Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

    September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

    emelieparstam skrev 2012-12-08 23:53:08 följande:
    Ja den var rolig =)

    Ska ni har solist i kyrkan?

    Har du isf någon tips på låtar?

    vad ska ni ha för inmarsch och utmarsch låtar?

    Hmm, vi har inte riktigt bestämt sådana detljaer vad som ska ske i kyrkan än. Men jag skulle tro att inmarschen blir den vanliga klassiska, och utmarschen blir något "roligare."


    Jag skulle vilja ha en dikt uppläst som jag tycker mycket om, som är skriven av Nils Ferlin.


     


    "Dikt av Nils Ferlin


    Kärleken kommer och kärleken går,


     ingen kan tyda dess lagar.


     Men dej vill jag följa i vinter och vår


     och alla min levnads dagar.


     


     Mitt hjärta är ditt,


     ditt hjärta är mitt


     och aldrig jag lämnar det åter.


     Min lycka är din,


     din lycka är min


     och gråten är min när du gråter.


     


     Kärleken är så förunderligt stark,


     kuvas av intet i världen.


     Rosor slår ut ur den hårdaste mark


     som sol över mörka gärden.


     


     Mitt hjärta är ditt,


     ditt hjärta är mitt


     och aldrig jag lämnar det åter.


     Min lycka är din,


     din lycka är min


     och gråten är min när du gråter."


     


    Men sedan så älskar min m2b att sjunga då hon är och har varit med i många teaterföreställningar, så där kan man säkert hitta på något bra. =)


    Vet inte om hon både ska få sjunga och läsa en dikt kanske..


     


    Däremot så har vi funderat på en låt till första dansen på festen av Seal, Let´s stay togather.


    Här kan man lyssna på låten:





     


    Hur ska ni göra i kyrkan?


    Har ni bestämt något än både vad gäller kyrkan och festen?


     


     

  • stormhelen

    Vad spännande att hon får välja själv vilken av de fyra låtarna hon ska sjunga. Blir ju en jätte kul överraskning för er.


    Det är svårt det där med vilka låtar man ska välja. Men de ni står och väljer mellan är alla jätte bra, och klassiska i bröllopssammanhang, vilket de lämpar sig mycket bra till. ^^


    Hur går det med resten av planeringen?  Har ni börjat fundera på något än?




  • stormhelen
    emelieparstam skrev 2012-12-12 08:55:20 följande:
    Hej, De är mest jag som planerar eftersom min blivande är bortrest och vi hörs ungefär 2ggr och veckan och han tänker inte så mycket på bröllopet där han är för de han jobbar med är lite viktigare just nu.

    Men jag har börjat fundera över hur man ska göra med vigselprogram och festprogram, sen har jag så svårt och hitta en blomsterbutik här där jag bor för känner inte riktigt någon som är duktig eller så eftersom jag är från malmö egentligen.  Hår och Smink är klar för min del, har lite fördel eftersom jag är Frisör själv, så min chef ska hjälpa mig ( mamma är också frisör men kände att hon inte ville ha de ansvaret ;) )  

    Annars har jag tittat på kläninng på nätet och allt som hör till, men jag ska gå ner lite i vikt innan jag köper en. Så har mål att vara klar i April.

    de som är klart är:

    * Kyrka - Ljungarum kyrka
    * festlokal - Tokeryds herrgård
    *hotellrum - Tokeryds Herrgård
    * färgtema- marinblått, vitt, silver
    * Fotograf
    * Dj
    * Bil från kyrkan
    * Frisör och  Smink
    * valt inbjundningskort

    Ska du ha tärnor på ditt bröllop?

    Hade lite och fråga om men just nu kommer jag inte på. hehe

    Hur går de för er?

    Jobbigt att vara ifrån varandra. Men det blir ju såååååå härligt när ni träffar varandra ige, Han skulle vara borta ganska så länge om jag inte miss minner mig.


    Jag har ju min m2b här hemma, men det är jag som står för det mesta av bröllopsplaneringen. Rådfrågar honom om saker och så, jag försöker engagera honom.


     


    Jag sitter också och håller på att fundera på det där med festprogrammen. Super svårt. Vi ska tala lite med min m2b mor då hon har satt ihop väldigt många böcker (främst akademiska). Hon är bra på att utforma och har god kontakt med olika tryckerier och sådana saker. Så vi ska se om vi kan ta lite hjälp från henne.


