• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • TheD
    daniiel skrev 2013-04-23 19:48:38 följande:
    Är det möjligtvis någon här som har tips på mat som dottern kan ha med sig i matlåda på skolan till lunch?

Strejk på gång, så dom måste ha med sig lunch till skolan. Det finns inte tillgång till kyl och det går inte heller värma maten, så något som klarar sig i ryggsäcken från ca kl.07.30 på morgonen till kl.11.00 på dagen då dom har lunch. Det står helt still i mitt huvud.
    Men stackars elever. Inte ens ett kylskåp? Hm. det mesta om man nu ska ha bra mat kräver antingen kyl eller micro... Tonfisk klarar sig iofs. Konserv dvs.
  • daniiel
    TheD skrev 2013-04-23 19:54:00 följande:
    Men stackars elever. Inte ens ett kylskåp? Hm. det mesta om man nu ska ha bra mat kräver antingen kyl eller micro... Tonfisk klarar sig iofs. Konserv dvs.
    Nej, inte ens kylskåp. Vilket ju försvårar det hela. Sedan är det ju inte så att en 6-åring äter allt heller, vilket ju inte gör saken enklare :P
  • Lenblo

Mackor fungerar utmärkt. Enkla att göra och de flesta pålägg klarar sig några timmar. Det brukar ju bli lite snålt med grönsakerna, men man måste ju inte nödvändigtvis äta dem just på lunchen.

Sedan håller sig nästan all mat  mellan kylen på morgonen och lunchtid (skippa räkorna). Rissallad, pastasallad, pannkakor, rostbiff med potatissallad, bitar av hemgjord pizza och matig omelett kan ätas kalla.

Vill man verkligen servera varm mat kan man göra soppa eller någon lämplig röra och lägga i en termos.

• Chicita

Packa in lådan i tidningspapper och en kylklamp om du har någon daniiel.
    Annars kan du ta en pet-flaska 50cl och frysa in halvfull med vatten (liggande) så funkar den som kylklamp.
    Om du är rädd att maten ska bli dålig i värmen alltså...
    Då klarar det sig flera timmar och är svalt när man tar fram det också.

Men vad hon kan äta var ju värre...
    Jag håller med om mackor. Det är enklast och så lite frukt och kanske en yogurt?  

• daniiel

Hon är ju, tyvärr, ganska knepig med maten. Jag hittade dock en liten kylväska längst in i ett skåp och mina föräldrar hade en vanlig termos. Då tänker jag plättar en dag, varmkorv med bröd en annan och pastasallad en dag. Då har jag åtminstone tre dagar med mat hon gillar :) Sedan får vi väl hoppas att det inte blir fler dagar än så :)

• daniiel

Ja, precis, man står inte helt handfallen och hon får mat i magen :) Hoppas nu bara att strejken inte pågår så länge, då det inte bara är skolorna som drabbas av den. Måste nog storhandla...

• Chicita

Det låter allvarligt... Vad är det för strejk daniiel? Jag har inte hört något, är så upptagen med att jobba just nu så jag är liksom fast i det

• daniiel

Det är inte alla kommuner i landet som drabbas, men många. Jag vet inte exakt, men det är många inom skola, renhållning och sjukvården som det gäller, kommunal och transport. Det kommer därför inte kunna transporteras tex mat, förskolor kommer stänga, ingen renhållning på tex skolor, sjukhus, utomhus, återvinningsstationer osv, amulanspersonal, uskor, vaktmästare osv.

• Chicita

Usch det låter ju hemskt Förvånad
    Jag förstår ju att dom också måste kunna få strejka för att sätta press på sin arbetsgivare. Men jag vet inte om det får gå ut över tredje part hur som helst...
    Hoppas det löser sig snabbt i alla fall