• FrånFästmöTillFru

    Tredagarsbröllop

    Jag och min M2B planerar att gifta oss i juni 2013 och tänker oss ett tredagarsbröllop där gästerna anländer på fredagen och stannar till på söndagen. Vi har inte kommit så långt i planeringen än men det skulle vara kul om det finns fler här som planerar ett tredagarsbröllop så att vi kan utbyta tankar och idéer... min M2B är inte rikitgt lika intresserad av själva bröllopsplaneringen som jag... Tungan ute

    Lite saker jag fuderat på så här långt:
    *Roliga aktiviteter för gästerna på fredagen och lördag förmiddag, gärna så att de får lära känna varandra lite inför den stora festen.
    *Festlokal med övernattning fre-sön för många gäster.
    *Övernattning, är det ok att låta gästerna betala för övernattning? 

    Fyll gärna på med era funderingar...

     

  • Svar på tråden Tredagarsbröllop
  • Moignon

    Jag har sjælv varit på två stycken 3-dagarsbrøllop nu i juni och det har varit helt fantastiskt! Vi planerar dærfør sjælva att gøra något liknande till vårt brøllop næsta sommar.


    Det førsta brøllopet hade långvæga gæster från Stockholm, Lund och London bla (brøllopet var på Marstrand) och dærfør samlades det till en liten middag med nærmsta familjen och vænner. Tanken var att alla skulle betala var før sig men det slutade med att brudgummens far betalade hela notan. Många bodde på hotell på marstrandsøn hela helgen. På lørdagen hjælpte många till med de sista førberedelserna innan vigsel och den stora festen. På søndagen samlades till frukost i det gemensamma lægenhetshotellkøket dær de flesta bodde.


    Det andra brøllopet hade prel.bokat stugor till alla gæster på en camping, sedan var det upp till var och en att boka dessa om man ville. På fredagkvællen ordnades grillning och bastu. På lørdagen transporterades alla med buss till kyrkan och sedan promenad dærifrån till festlokalen efter vigseln. Bussen transporterade sedan alla tillbaka till campingen. På søndagen var det gemensam fika och paketøppning på samma stælle som festen.


    Nær det gæller vårt egna brøllop har vi tillgång till lokalen hela helgen och æven en mindre lokal dær vi funderar på om vi ska vara fredag kvæll och søndag før något liknande upplægg som ovan. Det kluriga i det hela ær just transporten och boendet. Det ligger lite off, æven om det finns i ett større hotell i nærheten. Jag ær dock rædd att vissa slæktingar inte vill bo på hotell. Tåls att funderas på.


     

  • Vichy

    Vi skulle vilja vara på ett ställe som har en fin festlokal, gärna nära vatten och där våra gäster  kan bo i rum, stugor eller campa.. Efter som många av våra gäster kommer få resa oavsett vart vi väljer att vara (Skaraborg, Värmland eller Örebro).

    Då drömmer jag om att folk kan få boka in sig hela helgen om dom vill... Komma på fredagen och ha typ gemensam grillkväll med de som kommer och hinna umgås lite med dom som reser långt, och sen ha bröllopet dagen efter inte allt för långt ifrån. OCh så är festen nära allas sovplatser (de som stannar) och att man kan ta frukost ihop på söndagen.... 

    Får se om vi kan hitta en lokal som har det vi önskar till ett pris vi kan ha råd med... 

  • 20140222
    Vichy skrev 2013-09-18 15:40:16 följande:
    Vi skulle vilja vara på ett ställe som har en fin festlokal, gärna nära vatten och där våra gäster  kan bo i rum, stugor eller campa.. Efter som många av våra gäster kommer få resa oavsett vart vi väljer att vara (Skaraborg, Värmland eller Örebro).

    Då drömmer jag om att folk kan få boka in sig hela helgen om dom vill... Komma på fredagen och ha typ gemensam grillkväll med de som kommer och hinna umgås lite med dom som reser långt, och sen ha bröllopet dagen efter inte allt för långt ifrån. OCh så är festen nära allas sovplatser (de som stannar) och att man kan ta frukost ihop på söndagen.... 