    Just nu håller jag mest på med att försöka hitta en bröllopsfotograf. Vi hade hitat en som tar jätte fina bilder, men hon tar över 12.000:- för endast 2½ h. Käns lite saftigt. Så vi håller på att försöka hitta någon annan med lite bättre priser men som samtidigt tar fina bilder.


    Ett annat projekt jag håller på med är en "sago bok" med text och bilder om hur vi träffades och fram till bröllopet. Texten kommer stå på ena sidan och bilden kommer vara på den andra sidan. Håller just nu på att skissa fram olika "gubbar" som ska föreställa oss. Sagan kommer att heta "Sagan om Höd och Död"


    Höd och Död kommer att bli våra initialer - därav namnet. Vi ska ta hans efternamn och mitt som mellannamn (man får ju inte ha dubbla efternamn).


     


    Jag ska också gå ner i vikt, har gått ner 7 men ska ner 5 till innan bröllopet. Så det är nog inga problem.


     


    Va tråkigt att det är svårt med en florist. Har ni någon där du bor? Eller hur långt är det till närmaste?


    Man kanske kan beställa via nätet eller ringa och få det hemskickat?!?


    Vad bra att du är frisör då har du ju de rätta kontakterna, och vet att den som gör din uppsättning är duktig. Solig Vet du hur du vill ha håret?


     


    Ja, jag ska ha tärnor på mitt bröllop. De är tre stycken. Ville ha fler än en då de kan dela på ansvaret och så. Sedan var det svårt att bara välja ut en. Drömmer


    Ska du ha tärnor på ditt bröllop?


     


    Saker som vi gjort (kan ha missat något)


     


    Kyrka: Katarina Kyrka, Södermalm - Stockholm


    Festlokal: van der Nootska palatset, Södermalm - Stockholm


    Hotellrum: Hotell Rival, Södermalm - Stockholm


    Färgtema: Vitt, rosa och champagne - aktig färg


    Fotograf: Håller på att leta


    Frisör: Har bestämt en, men inte bokat. - Michael och Frisörerna, Södermalm - Stockholm


    Transport: Antagligen min far (Han har en del fina bilar)


    Inbjudningskort: Köpt matrial i färgtemats färger. Vi ska göra dem själva


    Florist: Har inte börjat kolla än


    Skor: Ska ha ett par lila skor som jag har sedan tidigare (går helt bananas här, då lila inte är en färg i temat).


    Klänning: Håller på att kolla står mellan tre stycken klännigar som jag har provat. Tärnor ska hjälpa mig i valet nästa vecka.


    Mat: Maten och drycken köper man av lokalen vi ska ha festen i. Lokalen är gratis men man måste köpa mat och dryck av dem. Vi har inte bestämt någon meny än, men ska ha möte med dem månadskiftet maj - juni.


     


     

  • stormhelen
    emelieparstam skrev 2012-12-12 18:57:54 följande:
    Hej igen =) trevligt och ha någon och prata med =)
    Ja han kommer vara borta till juni. Så de är lång tid =(

     Hade sådan tur att våran kompis är fotograf =)
    Håret har jag nästa bestämt blir helt uppsatt med slöja och tiara.

    Ja jag ska ha tärnor till mitt bröllop, vill inte skirva hur många får de kan vara att dem smyger sig in här ;) Ska ha middag för de efter jul.

    Men ska du betala dina tärnors klänningar etc. ?

    Jo visst finns de florister i Jönköping där vi bor, så får ut och leta lite ;)

    Hittade ett otroligt fint hotell på kreta som jag hade velat åka på bröllopsresa till så vi får nog diskutera dettta och då gick flyget 18.00 dagen efter bröllopet =)

    kramar

    Vad skönt att ni känner någon som är fotograf. =) Det är  super dyrt med fotografer. Jag har hittat en som tar super fina bilder, men de tycks bara göra heldags fotograferingar, och priserna börjar på 22.000:- Vist det är "billigt" för att vara en heldagsfotografering, MEN vi har inte riktigt budget för det. =(


    Vi har en annan fotograf som också star super fina bilder, men hon tar över 12.000 för bara 2½ h (jag sa nog det tidigare). =P  Känns som att man inte får så mycket för pengarna.


    Det är svårt för man vill ha en fotograf som tar fina bilder men som inte kostar skjortan.


