• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

Vi bor ju i Dalarna och vi har byggt vårt hus i ett gammalt område där det bara är faluröda hus. Så för att inte förstöra stadsbilden måste vårt hus smälta in.
    Vi har därför valt ett hus som ser lite gammeldags ut i utseende också.
    Jag hade tänkt mig det i gult (eller rättare sagt gulgrönt med gulbeige knutar och fönsterfoder). Gult var färgen på villorna där "cheferna" bodde (här ikring gruvnäringen alltså). För dom hade råd att använda andra mineraler i slamfärgen och alltså få andra färger.
    Men även om det är historiskt korrekt så fick vi inte bryta av stadsbilden...

Ja det är ju lite skumt att dom inte svarar. Ni får försöka ta er ner till kontoret någon dag och prata med dom där 

• daniiel

Ahaa okej, ja då hänger jag med på varför man bara får ha röda hus. Även jag gott tycker att ni skulle fått ha gult! :)

Det är ju just det.. kontoret är mer än 15mil bor, enkel väg. Därför går det inte bara att tvärkika in där heller.

IIIIH, fick just veta att jag kommit på kursen Skrivande (vux, gymnasienivå) till hösten. Ska läsa på heldistans från Sthlm. Känns roligt och pirrigt :D

• snowstars
    daniiel 2 skrev 2013-06-17 11:32:24 följande:
    Ja, vad roligt snowstars att du får fortsätta och att det har gått bra! :)

Och jag kanske är gjord av sten, men jag fällde faktiskt inte enda tår under dotterns första skolavslutning ;) Glad var jag och roligt var det, men vi stod och trängdes längst bak i kyrkan i över en timma, så jag hade faktskt mest bara ont i fötterna och var less när det väl var slut :P
    Hehe, jag är extremt blödig överlag. Gråter typ till reklamfilmer med hundvalpar i ;) 

Sitter och letar efter inspiration på en tårta till midsommar, men jag hittar bara recept med typ tre liter grädde och jordgubbar. Min far tål inte grädde så bra, även om den är laktosfri, och varken han, jag eller syrran är jätteförtjusta i gräddsmaken så jag vill gärna göra nåt utan så mkt grädde. Hellre då en mousse med grädde i.. 

Ja, vi ska alltså fira midsommar med min familj  Och det blir i en stuga ca 25 mil från där jag bor så egentligen borde jag väl göra tårtan på plats.. Och åd kan det inte bli något som ska frysas i sju omgångar.. Svårt det här. 
  • daniiel

Jag brukar göra sån här tårta latafinnen.blogspot.se/2010/04/frasig-och-fluffig-marangtarta.html och om man inte monterar den så att säga, så går den bra att frakta och göra klart på plats. Ja, den går ju baka helt på plats också :) Det går bra att använda laktos- eller mjölkfritt i smeten tycker jag och jag brukar välja att göra en ganska lös mousse som jag blandar med bär mellan bottnarna. Jag tycker jordgubbsmousse med bitar av färska jordgubbar mellan är toppengott. Ibland har jag även liten citron eller chokladkräm mellan. Brukar även skiva lite jordgubbar och lägga ovanpå. Jag tycker om att göra den i en rund form, men är man många, så är det praktiskt med en långpanna :)

• snowstars

Jag älskar sån tårta :)  Men nu råkade pappa fylla år förra veckan och då bjöd mamma på sån tårta så jag skulle vilja hitta på nåt annat.. ;) 

Just nu lutar det åt att köpa färdiga bottnar (Chicita kan blunda ;) ), och leta reda på några goda fyllningar. Hittade ett recept på en citronmousse.. Kanske en mousse med vit choklad också och sen täcker man bara med.. Nåt :P  

• daniiel

Fick veta idag att jag kommit in på alla kurserna till hösten. Det blir alltså svenska skriv på heldistans, privatjuridik, svenska 3 samt information och kommunikation. Nu hoppas jag att det funka att läsa alla, men jag tror att jag egentligen bara behöver läsa två av dom. För att äntligen få mitt slutbetyg!

Hihi jag får min nya mobil i veckan också, förhoppningsvis. Orkar inte vänta till nästa vecka :P Jag vill egentligen inte ha en iphone, men maken vann tillslut. Ska bli skönt dock med en mobil som inte spökar och har sig :)

Och vi får tapeter till hallen och sovrummet, så måste köpa en trisslott så vi har råd med vardagsrummet också ;) Ska iväg och ta en första kik på utbudet idag, det brukar ju dessvärre vara ganska torftigt.. Nåväl..

Vi har nog, förmodligen och förhoppningsvis, lyckats välja en soffa också. Den blev inte exakt som vi hade tänkt oss, men den blir tillräckligt bra. Den här www.furniturebox.se/sv/artiklar/inomhus/soffor/divan-hornsoffor/connect-2-u-soffa-brun.html Vad tror ni? Kan man ha ett fyrkantigt soffbord till den? Eller blir det för "boxigt"?

• daniiel
    snowstars skrev 2013-06-19 14:44:49 följande:
    Jag älskar sån tårta :)  Men nu råkade pappa fylla år förra veckan och då bjöd mamma på sån tårta så jag skulle vilja hitta på nåt annat.. ;) 

Just nu lutar det åt att köpa färdiga bottnar (Chicita kan blunda ;) ), och leta reda på några goda fyllningar. Hittade ett recept på en citronmousse.. Kanske en mousse med vit choklad också och sen täcker man bara med.. Nåt :P  
    Haha sjuttsiken då ;) Men det blir väl bra? Det går ju att ha citronmousse på ena våningen så att säga och kanske något bär/sylt på andra? Egentligen tycker jag jordgubbar är huvudsaken på midsommar, resten av tårtan är skitsamma ;) Men jag gillar verkligen citron och även vit choklad, så jag hade då gärna mumsat i mig den tårtan haha
  • snowstars

Kanske jordgubbar ovanpå? :)  Om man täcker med grädde (eller nåt annat) och garnerar med färska jordgubbar.. Eller så kör jag bär emellan som du säger och täcker med vit chokladmousse. Garnerar med jordgubbar? 

• Chicita

Vad kul daniiel Solig
    Grattis till kurserna Skrattande

snowstars täck tårtan med en god smörkräm istället då för grädde?
    Kanske en vit chokladsmörkräm med philadelphiaost?
    Du använder lika delar vit choklad, smör (inte margarin, och helst osaltat smör) och philadelphiaost. Alltså samma vikt. 100 g av allt eller 200 g av allt ... ja du förstår Flört 
    Smält chokladen och smöret (eller låt smöret smälta i den varma chokladen. Vispa sen ihop det med philadelphiaosten.
    Om det är för löst så vänta en liten stund eller vispa lite till. Det blir rätt stelt när det svalnar.
    Du kan dekorera med blommor om du vill (googla ätbara blommor) och ha mosade eller skivade jordgubbar i grädde eller vaniljkräm inuti tårtan Glad