• Anonym (Panik)

*suck* har nästan inget annat val!!

I juli blir vi man och fru, har X antal gäster som vi har skickat save the date kort till och inbjudningarna ska ut nu i början på maj. Men hur vi än räknar och hur vi än sparar så räcker ej pengarna till allas mat. Inte änns om vi bara tar släkten under middagen och tårta och resten på efterfesten. Trodde ej att vi skulle behöva säga detta ordet men vi har nog inget val nu. Antingen ta ut en kuvert avgift på 200kr/ pers eller avblåsa bröllopet!

Vi vill inte har några presenter eftersom vi har allt och bröllopsresa vill vi ej åka på. Så i stället så tänkte vi att 200 kr/pers, där det ingår mat, dryck, tårta, kvällsvickning. (maten kommer från catering (buffè) och vissa mat gör vi själva) samt givetvis själva efterfesten men de betalar vi själva.

Kan man göra så här? Kan man bjuda släktingarna och de betalar 200 kr/ pers och resten som kommer på efterfesten endast behöver betala i ev. betalbar (dock ej betalbar för kuvertgäster) Hur skriver man i inbjudan på snyggaste sätt? När/hur/vart ska ev betalning ske?

Tyvärr så är nog det enda valet vi har, eftersom vi har haft väldigt mycket oväntade utgifter samt blivit arbetslös. Vi komemr ej ha några barn med på bröllopet.

Vet att de finns redan trådar om detta, men gör en egen ny istället.

• Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!
  • daniiel

Men jäkla mobil! Glim = Elin såklart. Och om det är någon som är besserwisser och inte ödmjuk eller förstående, så är de väl dom som resonerar som senaste, och även tidigare, "Anonym" här ovan.

• Chicita
    ElinFalk85 skrev 2012-04-27 15:40:15 följande:
    vilken besservisser du är!!!
    när jag ocg t bestämde oss för att gifta oss hade vi inte en enda krona undansparad, vi har lagt undan varje månad.
    alla har inte en buffert att ta av, jag som student kan ju säga att jag absolut inte har råd med det lilla extra. den tusenlappen jag har lagt undan varje månad har jag verkligen fått gneta som en galning. dock så har t (min fästman) erbjudit sig att betala hela kalaset just eftersom jag är student men nää, jag vill också vara med och betala. nu betalar jag en tredjedel och han två tredjdelar och har fått skjuta till lite. VILKEN TUR ATT T HAR SÅ GOD LÖN SÅ ATT HAN KAN GÖRA DET. du vet saker händer i livet precis som TS skriver.
    nu kommer jag låta som en barnrumpa, men jag hoppas att du nångång också utsätts för något jobbigt så kanske du blir lite mer ödmjuk.
    Nu citerade du väl ändå fel person?
    Eller så läste du inte ordentligt.
    Snowstars skriver ju att hon förstår att saker händer och hon är ju helt på TS sida MOT alla anonyma som skrivit saker om att om man inte har undansparat innan man skickar ut STD-korten så är man i princip dum i huvudet...
    Eller läste du bara första meningen och sen valde att hoppa på henne?
    Det enda hon förutsätter är ju att TS plan var att hinna spara ihop tillräckligt om allt hade flutit på som det var tänkt när dom gjorde sin budget.
    Som jag ser det så är du skyldig snowstars en ursäkt  
  • Anonym (Idun)
    ElinFalk85 skrev 2012-04-27 15:40:15 följande:
    vilken besservisser du är!!!
    när jag ocg t bestämde oss för att gifta oss hade vi inte en enda krona undansparad, vi har lagt undan varje månad.
    alla har inte en buffert att ta av, jag som student kan ju säga att jag absolut inte har råd med det lilla extra. den tusenlappen jag har lagt undan varje månad har jag verkligen fått gneta som en galning. dock så har t (min fästman) erbjudit sig att betala hela kalaset just eftersom jag är student men nää, jag vill också vara med och betala. nu betalar jag en tredjedel och han två tredjdelar och har fått skjuta till lite. VILKEN TUR ATT T HAR SÅ GOD LÖN SÅ ATT HAN KAN GÖRA DET. du vet saker händer i livet precis som TS skriver.
    nu kommer jag låta som en barnrumpa, men jag hoppas att du nångång också utsätts för något jobbigt så kanske du blir lite mer ödmjuk.
    Nej, du låter inte som en barnrumpa, men fruktansvärt oförskämd och oförtjänt elak. Sådana där kommentarer som bara går ut på att trycka ned folk i skosulorna duggar tätt på forum som familjeliv.se, så om du bara vill hålla på med pajkastning så kan du ju göra det där istället. Om något framstår ju, iallafall i min åsikt, Snowstars som både mogen och ödmjuk i sitt inlägg. Det kan ju tilläggas att de allra flesta människor råkar ut för mer eller mindre jobbiga och till och med fruktansvärda saker i sitt liv. Vissa växer och tar lärdom av det, andra drar på sig offerkoftan och tycker synd om sig själva.
  • ElinFalk85

