• Anonym (Panik)

*suck* har nästan inget annat val!!

I juli blir vi man och fru, har X antal gäster som vi har skickat save the date kort till och inbjudningarna ska ut nu i början på maj. Men hur vi än räknar och hur vi än sparar så räcker ej pengarna till allas mat. Inte änns om vi bara tar släkten under middagen och tårta och resten på efterfesten. Trodde ej att vi skulle behöva säga detta ordet men vi har nog inget val nu. Antingen ta ut en kuvert avgift på 200kr/ pers eller avblåsa bröllopet!

Vi vill inte har några presenter eftersom vi har allt och bröllopsresa vill vi ej åka på. Så i stället så tänkte vi att 200 kr/pers, där det ingår mat, dryck, tårta, kvällsvickning. (maten kommer från catering (buffè) och vissa mat gör vi själva) samt givetvis själva efterfesten men de betalar vi själva.

Kan man göra så här? Kan man bjuda släktingarna och de betalar 200 kr/ pers och resten som kommer på efterfesten endast behöver betala i ev. betalbar (dock ej betalbar för kuvertgäster) Hur skriver man i inbjudan på snyggaste sätt? När/hur/vart ska ev betalning ske?

Tyvärr så är nog det enda valet vi har, eftersom vi har haft väldigt mycket oväntade utgifter samt blivit arbetslös. Vi komemr ej ha några barn med på bröllopet.

Vet att de finns redan trådar om detta, men gör en egen ny istället.

• Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!
  • Pagnie

Jag har blivit bjuden till bröllop där dom tog ut 470 kr i kuvertavgift per person så 200 kr är ingenting och speciellt inte om ni inte vill ha några presenter så jag ser inget fel i det, klart ni ska gifta er dom kommer förstå.

• Anonym

Antingen tar ni ut en kuvertavgift eller så önskar ni er ENDAST pengar. Tror att jag som gäst ger minst 200-300kr i gåva om man får välja umma själv, beroende på hur nära man är brudparet, ju närmare vän/familj ju mer skulle jag ge! Men då måste man se till att budskapet kommer fram, så man inte får massa grejer och inte pengar ändå.

• Dannedo

Spontant så skulle jag säga att det finns en risk att någon tycker det är konstigt att ha fått save the date-kort men sedan inte vara välkommen på hela firandet. Om ni gör som ni planerar nu så tror jag det är viktigt att förklara varför. Finns det inte pengar så finns det inte, och jag har svårt att tro att någon vettig människa skulle ha svårt att acceptera det.
    MEN om det går, tycker jag att det bästa vore att bjuda alla på middagen mot kuvertavgift. Att dela upp gästerna känns som big no no för mig, men jag vet att vissa gör så och det är bara ni som kan veta vad som fungerar bland era vänner. Men jag skulle hellre betala kuvertavgift än att "bara" bli bjuden på efterfesten.

Ett alternativ är annars att avblåsa middagen och bara ordna en fest där ni bjuder på tårta, kaffe, snacks, dricka och nattmat. Betalbar till självkostnadspris kan ni ha ändå. Jag har varit på ett sådant bröllop och det var lyckat, inga problem med tal etc. utan folk klirrade i glasen när de ville säga något och det hela kändes väldigt lyxigt eftersom de lagt lite mer krut på en riktigt fin tårta och gjort jättefina snittar. Helhetsintrycket blev att det kändes fint och generöst, istället för att försöka få till en middag de inte hade råd med så bjöd de på mindre men "lyxigare".

• Anonym (Panik)

Hur ska man skriva i inbjudan? När/hur ska de betala?

• daniiel
    Anonym (Panik) skrev 2012-04-26 22:42:12 följande:
    Vi skrev helt enkelt "Istället för presenter ber vi om en kuvertavgift på XXkr/person" i inbjudan och sedan på bröllopshemsidan hade vi menyn och info om betalning osv. Där skrev vi något i stil med "Bröllopsmiddagen kommer hållas på hotell XX och ni som vill äta tillsammans med oss är varmt välkomna att göra så mot en kuvertavgift på XXkr/person".

Vi valde att ha inbetalning på konto i samband med OSA.
  • Dannedo

Tycker inte ni behöver "ursäkta er" eller bortförklara något i inbjudan. Jag hade skrivit:

"Välkomna på vigsel mellan XXXX och XXXX kl.då i kyrka XXXX bl.a bla.

Efter vigsel blir det middag i festlokalen, med kuvertavgift á 200 kr /person. Har ni inte möjlighet till detta är ni varmt välkomna på efterfest från kl.21.

Presenter undanbedes!

osa , klädkod osv."

Sedan kan ni i infobrevet kanske lite kort förklara att ni inte önskar er presenter utan själva festen och middagen är allt ni önskar er, samt skriva lite mer vad som "ingår", alltså att det blir buffé, öl och vin till maten, tårta kaffe och vickning och önskas något mer i drickväg så kommer det finnas bar till självkostnadspris.

