• Loveit

Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?

Precis som jag skrev i rubriken; vad skulle du bli extra glad över att få som gästgåva? Du får inte skriva "jag behöver ingen" hehe! Själv är jag inte speciellt förtjust i saker jag inte kommer ha någon användning av sen. Godis går väl hem hos de flesta men det känns så tråkigt =) Skriv på!

• Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?
  • weddinghelena

Jag tänker sno en ide från ett bröllop jag var på, alla fick en burk med hemgjord jorgubbs sylt/marmelad, såå gott och jag som älskar pannkakor också

• Chicita
    MagnusFru skrev 2012-07-18 15:11:21 följande:
    små hemmagjorda smycken som jag känner mig tvungen att ha på mig när jag träffar givaren, 
    Hehe... nu var våra beställda, men ändå handgjorda.
    Jag hade den tanken när vi beställde dom att jag hoppades att ingen skulle känna sig tvingad att bära smycket för att inte göra oss ledsna.
    Vi la med en lapp om vad smycket innebar (från början var trollkorsen något man hände över ladugårdsdörren för att hindra trollen från att tjuvmjölka, men sen utvecklades det till att vara allmänt beskyddande och bärs alltså som skyddsamulett.) 
    Så i tillägg till förklaringen så skrev vi att om man tror på det så kan man också hänga smycket innanför/ ovanför dörren hemma.

Flera av gästerna använder smycket till vardags faktiskt. En tjej sa att hon kände sig helt lugn direkt när hon tog på sig smycket första gången. Som om en skyddsängel landade på hennes axel.
    Några andra har sagt att dom har hängt smycket i nyckelskåpet och tycker att dom har fått en bättre stämning hemma.
    Och andra har lagt undan det i en låda och inte tänkt så mycket mer på det.
    Men alla som svärmor har pratat med har sagt att det var den bästa och mest genomtänkta present dom fått på ett bröllop och att dom värdesätter gåvan.

Men jag förstår precis vad du menar, och där tycker jag att det finns ett ansvar att på något sätt förmedla att det inte är ett tvång att använda eller ens ta med sig gåvan hem.
    Ett bröllopspar en kompis berättade om hade ställt gåvorna på ett bord vid dörren till lokalen med en lapp "ta gärna en påse när du går hem och minns denna dag även i morgon".
    I påsen fanns en liten burk sylt, en liten burk marmelad, en liten burk honung, två tepåsar, en liten förpackning med "hembakt" rostbröd (3-4 skivor) och ett recept på scones samt två alvedon. Tungan ute
    Marmelad, sylt och te var märkta med "brudgummens val" och "brudens val".
    Påsarna var förslutna så man inte kunde kika ner i dom och se vad som fanns, så man fick "köpa grisen i säcken" så att säga.
    Och även om det skulle varit en sak att släpa på så tyckte jag att det lät som en oerhört trevlig gåva Glad
    Dessutom så kändes det inte som "här är dom sakerna som du ska ta hem och vara tacksam för".
  • Oniq
    Chicita skrev 2012-07-19 14:11:13 följande:
    Hehe... nu var våra beställda, men ändå handgjorda.
    Jag hade den tanken när vi beställde dom att jag hoppades att ingen skulle känna sig tvingad att bära smycket för att inte göra oss ledsna.
    Vi la med en lapp om vad smycket innebar (från början var trollkorsen något man hände över ladugårdsdörren för att hindra trollen från att tjuvmjölka, men sen utvecklades det till att vara allmänt beskyddande och bärs alltså som skyddsamulett.) 
    Så i tillägg till förklaringen så skrev vi att om man tror på det så kan man också hänga smycket innanför/ ovanför dörren hemma.

Flera av gästerna använder smycket till vardags faktiskt. En tjej sa att hon kände sig helt lugn direkt när hon tog på sig smycket första gången. Som om en skyddsängel landade på hennes axel.
    Några andra har sagt att dom har hängt smycket i nyckelskåpet och tycker att dom har fått en bättre stämning hemma.
    Och andra har lagt undan det i en låda och inte tänkt så mycket mer på det.
    Men alla som svärmor har pratat med har sagt att det var den bästa och mest genomtänkta present dom fått på ett bröllop och att dom värdesätter gåvan.
    *haha* Jag tog på mig erat trollkors idag. Det var någon månad sedan sist, men idag kändes det rätt.
    Slumpen. är. cool.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-07-19 14:49:44 följande:
    *haha* Jag tog på mig erat trollkors idag. Det var någon månad sedan sist, men idag kändes det rätt.
    Slumpen. är. cool.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Ja visst är den Flört

Och vi tänkte svänga förbi med din vimpel i går när vi skulle till falun, men vi kom på det så sent att jag inte ville ringa och störa.
    Men den står här i farstun, redo att levereras i alla fall 
  • Loveit

Chicita: Ett trollkors hade egentligen passat vårt tema eftersom vi har lantligt och bonde tema. Men jag gissar redan nu att det är alldeles för dyrt för vår budget :)

• Chicita
    Loveit skrev 2012-07-19 15:29:19 följande:
    Chicita: Ett trollkors hade egentligen passat vårt tema eftersom vi har lantligt och bonde tema. Men jag gissar redan nu att det är alldeles för dyrt för vår budget :)
    Ordinarie pris ligger ju på runt 100:- (kan vara både betydligt dyrare och betydligt billigare). Vår granne som är smed gav oss priset 2200:- för 80 stycken i vaxad rem vilket i princip betyder att vi bara betalade för materialet.
    Eftersom hon var så generös så bjöd vi givetvis in henne till bröllopet och festen Skrattande
  • goyan

Jag hade uppskattat om brudparet skänkte pengar i gästernas namn. Och det ska vi göra på vårt bröllop.

Vad man än väljer att ge sina gäster, så tycker jag att gåvan måste spegla brudparet och vara personlig. Många ger opersonliga och onödiga saker som favours, bara för att man ska "ha favours". Sådant är väldigt tråkigt! Glad

• Chicita
    goyan skrev 2012-07-19 16:19:06 följande:
    Vad man än väljer att ge sina gäster, så tycker jag att gåvan måste spegla brudparet och vara personlig. Många ger opersonliga och onödiga saker som favours, bara för att man ska "ha favours". Sådant är väldigt tråkigt! Glad
    Jepp, det skriver jag under på Skrattande
  • Smulan

Vi i vår släkt har inte sånt och ärligt talat har jag aldrig förstått grejen med det......Men det är ju en trevlig gest! Jag hade blivit glad för nåt litet ätbart typ.

Får man fråga om det är en ny tradition detta eller nåt som är gammalt...jag själv har bara hört talas om det i USA, aldrig i Sverige!

• TheD

Mintpastiller!! Det hade vi vid varje tallrik i en ask. Mycket uppskattat :)

Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?