• Loveit

Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?

Precis som jag skrev i rubriken; vad skulle du bli extra glad över att få som gästgåva? Du får inte skriva "jag behöver ingen" hehe! Själv är jag inte speciellt förtjust i saker jag inte kommer ha någon användning av sen. Godis går väl hem hos de flesta men det känns så tråkigt =) Skriv på!

• Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?
  • Chicita
    goyan skrev 2012-07-31 00:39:20 följande:
    Jag kan verkligen inte hålla med om att det skulle vara onödigt eller slöseri med pengar ha välgörenhetsgrejer som gåvor. Jag tycker att man ska ge tillbaka till dem som har det sämre, i den mån man kan. I bröllopspresent önskar vi att gästerna skänker pengar till välgörenhet och i gåva från oss skänker vi pengar i deras namn. Det gör vi inte bara för att vi ska ha gåvor och inte heller för att vara PK, utan för att vi redan har allt vi behöver och vill hjälpa andra. Och det vet alla våra gäster om. Det speglar oss som personer. Vi vill även med gåvan öka medvetenheten hos våra gäster och hoppas på att även dem blir mer engagerade. Jag vet att många tänker att "jag måste göra någonting för att hjälpa andra!", men sedan glömmer av det. Sedan behöver man ju inte skänka pengar om man är skeptisk, man kan t.ex. skänka mat/kläder/leksaker till lokala välgörenhetsändamål.
    Men här speglar det ju er då. Om du läste mitt inlägg så ser du väl kanske att jag skrev att det var en helt annan sak då om det är något som speglar brudparet.

Men det här med att skänka i gästernas namn är egentligen en ren lögn för de flesta.
    De flesta köper flera doser vaccin, brunnsborrning osv i sitt eget namn, och sen "delar upp det" i portionsbitar och säger att dom har donerat detta i gästens namn.
    Vart någonstans i donationen står gästens namn? Har dom verkligen gjort X antal beställningar, en i varje namn?
    Brudparet har gjort donationen, och för mig så skulle det kännas mer ärligt då att skriva:
    Istället för att ge varje gäst en sak så har vi gjort en större donation till *välgörenhetsorganisation* för dessa pengar.

Jag skänker en summa varje månad till en välgörenhetsorganisation. Men jag behöver inte slå mig på bröstet och tala om det för alla. Och jag skulle inte komma på tanken att säga att jag gjort det (eller lagt till lite extra någon månad) "i gästernas namn".

Jag tycker att det är trist att det har blivit en sorts modegrej att "donera i gästernas namn" när många av dom som vill göra det inte ens har en aning om vart man kan hitta någonstans att donera pengar. (i alla fall om man läser i trådar om gästgåvor där det ofta låter "oh vilken urgullig idé, vart kan man köpa sånt?" )
    Om man inte känner till några välgörenhetsorganisationer som tar emot pengar, men att man ändå absolut ska ge bort något sånt på bröllopet så känns det falskt.
    När man säger att man gör en donation i någons namn, så bör den vara gjord i personens namn också. Och gärna ha en koppling tillbaka till brudparet. Exempelvis Eco-bröllopet kanske donerar pengar för att bevara regnskogen. Eller läkarparet kanske köper vaccin, eller proffset på sopsortering och återvinning kanske donerar till stadsmissionen osv...
    Annars är det betydligt ärligare att köpa praliner om man nu måste ha en gåva.
    Den går det i alla fall att sätta gästens namn på om man vill....

• darkHorse

Jag tycker f.ö. ett roligt och välarbetat festprogram är mycket roligare att ta med sig hem än en gåva.Lätt att stoppa undan i min minneslåda med konsertbiljetter och annat jag sparat.

Så förutom en chokladpralin skulle jag upskatta en gåva som var platt och gjort av papper

• Chicita
    darkHorse skrev 2012-07-31 13:10:23 följande:
    Jag tycker f.ö. ett roligt och välarbetat festprogram är mycket roligare att ta med sig hem än en gåva.Lätt att stoppa undan i min minneslåda med konsertbiljetter och annat jag sparat.

