• FreNi

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Sjörå

Är det någon som vet om man kan skicka in hindersprövningen och anmälan om efternamnsbyte i samma kuvert? De ska till samma adress enligt blanketterna. 

Nu har jag påbörjat att gå in mina skor så att de är bekväma på bröllopsdagen. Läste att man bör gå en timme om dagen i fem veckor för att de ska vara bekväma. Bäst att påbörja nu så att jag hinner.  

• soderpling

Sjö

Sjörå skrev 2013-05-03 10:53:01 följande:
    Är det någon som vet om man kan skicka in hindersprövningen och anmälan om efternamnsbyte i samma kuvert? De ska till samma adress enligt blanketterna. 

Nu har jag påbörjat att gå in mina skor så att de är bekväma på bröllopsdagen. Läste att man bör gå en timme om dagen i fem veckor för att de ska vara bekväma. Bäst att påbörja nu så att jag hinner.  
    Vi skickade allt i samma kuvert. Jag byter  efternamn.

Bra tips om skorna, det måste jag verkligen göra. Min skor är fina men har aldrig varit beväma. Har också hört att strumpor i skorna hjälper till för att gå in dem.
  • Sjörå
    soderpling skrev 2013-05-03 11:08:53 följande:
    SjöVi skickade allt i samma kuvert. Jag byter  efternamn.

Bra tips om skorna, det måste jag verkligen göra. Min skor är fina men har aldrig varit beväma. Har också hört att strumpor i skorna hjälper till för att gå in dem.
    Tack för hjälen. Blöta strumpor i skor är ett välkänt husmorstips men ska inte användas om man har skor i satin eller liknande eftersom man då kan få fläckar på skorna som inte går att få bort.  
  • Augusti13
    psychosomatic skrev 2013-05-02 14:30:46 följande:
    Har precis hittat hit till den här tråder. Är också augustibrud. Vi skickade ut våra inbjudningskort tidigare i veckan så de borde ha kommit fram nu idag. Lite pirrigt att se vilka som faktiskt kommer svara att de kommer! :) Har ni skickat ut inbjudningar än? När har ni OSA senast?
    Hej och välkommen! Vi skickade för drygt en vecka sedan och satte osa till 28 juni. Gifter oss 10 augusti. Hur gjorde ni då? :)
  • psychosomatic
    Augusti13 skrev 2013-05-03 12:07:14 följande:
    Hej och välkommen! Vi skickade för drygt en vecka sedan och satte osa till 28 juni. Gifter oss 10 augusti. Hur gjorde ni då? :)
    Tack! :) Vi skickade ut i tisdags, de kom fram igår 2a maj och osa är 2 juni så det blev exakt en månad. Det var inte planerat men roligt att det blev exakt 2a :)
  • gaybruden

Vi har stora funderingar på bil. Ska vi lägga ut pengar på limousine från bröllopet eller ska vi våga fråga en granne vi aldrig pratat med som har en snygg vit bil som vi kan tänka oss åka i? Liksom hur börjar men ett sådant samtal? Annars är de flesta stora detaljer klara och vi vet ungefär hur resten ska vara. Vi har inget tema utan kör en enkel trädgårdsfest hemma hos oss. Blir inte så många gäster så vi kan köpa lite biliigare partytält så vi slipper oroa oss för hur vi ska göra om det börjar regna.

• Sjörå
    psychosomatic skrev 2013-05-03 11:15:28 följande:
    Åh nej, jag får inte mina skor förrän i mitten på juli!! :(
    Du hinner säkert gå in dem ändå. Huvudsaken är att man använder dem något iallafall så hinner de bli bekväma. 
  • MissFannie

Inbjudningskorten skickade vi de sista i april och vi var nog lite väl generösa med OSA så vi satt det 20 juli :P

Bil har vi också funderat på men vi tänkte nog faktiskt åka med någon av föräldrarna bilar mellan kyrka och festlokal. Ev hyra en buss om det skulle behövas till gästerna också.. Sen tänkte vi beställa taxt till hotellet på kvällen :D

I helgen blir det skoletande med en av tärnorna! blev peppad av er nu och kan ju, som ni så klokt skriver, behöva tid för att gå in dom! vägrar ha ont i fötterna på den stora dagen! :)

• Alvstina
    soderpling skrev 2013-05-02 11:53:06 följande:
    Kan ni hjälpa mig på tips på psalmer.....
    Vi  funderar på att ha "En vänlig grönskas rika dräkt" och "möt mig nu som den jag är" 767. Möt mig handlar visserligen om närheten till Gud, och är ingen vigselpsalm egentligen, men jag tycker den är så fin med alla stämmorna, och så är ju texten väldigt fin:

Möt mig nu som den jag är
    Håll mitt hjärta nära dig
    Gör mig till den jag ska bli
    Och lev i mig

Jag är inte så förtjust i melodin på de vigselpsalmer som finns..  jag har fått min pappa att spela alla för mig, -han är kyrkomusiker Flört

Andra jag tycker om är "du vet väl om att du är värdefull" (spelas ofta på dop, men kan vara svår att sjunga om man är ovan) och "jag vill ge dig o herre min lovsång".

Man kan ju ta två sommarpsalmer rakt av om man vill att församlingen ska känna igen psalmerna och kunna sjunga med, "en vänlig grönska" och "den blomstertid nu kommer" (som kronprinsessan och Daniel hade).

Du kan nog hitta alla dessa förslag på youtube.. med skiftande kvalité.
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!