• jakother

Gästerna får ta med egen mat?

Vad har ni för åsikter kring detta..

.. Ett sommarbröllop utomhus, där gästerna får ta med sig sin egen mat som skall grillas istället för att komma med presenter! Hela kalaset ska vara som en enda stor grillfest/picknick..

Picknickmys eller snålt?

• Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?
  • aniara
    Chicita skrev 2012-03-25 13:01:06 följande:
    TheD har ju en liten poäng...
    Alla gäster skulle nog inte tycka att det är "bröllopsaktigt". Precis som inte alla är ok med kuvertavgift eller att brudparet önskar sig pengar eller har specifika önskelistor på vissa företag osv.

Det är bra att det kommer fram olika synpunkter och inte bara rosenskimrande "åh vad bra och underbart".
    För verkligheten ser ju faktiskt inte ut så Tungan ute 
    Fast vad är "bröllopsaktigt" och vad spelar det för roll? Frågan är till både dig och TheD.
  • Lissie84

Grillfest/Picknick bröllop låter supermysigt i mina ögon men däremot tycker jag att det är snålt att inte bjuda på maten. Skulle jag fått en sån inbjudan skulle jag självklart tycket att det är fantastiskt kul att gå gå på bröllop och mysigt med grillfest men hade reagerat på att man skulle ta med egen mat. Känns lite Ove från solsidan. Men det är ju helt beroende på ifall ni i bekantskapskretsen är vana med för fester. Knytis är jättebra men man bjuder ju in till bröllop. 

• aniara

TS, jag tycker din idé är bra och jag har ett förslag för att gästerna också ska tycka det. Utse en eller flera "grillmästare" som tar ansvaret vid grillarna och håller isär kött och annat (för de som inte äter kött). Alla människor kan ju faktiskt inte grilla så det är bra om det finns någon som kan hjälpa till med det. Se också till att det finns tillräckligt många grillar så att alla kan få mat samtidigt och inte måste äta i skift.

• Silketuss
    aniara skrev 2012-03-25 15:32:12 följande:
    Fast vad är "bröllopsaktigt" och vad spelar det för roll? Frågan är till både dig och TheD.
  • Chicita
    aniara skrev 2012-03-25 15:32:12 följande:
    Jag la ingen värdering i ordet, det var därför jag citerade uttrycket.
    Min poäng var att människor har olika åsikter. Och om bara ena sidan uttrycks här inne för att man ska vara snälla (eller vilken anledning man nu har) så blir det missvisande.

Så varför jag ska tala om vad som är "bröllopsaktigt" och inte vet jag inte... Det är inte mitt uttryck och inte min åsikt Flört 
  • theluckiest2013

Om ni vill och kan så kan ni ju göra diverse olika tillbehör (någon/några potatisrätter, sallader, såser bröd odyl) så tar gästerna med det de vill grilla! Så brukar vi lägga upp alla våra grillfester och det brukar vara populärt!

O lycka till med bröllopet! Hur man än lägger upp det så är det ju ni själva som ska känna er nöjda med upplägget, eftersom det är er fest!

• Happie D

Vi kör samma tema. Fast vi börjar med att bjuda på kaffe och tårta. Och om man sedan vill vara med och slå klackarna i taket så får man ta med ngt att grilla. Vi står för tillbehör och dryck/vin/öl till maten.

• aniara

Chicita: men om du tror att gästerna kommer anse att det inte är "bröllopsaktigt" antar jag att du har en definition av ordet och att det inte helt går ihop med TS bröllop. Du hade själv ett annorlunda bröllop, var det några av dina gäster som antydde att er tillställning inte var "bröllopsaktig"?

Personligen har jag inga problem med att vara ärlig och jag tycker TS idé för hennes bröllop är jättebra. Mitt bröllop kommer vara ett klassiskt svenskt bröllop men det betyder inte att jag tycker att mitt bröllop är mer ett riktigt bröllop än vad TS eller ditt bröllop är/var. Huvudsaken är som alltid att vigseln blir av ;)

• Chicita
    aniara skrev 2012-03-25 19:33:47 följande:
    Chicita: men om du tror att gästerna kommer anse att det inte är "bröllopsaktigt" antar jag att du har en definition av ordet och att det inte helt går ihop med TS bröllop. Du hade själv ett annorlunda bröllop, var det några av dina gäster som antydde att er tillställning inte var "bröllopsaktig"?

Personligen har jag inga problem med att vara ärlig och jag tycker TS idé för hennes bröllop är jättebra. Mitt bröllop kommer vara ett klassiskt svenskt bröllop men det betyder inte att jag tycker att mitt bröllop är mer ett riktigt bröllop än vad TS eller ditt bröllop är/var. Huvudsaken är som alltid att vigseln blir av ;)
    Men jag har aldrig sagt att jag tror det, tvärt om har jag skrivit tidigare att jag tycker att det är en bra idé.
    Så varför ska jag svara på vad TheD har för defenition av ordet?
    Det är inte min defenition, och ingenstans har jag sagt att jag håller med henne om den åsikten.

