• Loveit

Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?

Precis som jag skrev i rubriken; vad skulle du bli extra glad över att få som gästgåva? Du får inte skriva "jag behöver ingen" hehe! Själv är jag inte speciellt förtjust i saker jag inte kommer ha någon användning av sen. Godis går väl hem hos de flesta men det känns så tråkigt =) Skriv på!

• Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?
  • 1700tal

Det jag främst skulle uppskatta är en riktigt bitter chokladbit, en lyxig tryffelboll, vid tallriken att äta precis efter maten (om man nu inte har efterrätt precs efter huvudätten).

• tweety

Hejsan. Vi hade små handgjorda askar/keramik boxar från den regionen min man är från i Frankrike. Inuti hade vi choklade ttryffel som är formade som en speciell kaka i den regionen. Samtidigt hade vi gjort handgjorda placeringskort som alla tog med sig hem och likaså feestprogrammet som var hemmagjord framsida och innehåll. Alla verkade tycka om detta då defekta tom sparade chokladtryffeln till de kom hem.

• Annamolly

Nagot med mitt namn pa, som fungerar som platskort ocksa ar trevligt och personligt. Min syster gav bort sma mini-syltburkar. Man kunde ju haft en ettikett med namnet pa den. Sylt ar ju gott ocksa. ;)

• Anneli256

vet inte vad ni tänkte lägga men jag såg på halv åtta hos mig i veckan. Där graverade värden besticken med namn. Ganska kul grej tyckte jag. :)

• TheD

jag har redan skrivit men vill tillägga att det helst ska vara något som "tar slut" på plats. Som gäst skulle jag inte plocka med en syltburk hem etc. Är det ett temabröllop så får det gärna vara något kopplat till det. och en person här vet vad jag menar ;) Men en graverad gaffel...vad ska man med det till? Något som går direkt till "jag lägger den i den här lådan" om jag ens skulle komma ihåg (vara intresserad av) att ta med mig den hem... :)

• Mette81

Vilken bra idée Elin!! =D

ElinFalk85 skrev 2012-07-18 12:45:50 följande:
    Jag skulle bli glad om brudparet köpt saker i unicef gåvoshop och sedan skrev det på en lapp och la vid varje plats =). det hade deffinitvt värmt i mitt hjärta =).
  • Chicita

Det där med gästgåvor till UNICEF (eller liknande). Visst kan det kännas generöst och bra och en omtänksam gåva.
    Men det är en sån där gåva som för mig bara är en sak man ger "för att man ska ha favours" och inte av någon annan speciell anledning.
    Om man gärna ger till välgörenhet så kan man göra det utan att berätta för alla hur duktig man är på att ge till välgörenhet.
    Lite som det där "tryck på gillaknappen om du inte gillar pedofiler" och liknande som dyker upp på FB ibland.
    Sånt som man "måste" göra för att inte vara en dålig människa. (och som jag högaktningsfullt skiter i Tungan ute, De som känner mig vet att jag inte gillar pedofiler, sodomi eller allt annat som det dyker upp såna där grejor för)

Hade det varit ett par som är aktiva med välgörenhet på något annat sätt, eller jobbar för läkare utan gränser eller liknande så skulle jag tyckt att det var en jättebra favour eftersom det speglade dom.
    Annars får jag mest känslan av att man vill vara PK bara.
    Om det sen sker i samband med kuvertavgift eller där man på annat sätt önskar sig pengar som bidrag till fest osv, så skulle det kännas väldigt fel för mig.
    För jag är väldigt noga med vilka välgörenhetsorganisationer jag stöder (inte för att det är något fel på UNICEF, men för att jag gärna vill välja själv vad jag ger och hur mycket och till vem).

Jag får nog helt enkelt sammanfatta min åsikt när det gäller favours med:
    - Det bör spegla brudparet eller temat.
    - Om man bara vill ha en liten grej för att askarna är söta (eller vad det nu kan vara) så är mintpastiller eller en chokladpralin en väldigt bra favour även om det bara är "för att man vill ha" favours.
    - Gåvor som är svåra att ta med sig eller att använda efteråt går bort helt. Jag har inget intresse av att ha flera glas i olika modeller från olika bröllop med olika datum och namn ingraverade liksom. 
    - När man ger saker bara för att ge saker så känns det som slöseri med pengar, oavsett hur behjärtansvärt ändamålet är.

• TheD
    ElinFalk85 skrev 2012-07-18 12:45:50 följande:
    Jag skulle bli glad om brudparet köpt saker i unicef gåvoshop och sedan skrev det på en lapp och la vid varje plats =). det hade deffinitvt värmt i mitt hjärta =).
    Nja.... Välgörenhet är bra men då väljer jag själv vad jag vill bidra med och till vad. sen har jag lite svårt att lita på dessa organisationer gällande ärligheten. Vet man att en i paret jobbar inom/med en viss organisation då är det lite kalarare varför just gåvor kommer från det stället men jag tycker fortfarande in te om det ;)
  • Anneli256
    TheD skrev 2012-07-27 21:39:25 följande:
    jag har redan skrivit men vill tillägga att det helst ska vara något som "tar slut" på plats. Som gäst skulle jag inte plocka med en syltburk hem etc. Är det ett temabröllop så får det gärna vara något kopplat till det. och en person här vet vad jag menar ;) Men en graverad gaffel...vad ska man med det till? Något som går direkt till "jag lägger den i den här lådan" om jag ens skulle komma ihåg (vara intresserad av) att ta med mig den hem... :)
    Du får ju tycka vad du vill.. men frågan som TS ställde.. var vad skulle du tycka var kul? Just detta tyckte jag var en kul ide ovanlig ide som jag inte hört talas om tidigare..
  • Anneli256
    TheD skrev 2012-07-28 15:33:24 följande:
    Nja.... Välgörenhet är bra men då väljer jag själv vad jag vill bidra med och till vad. sen har jag lite svårt att lita på dessa organisationer gällande ärligheten. Vet man att en i paret jobbar inom/med en viss organisation då är det lite kalarare varför just gåvor kommer från det stället men jag tycker fortfarande in te om det ;)
    och det var vad ElinFalk tyckte hade varit trevligt.. :)
Svar på tråden Vad skulle DU bli glad över att få som gästgåva på ett bröllop?