• Anonym (Panik)

*suck* har nästan inget annat val!!

I juli blir vi man och fru, har X antal gäster som vi har skickat save the date kort till och inbjudningarna ska ut nu i början på maj. Men hur vi än räknar och hur vi än sparar så räcker ej pengarna till allas mat. Inte änns om vi bara tar släkten under middagen och tårta och resten på efterfesten. Trodde ej att vi skulle behöva säga detta ordet men vi har nog inget val nu. Antingen ta ut en kuvert avgift på 200kr/ pers eller avblåsa bröllopet!

Vi vill inte har några presenter eftersom vi har allt och bröllopsresa vill vi ej åka på. Så i stället så tänkte vi att 200 kr/pers, där det ingår mat, dryck, tårta, kvällsvickning. (maten kommer från catering (buffè) och vissa mat gör vi själva) samt givetvis själva efterfesten men de betalar vi själva.

Kan man göra så här? Kan man bjuda släktingarna och de betalar 200 kr/ pers och resten som kommer på efterfesten endast behöver betala i ev. betalbar (dock ej betalbar för kuvertgäster) Hur skriver man i inbjudan på snyggaste sätt? När/hur/vart ska ev betalning ske?

Tyvärr så är nog det enda valet vi har, eftersom vi har haft väldigt mycket oväntade utgifter samt blivit arbetslös. Vi komemr ej ha några barn med på bröllopet.

Vet att de finns redan trådar om detta, men gör en egen ny istället.

• Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-04-27 14:05:10 följande:
    Och jag har väl aldrig hört talas om någon som valt en kuvertavgift för att täcka några andra kostnader än enbart maten (och eventuellt dryck till maten) till gästerna själva!
    Nej kanske inte att dom tänker att dom ska ta mer pengar än vad mat och dryck kostar - i alla fall inte medvetet tänkt så.
    Men jag har sett flera här inne på BT som tyckt att kuvertavgift är bra, för om dom slipper betala maten så kan dom ju lägga mer pengar på klänningen och ringarna. Och det känns lite fel resonerat för mig då.
    Jag har inget emot att betala en kuvertavgift, men då vill jag inte komma till ett bröllop där dekorationerna är överdådiga, stora blomsterarrangemang på varje bord och brudklänningen kostade 50000:- liksom...
    Då skulle det kännas som att jag betalade för deras lyx.

Å andra sidan säger jag inte att man måste gifta sig i en 250:- klänning från HM och ha helt odekorerat om man ska ha kuvertavgift.
    Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar Flört

(ett tillägg... De flesta som har haft dom tankarna enligt ovan, har ofta snabbt kommit till insikt om hur det skulle se ut från gästernas synvinkel när dom fått lite konstruktiv kritik härifrån)
  • Strawberry

STD- kort för mig, och i min umgängeskrets innebär att det är något stort och viktigt på g som innebär att jag inte kan boka in något annat alls den dagen. Jag tolkar det även som att jag som får kortet är viktig för födelsedagen/brudparet att jag närvarar. Jag gör då mitt allra bästa för att hålla den dagen ledig, tackar kanske nej till annat, ber om ledigt från jobbet osv. Om jag då bara blir bjuden på vigsel och efterfest, men inte middagen så skulle jag bli väldigt besviken. om jag inte är "viktig nog" att få vara med hela dagen så varför ska jag då ha kämpat för att kunna vara med? Kuvertavgift har jag väldigt svårt för och skulle aldrig ha själv MEN om ni anser att det passar er och era gäster så kör på det. Då känns 200 kr pp och att tydligt klargöra att det är gåvan och inget annat önskas ganska vettigt. Men se till att i alla fall bjuda in alla på allt! Picknikbröllop, knytiskalas eller annat funkar ju det också och kostar inte mycket! Men sen tycker jag det är väldigt konstigt att man tre månader innan inser att pengarna inte räcker och att ni trots den dåliga kollen skickat ut STD-kort. Otroligt nyfiken på hur många gäster ni har och er budget. Nu är ju läget som det är, inbjudningar bör snart gå ut och ni får helt enkelt göra det bästa av det.

• Anonym

Självklart kan man ta ut en kuvertavgift.
    Får man betala 200 istället för en present är det väl ingen större fara.
    Är man två blir det istället för en gåva för 400.

Sen kanske det finns de som behöver köpa sig lite nya kläder, allt beroende på klädkoden så visst kan det dra iväg för någon gäst.
    Men då får man väl hoppas att dom köper kläder som går att anv fler än en gång.