     


    Nej, vi kommer inte köpa deras klänningar. Jag ville inte att de ska ha samma klänning då de är olika långa, har olika kroppsformer och hårfärg osv. Det är svårt att hitta en klänning som passar. Jag vill att de också ska känna sig fina den dagen. Däremot så gav jag en förfrågan och en önskan om att deras klänningar ska vara rosa (vilket de tyckte var helt okej), då kan de köpa en klänning (om de inte redan har en) som passar deras färger och kroppsform i den prisklassen som passar dem. Däremot så ska de kanske få en varsin liten bukett blommor.


    Hur ska du göra angående det med klänningar till tärnorna?


     


    Vi gifter oss 14 september.


     


    Kreta blir nog jätte mysigt som bröllopsresa. =)


    Vi kommer nog inte åka. Budgeten räcker inte till helt enkelt. Men men...


     

  • stormhelen
    SofiaMagdalena skrev 2012-12-12 21:14:38 följande:
    Stormhelen:

    När är eran dag? 

    Vi gifter oss 14 september! =)


    Längtar redan.


     


    Hur går det med bröllops planeringen? Har ni gjort eller funderat på något mer?

  • stormhelen
    SofiaMagdalena skrev 2012-12-13 12:27:55 följande:
    Stormhelen: Gott! Skall ge dig ett tips på en fotograf!

    Vi har kollat upp lokalen i helgen och även träffat präst och kollat kyrkan. Så nu känns det jättebra samtidigt som det är hundra miljoner saker som måste lösas.
    Känner att mina CSN pengar inte kommer ta det här bröllopet i hamn.

    Hur skall man tänka när man (antagligen) måste minska gästlistan?

    Jag har mer släkt än mannen, jag har färre vänner på listan än honom, mina gäster åker minst 60 min och hans gäster kan promenera till kyrkan.

    Hjälp!

    Alla tips på fotografer är mycket välkommet. ^^


    Har ni bokat lokalen och kyrkan då eller?  Ja, det är jätte mycket som måste fixas med. Min prio ett just nu är att hitta klänning. Sedan kommer vi nog börja lite smått med inbjudningskorten.


     


    Gästlista är alltid knepigt hur man ska göra med. Det är svårt att säga rent konkret hur ni bör göra.


    Vill ni främst ha familj och släkt på ert bröllop eller är det viktigare att vänner ska bjudas in? Vad prioriterar ni?


    Jag tror att ni får sätta er ner och diskutera saken om vad ni tycker är viktigast. Ni kan ju alltid göra en kombination också, att bara bjuda in närmsta släckten och vännerna.


     


    Men det är ju lätt att det rullar iväg så att säga, då vissa har skaffat en respektive och barn osv.


    Idag var jag och fikade med min svärmor och hon ville att vi ska fixa en extra plats till en gäst till henne då hon vill ha med sig ett sällskap (trotts att hon är singel), eftersom hon känner sig ensam vid honörsbordet annars, då hennes exman (min m2b far) har en "ny" fru (de har varit gifta i 20 år, så inte direkt "ny"), sedan är mina föräldrar gifta. Jag sa då att  igentligen hade vi bara tänkt bjuda in ettablerade par och är man singel får man komma själv, men jag sa att för hennes skull kan vi göra ett undantag. Men att hon ska hålla tysst om det, då vi inte vill att fler ska få ta med sig någon bara för att. Vi kommer att ha en tre rättersmeny och det kommer att kosta oss någonstans mellan 745-945 kronor / person.


    Sedan så sa jag att hon ska inte känna att hon ska må dåligt eller skämmas att hon sitter utan sällskap då två av tre tärnor och marsalken är singen och de kommer också att sitta vid honörsbordet. Så hon blir knappast ensam om att sitta där utan sällskap. Men om hon nu tycker att det känns jätte jobbigt så kan hon få ta med sig någon (så länge de har dejtat ett tag, och det inte är typ 3:e gången de träffas). Om hon inte skulle ha någon man att ta med sig tar hon med en gammal vän till henne, som vi har träffat många gånger, så det känns väll okey. Det är en person som vi funderat på att bjuda, men då han inte är släkting eller vän till oss så bestämde vi oss för att inte bjuda honom. Men om han kommer med som hennes sällskap så är det väll okej, antar jag.


     


    Men som sagt det där är jätte jobbigt. Man vill ju inte såra någon.

