• Anonym (Panik)

*suck* har nästan inget annat val!!

I juli blir vi man och fru, har X antal gäster som vi har skickat save the date kort till och inbjudningarna ska ut nu i början på maj. Men hur vi än räknar och hur vi än sparar så räcker ej pengarna till allas mat. Inte änns om vi bara tar släkten under middagen och tårta och resten på efterfesten. Trodde ej att vi skulle behöva säga detta ordet men vi har nog inget val nu. Antingen ta ut en kuvert avgift på 200kr/ pers eller avblåsa bröllopet!

Vi vill inte har några presenter eftersom vi har allt och bröllopsresa vill vi ej åka på. Så i stället så tänkte vi att 200 kr/pers, där det ingår mat, dryck, tårta, kvällsvickning. (maten kommer från catering (buffè) och vissa mat gör vi själva) samt givetvis själva efterfesten men de betalar vi själva.

Kan man göra så här? Kan man bjuda släktingarna och de betalar 200 kr/ pers och resten som kommer på efterfesten endast behöver betala i ev. betalbar (dock ej betalbar för kuvertgäster) Hur skriver man i inbjudan på snyggaste sätt? När/hur/vart ska ev betalning ske?

Tyvärr så är nog det enda valet vi har, eftersom vi har haft väldigt mycket oväntade utgifter samt blivit arbetslös. Vi komemr ej ha några barn med på bröllopet.

Vet att de finns redan trådar om detta, men gör en egen ny istället.

• Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!
  • daniiel
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-26 23:52:40 följande:
    Nu ska jag vara brutalt ärlig då jag kan va en av era gäster ELLER resonera som nån av gästerna. Jag hade blivit otroligt besviken och känt min bortprioriterad av brudparet om jag trots save the date kort inte ens är välkommen på hela festen. Jag har fått ett save the date kort till ett bröllop nu i sommar = planerat semester, resor för att kunna vara med OCH köpt en ganska dyr klänning (frågade bruden angående klädkoden) och är jag inte då välkommen på festen hade jag nog nästan blivit arg, varför ska de då skicka save the date OCH därigenom önska att jag anpassar mig efter deras planer? Otroligt klumpigt av er att skicka ut save the date kort!!! Kuvertavgift hade jag nog även det reagerat kraftigt på då jag redan fixat deras gåva (säkert många av era gäster också gjort) som är ganska dyr, personlig och en bestälningsvara. Hur kan ni inse NU bara tre månader innan att nu inte har råd? Har det skett något extremt med er ekonomi? Båda kanske blivit arbetslösa? Ärligt anser jag att ni får stå ert kast!! Lev extremt snålt till bröllopet, kanske ha en alkoholfri middag där ni LAGAR all mat själva och seriöst snåla på annat som brudklänning, smink, hår, blommor, dekorationer osv. Med lite ansträngning och tid kan man fixa det mesta. Att inte bjuda ALLA som fått save the date kort på hela bröllopet eller att ta ut kuvertavgift borde inte ens vara ett tänkbart alternativ!! Och ställa in utan en bra orsak (att ni inte kämpat för att spara eller orkar lägga ner kraft och tid på att nu planera och fynda är inte en okej orsak) Jag fixade en kompis bröllop och med 80 gäster, hemlagad buffe, vackra egenplockade blommor i bukett och på bord, ett riktigt elegant brudpar som fått hjälp med smink och hår samt världens fest efteråt (betalbar), det gick totalt på under 20 000 kr. Hade kunnat snålat bra mycket mer om de varit tvungna!
    Nu ska jag också vara brutalt ärlig. Jag hade aldrig velat ha någon som resonerar som du på mitt bröllop eller i min vänskapskrets. När något händer så man inte längre har råd att genomföra sina ursprungliga planer, så är det ju inget man kan rå över själv om man tex blivit arbetslös. Att man skickar ut STD-kort betyder bara att man förvarnar om att man kommer gifta sig/ha bröllopsfest ett visst datum. I det ingår absolut inte automatiskt inbjudan till vigsel + middag och/eller fest. Det kan gälla enbart vigsel eller enbart middag eller enbart fest. Om man själv redan då går ut och köper nya kläder och en present, ja, då får man ju som gäst stå sitt kast. De flesta brukar vänta med sådant tills inbjudan faktiskt kommer, för det är först där som klädkod, eventuell önskelista och annat brukar stå. Jag tycker inte alls att brudparet måste ta hänsyn till att gästerna kanske gått händelserna i förväg och rusat ut och shoppat! Om då tex kuvertavgift kan vara ett alternativ för brudparet att kunna bjuda alla släktingar på middag (eller verkligen alla, även vänner, som jag tycker de borde), så är väl det jättebra? Hon skriver ju själv att de inte önskar sig några presenter, så varför ska de måsta välja bort att kunna bjuda alla för att gästerna istället ska ta med sig presenter som brudparet ändå inte vill ha? Nej, urdumt tycker jag!
  • BettyBoop

Vad tror ni om att ordna ett pic-nic bröllop istället för stor middag? Vi hade två planer när vi skickade ut våra STD och visste vid det tillfället inte hur vårt bröllop skulle se ut därför att det berodde på många olika faktorer. Plan 1. var princessbröllop och plan 2. var budgetbröllop i form av picnic i en av våra vackra stadsparker.

