• jakother

Gästerna får ta med egen mat?

Vad har ni för åsikter kring detta..

.. Ett sommarbröllop utomhus, där gästerna får ta med sig sin egen mat som skall grillas istället för att komma med presenter! Hela kalaset ska vara som en enda stor grillfest/picknick..

Picknickmys eller snålt?

• Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?
  • Maariee

Det är så härligt att bröllop kan vara på olika sätt! Skulle kunna tänka mig att gifta mig flera ggr bara för att testa på alla olika sätt :) I mina öron låter det jätte mysigt och jag skulle gärna gå på ett sådant bröllop. Allt handlar ändå om att fira kärleken mellan 2 människor.

• Dejli

Tycker det låter som en jättebra idé, bara det framgår tydligt i inbjudan vad som förväntas av gästerna. Jag var själv på en sådan bröllopsfest för något år sedan. 'Konceptet var "ta med det du vill lägga på grillen och eventuell alkohohaltig dryck till maten så bjuder vi på resten". Det bjöds på välkomstbubbel, en rejäl salladsbuffé med pasta-, bulgur- och grönsallader, därefter goda ostar och tårta. Riktigt vällagat och gott. Hade man tagit med sig själv hade man ju bara gjort en sorts sallad t ex.

Dock var gästerna inte med på själva vigseln då, utan festen hölls i efterhand vilket gjorde att det inte blev något problem med kylningen under tiden vigseln pågick. Så där håller jag med lite om att det kanske inte är bästa alternativet om bilarna ska stå i högsommarvärme ute med köttet i bilen en lång stund, för som någon sa så är det säkert inte något alla tänker på...

Då kanske det är bra om någon kan samla upp köttet i förväg (med namn märkt på) och ta till festplatsen eller om gästerna på annat vis har möjlighet att lägga det på ett bra ställe om man inte håller vigseln på lämpligt avstånd.

Däremot funkade logistiken vid grillarna bra, bara man har tillräckligt många av dem så det inte blir väntetid eller för mkt kö vid varje. Gärna gasolgrillar, det blir meckigt att få igång kolgrillar så det räcker och för att få dem tillräckligt varma vid uttänkt tidpunkt.

• daniiel

Herregud, men är det vad ni tänker på? Att man "ska" bjuda på allt och att det är bökigt att ta med sig en kylbag i bilen alternativt svänga om förbi hemma efter vigseln och hämta en liten köttbit och ett par korvar? Grillen, hur kan det bli krångligt?, om man nu inte skulle ha upp emot ett hundratal gäster. Är ni så tafatta att ni inte kan grilla er egen mat? Bara för att det är ett bröllop betyder väl inte att man som gäst tappar förmågan att göra saker själv och bara förväntar sig att få allt serverat på silverfat? Ställer man upp ett par grillar så går det väl alldeles utmärkt! Alla kanske inte ens vill nyttja grillen utan har med sig sådant som redan är tillagat, alterntivt inte behöver tillagas. Nej, jag tycker som sagt att det låter som en jättebra idé, väldigt mysigt och trevligt - familjärt :) Alla vill inte ha ett 7-rätters bröllop på någon fin herrgård, 3-rätters i en festvåning eller buffé i en byagård. Det finns många olika sätt att göra saker på, det ena behöver inte vara bättre än det andra, bara annorlunda.

Nu kanske TS inte alls funderar på denna typen av bröllop, utan var bara nyfiken på reaktionerna här på sidan, men skulle det dock vara så att TS verkligen funderar på ett typ picknickbröllop, så skulle det vara intressant att höra lite mer om det, tex hur många gäster, vart kommer vigseln att vara (hemma i trädgården?) osv :)

• Anneli256

jag har inte läst alla svaren.. men en tanke som dök upp är varför skulle ni inte kunna göra det när det är så många som tar "kuvertavgift" nu kan gästerna själv bestämma vad dom vill ha o vad dom ska betala för det:) Låter jättemysigt. Säkert någon som rynkar på näsan.. men jag säger go for it.. Ni kan ju tex bjuda på bröllopståtan ;)

• Chicita

Vi har haft många liknande tillställningar som avslutningsfester på ju-jutsun, ridningen mm.

Men vi har då lagt en slant gemensamt (typ 50:- per skalle) så att alla tillbehör finns på plats.
    En stor potatissallad, kokt potatis, potatisgratäng, lite såser och annat smått och gott.
    Så tar man sen med sig en köttbit eller korv eller vad man nu vill grilla och det man vill dricka.

Om ni vill så skulle ni kunna skriva i inbjudan att ni dukar upp en grillbuffé med tillbehör och att dom tar med dricka och något att lägga på grillen. Och kanske att dom gärna får lägga ett frivilligt bidrag till tillbehören...