  • stormhelen
    Jojjsan skrev 2012-12-13 21:31:47 följande:
    Hej!
    Vi har nyligen bestämt att vi ska gifta oss i början av september. Ih!!
    Har inte klubbat datum ännu. Letar just nu festlokal...vi anpassar datumet lite efter vad som finns ledigt. Kyrkan vi vill ha var inte bokad alls i september så då funkar det ju.

    Letar också fotograf, i Uppsalaområdet! Jag är själv hobbyfotograf och har fotat några bröllop..men det blir ju svårt att fota sitt eget

    Vi sitter och velar med inbjudningslistan...
    Hur tänker ni? Bjuder ni bara närmaste vänner, eller även bekanta som ni kanske inte umgås så mycket med, men som är trevliga och roliga människor?
    Bjuder ni gamla vänner som ni inte träffar ofta?
    Hur ska man tänka?

    Hej och välkommen till tråden! Solig


    Vad skönt att kyrkan som ni vill ha inte är bokad i september.


     


    Haha, ja det kan bli lite knepigt att fota sig själv. Glad Hoppas att ni hittar någon bra.


     


    Gästlista är som jag sa till SofiaMagdalena, alltid lite knepig. Vilka ni vill bjuda kan bero lite på dels vilken budget ni har och vilken typ av bröllop ni ska ha.


    Ska ni ha buffe eller mat som serveras till er? Sådana saker kan ju styra lite med hur många man kan bjuda. Buffe brukar i regel vara lite billigare, specillet om man gör maten själv, då kanske man har råd att bjuda lite fler. Har man däremot exempelvis en tre rätters meny som en catering firma lagar och serverar brukar det tenadera att bli dyrare. Vanliga kuvertpris ligger mellan 700 -1000 :- / person. Men givetvis går det att göra lite billigare om man vill ha det konceptet iaf, genom att gästerna får betala en del av kuvertavgiften.


     


    Vi gjorde så att vi ska bjuda främst familj och släkt, sedan bjuder vi våra närmaste vänner. Men inga bekanta- avlägsna vänner så att säga. Gästlistan kommer att vara på ca 74 personer. (kan tillkomma en eller två till).


    Vidare så har vi valt att ha en åldersgräns på 7 år. Detta då vi ska ha en catering firma som lagar maten och personal som serverar den. Sittningen räknas att ta minimum 3 h. Barn som inte är i skolåldern har lite svårt att sitta still, så därför får de stanna hemma, då det lätt kan bli lite rörigt om de springer runt. Föräldrarna kan då inte häller få sitta i lugn och ro och andra gäster kan störa sig lite på det. När åldersgränsen sattes in så kommer det att vara 3 barn som mest där den yngsta kommer att vara 8 år och den älsta 10.

  • stormhelen

    Här har det hänt lite grejor de senaste dagarna.


    Vi har nu äntligen bokat en fotograf och skrivit kontrakt.


    Och idag har jag hittat min klänning, som jag lagt in en beställning på och betalat in handpenningen på. Skrattande


    Är såååååååååååå sjukt nöjd med klänningen. Jag är riktigt narcissistisk då jag hela tiden tittar på bilderna då jag provar klänningen, hehe. Tungan ute Känns som att saker börjar falla på plats - sakta men säkert.

  • stormhelen
    SofiaMagdalena skrev 2012-12-23 22:46:03 följande:
    Å kul!

    Vad blev det för klänning? 

    Ja, det är jätte kul att ha hittat den rätta klänningen. Jobbigt bara att man måste vänta tills september nästa år. Tungan ute


    Klänningen är en Pronovias, modell:Uceda


    Kan ju slänga upp ett par bilder också. Solig



  • stormhelen
    emelieparstam skrev 2012-12-25 08:58:17 följande:
    åhhh så fin de var, var och tittade på klänning i lördags med mina föräldrar och har hittat en modell jag vill ha men fanns inte hemma, men provade en likvärdig istället så nu längtar jag tills den kommer in =))

    Tack! Solig


    Visst är det roligt att titta på klänningar?! Jag har varit och titat på klänningar vid tre tillfällen och första gången kändes det helt surealistiskt. Det är ju sådant som man bara sett på film! Tungan ute


    Sa butiken när de får in klänningen?


    Tog de in klänningen så att du kan prova den eller var det så att du behövde köpa den för att de skulle ta in den till butiken?


    Har du någon bild på hur den ser ut? *nyfiken*


     


    God forttsättning!

Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!