• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • snowstars

Puh! Igår åkte vi hemifrån klockan 05:00 och var hemma igen 23:30. Snacka om heldag. Men det var kul att göra något annat än det vanliga ;)

Tyvärr har vi inte hunnit montera några möbler än eftersom jag har pluggat idag och sambon inte vill göra sånt själv. Men till helgen, LÅNGHELGEN, är det tänkt att det ska fixas här hemma :) Lägenheten börjar kännas som hemma nu, också, vilket är jättekul.

Idag firade vi sambons syster som har fyllt år. Hon fick ett presentkort på Make Up Store och blev jätteglad, så tack för tipset daniiel.

• Chicita

Och jag är äntligen hemma igen.
    Även om det var skönt att få sova mer än 4,5 timma pga lång restid när jag slutar 23 ena kvällen och börjar 07 dagen efter, så kändes det väldigt konstigt att bo på jobbet så att säga..
    Men jag kommer nog säkert göra om det fler gånger eftersom jag inte alls blir lika trött och slut i huvudet av det...

Kul med nya grejor Glad 
    Jag kommer få en riktigt bra lön i slutet av denna månad.
    Dels pga slutlönen från andra jobbet (med 8 månaders ihopsamlad semester) + att jag ju jobbade i princip 60-70% på hotellet samtidigt med deltidstjänsten på butiken så det blir en rätt fin lön därifrån också Skrattande 
    Så jag hoppas kunna unna mig något nu den här månaden som kommer sen Solig 

• daniiel

Jag ber om ursäkt för att jag bara poppar in här och gnäller, men jag bara måste få skriva av mig min besvikelse någonstans.

Vi flyttar ut nu i slutet av maj och in i en ny lägenhet som skulle bli så bra. Lägre hyra (spara mer), diskmaskin och en bekant med barn i dotterns ålder i huset. Sedan fick vi ju reda på att hyran höjs, så vi får betala mer än där vi bor nu och det kändes ju inte så roligt. Nu har vi dessutom fått reda på att parkering kanske vi får i huset brevid, diskmaskinen är inte kvar, vår bekant med barn flyttar ut (blev bestämt idag) i nästan samma veva som vi flyttar in och hyresvärden har redan, utan besiktning, nog bestämt sig för att inte betala för någon färg eller tapeter. Vilket behövs!

En flytt som först kändes rätt kul och bra känns inte alls så rolig längre och jag vill bara dra täcket över huvudet nu...

• Chicita

Ja jag förstår att det känns jobbigt daniiel... Men det var väl närmare dotterns skola och andra lekkamrater alla fall?
    Ta värden i örat och ifrågasätt varför ni ska få högre hyra när standarden sänks genom att diskmaskinen tas bort och det inte kommer att tapetseras om. Ibland räcker det med att man ifrågasätter, för då ser dom att man är insatt i ämnet och inte bara lägger sig flat och blir överkörd. 

• daniiel

Ja, närmare skolan blir det och det är enda ljusglimten just nu känns det som och tur att det finns en åtminstone! Hon har en skolkamrat längre bort på samma gata där, men dom kommer inte gå tillsammans till hösten och dom känner inte varandra så bra. Tyvärr.

Vi har ifrågasatt det, det krångliga är dock att hyresvärden inte pratar med oss hyresgäster, utan allt ska gå via vaktmästaren eller en kvinna som sitter på kontoret. Därför tar det lite tid att få svar och man får ofta höra "Ja, jag vet inte, men nu är det så." Hyreshöjningen ska tydligen motiverats av att balkongerna ska fixas och renoveras, vilket ju är bra, det var ju tyvärr ett dödfalls vid en balkongolycka här för bara ett par år sedan. Däremot använder vi aldrig balkonger, oavsett vilket skick dom är i, så just för oss känns det ju himla trist ändå.

• daniiel
    Lenblo skrev 2013-05-05 19:20:37 följande:
    Tack för tipset om mammakläder, daniiel. Mina mammajeans jag köpte på HM och tycker sitter skönt, ligger två storlekar under den som måttabellen anger. Försöker fortfarande klura ut hur mycket jag ska lita på måttabellen på Zalandos eller om jag borde dra av någon storlek. De hade flera snygga med bootcut som säkert skulle må bra av lite svartfärg. Skrattande

När vi byter kök så ska vi installera en del av det gamla till ett pentry i två rum vi i alla fall inte använder, så att vi får en uthyrningsdel. Bara 1,5 år efter inflytt betyder det att vi äntligen har sorterat upp alla flyttkartonger som stod där och skräpade. Flört Och då flyttade vi från en tvåa! En tämligen välfylld sådan.
    Så lite så :) Jag tyckte det var hopplöst med mammakläder när jag väntade dottern och jag ser inte fram emot den delen av en eventuell framtida graviditet.