Så förutom en chokladpralin skulle jag upskatta en gåva som var platt och gjort av papper
    Det här är en riktigt bra idé...
    Våra festprogram / menyer gick åt som smör i solsken, de enda som fanns kvar när vi städade var våra egna.
    Till och med de som låg på småbarnens platser var medplockade av föräldrarna Skrattande 
  • TheD
    Chicita skrev 2012-07-31 15:56:38 följande:
    Det här är en riktigt bra idé...
    Våra festprogram / menyer gick åt som smör i solsken, de enda som fanns kvar när vi städade var våra egna.
    Till och med de som låg på småbarnens platser var medplockade av föräldrarna Skrattande
    Och min blev kvar när det var dags att jobba ;) Sa till mig själv att jag måste få med mig en men nej.
  • TheD
    Chicita skrev 2012-07-31 11:06:08 följande:
    Men här speglar det ju er då. Om du läste mitt inlägg så ser du väl kanske att jag skrev att det var en helt annan sak då om det är något som speglar brudparet.

Men det här med att skänka i gästernas namn är egentligen en ren lögn för de flesta.
    De flesta köper flera doser vaccin, brunnsborrning osv i sitt eget namn, och sen "delar upp det" i portionsbitar och säger att dom har donerat detta i gästens namn.
    Vart någonstans i donationen står gästens namn? Har dom verkligen gjort X antal beställningar, en i varje namn?
    Brudparet har gjort donationen, och för mig så skulle det kännas mer ärligt då att skriva:
    Istället för att ge varje gäst en sak så har vi gjort en större donation till *välgörenhetsorganisation* för dessa pengar.

Jag skänker en summa varje månad till en välgörenhetsorganisation. Men jag behöver inte slå mig på bröstet och tala om det för alla. Och jag skulle inte komma på tanken att säga att jag gjort det (eller lagt till lite extra någon månad) "i gästernas namn".

Jag tycker att det är trist att det har blivit en sorts modegrej att "donera i gästernas namn" när många av dom som vill göra det inte ens har en aning om vart man kan hitta någonstans att donera pengar. (i alla fall om man läser i trådar om gästgåvor där det ofta låter "oh vilken urgullig idé, vart kan man köpa sånt?" )
    Om man inte känner till några välgörenhetsorganisationer som tar emot pengar, men att man ändå absolut ska ge bort något sånt på bröllopet så känns det falskt.
    När man säger att man gör en donation i någons namn, så bör den vara gjord i personens namn också. Och gärna ha en koppling tillbaka till brudparet. Exempelvis Eco-bröllopet kanske donerar pengar för att bevara regnskogen. Eller läkarparet kanske köper vaccin, eller proffset på sopsortering och återvinning kanske donerar till stadsmissionen osv...
    Annars är det betydligt ärligare att köpa praliner om man nu måste ha en gåva.
    Den går det i alla fall att sätta gästens namn på om man vill....
  • Chicita
    TheD skrev 2012-07-31 17:13:04 följande:
    Och min blev kvar när det var dags att jobba ;) Sa till mig själv att jag måste få med mig en men nej.
    Du kan få en kopia Flört
  • TheD
    Chicita skrev 2012-07-31 17:15:27 följande:
    Du kan få en kopia Flört
    Tack haha
  • goyan

Jag tycker fortfarande att det inte finns någonting negativt i att skänka pengar till välgörenhet som wedding favor. Varesig brudparet är engagerade annars eller inte alls. Jag håller med om att det förekommer oftare nuförtiden och enligt mig är det en bra trend. Jag hoppas på mer sånt!

Så vi får agree to disagree på den frågan helt enkelt! Glad

• Chicita
    goyan skrev 2012-07-31 21:52:36 följande:
    Så vi får agree to disagree på den frågan helt enkelt! Glad
    Vi får göra det Flört
  • TheD
    Chicita skrev 2012-07-31 22:10:50 följande:
    Vi får göra det Flört
    Hehe...
Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?