• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita
    Chicita skrev 2013-05-06 21:18:01 följande:
    Men hoppsan... råkade jag klicka på den arga smileyn Förvånad
    Det var inte meningen
  • daniiel
    Chicita - Jag tycker det verkar så spännande med medeltids-vad det nu kallas som ni håller på med. Att sy kläder och åka på medeltidsveckan osv :) Din brudklänning var ju oerhört vacker och har sett någon mer som du sytt, du verkar så duktig! Vilket tålamod känner jag ;) haha

snowstars - Men jag tycker det låter som att ni shoppade en hel del då :) Vilket oftast inte är så svårt när man besöker ikea ;P Köpte ni utemöbler till balkongen där? Hade dom mkt fint sånt? Haha sist jag var på ikea var faktiskt i sundsvall och då var jag in på kappahl i birsta och köpte just ett par jeans :D Min syster gjorde just då sin LIA i sundsvall, så vi skulle gå ut på Allstar på kvällen och jag behövde några kläder som jag inte suttit i en bil i så många timmar hehe

Och jo, Hyresgästföreningen kanske man skulle kontakta, men efter vi gjorde det i samband med en hyreshöjning där vi bor nu och dom inte gjorde något alls åt saken och totalt struntade i oss, så känner vi dessvärre inget större förtroende för dom. Vi brukar dock vara ganska bra på att "bråka" till oss det vi vill ha, vilket många hyresvärdar brukar bli lite förvånade över, för många antar väl att vi är unga och oerfarna och därmed går att lura och köra över. Vi är dock riktiga gammrävar i lägenhetsgamet så att säga ;)

Besvikelsen blir bara så stor och orken så bortblåst när man får såna smällar på samma dag (plus annat) och det börjar dra ihop sig till flytt osv.
  • Chicita

Det är jättespännande daniiel Skrattande
    Och det bästa är att när det gäller medeltidskläderna så gör det inget om man inte är så duktig att sy. För en dåligt sydd klänning på maskin blir ju ändå oftast bättre än en handsydd Flört 

Sen får man mycket historia på köpet liksom.
    Det är ett bra sätt att få barn att bli historieintresserade också.
    När dom kan liksom "prova på" ett århundrade så brukar det vara mer spännande att läsa om det. Och det kan leda till intresse för slöjd också om dom får prova att göra saker Glad 

• snowstars

Vi köpte två såna här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80215148/

De ryms precis på en kortsidan av balkongen så det blir som en "soffa" där. Sen finns det mycket finare (och dyrare) möbler på IKEA Nu ska vi i alla fall köpa dynor dit så blir det nog bra. Vi har ett sånt där caféset med glasbord och två stolar till sen innan.

Haha, vad lustigt att du också köpte jeans på KappAhl ;) Jag hade bara ett par byxor jag kunde ha på jobbet, så jag behövde ett par till. När man jobbar på högstadiet vill man inte bli "läraren med bara ett par byxor" :P

• Chicita

Visst är det härligt när man hittar något som passar in på ett ställe med svåra mått Glad
    När vi byggde huset så försökte vi hitta en lösning till sovrummet för att dels få mer förvaring, men också få ut sängen en bit från väggen eftersom det är snedtak och det skulle blivit besvärligt annars.
    IKEAS överskåp, men med lådor funkade perfekt. Vi fick plats med två på min sida och en på makens Och det blev bara några cm tillgodo mellan vägg, byråer och säng. Så helt perfekt Skrattande 

Jag har kört tights i många år förutom när jag jobbat och använt jobbarbyxorna (som inte alls suttit bra egentligen... men men...)
    Efter att ha upptäckt Zizzi's jeanssortiment så är jag såld. Tror aldrig att jag kommer köpa byxor någon annan stans.
    För det första så kan jag köpa 2-3 storlekar mindre än vad jag brukar ha om jag köper på KappAhl. HM eller Lindex. Men dom går ju in i svanken FörvånadSkrattande
    Jag får alltid dra åt alla byxor med skärp i midjan annars. För att om dom passar över lår och rumpa så är dom säkert 20 cm för stora i midjan och på tok för långa...
    Med dom nya benlängderna på Zizzi så kan jag till och med köpa jeans som jag inte behöver fålla upp Skrattande 

