daniiel skrev 2012-04-27 00:50:01 följande:
Nu ska jag också vara brutalt ärlig. Jag hade aldrig velat ha någon som resonerar som du på mitt bröllop eller i min vänskapskrets. När något händer så man inte längre har råd att genomföra sina ursprungliga planer, så är det ju inget man kan rå över själv om man tex blivit arbetslös. Att man skickar ut STD-kort betyder bara att man förvarnar om att man kommer gifta sig/ha bröllopsfest ett visst datum. I det ingår absolut inte automatiskt inbjudan till vigsel + middag och/eller fest. Det kan gälla enbart vigsel eller enbart middag eller enbart fest. Om man själv redan då går ut och köper nya kläder och en present, ja, då får man ju som gäst stå sitt kast. De flesta brukar vänta med sådant tills inbjudan faktiskt kommer, för det är först där som klädkod, eventuell önskelista och annat brukar stå. Jag tycker inte alls att brudparet måste ta hänsyn till att gästerna kanske gått händelserna i förväg och rusat ut och shoppat! Om då tex kuvertavgift kan vara ett alternativ för brudparet att kunna bjuda alla släktingar på middag (eller verkligen alla, även vänner, som jag tycker de borde), så är väl det jättebra? Hon skriver ju själv att de inte önskar sig några presenter, så varför ska de måsta välja bort att kunna bjuda alla för att gästerna istället ska ta med sig presenter som brudparet ändå inte vill ha? Nej, urdumt tycker jag!
Jag både håller med och håller inte med Anonym(Anna) . Får man ett save the date-kort så är det inte konstigt att man förväntar sig att få vara med på hela firandet. Varför skulle man annars skicka ut ett "save the date"? "Kolla, vi ska gifta oss, boka inte in något annat!... men nä, ta inte för givet att ni är bjudna, det har vi inte sagt något om" Ja, bara för att överdriva lite, men du förstår säkert vad jag menar. Jag skulle absolut kunna vara den som ordnar med resa osv innan inbjudningen har kommit. Tror snarare att om det var jag som gifte mig och förvarnat innan inbjudningen så kunde jag bli lite irriterad om någon hörde av sig efter att inbjudan kommit och konstaterat att t.ex hotellen är fullbokade. Det är ju därför man skickat ett save the date, för att folk ska kunna fixa sånt i tid.
MEN jag hade aldrig blivit irriterad över att vara tvunget att betala en oväntad kuvertavgift, i alla fall inte när det blivit som i TS fall. Bröllopet är ju faktiskt till för brudparet och inte för att jag ska få gratis mat. (Folk som tar 350 kr för lite korv och potatissallad med motiveringen att "det är faktiskt jättedyrt med allt runt omkring" har jag däremot inte mycket till övers för, men det är en annan femma :D ).
Det känns inte lönt att diskutera eller moralisera över TS planering: saker händer, ibland skiter det sig, JA man borde ha alla pengar sparade och lite till innan man börjar bjuda in folk men sånt händer. Man får helt enkelt göra det bästa man kan av situationen.