    Får se om vi kan hitta en lokal som har det vi önskar till ett pris vi kan ha råd med... 
    Jag drömmer med om 3-dagars bröllop.Glad
  • Answan

    Vi hade tredagars bröllop juni, det var helt fantastiskt. Då samlade vi de närmaste vännerna/syskon, de som hade någon roll i vårt bröllop så som tärnor, bestman, värdpar och toastmaster. Vi träffades på torsdagen, tidig eftermiddag. Hälsade alla välkomna och tog en skål. De hade inte en aning om vad det var vi skulle göra, så vi förklarade för dom att vi hade tänkt att laga mat tillsammans. Vi var på ett fantastiskt ställe där de hade en kock i från kocklandslaget till vårt förfogande denna eftermiddag/kväll. Vi fick då laga en 3-rätters tillsammans med honom, och det var en fantastisk upplevelse vill jag lova.Efter att vi alla avnjutit en fantastisk middag kunde vi traska ner till sjön där de som ville kunde basta och bada badtunna.På fredag fick de som var med på torsdagen roa sig lite själv och eftersom alla hade någon roll den dagen hade de alla något att fixa med.Sedan kom gästerna på eftermiddagen, det var vigsel, brudskål, middag och fest. På lördagen åt vi sedan en gemensam frukost.Vi betalade för övernattning, lunch på fredagen och kvällsaktiviteten så som matlagning och dricka för de gäster som anlände redan på torsdagen. Frukosten ingick i priset i övernattningen.För övriga gäster hade vi fått ner priset väldigt mycket per rum/person, så det var upp till var och en om de ville stanna över eller inte.Vi hade en oförglömlig helg och jag kan varmt rekommendera att ha ett flerdagars bröllop.          Lycka till alla er som skall gifta er, ni kommer få en fantastis dag.  

  • kärleken

    Vi ska också ha tredagars. Densom vill får komma på fredagen och betala för boende och mat. Vi fickmtyvärr inte fixa mat själva på det stället vi skulle vara. Alla får rum och sova över på detta ställe, det ligger lite ute i skogen typ. Sen frukostbuffe på söndag då. Vi bjuder på bröllopet liksom, de som vill får sova över och då betala för det. V har tyvärr inte möjlighet att bjuda på boende även om det vore häftigt.. Vi här inte bokat denna plats än,mars prelbokat.. Det är så svåååårt att bestämma. Vi har ett annat ställe där det går att göra samma upplägg, de är egentligen mer vana vid bröllop och har bra boendemöjligheter, kan erbjuda lunch på lördagen för de som vill det och haren bra lokal för fest efter ett då de måste stänga för serveringstillståndets skull.. Det har inte den andra. Där är det liksom slut efter två. Tråkigt att behöva sluta om man skulle vilja dansa vidare... V har även en privat lokal. Men då måste man ju fixa allt själva... Vet inte om det kommer kännas värt det....?

  • kärleken

    Hur går det med era tredagars? Vad har dykt upp? Just nu är vi fudnersamma hur vi egentligen ska bjuda folk. Vi måste nästa bjuda till typ "grillkväll på fredagen" för att folk ska ha nått att komma till, annars blir det ju lite lamt. Hur ska ni göra?

  • Alyllyra

    Vi hade ett tredagarsbröllop där vi bjöd alla gäster som ville att komma upp och äta middag och basta med oss redan på fredagen. Sen blev det vigsel och fest på lördagen och brunch på söndagen. Det var jättebra och gjorde framför allt att man hann prata med alla gästerna lite mer (vi hade över 100 stycken så det hade varit tight om det bara var lördagen som gällde).

    Men vi bjöd inte in till någon särskild aktivitet mer än bastu på fredagen utan räknade med att "folk drar folk" dvs. om alla andra ska åka upp redan på fredagen så gör jag det också så vi får hinna ses. Och så blev det ju! Och det var väldigt skönt för många av våra gäster att känna att de kunde åka upp innan och inte behöva sitta flera timmar i bil och stressa till vigseln.

    Det vi framför allt var noga med var att det skulle finnas mat till alla. Närmaste samhälle låg en bit bort så vi fixade middag på fredagen, frukost på lördagen, lunch på lördagen och sen naturligtvis middag efter vigseln. Men vi gjorde inga komplicerade saker när vi lagade mat själva (middagen var caterad) utan höll oss till soppa, paj och smörgåsar och sånt som är lätt att fixa.

  • kärleken

    Hej!


    tack för din berättelse Alyllyra! Ja dte där med mat är svårt. Tyvärr så ska vi vara på en festplats så vi får inte grila och sånt själva.. Folk ska bo vid det säteri vi ska vara på och mat och personal köps därifrån. Därför blir fredag kväll och lördag lunch lite knepigare... Kanske man vi köpa typ pickniktallrikar till alla. Man kan väl inte nekas ha picknick vid sina stugor? Vi har inte råd att köpa det till alla heller, så folk får stå för ditt boende över helgen och fredagsmaten och lördag lunch. Då vill man ju att det ska vara fint...


