• Johann­alun
    Äldre 19 Apr 09:45
    15481 visningar
    75 svar
    75
    15481

    Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..

    Vi vill gärna att min m2b ska stå längst framme i kyrkan och att jag kommer in under brudmarschen tillsammans med min pappa.


    Dels för att m2b har skadad rygg och ska slippa gå så mycket, och dels för att vi tycker att de blir mer spännande att inte träffas förrän då de precis är dags. Sen så gillar vi de upplägget.


    Igår var vi i kyrkan på "information om vigsel" och efteråt när man fick ställa frågor så frågade jag hur de fungerade om man ville göra på de sättet och de kollade på oss som att vi inte riktigt var helt friska..! De är inte en svensk tradition..! Osv...


    Jag tycker att man ska gå in som man själv vill, tradition eller inte och när till och med vår kronprinsessa ville ha de så, så är de väl inge konsigt.


    Sedan frågade jag hur de är med tärnor och marskalker, var, när och hur ska de gå in? Likadant där..de var som om de aldrig hade hänt förr att någon haft tärnor och marskalkar, de hade ingen aning.....


     


    Jag tänker mig att m2b tår där framme, jag kommer in med min pappa och tärnor och marskalker går efter i ålders ordning. Prästen vet jag inte om han ska stå frmme med m2b eller gå framför mig..?


     


    Hur knäppa och ovanliga är vi? Hur gick ni in/ ska gå in i kyrkan? Hade/har ni tärnor och marskalker?

  • Svar på tråden Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..
  • Äldre 19 Apr 10:00
    #1

    Brudöverlämning hör egentligen inte hemma i svenska kyrkans vigselceremoni. Om man ändå väljer ett sådant upplägg tycker jag att det är viktigt att vara medveten om vad det symboliserar (du, som omyndig kvinna utan bestämmanderätt, överlämnas från en förmyndare till en annan). Personligen tycker jag att ingenting kan vara vackrare än att ett älskande par går tillsammans som jämlikar in i äktenskapet.

    Att kyrkan aldrig hört talas om tärnor och marskalkar låter däremot enormt konstigt. Jag har varit tärna på ett bröllop och gick då in tillsammans med marksalken (alldeles efter brudparet). Vid mitt eget bröllop hade vi två tärnor som gick bredvid varandra och brudföljet avslutades med marskalken som gick ensam.

  • Äldre 19 Apr 10:01
    #2

    Tillägg: Även om du går in själv blir det de facto en brudöverlämning om din pappa står vid altaret. Vad har han annars där att göra (såvida det inte är han som är markskalk)?

  • onerva
    Äldre 19 Apr 10:19
    #3

    Hej
    Jag ska gå in med  min pappa
    så står min m2b framme

    Min dotter3 år och son11 år  och deras kusin 3år ska gå tillsamman
    och sen går mina systrar
    och efter det kommer jag och min pappa

    Vi frågade våran präst och han sa att vi fick göra som vi ville

  • Äldre 19 Apr 10:24
    #4

    Jag tycker att om man väljer att gifta sig i kyrkan så får man rätta sig efter dom.. (eller välja en präst som är helt ok med det) man är ju egentligen bara "gäster" under en gudstjänst, man bokar ju inte kyrkan som man bokar en festlokal. Vill man göra som man själv vill är det kanske bättre att gifta sig borgerligt då man kan välja bort och till hur man vill? Men konstigt att dom inte var bekanta med tärnor och marskalker för det är väl ändå enligt våra traditioner? Vi kommer ha en marskalk och tre tärnor.. Hur dom ska gå in vet vi inte riktigt än hehe..

  • MrsSil­fverbl­ad2b
    Äldre 19 Apr 13:33
    #5

    Jag tycker man ska göra det som känns bäst i magen och jag tycker inte att man MÅSTE följa minsta lilla svenska tradition bara för att man är i kyrkan! Förstår inte argumentet att man inte ska gifta sig i kyrkan om man inte följer kyrkans "regler" till punkt och pricka. Det är ju inte så att det finns en lagbok för hur en vigsel måste gå till, alla vigslar är inte exakt likadana och tur är väl det?? Det ska vara personligt tycker jag!


