• Loveit

Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?

Precis som jag skrev i rubriken; vad skulle du bli extra glad över att få som gästgåva? Du får inte skriva "jag behöver ingen" hehe! Själv är jag inte speciellt förtjust i saker jag inte kommer ha någon användning av sen. Godis går väl hem hos de flesta men det känns så tråkigt =) Skriv på!

• Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?
  • TheD
    Anneli256 skrev 2012-07-28 16:52:54 följande:
    och det var vad ElinFalk tyckte hade varit trevligt.. :)
    Jag vet.
  • TheD

Men jag får ändå en känsla av att TS vill känna av oss andra och om då 70/85 skriver nej till något då kanske man kan fundera över hus stor chans är det att ha sånt på bröllopety vid varje kuvert. Vissa saker ska man kanske tänka på sju gånger innan man bestämmer sig.

Här tycker man som själv vill, ja. Vilket man ska göra :) Min kommentar var inte riktat till nu vem som skrev det jag kommenterade utan mer till TS.

• Principisessan

jag kan tycka att det är litet jobbigt att få en massa krafs som jag egentligen inte vill ha. Jag har fått graverade vinglas, vinglas där de skrivit själva mitt namn med glaspenna, en tesked med brudparets namn, tvål, mini-badbomb. Allt sånt här är sånt som jag själv inte tycker är sådär tokroligt direkt. Vad ska jag med det till? 
    Eller som på ett bröllop så fick alla en cd-skiva med parets favoritlåtar .En massa smöriga kärlekssånger som knappast är det som jag brukar lyssna på.

Nu menar jag inte att såga allt som folk lägger tid och energi på, men det kan nog vara bra att veta att alla inte kommer tycka att det är helt fantastiskt att få en present. Helst vill jag ha något jag kan använda där och inte behöver ta med mig hem. Oavsett om det är en prydnad, eller en tvål eller en diskduk. I regel har iallafall jag en liten kuvertväska på bröllop och inte något som det får plats hur mycket som helst i.

Något ätbart brukar alltid funka. Ett bröllop jag var på så hade brudparet tatuerat sig precis, så de gav alla "gnuggisar" så de också fick en varsin tatuering. Lite småkul grej och inget man behövde spara.  

• hjgs

Vi gav tjejerna en väskkrok och killarna en 8cl fickplunta ingen lämnade kvar nått alla va jättenöjda pch har tackat flera gånger efter och sagt att de kommit till nytta. Vi gav det vi själva hade uppskattat

• darkHorse

Och jag hade desperat försökt byta bort min väskkrok mot en fickplunta om jag fick någon Så olika man kan vara.

Hade också sett något att äta på plats (typ lyxig pralin eller mintpastill) eller något som går ner i en ficka eller liten väska samt som kan användas. Bort går saker med brudparets namn eller datum på, men om man tex. har en smörkniv med gästens namn som bordsplacering känns gravyr ok. Inga glas som går sönder eller inte matchar.

Ska ni ha bonde-tema kanske man kan ha en sån där honungssnurra (tar inte mkt plats) med något märke på? Eller en liten burk med sylt? Annars kan man ju ha favours som man äter upp på plats, typ hemmagjord saft i någon rolig smak. Serverad i ett trevligt glas på gästens plats. Annars är mitt allmänna tip att tänka på hur era gäster är och vad dom uppskattar. Är hälften nykterister kanske en fickplunta är en dålig ide, och finns det många diabetiker och/eller gäster på strikta dieter kanske godis inte är det mest omtänksamma.

• goyan

Jag kan verkligen inte hålla med om att det skulle vara onödigt eller slöseri med pengar ha välgörenhetsgrejer som gåvor. Jag tycker att man ska ge tillbaka till dem som har det sämre, i den mån man kan. I bröllopspresent önskar vi att gästerna skänker pengar till välgörenhet och i gåva från oss skänker vi pengar i deras namn. Det gör vi inte bara för att vi ska ha gåvor och inte heller för att vara PK, utan för att vi redan har allt vi behöver och vill hjälpa andra. Och det vet alla våra gäster om. Det speglar oss som personer. Vi vill även med gåvan öka medvetenheten hos våra gäster och hoppas på att även dem blir mer engagerade. Jag vet att många tänker att "jag måste göra någonting för att hjälpa andra!", men sedan glömmer av det. Sedan behöver man ju inte skänka pengar om man är skeptisk, man kan t.ex. skänka mat/kläder/leksaker till lokala välgörenhetsändamål.