Haha skönt att ni lyckats packa upp allt ändå :) Vi har kartonger sedan 5år tillbaka som vi flyttat från lägenhet till lägenhet och fortfarande inte är uppackade :P
    snowstars skrev 2013-05-05 19:27:10 följande:

Puh! Igår åkte vi hemifrån klockan 05:00 och var hemma igen 23:30. Snacka om heldag. Men det var kul att göra något annat än det vanliga ;)

Tyvärr har vi inte hunnit montera några möbler än eftersom jag har pluggat idag och sambon inte vill göra sånt själv. Men till helgen, LÅNGHELGEN, är det tänkt att det ska fixas här hemma :) Lägenheten börjar kännas som hemma nu, också, vilket är jättekul.

Idag firade vi sambons syster som har fyllt år. Hon fick ett presentkort på Make Up Store och blev jätteglad, så tack för tipset daniiel.

Vad shoppade ni för något? :)

Så lite så, vad roligt att ni hittade något som passade :) Alltid kul att ge presenter som blir uppskattade.
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-05-05 20:12:00 följande:
    Och jag är äntligen hemma igen.
    Även om det var skönt att få sova mer än 4,5 timma pga lång restid när jag slutar 23 ena kvällen och börjar 07 dagen efter, så kändes det väldigt konstigt att bo på jobbet så att säga..
    Men jag kommer nog säkert göra om det fler gånger eftersom jag inte alls blir lika trött och slut i huvudet av det...

Kul med nya grejor Glad 
    Jag kommer få en riktigt bra lön i slutet av denna månad.
    Dels pga slutlönen från andra jobbet (med 8 månaders ihopsamlad semester) + att jag ju jobbade i princip 60-70% på hotellet samtidigt med deltidstjänsten på butiken så det blir en rätt fin lön därifrån också Skrattande 
    Så jag hoppas kunna unna mig något nu den här månaden som kommer sen Solig 
    Skönt att det gick bra ändå och att få in lite extra i kassan brukar vara rätt okej ;) Tycker absolut att du ska unna dig något! Har du siktat in dig på något speciellt? Jag unnade mig faktiskt en klädbeställning här under helgen, ska bli spännande att se vad som dyker upp :P haha
  • Chicita
    daniiel: Ni kanske skulle kolla med hyresgästföreningen (anonymt, utan att specificera adress eller hyresvärd) om det är riktigt ok.
    Diskmaskinen speciellt. Den fanns i lägenheten när ni kollade på den och är alltså en del av standarden ni förväntade er. Är det ok att ta bort den och sänka standarden (min svåger och svägerska fick en ny diskmaskin trots hyresvärdens protester exempelvis bara för att den som fanns i lägenheten när dom flyttade in gick sönder. Och då var det ändå en tidigare hyresgäst som lämnat kvar sin egen som dom hade installerat själva)
    Om ni har förespeglats att få nya tapeter så är det inte säkert att dom kan backa ifrån det hur som helst heller...

Hoppas kläderna passar nu Glad
    Det är alltid skönt med något nytt i garderoben även om det bara är något litet.
    Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska unna mig.
    Men det kanske blir ett ylletyg till medeltidsklänningen jag har funderat på att sy. Vill ta ett steg till och bli ytterligare lite mer tidsenligt korrekt än vad vi har varit hittills Glad 
  • snowstars
    daniiel skrev 2013-05-06 20:50:02 följande:
    Vad shoppade ni för något? :)

Så lite så, vad roligt att ni hittade något som passade :) Alltid kul att ge presenter som blir uppskattade.

Jag tyckte inte vi shoppade något alls, ändå gick det en massa pengar :P

"Stora" saker var i alla fall en MALMbyrå, har velat ha en sån i flera år. En till cd-pelare till bokhyllekombinationen vi har (för jag köper fortfarande cd-skivor, haha) och lite utemöbler till balkongen. Sen köpte jag mattor, lampor, kökssaker, lite saker till bröllopet och lite sånt.

Lyckades även hitta ett par jeans som faktiskt gick att knäppa på KappAhl, tjoho! ;)

• snowstars

Jag tycker också ni ska höra med hyresgästföreningen, för det låter inte okej att ha det så som ni har det tycker jag. Man har väl till exempel rätt att göra en besiktigning när man har flyttat in och ha önskemål om vad som ska fixas till (säger svärmor som jobbar åt ett fastighetsbolag). Sen är det ju inte säkert att de gör allt men man betalar ju faktiskt hyra och då har man rätt att ställa lite krav.

Annars får ni väl ta dit tidningen PLUS, kanske, då brukar man få som man vill ;)