Chicita skrev 2012-07-25 16:12:57 följande:
Visst är det individuellt. Men ingen har väl sagt att man ska vara redo i någon viss ordning?
Utan det som sägs är att ett äktenskap kan man bryta. Det är inte permanent och man kan ångra sig.
Men ett barn kan man inte ångra så lätt.
Eller visst "kan" man. Man kan adoptera bort barnet eller bara dra...
Men det är ändå ett lite större, och för det mesta ett livslångt, åtagande som man inte bara kan annullera genom att skicka in några papper.
Så det många funderar över är hur man kan tycka att det är ett mindre åtagande att skaffa barn, än att gifta sig.
För att dra en jämförelse:
Varför tycker vissa att det är en mindre grej att tatuera sig eller göra body modyfications än att köpa nya kläder?
Kläderna kan man ju bara lämna tillbaka om dom inte passade. Tatueringar, implantat, töjningar, kluvna tungor mm är inte lika lätta att bara plocka bort om man ångrar sig. Visst kan man ta bort dom, men det lämnar spår.
Precis som ett barn gör...
Ja, alltså det är en intressant diskussion, utan tvekan. Men folk har faktiskt sagt "hur kan man vara redo för det ena, som är större, men inte det andra?" och det tycker jag inte är så svårt att förstå när det rör sig om två helt olika saker.
Det som du pratar om nu är
hur länge bandet till personen varar - alltså till maken/makan eller den andra föräldern. Att man kan upphäva ett bröllop, men inte ett barn. Man kommer alltid att ha ett gemensamt barn, men behöver inte alltid ha ett äktenskap.
Den andra aspekten är ju
styrkan på bandet till personen. Jag vet flera personer med en ganska vag tidsuppfattning, som lever mer i nuet än jag gör själv, och jag tror att dessa personer hellre skulle se till styrkan av bandet än dess livslängd.
En sådan person skulle kunna resonera att ett gemensamt barn visserligen förenar två personers DNA, men att det inte nödvändigtvis betyder mer än så. Som någon annan i tråden skrev finns det många som har barn med flera olika utan att det är någon grej. Man kan skaffa barn med ett one-night-stand. Om man däremot ingår äktenskap, så lovar man att älska och värna och vara trogen mot sin tilltänkta för all framtid! DET är en mycket svårare sak att uppfylla än att älska och värna sitt barn (med gemensamt DNA). För någon som har som en stark princip att inte bryta sina löften, så kan det faktiskt vara en större grej att lova något sådant.