men dumma mobil (som jag också kollar ifrån) ja jag tog fel inlägg och citerade. förlåt. det var inte det inlägget utan ett annat.

• ElinFalk85
    Anonym (planering) skrev 2012-04-27 10:44:29 följande:

jag tycker nog att ni har varit ganska oorganiserade... ursäkta, men när man planerar ett bröllop så har man väll sparat till det och har råd att genomföra det oansett? Iallafall tänker jag mig det... Jag har sparat och sparat och har pengarna på kontot så att allt skall kunna genomföras även om jag mister jobbet eller något specielt inträffar...

Har man fått ett STD kort så är jag som signaturen ANNA också snabb att köpa packet fex på REA, planlägga med barnvakt etc och tycker att det är lite märkligt att sen inte bli bjuden. Jag har inte något emot att betala en kuvert avgift rent generellt och älskar picnick bröllop, men detta är lite på kanten enligt mig. Tycker inte att Anaonym ANNA har så fel i hennes resonemang...

Har full förståelse för att man kan bli arbetslös, ting sker, men lite framförhållning tycker jag att man skall ha...

Självklart är det viktigaste att man som vän ställer upp, kanske alla i bröllopet istället kan ta med sig en maträtt var? Kallt bord? Men att inte bli bjuden, det tycker jag inte är särskilt "vänligt"...

det här var inlägget jag menade mitt svar till.
  • Chicita
    ElinFalk85 skrev 2012-04-27 16:04:00 följande:
    men dumma mobil (som jag också kollar ifrån) ja jag tog fel inlägg och citerade. förlåt. det var inte det inlägget utan ett annat.
    Ok då var det lite skillnad Tungan ute
  • ElinFalk85

det var alltiså INTE INTE INTE till snowstars, jag tog fel. förlåt snowstars, jag hopaps att du kan goda min ursäkt! Gifter mig själv på måndag (valborg) så jag har lite (läs mycket) bröllopsnerver och tog fel i all hast. ursäkta igen!!!!!!

• daniiel

Elin - Jag förstår, det lät lite väl hårt och konstigt om det skulle varit riktat mot snowstars. Min mobil lever också ett eget liv ibland. Dock så kan inte jag citera inlägg via den, så slipper såna missar iaf :P

• ElinFalk85
    Chicita skrev 2012-04-27 16:07:20 följande:
    Ok då var det lite skillnad Tungan ute
    ja eller hur. nu har jag satt mig vid datorn för att slippa fler missöden =). men som sagt jag tog helt fel inlägg. vad pinsamt det blev. aja. alla kan vi göra bort oss =).
  • ElinFalk85
    daniiel skrev 2012-04-27 16:07:37 följande:
    Elin - Jag förstår, det lät lite väl hårt och konstigt om det skulle varit riktat mot snowstars. Min mobil lever också ett eget liv ibland. Dock så kan inte jag citera inlägg via den, så slipper såna missar iaf :P
    min mobil är rellativt ny så jag visste inte att det gick (det har inte gått förut och nu funkar det inte heller) så det måste varit någon knapp jag kom åt....nåja slutet gott alting gott =)
Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!