När ni pratar med era vänner kan ni ju flika in att planen från början varit att bjuda på allt, men arbetslöshet etc kommit i vägen och att ni valde mellan detta alternativet och att skjuta upp det. Då har ni "ryggen fri" och bara en idiot skulle tycka att ni valt en dålig lösning!

• Chicita
    Anonym (Panik) skrev 2012-04-26 22:42:12 följande:
    Tycker att daniiels formulering "Bröllopsmiddagen kommer hållas på hotell XX och ni som vill äta tillsammans med oss är varmt välkomna att göra så mot en kuvertavgift på XXkr/person" är jättebra Glad

Jag skulle hellre öka kuvertavgiften lite och låta alla som vill vara med på middagen eller låta alla (även dom som betalt kuvertavgift) betala i baren efter maten.
    Det är inte helt ovanligt att det ingår ett glas med påfyllnad till maten enbart - om man köper ett kuvert. Så ni kan med gott samvete låta betalbaren vara för alla.
    Eller så delar ni ut en eller två drinkbiljetter till alla som köpt ett kuvert om ni vill bjuda lite även efteråt.

Att kuvertavgiften betalas vid eller som OSA är också praktiskt.
    Har man betalt in kuvertavgiften (och angett vem som står som inbetalare givetvis Flört ) så kommer man ju. Enkelt och lättbegripligt.
    De som inte vill komma på middagen skickar helt enkelt in sitt OSA som vanligt (eller ringer till er, värdparet eller vem som nu tar emot anmälningarna). 
  • daniiel

Ja, vi hade betalbar efter middagen. Det var hotellets bar, så det var ju vanliga restaurangpriset på drycken. Vi bjöd på drycken innan middagen och under middagen och det fanns alkoholfria alternativ under hela kvällen, men de som ville dricka mer alkohol fick bekosta det själv. Ingen tyckte det var konstigt alls :)

Praktiskt är ju dock om man talar om redan i/på inbjudan/infoblad/bröllopshemsida om gästerna ska ta med sig kontanter för att kunna betala i baren på festen. Kan bli lite snopet annars, för det är väl inte så många som alltid går runt med kontanter på sig.

Vi ville att de skulle svara på OSA också, via mejl/telefon, eftersom vi ville ha lite koll på vad alla ville dricka, då vi betalade för det. Det var stor skillnad på priset om någon ville dricka öl, vin eller alkoholfritt. Då kunde vi efter OSA se ungefär hur mkt det skulle kosta. Gästerna var ju dock inte låsta till det på middagen, utan kunde ju ändra sig om de ville. De kunde ju dricka öl till förrätten och vin till varmrätten, men vi fick en liten överblick över hur ekonomin såg ut, eftersom vi hade väldigt tight budget.

• Anonym (Anna)

Nu ska jag vara brutalt ärlig då jag kan va en av era gäster ELLER resonera som nån av gästerna. Jag hade blivit otroligt besviken och känt min bortprioriterad av brudparet om jag trots save the date kort inte ens är välkommen på hela festen. Jag har fått ett save the date kort till ett bröllop nu i sommar = planerat semester, resor för att kunna vara med OCH köpt en ganska dyr klänning (frågade bruden angående klädkoden) och är jag inte då välkommen på festen hade jag nog nästan blivit arg, varför ska de då skicka save the date OCH därigenom önska att jag anpassar mig efter deras planer? Otroligt klumpigt av er att skicka ut save the date kort!!! Kuvertavgift hade jag nog även det reagerat kraftigt på då jag redan fixat deras gåva (säkert många av era gäster också gjort) som är ganska dyr, personlig och en bestälningsvara. Hur kan ni inse NU bara tre månader innan att nu inte har råd? Har det skett något extremt med er ekonomi? Båda kanske blivit arbetslösa? Ärligt anser jag att ni får stå ert kast!! Lev extremt snålt till bröllopet, kanske ha en alkoholfri middag där ni LAGAR all mat själva och seriöst snåla på annat som brudklänning, smink, hår, blommor, dekorationer osv. Med lite ansträngning och tid kan man fixa det mesta. Att inte bjuda ALLA som fått save the date kort på hela bröllopet eller att ta ut kuvertavgift borde inte ens vara ett tänkbart alternativ!! Och ställa in utan en bra orsak (att ni inte kämpat för att spara eller orkar lägga ner kraft och tid på att nu planera och fynda är inte en okej orsak) Jag fixade en kompis bröllop och med 80 gäster, hemlagad buffe, vackra egenplockade blommor i bukett och på bord, ett riktigt elegant brudpar som fått hjälp med smink och hår samt världens fest efteråt (betalbar), det gick totalt på under 20 000 kr. Hade kunnat snålat bra mycket mer om de varit tvungna!

Svar på tråden *suck* har nästan inget annat val!!