    Jag kommer också gå in med min pappa och min sambo kommer stå lite nedanför altaret. Pappa lämnar över mig till honom och så går vi sista biten tillsammans. Jag tycker att det är jätteromantiskt och visst kan man se det som att pappa säljer mig, eller vad den enormt gamla traditionen nu säger men jag väljer att se det som en fin gest mot min pappa, ett hedersuppdrag till honom, plus att jag vill se min blivande man för första gången i ordninggjord i kyrkan där han står och väntar på mig. Jag vill se blicken i hans ögon när han får syn på mig och jag vill att det ska ske i kyrkan, upp för altargången bara för att jag tycker att kyrkan är en sån vacker och symbolisk plats. Sen får folk tycka vad de vill om det.


    Marskalken kommer att vänta uppe med min blivande man, min tärna kommer att gå bakom oss med vår tvååriga dotter. Helst hade jag velat att min dotter gick framför mig och pappa men hon är lite för liten för det. Prästen går bredvid tärnan och dottern.

    Så gör vi och för oss känns det helt rätt. Prästen tyckte inte heller att detta var något konstigt, även om han sa att det var vanligare att brudparet gick in tillsammans.


    12-05-12
  • sollan
    Äldre 19 Apr 13:49
    #6

    Vi gick in på följande sätt.


    Först våra 2 söner


    Sen vi,brudparet


    Bakom oss gick Marskalken med 1 tärna


    Sist gick de andra 2 tärnorna in


    Fru Olsson sedan 120414 <3
  • Äldre 19 Apr 13:59
    #7

    Vi gifte oss i Stadskyrkan som sagt, i Skellefteå, och där var det då inga konstigheter med varken tärnor, marskalker eller brudnäbb. Vår präst talade dessutom om att det är en gammal tradition att prästen går in allra först i kyrkan (inte väntar där framme) och det tyckte vi lät väldigt fint och bra. Då kunde han, som varit med ett X-antal gånger, styra takten vi gick in osv. Det kändes tryggt och lugnande för oss. Han, även de andra som jobbade i kyrkan, var väldigt hjälpsamma när vi skulle gå in och planera hur vi skulle gå in.

    Vi gick alltså, med prästen först:

    Präst
    Brudnäbb (vår dotter)
    Brudparet
    Två tärnor
    Två marskalker
    Två marskalker

    Vi gick alltså i mitten och det var, för oss, ett väldigt bra val. Vi hade aldrig kunnat välja något annat än att gå in tillsammans. Det är vi som gifter oss, vårat val och vi ville stötta varandra i det. Mer romantiskt hade det inte kunnat bli. Vi sov åtskilda natten före och såg inte varandra för första gången förrän i kyrkan, dock i brudkammaren före vigseln, bara vi två :)

    Jag håller förövrigt med de ovan här som skrivit att det kan vara bra att känna till bakgrunden till brudöverlämning innan man väljer det och även att man ska respektera kyrkan om man väljer att gifta sig där och tänka på den saken att långt ifrån alla präster går med på det. Vill man styra sådant helt och hållet själv, så kan en borgerlig vigsel vara ett bättre alternativ :)


  • georgi­alee
    Äldre 19 Apr 14:26
    #8

    Burdgummen först
    Bestman med tärna
    Bestman med tärna (ja vi har två, för de är tvillingar och min m2b ville inte välja:P)
    Tärna (min lillasyster)
    Jag med min far 

  • Äldre 19 Apr 14:51
    #9

    Vi gick in som ska göra.... :)


     


    Brudpar


    Tärna och Marsalk


    ...

  • Fästmö­n
    Äldre 19 Apr 14:53
    #10

    Brudnäbb som strör rosblad längs gången
    Brudnäbb (heter det så även om det är en kille?) som bär ringkudde
    Brudtärna och marskalk tillsammans
    Jag och min blivande tillsammans

    Jag funderar över några saker - I Bibeln finns ju exempel på kvinnor som blir bortgifta. Så det kan ju inte vara religiösa skäl som kyrkan motsätter sej överlämning. Eller? 

    Sen funderar jag över det där med vit brudklänning. Jag har hört att det representerar oskuld. Varför accepteras isf att bara kvinnan bär vitt? Och varför accepteras de fall då kvinnan har en dyr vigselring och inte mannen. Vad symboliserar det? 

Svar på tråden Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..