• jakother

Gästerna får ta med egen mat?

Vad har ni för åsikter kring detta..

.. Ett sommarbröllop utomhus, där gästerna får ta med sig sin egen mat som skall grillas istället för att komma med presenter! Hela kalaset ska vara som en enda stor grillfest/picknick..

Picknickmys eller snålt?

• Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?
  • Hotlena

Oj, jag förstår inte varför alla fokuserar på problemen. Här har vi sånna fester flera gånger varje sommar. Alla tar med sig sitt eget åsså äter vi tillsammans. Hur mysigt som helst och inget problem vara sig med dåligt kött eller trängsel vid grillen. TS vet ju antagligen hur många dom bjudit och hur mycket plats som behövs. Bara skaffa sig grillar (låna av grannar te.x) eller köpa engångsgrillar. 
    Och är det högsommar så vet nog alla att mat blir dålig om det ligger i värmen, så att tänka på kylbag borde verkligen inte vara nåt problem. Det är ju så man fraktar mat hela sommarn.

Tycker det är en kanonidé och det spelar väl ingen roll om persson har oxfilé och nilsson har korv, de får ju båda äta de dom gillar och har valt att köpa. Kör på. =) 

• Fröken fantastisk
    Green skrev 2012-03-23 21:08:42 följande:

Sitter också och funderar på den praktiska aspekten.

Transport och förvaring av köttet tex. Inte så kul om gästerna inte tänker på att ha kylbox och köttet ligger i bilen under själva vigseln.

Kan bli ett jäkla bökande runt grillen, allt tar olika lång tid och "alla" ska ha koll på sin egen köttbit eller vad dom nu haft med.

Jag hade defintivt inte haft ett sådant upplägg. Bjuder jag till fest (oavsett anledning) så står jag för maten.
    Hade däremot kunnat be om att gästerna tar med sina egna alkoholhaltiga drycker.
    Har absolut inget lyxbröllop utan en budget på 15 000:- och där ingår catering för ca 6000:- och rejält med dricka. (ca 35 pers ) Fixar man all mat själv och håller nere på andra kostnader så blir det inte så dyrt.

Var fick du tag på Catering för 6000 till 35 personer INKL dricka? Vart bor du? Var var det för mat?
  • Chicita
    Fröken fantastisk skrev 2012-03-24 14:02:40 följande:
    Var fick du tag på Catering för 6000 till 35 personer INKL dricka? Vart bor du? Var var det för mat?
    Läste du inte lite fel nu?
    I budgeten på 15000:- så ingår catering för 6000:-, och dricka.
    Catering + dricka räknas alltså in i budgeten som är 15000:-

Så uppfattade jag det i alla fall.
    Men sen står ju i och för sig att om man gör maten själv så blir det inte så dyrt. Så jag vet inte vart catering kom in?
    Antingen gör man maten själv eller så caterar man den.  
  • Green

Ok, då förtydligar jag.
    Det är catering från en firma och ja hon är billig Glad Vad det blir vet vi inte än eftersom hon bara köper lokala råvaror men vi får meny lite senare. Lär bli en fisk, en ,fågel och en kött rätt, potatis i två varianter, sallad och goda såser ungefär.
    Drickan har vi köpt själv och klarat oss på under 3000:- (tyskland)
    Planen var först att jag skulle fixa maten själv och då hade det blivit ännu billigare men det är högsäsong på mitt jobb så jag lär inte hinna.

• Chicita
    Green skrev 2012-03-24 15:45:15 följande:
    Ok, då förtydligar jag.
    Det är catering från en firma och ja hon är billig Glad Vad det blir vet vi inte än eftersom hon bara köper lokala råvaror men vi får meny lite senare. Lär bli en fisk, en ,fågel och en kött rätt, potatis i två varianter, sallad och goda såser ungefär.
    Drickan har vi köpt själv och klarat oss på under 3000:- (tyskland)
    Planen var först att jag skulle fixa maten själv och då hade det blivit ännu billigare men det är högsäsong på mitt jobb så jag lär inte hinna.
    Ok då hänger jag med i alla fall Glad
  • TheD
    Dejli skrev 2012-03-24 10:35:07 följande:
    Varför skulle det vara någon större skillnad på en 50-årsfest och ett bröllop i den stil TS beskriver? Det låter ju som att de tänkt sig en lite enklare vigsel utomhus, inte ett pampigt kyrkbröllop... då tycker jag en grillfest efteråt funkar.

Jag hade nog däremot också tyckt det var konstigt om man kostat på jättemycket pengar på dekorationer i kyrkan, en dyr lokal etc, och sedan "snålat" med maten.

Men om allt har en lite enklare utforming, varför skulle det då vara med opassande på ett bröllop än en 50-årsfest (som jag iaf upplever många gånger är mer påkostade än bröllop för att man ofta har bättre ekonomi i den åldern än när man är ung och kanske har småbarn, huslån etc)? Skulle du tacka nej till en sådan tillställning för att det inte var tillräckligt "fint"?
    Jag skulle inte tacka nej men det är inte bröllopsaktigt i mina ögon.
  • Dejli
    TheD skrev 2012-03-24 17:04:29 följande:
    Jag skulle inte tacka nej men det är inte bröllopsaktigt i mina ögon.
    Nej, det är man ju fri att tycka. Men jag ser inte skillnaden på att det skulle vara mer ok med knytis på en 50-årsfest än på ett enkelt utomhusbröllop... då tycker jag isf att det är konstigare att man tar med sig egen mat på en 50-årsfest faktiskt. Att man någon gång fyller 50 har man ju vetat, tja, alltid, och då har man ju en annan möjlighet att spara pengar att bjuda på mat än om man är ung med barn och lån, och med kanske mindre än ett år att spara ihop till det och samtidigt leva ett drägligt liv på sidan om under tiden.
  • Chicita
    TheD har ju en liten poäng...
    Alla gäster skulle nog inte tycka att det är "bröllopsaktigt". Precis som inte alla är ok med kuvertavgift eller att brudparet önskar sig pengar eller har specifika önskelistor på vissa företag osv.

Det är bra att det kommer fram olika synpunkter och inte bara rosenskimrande "åh vad bra och underbart".
    För verkligheten ser ju faktiskt inte ut så Tungan ute 
  • mjeanettek

Det mest pi liga brøllopet jag har vart på var ett picknick brollop! Det var 180 gæster, de hade hyrt ett slott och alla tog med sig något... Mat, gitarrspel, teater, sång osv... Fantastisk miljø, som tarr ut av kungliga slotts picknicker från 1700t Frankrike :)

Svar på tråden Gästerna får ta med egen mat?