• Anonym (MW)

Han vill ha barn först, men jag vill gifta mig först..hur göra?

Jag och min sambo är förlovade, vi förlovade oss 1/1 2012. (Vi har varit tillsammans i snart 5 år, är 22 och 23 år gamla) Vi sa då att det inte är nån panik att gifta oss, det skulle kunna gå några år innan det blir av.

Jag vill gärna gifta mig innan vi skaffar barn, men han känner tvärtom... Han tycker att giftermål är större än att skaffa barn, där tycker ju jag tvärtom.

Grejen är den att han kan gå med på att gifta sig innan barn men då han inte är redo för giftermål än så vet han inte hur lång tid det kan ta.. men han är redo för barn typ nu och det är jag också. Jag har föreslagit att vi kan gifta oss sommaren 2014, men han säger bara "vi får se hur jag känner då". Jag blir galen på detta...

Finns det något sätt att kompromissa på? Någon som varit i samma sits? Hur kan vi lösa detta?

I mina drömmar så skulle jag vara gift och få första barnet innan jag blivit 25.

• Svar på tråden Han vill ha barn först, men jag vill gifta mig först..hur göra?
  • Anneli256

Många kloka inlägg här. Håller med om att om du skaffar barn med en person så är du bunden till den personen för all framtid på något sätt. Tex framtida studenter, äktenskap och när ev barnbarn kommer till världen. Du kommer alltid att få någon typ av kontakt...om inte den ena föräldern sticker iväg utan att bry sig. Däremot ett äktenskap, även om det är ett löfte om kärlek och evig trohet så kan man få det annulerat på ung tre veckor om det inte finns barn under sexton.. du behöver inte ha med personen att göra över huvud taget efter det.

Det hade varit en annan sak om han sagt att han inte tror på äktenskapet utan man kan leva ihopa ändå.. men att argumentera att han inte är "mogen ännu".. hmmmmmm låter lite skumt i mina öron om han nu säger sig vara mogen att skaffa barn.

Tror att du får ta ett snack med honom igen, på ett konstruktivt sätt. Personligen så hade jag inte velat skaffa barn med någon som argumenterar på det viset. Om han är osäker på om han inte vill ge dig löftet att älska dig i nöd och lust. Som sagt var missförstå inte.. man behöver inte vara gift för att skaffa barn. Men det är argumentet som jag stör mig på.

Lycka till.

• Aniara4
    Förlåt, men på vilket sätt skulle det vara förnedrande att skriva under ett faderskapsintyg? g har två utomäktenskapliga barn.
    Jag känner flera personer som tyckte det var förnedrande att sitta och redogöra för sitt sexliv inför en myndighetsperson för att denne skulle bedöma trovärdigheten i deras påstående att X var barnets far.  Om det inte kändes förnedrande för dig så är det ju bra, men många andra reagerar på ett annat sätt.
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2012-07-22 20:28:40 följande:
    Jag känner flera personer som tyckte det var förnedrande att sitta och redogöra för sitt sexliv inför en myndighetsperson för att denne skulle bedöma trovärdigheten i deras påstående att X var barnets far.  Om det inte kändes förnedrande för dig så är det ju bra, men många andra reagerar på ett annat sätt.
    Vi fick vår dotter innan vi var gifta och vi har flera vänner med barn som inte heller var gifta när de blev föräldrar och ingen har behövt göra något sådant. Görs det olika på olika platser i landet? Ja, skriver under ett faderskapsintyg behövde ju göras, men inget mer. Att bara skriva på ett papper tyckte varken jag eller maken var någon större grej, inte heller våra vänner som är föräldrar.
  • daniiel

Till TS, som många skrivit här så gäller det att prata och diskutera. Hur ni ska göra kan ingen annan än ni själva fatta beslut om. Ni måste gemensamt komma fram till vad ni vill och kanske kunna kompromissa en aning, på vilket sätt måste ni besluta om. Som många också påpekat, så är det klart att det är en fördel att vara gifta när man får barn pga juridiska anledningar. I övrigt går det precis lika bra att få barn utan att vara gifta.