• llinda81

ja men de e väl klart att ni kan ta ut 200.- i kuvertavgift om ni inte önskar er några presenter, om de e de som gör att ni inte behöver ställa in bröllopet!!!!!!!! Ställa in e ju de sista man vill göra!!!!!

• daniiel

Chicita - Jag trodde inte det fanns människor som resonerar så. Det låter ju fruktansvärt konstigt. Nåja, det var inte riktat till dig iaf, utan mer bara rent allmänt. Jag tror ju verkligen inte att TS har för avsikt att använda pengarna till något annat än gästernas mat ändå. Fy, vad svårt det var att skriva från mobilen :P Jag tycker TS kan köra som dom tänkt, med kursavgiften. Det kommer nog bli jättebra :)

• Chicita
    daniiel skrev 2012-04-27 15:36:18 följande:
    Chicita - Jag trodde inte det fanns människor som resonerar så. Det låter ju fruktansvärt konstigt. Nåja, det var inte riktat till dig iaf, utan mer bara rent allmänt. Jag tror ju verkligen inte att TS har för avsikt att använda pengarna till något annat än gästernas mat ändå. Fy, vad svårt det var att skriva från mobilen :P Jag tycker TS kan köra som dom tänkt, med kursavgiften. Det kommer nog bli jättebra :)
    Jo jag förstod att det inte var riktat till mig. Tänkte mer kommentera bara för att det finns såna personer... 
    Men jag upplever inte TS som en sån jag heller Glad 

Jag hoppas att TS får en jättebra dag hur dom än gör. Och att dom inte ställer in Solig
  • ElinFalk85
    snowstars skrev 2012-04-27 11:47:30 följande:

Nu vet jag ju ingenting om TS situation men jag utgår ifrån att de har sparat eller räknat med att kunna betala bröllopet i alla fall. Tyvärr så inträffar det ju ibland saker som man inte har förutsett och som gör att man kanske måste nalla av bröllopspengarna/inte hinner spara ihop så mycket man hade tänkt. Det kan vara allt från att bilen går sönder till att man blir arbetslös - och ibland inträffar flera saker på en gång. Jag tycker det är lågt att säga att man borde kunna spara utan att ens veta hur situationen ser ut. Om jag fick ett Save the Date med bara ett datum på skulle jag nog inte utgå ifrån att det blev stor fest med middag och att jag var tvungen att köpa en present. Jag skulle bara se till att vara ledig den dagen, om det nu var personer som jag brydde mig om. Det kan ju lika gärna vara en lunch eller fika man blir bjuden på.

Till TS: Om du tror att kuvertavgift skulle fungera bland dina gäster tycker jag att du ska köra på det om det gör att ni får det bröllop ni vill ha. Om inte tycker jag att ni ska fundera över vad som är viktigt för att ni ska känna att bröllopet blir som ni vill ha det och räkna utifrån det. För alla är det ju inte viktigt att varenda detalj är perfekt och då kanske man kan prioritera bort något. Kärleken sitter ju inte i vilken typ av bröllop man har. Är det viktigt att det blir på ett visst sätt så kanske ni ska skjuta upp det.

vilken besservisser du är!!!
    när jag ocg t bestämde oss för att gifta oss hade vi inte en enda krona undansparad, vi har lagt undan varje månad.
    alla har inte en buffert att ta av, jag som student kan ju säga att jag absolut inte har råd med det lilla extra. den tusenlappen jag har lagt undan varje månad har jag verkligen fått gneta som en galning. dock så har t (min fästman) erbjudit sig att betala hela kalaset just eftersom jag är student men nää, jag vill också vara med och betala. nu betalar jag en tredjedel och han två tredjdelar och har fått skjuta till lite. VILKEN TUR ATT T HAR SÅ GOD LÖN SÅ ATT HAN KAN GÖRA DET. du vet saker händer i livet precis som TS skriver.
    nu kommer jag låta som en barnrumpa, men jag hoppas att du nångång också utsätts för något jobbigt så kanske du blir lite mer ödmjuk.
  • Anonym

Jag tycker helt klart att ni ska skjuta upp bröllopet. Jag anser att om man inte har råd att ställa till med bröllop så ska man låta bli, man ska inte lägga över kostnaderna på gästerna!!

• daniiel

GlimFalk - Öhm... Nu förstår jag inte alls vad du menar med ditt inlägg om du riktar det till snowstars. Var någonstans i hennes inlägg framstår hon som en besserwisser? Om något, så framstår hon väl som väldigt ödmjuk och förstående?

Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!