• jakother

Gästerna får ta med egen mat?

Vad har ni för åsikter kring detta..

.. Ett sommarbröllop utomhus, där gästerna får ta med sig sin egen mat som skall grillas istället för att komma med presenter! Hela kalaset ska vara som en enda stor grillfest/picknick..

Picknickmys eller snålt?

• Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?
  • natalie8508

Jag tycker det e en skitbra ide.. rolig o annorlunda.. det finns väl ingen regelbok på hur man vill fira sitt bröllop.. enklare o annorlunda bröllop blir nog mer personliga, mysiga o roliga.. det tror jag på..Glad själv så tycker jag de e idiotisk att lägga hundratusentals kronor på ett bröllop.. som varar en enda dag.. Men det e upp till var och en så jag tycker man inte behöver såga andras förslag!!

• Jane

Hej. Jag tycker idén låter jättebra med grill/picknick-bröllop men jag tycker inte om det där med att gästerna ska ta med sig saker. Jag själv skulle tänka "jaha...hur gör man nu, vad ska man ha med sig? vad kommer olof och lovisa ha med sig? Vi kan inte ta med oss hot dogs medan de tar med sig oxfilé"

Men samtidigt om ni absolut måste göra på det sättet, så tycker jag  ungefär som alla andra...be dem bara att ta med sig kött RESTEN står ni för.

MEN, har ni ens räknat på vad ett grillbröllop skulle kosta inkl. kött? Jag menar, fläskkarré kan man hitta för 29-39 kr/kg Korv kan man hitta för 10-15 kr/förpackning om man är ute i god tid och handlar långt i förväg och fryser in.
    Mitt tips bara, försök att räkna på det.

• Lillis82

Jag tycker det är en supertrevlig idé! Jag är själv en sån som är väldigt kräsen när det kommer till mat och skulle förmodligen inte ätit något mer än salladen om jag inte fick ta med mig mat själv.. så det är jättebra för alla som faktistk kanske inte äter samma grillmat som TS. 

• Joli84

Jag tycker det låter mysigt och avslappnat!
    Snålt är ju en definitionsfråga. Om en del bridezillas får bestämma så ska man ju belåna sig så man betalar av för "den här speciella dagen" resten av sitt liv! Visst det är en betydelsefull dag, men det är ju resten av livet som gifta också och då kan det ju vara trevligt att ha lite pengar kvar till den tiden också.

Fördelarna är ju att man slipper lika mycket jobb och förberedelser och det blir en mer avslappnad stämning.
    Frågan är ju bara hur ni gör om det blir dåligt väder? Köper/hyr partytält?
    Ni kan ju slänga ihop en potatissallad om ni vill bjuda på något tillbehör och så kan ni ju ex. bjuda på den alkoholfria drycken, medan gästerna kan ta med sig egen alkohol.

Lycka till!

• darkHorse

Jag har egentligen inga principiella skäl mot knytkalas eller så, men i bröllopsfallet kanske det brukar komma lite fler gäster än till en vanlig grillkväll, eller mer långväga eftersom barndomsvännen och alla syskon också vill komma. Det är helt klart en del extra mek att ta med sig picknickkorgar. Om alla har med sig en egen korg resulterar det antagligen i att alla tar med sig samma basvaror och så blir det inte så mycket av det roliga extraplocket, vindruvor, soltorkade tomater elelr vad man nu kan gilla. Så jag röstar nog på att bjuda på mat av praktiska skäl, att det är omtänksamt och blir roliagre mat för alla. Sedan tycker jag gott gästerna kan ta med sig egen dricka, men att ni kanske kan ha gott citronvatten, alkoholfri cider eller nåt och bjuda på?

Jag tror att ni kan ha ett kul, avslappnast och ganska billigt kalas även om ni bjuder på maten.

• Silent Ninja

Jag tycker det är en kanonidè!

Alla får det de vill ha, sen håller jag med tidigare som tycker att ni tex kan ha sallad m.m. och bjuda på..
    Det är ju ert bröllop och ni gör ju som ni vill.
    Som sagt, ni kanske har valt att lägga era surt förvärvade penningar på en rejäl bröllopsresa eller ett nytt tak till huset, men ändå vill ha familj o vänner på ett litet avslappnat kalas för att fira er vigsel, inget fel med det.

Jag skulle inte tycka att det vore snålt eller så, bara kul o lite annat än de vanliga "prinsessornas" uppläggSkrattande

• SkövdeSophie

Om ni känner att ni verkligen inte har råd att bjuda på kött så är det en bra ide. Men annars tycker jag gott ni kan bjuda på kött. Det är rätt sunkigt att ha med kött i bilen och det kan bli rörigt på grillen om nån har kyckling och nån oxkött osv. Bättre att låta gästerna ta med egen dricka.

• Green

Sitter också och funderar på den praktiska aspekten.

Transport och förvaring av köttet tex. Inte så kul om gästerna inte tänker på att ha kylbox och köttet ligger i bilen under själva vigseln.

Kan bli ett jäkla bökande runt grillen, allt tar olika lång tid och "alla" ska ha koll på sin egen köttbit eller vad dom nu haft med.

Jag hade defintivt inte haft ett sådant upplägg. Bjuder jag till fest (oavsett anledning) så står jag för maten.
    Hade däremot kunnat be om att gästerna tar med sina egna alkoholhaltiga drycker.
    Har absolut inget lyxbröllop utan en budget på 15 000:- och där ingår catering för ca 6000:- och rejält med dricka. (ca 35 pers ) Fixar man all mat själv och håller nere på andra kostnader så blir det inte så dyrt.

• MariaFredrik12

Tycker det låter jättetrevligt med grillkalas!
    Tycker dock också som andra skrivit här att det verkar opraktiskt att gästerna ska ha med eget kött. Som gäst skulle jag även uppfatta det som udda och konstigt. Däremot att man kan ta med egen dryck tycker jag verkar mer vettigt! Om ni lagar tillbehör som sallader etc till grillningen och köper köttbitar borde det ju ändå inte kosta så vääärst mycket pengar.
    Jag tycker även att om man ber gästerna att ta med sig eget av nånting så ska det tydligt framgå att detta är ISTÄLLET för present.

Men som sagt, jättekul idé med grillfest!! Blir nog avslappnat och kul!

Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?