Dålig formulering. Jag bara spånar lite på fredagskvällen efter ett glas vin Flört 

• TheD

Om jag fick en inbjudan till bröllop med info om detta så skulle jag rynka på näsan. korg med käk och knytkalas och liknande passar sig mer för avslutningar, 50-års partaj osv. men bröllop...no.

Men passar detta er så kör på :)

• Silketuss

Det låter väldigt tilltalande för min del! Jag är petig med mat överhuvudtaget och värst av allt är väl den där "fiiinare" maten som jag brukar tycka är rent äcklig på de där "fiiiiinare bröllopen"...ursäkta men så är det för mig.   Jag skulle nog gå hungrig från de flesta av de bröllopen pga av det, så jag har tur som inte bjuds på sådana.

Tänker med en rysning på ett recept i en bröllopstidning med någon slags fågel( kanske var det and?) som var röd(halvrå såg det ut som) och otäck och som en proffskock hade gjort iordning och var jättestolt äver...ewww, tänkte jag. Men det var tydligen väldigt "fiint"...? :-O

Jag skulle älska att gå på ett bröllop som ditt, ts! Att man dessutom bjuder på alkoholfritt men låter de som vill dricka alkohol ta med det själva...är ett bra förslag, från annapanna88. Det är väl underbart att bröllopen är lika olika som vi är? Bröllopen bör ju spegla vilka vi är, är det inte så?

• Dejli
    TheD skrev 2012-03-23 23:23:50 följande:
    Om jag fick en inbjudan till bröllop med info om detta så skulle jag rynka på näsan. korg med käk och knytkalas och liknande passar sig mer för avslutningar, 50-års partaj osv. men bröllop...no.

Men passar detta er så kör på :)
    Varför skulle det vara någon större skillnad på en 50-årsfest och ett bröllop i den stil TS beskriver? Det låter ju som att de tänkt sig en lite enklare vigsel utomhus, inte ett pampigt kyrkbröllop... då tycker jag en grillfest efteråt funkar.

Jag hade nog däremot också tyckt det var konstigt om man kostat på jättemycket pengar på dekorationer i kyrkan, en dyr lokal etc, och sedan "snålat" med maten.

Men om allt har en lite enklare utforming, varför skulle det då vara med opassande på ett bröllop än en 50-årsfest (som jag iaf upplever många gånger är mer påkostade än bröllop för att man ofta har bättre ekonomi i den åldern än när man är ung och kanske har småbarn, huslån etc)? Skulle du tacka nej till en sådan tillställning för att det inte var tillräckligt "fint"?
  • Nina9

Jag tycker man ska göra det som passar en själv ! Jag är gammal restaurangmänniska och kommer dessutom från ett land där man alltid bjuder på allt när man bjuder till fest. Även min blivande är restaurangmänniska så för oss är det inget alternativ att be någon ta med något. Däremot har vi några av våra bästa vänner som kommer att ha knytkalas vilket perfekt för dem . Inga konstigheter. Jag hade bara tyckt det var konstigt om de skulle ha en superformell, stel 7-rätters middag. Vad jag försöker säga är att jag tycker man ska ordna sin fest på ett sånt sätt så att den symboliserar er som par för det är trots allt ER dag och ingen annans :)

• darkHorse

Alltså, jag förstår inte polariseringen med antingen knytkalas eller 7-rättersmiddag? Picknickbröllop låter jättemysigt och TS ska absolut köra på det om det är det dom vill. Däremot finns det många sätt att arrangera ett sådant bröllop också. Krasst sett finns det 3 huvudalternativ:

1. Gästerna tar med sig allt
    2. Gästerna tar med sig en del, brudparet bjuder på en del
    3. Bjudparet bjuder på allt

Om alla gäster bor i närheten, om det finns tillgång till bra kylmöjligheter, om gästerna inte är så många, om det finns många kräsna gäster osv. kanske alternativ 1 passar bäst.

Alternativ 2 skulle kunna vara att gästerna tar med kött och dricka, men brudparet bjuder på potatissallad, servetter, alkoholfri dricka, servetter, is, osv. Nu vet jag inte alls hur många gäster man tänkt sig, kan ju vara allt mellan 10 och 100 (stora picknickar är också mysigt )
    Men om det är picknick mitt i sommaren tycker jag ändå att kylmöjligheter och vatten är något som man som värd bör arrangera oavsett vilket alternativ man väljer. Man vill ju inte att gästerna ska få solsting På samma sätt kan det ju vara smidigt att se till att det finns toaletter i närheten, oavsett om gästerna tar med mat eller ej.

Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?