• Juni 2012

Nu talar jag för mig, precis som rubriken ville att man skulle göra. :)

Att skriva att man inte ville ha nåt fick man inte göra. Annars hade det varit mitt förstahandsval.

Godis: Visst, om det är en sort jag tål. Men det brukar finnas sötsaker så det räcker och blir över ändå på bröllop/kalas.
    Graverad glas: Att ha udda glas hemma, nej tack. Att ha saker med sitt namn på var roligt när jag var liten :)
    Graverade skedar/bestick: Se ovan...
    Badbomber: Saknar badkar.
    Väskkrok såg jag att någon föreslagit: Jag har aldrig ägt en handväska i hela mitt liv. Min Kånkenryggsäck hänger jag över stolsryggen om jag har den med mig nånstans. Kändes spontant väldigt lättstulet att hänga väskan på bordskanten. Brukar man inte ha sin väska i hallen ihop med sina skor/ytterkläder?
    Fickplunta: Vi som inte dricker alkohol öht har inte vidare mycket nytta av den.
    Tvål: Skulle kännas som att brudparet tycker att gästerna är lortgrisar, haha!
    Syltburkar: Svårt att stoppa i fickan, men annars så.

Usch vad jag är negativ, men man skulle ju vara ärlig. Jag tror att det är omöjligt att hitta något som passar alla gästerna.

• aviman

Den här tråden är toppenbra! Jag sparar den till favoriter!

Jag har börjat fundera på placeringskort, och funderar på om jag ska låta gästgåvan och placeringskortet vara en och samma.
    Jag fotograferar väldigt mycket och vår lägenhet är TÄCKT med bilder och ramar på allt och ingenting - det är väldigt vi. Även M2B är fotointresserad.
    Så jag hade en tanke om att köpa udda, små vackra ramar och antingen skriva gästernas namn i ramen (INTE på glaset, utan på pappret innanför ;) ) eller hitta roliga bilder på gästerna och rama in. Och sedan får de givetvis ta hem ramen.

Är det här en dålig idé? Det är ju visserligen något som verkligen speglar oss, men... Om ni kom på vårt bröllop - skulle ni liksom "orka" ta med er ramen hem? Och skulle den användas (till era egna bilder)? Ni får gärna ta för givet att den faktiskt är fin.

Det här är så svåååårt, vilken utmaning Äpple

• Juni 2012
    aviman skrev 2012-07-31 09:03:44 följande:
    Den här tråden är toppenbra! Jag sparar den till favoriter!

Jag har börjat fundera på placeringskort, och funderar på om jag ska låta gästgåvan och placeringskortet vara en och samma.
    Jag fotograferar väldigt mycket och vår lägenhet är TÄCKT med bilder och ramar på allt och ingenting - det är väldigt vi. Även M2B är fotointresserad.
    Så jag hade en tanke om att köpa udda, små vackra ramar och antingen skriva gästernas namn i ramen (INTE på glaset, utan på pappret innanför ;) ) eller hitta roliga bilder på gästerna och rama in. Och sedan får de givetvis ta hem ramen.

Är det här en dålig idé? Det är ju visserligen något som verkligen speglar oss, men... Om ni kom på vårt bröllop - skulle ni liksom "orka" ta med er ramen hem? Och skulle den användas (till era egna bilder)? Ni får gärna ta för givet att den faktiskt är fin.

Det här är så svåååårt, vilken utmaning Äpple
    Jag hade tagit hem dem av artighet, om inte annat :) Jag avskyr att vara med på kort, men tyvärr kan inte folk respektera det utan fotar ändå när man inte är beredd :( Så skulle du hitta bilder på mig att använda så skulle jag lägga ner ramen med bilden ner mot bordet snabbt som attan då jag hatar att se mig själv på bild då det bara påminner om att "jaha, ytterligare en som inte förstod vad nej, jag vill inte bli fotad! betyder".

Men gillar dina gäster att bli fotade så, visst :) vad jag skulle ha ramen till hemma vet jag dock inte.
  • Odium

Juni 2012 - i ts frågar hon om vad du skulle vilja ha som gästgåva. Då antar jag att hon även vill veta av folk som kan vara knepiga att köpa till. Att ge en massa förslag som inte passar (och som redan blivit angett tidigare) tror jag är liten hjälp. Personligen skulle jag uppskatta en mintpastill efter maten, kanske någon chokladbit eller som chichita hade på sitt bröllop, ett smyckeshänge som följde temat. :)

Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?