Min poäng var att det finns folk med olika åsikter och att det därför var bra att hon skrev det hon gjorde.
    Jag tyckte nämligen att hon blev lite hårt sågad bara för att hon uttryckte en åsikt som inte var vad TS kanske ville höra.
    Men det är bra att få höra att alla inte tycker att en sak är bra, eftersom att man annars kan invaggas i en falsk säkerhet när man ställer en fråga här. 

Och ja det var jättemånga som hade åsikter om mitt bröllop, vad det nu har med saken att göra.
    Folk har åsikt om alla bröllop även om dom inte alltid säger det direkt till dom som gifter sig. Om du har missat det så blev jag så osams med en väninna att vi inte umgås längre. Hon krävde nämligen att jag skulle ändra temat för att hon inte gillade det...
    På så kallade vanliga bröllop kan det tisslas och tasslas om den fula servettvikningen, eller att brudparet har "snott idéer från någon annans bröllop". Eller varför inbjudningarna kommer för tidigt, för sent eller på fel sätt mm mm.
    Poängen är att det alltid är någon som har åsikter som går emot.
    Men jag har inte sagt något om att jag tycker att det inte är "bröllopigt" som sagt (vad nu "bröllopigt" betyder). Och om du inte kan förstå det nu efter att jag förklarar det för andra gången så vetesjutton hur jag ska få dig att fatta... 
  • gbg2012

Nu skriver du inte hur många gäster och hur många av gästerna som åker långt för att delta på bröllopet. 

Men är det flera gäster som åker långt tycker jag inte alls att det är en bra idé, oftast när man har vanliga grillfester där folk tar med sig eget kött så bor de ju i samma stad!

Jag tycker ärligt talat att det är snålt att bjuda in gäster till bröllop som måste ta med eget kött och som dessutom åker halva Sverige för att delta om det finns gäster som bor långt bort. 

Bor alla i samma stad/ort är det en annan sak.

Många av gästerna till vårat bröllop åker långt och skulle aldrig drömma om att kräva att de ska ta egen mat med sig, de betalar ju resan och det är inte helt lätt att åka långt med kött i sommarvärmen. Alla åker inte bil utan en del åker tåg och sånt och ja en kylbox 50 mil är bökigt!! 

• Nina555

Ide',om man är ute se till att det finns sittplatser,tex en långbänk och bord på två bockar blir fint långbord med löpare till. Partytält och ljusslingor som ev hänger ned på tre sidor blir mysigt om ni har el. Är det allmän plats? Kommer prästen och viger ute,sätt ut blommor runt platsen ni ska stå vid.

• aniara

Chicita: det jag försöker få fram är att bröllop kan se ut hur som helst (det är bara vigselakten som måste gå till på ett speciellt sätt) och om man bara ska gå efter vad den breda massan tycker är ett "riktigt" bröllop så blir det väldigt tråkigt och likriktat anser jag. Det var därför jag drog parallellen till ditt bröllop, för att du skulle kunna relatera till TS situation. Eftersom du var med och förde ordet vidare så antog jag att du hade en egen definition av ordet, man brukar inte använda ord som man inte vet vad de står för. Sen vad TheD har för definition får hon svara på, det håller jag dig inte ansvarig för. Jag undrade bara varför du använde ordet och vad det hade för betydelse i sammanhanget. Givetvis är det bra att TS får en nyanserad diskussion men det är bra om man är konstruktiv då och förklarar vad man menar, inte slänger sig med hemsnickrade ord som man inte ens själv har tänkt igenom vad de innebär (?).

Nu släpper vi det här tycker jag. Vi är överens i grunden och vidare diskussion hjälper inte TS på något sätt.

• Midsommarbruden

Jag tycker att det är en jätte bra idé!! Vi gör nåt liknande fast våra gäster vet inte att det blir bröllop.

• TheD

Jag tycker det är = kuvertavgift eller vad det heter, vilket jag inte gillar. Bjuder man in till ett bröllop så anser inte jag att man som gäst ska stå för maten. That's it!

• Josefin521

Instämmer!

TheD skrev 2012-03-27 13:10:28 följande:

Jag tycker det är = kuvertavgift eller vad det heter, vilket jag inte gillar. Bjuder man in till ett bröllop så anser inte jag att man som gäst ska stå för maten. That's it!

• Snurran

Håller med ovanstående inlägg. Bjuder man på bröllopsfest så bjuder man på mat mm.

• Ros

Det är snålt att inte bjuda på maten om bjuder in till bröllopsfest. Vill man inte ha den kostnaden så ska man inte ha någon fest.Har man inte råd så ska man nog vänta tills man sparat ihop pengarna. Gästerna ska själva välja om de vill bidra med pengar till erat bröllop man ska inte ta det för givet.

• goyan

Jag tycker inte att det är snålt och hade gärna tagit med mig egen mat/dryck/whatever. För mig är det en ära att få gå på bröllop och förväntar mig inte att få det ena och det andra. Tycker man att det är snålt, så behöver man helt enkelt inte gå då. Men alla är vi olika! :)

Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?