Även jag har väldigt svårt att förstå tankebanan om den saken att giftemål skulle vara en större sak än att skaffa barn, men det enda sättet för dig att få reda på varför han resonerar så är att fråga honom och att prata om saken som sagt. Att döma av enbart det du skriver här i TS, så låter det kanske inte riktigt som att han är så mogen för att skaffa barn som han/ni tror att han är.

• TheD

Om man inte är redo/mogen för giftermål, hur i hela friden kan man då vara det gällande att skaffa barn????!!!!

• Aniara4
    daniiel skrev 2012-07-22 20:35:49 följande:
    Vi fick vår dotter innan vi var gifta och vi har flera vänner med barn som inte heller var gifta när de blev föräldrar och ingen har behövt göra något sådant. Görs det olika på olika platser i landet? Ja, skriver under ett faderskapsintyg behövde ju göras, men inget mer. Att bara skriva på ett papper tyckte varken jag eller maken var någon större grej, inte heller våra vänner som är föräldrar.
    Ja, det verkar vara så att det är/har varit olika på olika ställen. Känner flera som var tvungna att fysiskt åka till socialkontoret och försäkra inför en tjänsteman att kvinnan inte hade haft sex med någon annan under angiven period då barnet antogs ha blivit till. Om det även gällde sex med andra kvinnor förtäljer inte historien. Flört
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2012-07-22 21:30:23 följande:
    Ja, det verkar vara så att det är/har varit olika på olika ställen. Känner flera som var tvungna att fysiskt åka till socialkontoret och försäkra inför en tjänsteman att kvinnan inte hade haft sex med någon annan under angiven period då barnet antogs ha blivit till. Om det även gällde sex med andra kvinnor förtäljer inte historien. Flört
    Där ser man.. tänk vad det kan variera i olika saker beroende vart i landet man bor.. Mja, det lät ju kanske inte alltför skoj kanske hehe
  • Anonym (MW)

Tack för alla svar, men han verkar omöjlig att prata med ikväll...

Jag vet att han verkligen ser oss vara tillsammans livet ut. Jag tror att han har påverkats lite av hans föräldrar, de har aldrig förlovat sig eller gift sig.. de är fortfarande tillsammans men, ja min sambo har aldrig sett dem pussas eller kramas.. vet inte om det kan ha något med det att göra..

• CoG
    Aniara4 skrev 2012-07-22 20:28:40 följande:
    Jag känner flera personer som tyckte det var förnedrande att sitta och redogöra för sitt sexliv inför en myndighetsperson för att denne skulle bedöma trovärdigheten i deras påstående att X var barnets far. Om det inte kändes förnedrande för dig så är det ju bra, men många andra reagerar på ett annat sätt.
    Vi fick legitimera oss och skriva under ett papper....
    Det var ingen som ville att jag/ vi skulle redogöra ngt kring mitt eller vårat sexliv.
    Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon känt det som något förnedrande att skriva på ett papper att man är förälder till nykomlingen.
    Det är ett papper som är till ens egen fördel som jag ser det.
  • Anonym (fundersam)
    TheD skrev 2012-07-22 21:11:10 följande:
    Om man inte är redo/mogen för giftermål, hur i hela friden kan man då vara det gällande att skaffa barn????!!!!
    Ja, jag håller nog med många andra här i tråden, om han inte är redo att gifta sig, men tycker att han är redo att skaffa barn, då har han nog lite missförstått vad det går ut på att vara förälder? Kan det vara så att han kanske tror /tycker att ett barn skulle vara mera av "ditt" projekt och hans eget liv skulle fortsätta vara ungefär som innan? I så fall så skulle jag nog råda er att tänka efter både tre och fyra gånger....
    Jag tror att du kanske också behöver fundera över saken några varv, är det bara för att du alltid har drömt om att vara gift och ha barn innan 25 som detta är viktigt? För i annat fall så kanske ni skulle ta det hela lite lungt i förhållandet i stället, det låter lite som att du vill stressa fram dessa saker, och din kille är inte där än. 2014 är ju fortfarande väldigt långt borta så jag kan förstå att din kille känner sig lite främmande för att göra upp planer så långt fram, mycket kan hinna hända/ förändras tills dess...
Svar på tråden Han vill ha barn först, men jag vill gifta mig först..hur göra?