I STD stod det bara när bröllopet var och att det var bröllop. Därför tycker även jag att man som gäst nog får ha lite is i magen och invänta en inbjudan som berättar vad inbjudan gäller. STD berättar bara att just det datumet så smäller det... Förutom vårt eget bröllop ska vi även gå på två bröllop i sommar. Vi har varken köpt kläder eller presenter innan inbjudan har kommit för.. ja allt det som daniiel sade! All info finns ju i inbjudan.

Så.. gör det som känns bäst. Det är ju ingen som vet att ni ändrat planerna. Känns kuvertavgift bäst - ta det. Känns enklare bröllop bättre - ha det. Det löser sig!

Lycka till och önskar er ett fantastiskt bröllop fyllt av värme och kärlek.

• Anneli256

Jag tycker definitivt inte att två hundra kronor är mycket i kuvertavgift.. ni skulle tom kunna ta kanske mer.. tycker definitivt att ni ska ha betalbar..ev med någon drinkbiljett till dom som valt att närvara vid maten.

Saker som händer i livet kan man inte rå för.. ni hade ju planerat detta innan allt med arbetslöshet osv kom till er kännedom. Det verkar också som att ni verkligen försöker köra en budgetvariant, lagar en del mat själv osv.

Det är ju jättebra att ni inte hunnit skicka ut inbjudan ännu utan bara save the date kort. Nä kör för det..o om någon frågar.. berätta då varför det blev som det blev..men i dagens läge med alla typer av bröllop så tror jag inte det är så många som höjer på ögonbrynen.

Blev bjuden på bröllop en gång..där kuvertavgiften låg på över fem hundra per person.. x2 då.. plus resa och kläder... det hade blivit åtskilliga tusenlappar för oss så vi var tvugna att tacka nej. Men två hundra per person bör dom flesta klara av tycker jag :)

• Snösparv

Kuvertavgift är något jag aldrig i livet skulle kunna ta - MEN jag har ändå förståelse för att folk gör det. Tycker 200:- är lagom då. Skriv tydligt att ni inte vill ha presenter och sen vilket konto de ska sätta in pengarna på och senast när. Så stod det i en inbjudan vi fick, då var kuvertavgiften på 400:- vilket gjorde att många (inkl vi) tackade nej. Dock tackade vi inte nej endast pga det, men absolut en stort bidragande orsak.

• Chicita
    daniiel skrev 2012-04-27 00:50:01 följande:
    Nu ska jag också vara brutalt ärlig. Jag hade aldrig velat ha någon som resonerar som du på mitt bröllop eller i min vänskapskrets. När något händer så man inte längre har råd att genomföra sina ursprungliga planer, så är det ju inget man kan rå över själv om man tex blivit arbetslös. Att man skickar ut STD-kort betyder bara att man förvarnar om att man kommer gifta sig/ha bröllopsfest ett visst datum. I det ingår absolut inte automatiskt inbjudan till vigsel + middag och/eller fest. Det kan gälla enbart vigsel eller enbart middag eller enbart fest. Om man själv redan då går ut och köper nya kläder och en present, ja, då får man ju som gäst stå sitt kast. De flesta brukar vänta med sådant tills inbjudan faktiskt kommer, för det är först där som klädkod, eventuell önskelista och annat brukar stå. Jag tycker inte alls att brudparet måste ta hänsyn till att gästerna kanske gått händelserna i förväg och rusat ut och shoppat! Om då tex kuvertavgift kan vara ett alternativ för brudparet att kunna bjuda alla släktingar på middag (eller verkligen alla, även vänner, som jag tycker de borde), så är väl det jättebra? Hon skriver ju själv att de inte önskar sig några presenter, så varför ska de måsta välja bort att kunna bjuda alla för att gästerna istället ska ta med sig presenter som brudparet ändå inte vill ha? Nej, urdumt tycker jag!
    Håller med
  • Frida87

Jag skulle absolut betala 200 kr för att gå på en bröllopsmiddag för en kompis! Helt klart!
    Det är så värt det och det är så underbara tillställningar! Jag vill inte missa en av hans/hennes viktigaste dagar!

Vi funderar dock på att åka på ett bröllop för våra vänner i Brasilien nu i december... vi kan tyvärr bara stanna 4 dagar (vi bor i Mexiko) för att vi inte kan ta ledigt så länge eftersom vi vill spara ledighet till vårt eget bröllop och planeringen av det.
    Dock blir flygbiljetterna helt sjukt dyra 7000 kr per person och sedan måste vi bo på hotell c:a 1500 kr per person så då tar det ju emot lite. Plus bröllopspresent också :P... Tror att vi har kommit framtill att vi helt enkelt inte kan åka.. blir för lång resa och kostar för mycket.
    Så ur det perspektivet skulle jag aldrig ens tveka att betala 200 kr! Tycker också att ni skall bjuda in alla era gäster till middagen om ni har möjlighet, på det viset kanske en generösare kompis som är beredd att betala kommer medan en snålsläkting kanske inte gör det.