     

  • Alyllyra

    Visst borde det gå att få ha picknic vid sina stugor, de kan väl inte hindra folk från att äta? Jag tycker att det låter som en bra idé.

    Vi tog ut en extra kostnad från alla gäster för att täcka maten. Dvs. boendet kostade ca 450 kr/person och natt (lite olika vilket hus man bodde i) och då tog vi 500 kr/person för att kunna köpa in mat till alla också. Och det var ingen som klagade över kostnaden
    Men det innebar ju också ett j*kla meck med att vi skulle se till att alla betalade in pengar till oss och sedan administrera pengar till olika uthyrare (vi hurde hus/rum från flera värdar) och det tog lite tid.

    Vi höll i alla fall maten enkel, en soppa på fredagen som var lätt att laga och servera till många och sen paj med gravad lax till på lördagen. Pajerna gjorde jag flera veckor i förväg och frös in och laxen gravade min svärmor själv. 

    Hur känner ni? Skulle ni vilja bjuda på maten om det gick? Det skapar ju mer av ett helhetskoncept, men samtidigt skulle jag inte tycka att det var konstigt att jag som gäst fick bekosta maten själv. Jag menar, äta måste jag ju göra oavsett...

  • kärleken

    Ja det är ju det där helhetsintycket man är ute efter! Att alla ska känan det som en helhelg av massa "lyx" och serverat.. Vi funderar just nu på hur vi ska göra.. Vi funderar på att bjuda på picknick någon annan stans på lördagen, men det är åtminstone 2 km till närmsta by, ska folk gå då? På fredagen vill vi ju gärna vara nära där man ska sova, så alla kan välja när de vill gå och lägga sig lite mer..


    Synd att det ligger så avsides, annars hade vi kunnat ha fredagen hemma i trädgården, åkt ut till stället sen liksom.


     

  • Alyllyra

    Åh, en trädgårdsfest på fredagen låter jättemysigt. Hur långt är det mellan hemma och stället då? Kommer folk ändå att ta bilen så spelar nog inte den resan så stor roll, om det inte är jättelångt förstås. Jag hade nog kikat lite på möjligheterna till det om det inte blev alltför krångligt.
    Att vara nära där man ska sova är naturligtvis ett plus, men det behöver ju inte bli så jättesent på fredagen? Ni själva vill ju säkert gå och lägga er i tid så det är inget problem med att avsluta festen tidigt tycker jag.

    På lördagen är kanske lite knepigt, tycker det verkar trevligt med picnic men det kanske är krångligt? 2 km är inte jättelångt att gå för en ung, frisk vuxen, men för barn, gamla och sjuka är det en tung grej att göra för att få lite mat i sig. Är det jättedyrt för gästerna att äta på stället?

  • kärleken

    Det ärca en halvtimme med bil från trädgården till stället. Och det skulle kosta 200kr för stället att fixa en enklare grillkväll (känns lite sådär..) 300kr för en bättre grillmiddag... På lördagen skulle det typ finnas mackor att köpa på stället tror jag. Men vi kan säkert styra upp nått.. Kanske går det att lösa enklare mat på fredagen också? typ kall enkel buffe?

  • brudidanmark

    Kul tråd! Vi ska också ha ett tredagarsbröllop nästa sommar. Så kul med inspiration!

    Vår plan är att "tvinga" alla till Danmark där vi har vårt/familjens sommarhus.
    Grill och lekar på stranden tillsammans på fredag tidig kväll. Alla får en chans att bekanta sig.

    Lördag. Vigsel (tyvärr tidigt, redan  11,30, för det gick inte att få annan tid om vi skulle gifta oss borgerligt och på stranden där vi helst vill vara). Sedan liten paus på dagen där jag o min MAN ska åka helikopter o äta en lunch tillsammans. Småbarn (däribland våra egna) ska få vila lite och alla kan ta det lugnt. kl 18 blir det fest igen med middag och allt som hör till. Vi ska antingen hyra ett stort hus eller ett stort partytält inkl allt. Båda är prel.bokat, vi ska bara bestämma oss :)

    Söndag: Fika på danskt vis med smörkransar och kransekakor. En avrundning av helgen och där man hinner tacka alla för att de kommit och firat med oss. Kommer inte vara några presenter utan deras närvaro blir en present i sig eftersom alla kommer att få betala sitt boende.