Synd bara att det numer känns surt att gå in och handla där Tungan ute 

• snowstars

Åh, det blev så himla jättefint på balkongen. Förra balkongen vi hade var ganska liten (om än större än många andra) så vi hade två stolar och ett bord där, sen var det fullt. Nu har vi en mycket större balkong så vi har som sagt gjort i ordning en soffa efter ena kortsidan och så fyllt på med bord och stolar.Vi har hängt upp ett tyg på ena kortsidans vägg och så köpte jag en balkongmatta på jotex.. Allt går i svart och grått så jag köpte några kuddar och kuddfodral i turkost på JYSK för att liva upp lite. JÄTTEFINT! Nu är det bara att hoppas att det går att vara där i sommar, dvs. att det blir varmare än 10 plusgrader ;)

Ja, när jag skulle ut och göra praktik förra våren upptäckte jag att jag inte hade några byxor. Jag är ju distansstudent så jag gick mest hemma i mjuksbyxor och leggings. Dessutom hade jag gått upp typ 15 kilo på en termin så jag hade svårt att hitta byxor.. Då hittade jag leggings på Gina som såg ut som byxtyg, och så köpte jag ett par "tantbyxor" på Åhléns. Nu när jag har tappat några kilon kommer jag i byxor på KappAhl, bland annat deras jeansleggings/treggings. Och nu senast kunde jag alltså rent av knäppa ett par jeans.

Jag har blivit så sugen på Zizzis jeans, men jag tror att jag ligger precis på gränsen till att kunna ha dom? Har stl 44 nu på KappAhl, ska jag gå ner två-tre storlekar så finns väl inte det hos Zizzi?

• Chicita
    snowstars skrev 2013-05-12 09:36:46 följande:

Jag har blivit så sugen på Zizzis jeans, men jag tror att jag ligger precis på gränsen till att kunna ha dom? Har stl 44 nu på KappAhl, ska jag gå ner två-tre storlekar så finns väl inte det hos Zizzi?

Gå och testa. Vissa kläder är lite mindre i storlekarna också.
    42 är Zizziz minsta storlek och om inte annat så kan det väl vara bra för självförtroendet att vara för stor för en 42:a Flört 

Men jag skulle säga att det hänger mer på hur du är byggd - än på storleken.
    Butikschefen från "min" butik ligger nog på storlek 44 i vanliga butiker, och hon har Zizzi-kläderna som är storlek small. Även jeansen i 42 Glad 
  • Chicita

Jag kan ju lägga till att anledningen att jag kan gå ner många många storlekar när jag använder Zizziz jeans är att dom är sydda för att passa tjejer med kurvor. Så jag behöver inte gå upp flera storlekar för att få plats med lår, höfter och rumpa. För annars måste jag ju köpa byxor som är väldigt mycket för stora i midjan - bara för att få plats med resten av kroppen Flört

• snowstars

Får väl gå och prova nästa gång jag är i en stad ;)

Hit har solen och lite värme kommit, det känns faktiskt ganska skönt!

• Chicita

Ja du får göra det Glad
    Om man inte provar så vet man ju inte om det funkar...
    Jag hatade alltid att prova kläder förut för jag kände verkligen att "inget passar". Men jag har lärt mig under året som gått nu att om jag provar 10 tröjor så kanske 1 sitter bra. Och då var det ju värt att prova dom där 10.
    Dessutom har jag lärt mig att prova saker som jag inte tror passar - om jag tycker om något annat med den (färgen, mönstret eller modellen) "bara för att" liksom...

Som jag sagt till många av dom som sa att dom hatade att prova kläder...
    - Vad är det värsta som kan hända? Att du får dig ett gott skratt om det inte blev bra? Flört 

Jag är helt slut nu efter 2 nätter med otillräcklig sömn.
    Min magkatarr har blommat upp.
    Tack och lov så tog min kollega städningen i går så att jag inte behövde sabba nacken mer. Och så kunde jag sitta och göra manualer för nattarbete istället. Dom gamla var under all kritik.
    3 plastmappar med massa papper + en pärm behövdes för att klara av att jobba natt (om man inte jobbat där förut och kunde det utantill).
    Nu behövs 1 mapp med bilder på hur man ställer fram frukosten eftersom det är nattpersonalen i receptionen som gör det. Och sen 1 lista med "to-do-punkter" som man kan pricka av.
    Dom ska testköra den i natt när en praktikant som ska jobba extra i sommar ska vara med.
    Hon har varit med 2 nätter för ett par veckor sen. Så om hon klarar av att gå en natt och bara rådfåga listan så bör alla kunna det (hon har ju givetvis en handledare med sig. men denne ska försöka vara tyst  och låta henne köra)...