MagnusFru skrev 2012-07-18 15:11:21 följande:
små hemmagjorda smycken som jag känner mig tvungen att ha på mig när jag träffar givaren,
Hehe... nu var våra beställda, men ändå handgjorda.
Jag hade den tanken när vi beställde dom att jag hoppades att ingen skulle känna sig tvingad att bära smycket för att inte göra oss ledsna.
Vi la med en lapp om vad smycket innebar (från början var trollkorsen något man hände över ladugårdsdörren för att hindra trollen från att tjuvmjölka, men sen utvecklades det till att vara allmänt beskyddande och bärs alltså som skyddsamulett.)
Så i tillägg till förklaringen så skrev vi att om man tror på det så kan man också hänga smycket innanför/ ovanför dörren hemma.
Flera av gästerna använder smycket till vardags faktiskt. En tjej sa att hon kände sig helt lugn direkt när hon tog på sig smycket första gången. Som om en skyddsängel landade på hennes axel.
Några andra har sagt att dom har hängt smycket i nyckelskåpet och tycker att dom har fått en bättre stämning hemma.
Och andra har lagt undan det i en låda och inte tänkt så mycket mer på det.
Men alla som svärmor har pratat med har sagt att det var den bästa och mest genomtänkta present dom fått på ett bröllop och att dom värdesätter gåvan.
Men jag förstår precis vad du menar, och där tycker jag att det finns ett ansvar att på något sätt förmedla att det inte är ett tvång att använda eller ens ta med sig gåvan hem.
Ett bröllopspar en kompis berättade om hade ställt gåvorna på ett bord vid dörren till lokalen med en lapp "ta gärna en påse när du går hem och minns denna dag även i morgon".
I påsen fanns en liten burk sylt, en liten burk marmelad, en liten burk honung, två tepåsar, en liten förpackning med "hembakt" rostbröd (3-4 skivor) och ett recept på scones samt två alvedon.

Marmelad, sylt och te var märkta med "brudgummens val" och "brudens val".
Påsarna var förslutna så man inte kunde kika ner i dom och se vad som fanns, så man fick "köpa grisen i säcken" så att säga.
Och även om det skulle varit en sak att släpa på så tyckte jag att det lät som en oerhört trevlig gåva

Dessutom så kändes det inte som "här är dom sakerna som du
ska ta hem och vara tacksam för".