    Man kan ju aldrig räkna med vädret, men det vore ju fantastiskt om det var så pass bra att man kunde vara ute hela tiden. På fredagen är dresscoden kläder efter väder. Regnar det så är det regnkläder. Är det sol så är det badkläder. Vi har ju hela havet framför oss :) Vi vill att det ska bli en avslappnad tillställning där vi kan umgås allihopa och våra familjer lär känna varandra.

    (Jag gjorde en kul grej, tycker jag iaf, nu när jag fyllde 30. Jag bjöd alla vännerna som är tänkta att bli bjudna på bröllopet. I princip kände ingen någon, ett par kanske bara. Jag var supernervös för antingen skulle min 30-årsfest blir kanon eller kalkon. Den blev kanon! alla klickade med varandra o jag känner mig nu trygg inför bröllopet. Nu har alla ett samtalsämne att referera till och ingen ska behöva känna sig utanför. Ett hemligt experiment som absolut gick hem. Ingen vet ännu att det ska bli bröllop, men inom någon månad kommer inbjudningarna gå ut. Längtar!!!!)

  • kärleken

    Just nu ser vår tredagars ut så här:


     


    Fredag: Vi fixar i ordning dekorationer osv. Gästerna kommer kring 18-20 och det blir mat/grillning fixat av stället vi ska ha bröllop och all övernattning på. Man kan sedan vara upp så länge man vill.


     


    Lördag: Frukost när folk vill, frukostbuffe på stället vi är på som ingår i övernattningspriset. Sedan ska gästerna få roa sig med egna aktiviteter, kanske någon tipsrunda vi ordnar, men annars fritt i den fina naturen. Jag och fästmannen beger oss till hår/smink/påklädning.


     


    Vi kommer fotograferas innan vigseln. Vigsel vid 15 eller 16. Alla gäster samlas på gården på stället och leds av fioler till vigselplatsen. Där får de sätta sig och sedan kommer vi!! Vi tågas sedan tillsammans tillbaka till festplatsen för mingel, skål, och sedan middag och fest!!


     


    Söndagen blir gemensam frukost och sedan får fok åka när de vill!


     


    Vi tänker liksom bjudan in folk till "grillkväll" eller nått sånt redan på fredag, så får de som vill komma (hoppas på alla såklart!) De får betala sitt eget boende och även fredag middag som det ser ut nu, samt lördag lunch. Men vi får kolla på hur man kanske kan fixa något bra alternativ där. Vi får tyvärr inte fixa någon egen mat på stället vi ska bara. Annars hade vi ju själv anordnat och betalat för både grillkväll och lördag lunch.

  • Alyllyra
    kärleken skrev 2013-10-16 11:34:33 följande:

    Just nu ser vår tredagars ut så här:


     


    Fredag: Vi fixar i ordning dekorationer osv. Gästerna kommer kring 18-20 och det blir mat/grillning fixat av stället vi ska ha bröllop och all övernattning på. Man kan sedan vara upp så länge man vill.


     


    Lördag: Frukost när folk vill, frukostbuffe på stället vi är på som ingår i övernattningspriset. Sedan ska gästerna få roa sig med egna aktiviteter, kanske någon tipsrunda vi ordnar, men annars fritt i den fina naturen. Jag och fästmannen beger oss till hår/smink/påklädning.


     


    Vi kommer fotograferas innan vigseln. Vigsel vid 15 eller 16. Alla gäster samlas på gården på stället och leds av fioler till vigselplatsen. Där får de sätta sig och sedan kommer vi!! Vi tågas sedan tillsammans tillbaka till festplatsen för mingel, skål, och sedan middag och fest!!


     


    Söndagen blir gemensam frukost och sedan får fok åka när de vill!


     


    Vi tänker liksom bjudan in folk till "grillkväll" eller nått sånt redan på fredag, så får de som vill komma (hoppas på alla såklart!) De får betala sitt eget boende och även fredag middag som det ser ut nu, samt lördag lunch. Men vi får kolla på hur man kanske kan fixa något bra alternativ där. Vi får tyvärr inte fixa någon egen mat på stället vi ska bara. Annars hade vi ju själv anordnat och betalat för både grillkväll och lördag lunch.


    Jag tycker att det låter jättebra! För min del hade det som sagt inte varit konstigt att betala min egen mat både på fredagen och på lördagen, det hade jag ju gjort ändå... Var noga med att påpeka detta i inbjudan bara så att det inte blir några tråkiga missförstånd Flört
Svar på tråden Tredagarsbröllop