Jag tror iaf inte att du behöver oroa dig för att dina nära släktingar eller vänner inte kommer. Är de era vänner vill de vara med om den här vigseln!

Lycka till! 

• Anonym (Panik)

Tack för era bra svar. Vi kommer ha festen i ett folketshus, så de finns tyvärr begränsat med värmemöjligheter samt förvaring av mat. Därför kör vi med catering.

Vi hade tänkt bjuda på middagen för dom närmaste, typ mamma, pappa, syster, bror osv. Men att resten får betala kuvertavgift. Sen att vi kommer ha betalbar. (och att de som betalar kuvertpris får typ 1-2 barbiljetter) Och som någon skrev att de som inte vill komma på middagen är välkomna på efterfesten lät oxå väldigt bra. (Dock kan det vara många som kanske dricker sig kanske lite väl berusade innan kanske...men får hoppas de är vuxna nog att låta bli)

sen så får de som tycker att de är sniket av oss att be ska betala för sin middag, då får de låta bli att komma.

sen som någon annan skrev med att de va kanske lite dumt av oss att ha skickat ut save the date kort redan...men vi gjorde ett speciellt kort...vi skrev ENDAST "save the date och sedan datumet" inte vem det kom ifrån...för att de skulle väcka lite nyfikenhet och om de var någon som slängde det så kommer de ändå så gå och undra vem de var ifrån.

• Anonym (planering)

jag tycker nog att ni har varit ganska oorganiserade... ursäkta, men när man planerar ett bröllop så har man väll sparat till det och har råd att genomföra det oansett? Iallafall tänker jag mig det... Jag har sparat och sparat och har pengarna på kontot så att allt skall kunna genomföras även om jag mister jobbet eller något specielt inträffar...

Har man fått ett STD kort så är jag som signaturen ANNA också snabb att köpa packet fex på REA, planlägga med barnvakt etc och tycker att det är lite märkligt att sen inte bli bjuden. Jag har inte något emot att betala en kuvert avgift rent generellt och älskar picnick bröllop, men detta är lite på kanten enligt mig. Tycker inte att Anaonym ANNA har så fel i hennes resonemang...

Har full förståelse för att man kan bli arbetslös, ting sker, men lite framförhållning tycker jag att man skall ha...

Självklart är det viktigaste att man som vän ställer upp, kanske alla i bröllopet istället kan ta med sig en maträtt var? Kallt bord? Men att inte bli bjuden, det tycker jag inte är särskilt "vänligt"...

• ThereseV

Men ett bröllop kan ju se ut på hur många sätt som helst.. man vet ju inte alls vad brudparet har tänkt sig när man får save the date-kortet.. I det är fallet skulle ju grundplanen ha kunnat vara att bjuda in alla enbart till en vigsel, kanske bjuda på något lätt tilltugg och skåla efter, men thats it.. Tänk vad besviken man ska bli som gäst om man målat upp en bild av ett stort sagobröllop, sprungit och köpt en galaklänning och en dyr present, om det inte är det som brudparet haft i tankarna.. Det finns ju faktiskt ingen lag på att man måste ha något "jippo" kring vigseln och ett save the date-kort är ju bara en hint om att dom vill dela en speciell dag med personen..det säger inget alls om vad gästerna ska förvänta sig.. 

• Anonym

Jag måste faktiskt lägga till att man håller med "Anonym(planering".

Ett bröllop är för mig något stort som man gör en gång i sitt liv och med den man älskar och vill dela resten av sitt liv med. Då anser jag att när man väl har bestämt sig för bröllop (när den ena friat) så ger man sig fasen på att spara ihop en budget till den dagen och planerar ett datum som man vet att man kommer kunna hunnit ha denna budget man satt. Och när man har budgeten nästan färdig kan man börja skicka save the date och inbjudan och pyssla med allt omkring.

Ett bröllop för mig är något så himla fint man gör en gång i sitt iv, därför medför de otroligt mycket jobb.
    Dels med att få ihop hela budgeten men sen att utföra allt omkring till denna dag.

Jag önskar dig all lycka även om det blev olyckligtvis annorlunda än vad ni hade tänkt det från början.
    Hoppas ni får en fin dag ändå.

Jag själv hade avbokat hela detta för att jag vet att jag skulle ångra mig.
    Vill jag utföra detta så vill jag att det ska vara i minsta detalj planerat och "sagolikt".
    Gästerna ska inte behöva stå för något alls förutom att närvara, glatt humör och bröllopsgåva vid intresse.

LYCKA TILL

Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!