydligt mer än jag tänkt mig?! gah!

vill ju inte att det ska bli varken för lite eller alldeles för mycket :P supersvårt det där! man kanske skulle skrivit med en beställning på inbjudningskortet där dom kunde fylla i exakt vad de tänkt dricka under kvällen? :P

får diskutera igen med mannen! :) tack igen!

• Längtandsfull
    MissFannie skrev 2013-07-08 21:22:18 följande:
    Tack för era svar! Skrattande Ska se över det med alkoholfritt alternativ till middagen, annars tror jag att med allt blannevann (groggvirke kanske det heter i överiga sverige kom jag på) vi tänkt köpa till baren så är tanken att man ska kunna blanda sig några fina alkoholfria drinkar :)
    cider hade jag inte ens tänkt på!

Längtandsfull - ja jag såg din lista tidigare och blev lite nojjig för att vi beräknat så mkt mindre kändes det som :P framförallt ölen verkar ni andra beräkna betydligt mer än jag tänkt mig?! gah!

vill ju inte att det ska bli varken för lite eller alldeles för mycket :P supersvårt det där! man kanske skulle skrivit med en beställning på inbjudningskortet där dom kunde fylla i exakt vad de tänkt dricka under kvällen? :P

får diskutera igen med mannen! :) tack igen!
    Hos oss är det nog hälften vindrickare och hälften öldrickare..
    Tror vi räknat lite i överkant men mycket hellre det än att allt tar slut..
    Det är ju lättsålt efteråt.. 
  • Sjörå
    MissFannie skrev 2013-07-08 21:22:18 följande:
    Fast groggvirke är ofta läsk och andra söta saker. Många som dricker alkolholfritt tycker inte att det passar så bra till maten eller tycker att läsk är för sött och därför vill ha lite andra alternativ. Som äppelmust från Kullamust tillexempel. Finns både på systemet och på typ Coop, där det sistnämnda är billigare. 
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!