• Tussilago

Vad tycker ni om stora diamanter?

Jag tycker att det börjar vimla med stora solitärringar (detta baserar jag på mina högst ovetenskapliga fältstudier i Stockholms innerstad Flört) Vad tycker ni om ringar med en stor mittsten (meller eller utan sidostenar)? Med stor tänker jag omkring 1 ct och uppåt. Är det fint? Tacky? Vad är för stort? Vad är lagom? Hur stor är er drömring? Och om ni ser någon med stor sten (som inte är en uppenbar bijouteri-ring) utgår ni från att den är äkta eller tänker ni CZ...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 11:45
    "MED eller utan sidostenar" ska det förstås stå.

• Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?
  • Chicita

För min del så varken kan eller vill jag ha en ring med en stor utstående sten.
    Jag skulle bara fastna i och ha sönder den eller skada andra saker med ringen.

När jag ser en ring med stor sten så tänker jag inte automatiskt "fejk". Jag bryr mig i ärlighetens namn inte så mycket om vad andra har för smycken eftersom jag inte är så intresserad av smycken. Det är väl om det är uppenbart fejkat då. Typ dom där enorma 2x4 cm stenarna som vissa går runt med Flört 

• filibustern

jag tycker inte det är snyggt.. och opraktiskt är det oxå.. hur stor den är spelar nästan ingen roll, men jag vill gärna se och ha diamanter som är i samma nivå som ringen, alltså som inte sticker ut som på en solitärring.. 1ct är väl att ta i tycker jag dock.. 

• johanna anders

Hur kan inte en solitärring vara vacker...? =)
    Precis som du säger så har det blivit så pass vanligt att lägga en större summa på ringarna numera och jag tycker absolut inte det ser tacky  ut, snarare tvärtom. Classy och stilrent.

Min drömring <3

• Godis

Har man råd och vill köpa så tycker jag absolut man ska göra det. I Sverige är det nog fortfarande rätt ovanligt att man väljer en sten i 1ct o uppåt. Tittar man däremot på Usa så är situationen precis tvärtom.
    Jag personligen har en förlovningsring som är en eternityring (stenar runt om) och sedan kommer jag ha en 1,5ct solitär som vigselring. 

• nagu

Håller med Johanna och Godis, kan man och vill köpa en "stor" diamant så varför inte?
    Men det är nog så att man fortfarande inte har det speciellt mycket i Sverige, utan mer utomlands. 
    Till viss del beror det väl på priset...amerikanarna exempelvis åker väl ganska ofta ner till karibien och shoppar där det är bra mycket billigare (ingen eller mycket lägre moms).

Personligen har jag valt en ring med en solitär på över 1 ct och sedan stenar i stort sett hela vägen runt.
    Även i min förlovningsring har jag en rad med stenar.
    Glittrar finfint!

• daniiel

Självklart får väl alla välja det de har råd med och vill ha, vi tycker alla olika. Har olika smak och tänker olika kring ringen. Nu var det ju dock frågan om vad vi, personligen, tycker om sådana ringar.

Jag tycker det kan vara fint, men jag skulle aldrig själv välja en sådan ring. Jag tycker man kan lägga pengarna på andra saker och att det verkar väldigt opraktiskt med en solitär där stenen sticker ut, jag skulle fastna i allt överallt. Jag tycker dessutom att det blir lite väl mkt till vardags, men vid festligare tillfällen kan det ju vara kul att ha lite mer bling. För min egen del kunde jag inte bry mig mindre om det är äkta diamanter eller fejk. Är en ring fin, så är den, oavsett om den är i silver med cz-stenar eller i vitt guld med äkta diamanter. Nu är jag personligen mer förtjust i rött guld, så det tycker jag överlag är snyggare.

Jag är inte heller så väldigt förtjust i solitärringar, utan ska det vara med lite större sten och sådär, så tycker jag nog bäst om trestensringar. Och då gärna likt denna, med cushion cut. Inget jag själv skulle vilja, men ändock något jag tycker är fint som sagt :)

Jag har ännu inte riktigt hittat min drömring, som jag gärna vill ha i rött guld och med några små stenar. I kombination med en slät rödguldsring. Tror jag. Jag är ganska förtjust i Ölandsringarna :)

• Willow

Jag har en 'klassisk Engelsk engagement ring' alltsa en storre diamant pa mitten, med halo fattning och halva bandet har sma diamanter runt om. Jag var radd att den skulle fastna och vara i vagen hela tiden, men har inte haft nagra problem, man vanjer sig snabbt och jag cyklar overallt, till o fran jobb, pa fritiden och som hobby/sport/motion, sa jag tar av och pa mig handskar ofta och har inga problem. Men det ar ju som sagt en smaksak. Jag tycker att over en carat ar overdrivet - dessutom beror storleken pa hur din hand ser ut oxo, har du ratt sma hander sa ser ju en diamant som ar mindre an en carat (kanske 0.5-0.75) ofta ut som en carat anda. Men helt solklart tycker jag dem ar vackra ringar! Jag skulle hellre ha en mindre sten av riktigt bra kvalitet an att dra ner pa kvalitet for att ha rad med en storre carat pa stenen.

• Dejli

Tja, inte för mig kan jag väl säga helt enkelt... tycker inte det är snyggt, och det känns lite amerikansk romcom där allt handlar om frieriet och hur stor diamant förlovningsringen har avgör hur lyckad man är. Här är ju traditionen att förlovningsringen är slät och vigselringen den som är finare, och då ofta relativt diskret ändå.

För mig är det alldeles för opraktiskt med en utstående ring, då skulle jag behöva ta av den hela tiden. Jag är mycket mer för diskreta ringar, och gillar de med försänkta diamanter, kanske en eternityring. Jag är ingen blingig person, och har extremt sällan smycken på mig. En stor diamant hade gjort mig obekväm.

Jag tänker nog faktiskt att en ring med en ovanligt stor diamant är fake, men lägger ingen värdering i det. Tycker man det är fint med en ensam sten, men inte vill lägga en förmögenhet eller två på en stor diamant så är det väl bra att det finns blligare alternativ.

• Lirry
    Willow skrev 2012-03-13 13:45:44 följande:
    Jag skulle hellre ha en mindre sten av riktigt bra kvalitet an att dra ner pa kvalitet for att ha rad med en storre carat pa stenen.
    Haller helt med om detta!! Jag tycker kvaliten pa diamanten ar viktigare an storleken.. min forlovningsring ar 0.54 carat och 'star ut' men den ar inte i vagen alls, fastnar inte i nanting och irriteras ingenting av den!
  • johanna anders
    Willow skrev 2012-03-13 13:45:44 följande:
    Jag har en 'klassisk Engelsk engagement ring' alltsa en storre diamant pa mitten, med halo fattning och halva bandet har sma diamanter runt om. Jag var radd att den skulle fastna och vara i vagen hela tiden, men har inte haft nagra problem, man vanjer sig snabbt och jag cyklar overallt, till o fran jobb, pa fritiden och som hobby/sport/motion, sa jag tar av och pa mig handskar ofta och har inga problem. Men det ar ju som sagt en smaksak. Jag tycker att over en carat ar overdrivet - dessutom beror storleken pa hur din hand ser ut oxo, har du ratt sma hander sa ser ju en diamant som ar mindre an en carat (kanske 0.5-0.75) ofta ut som en carat anda. Men helt solklart tycker jag dem ar vackra ringar! Jag skulle hellre ha en mindre sten av riktigt bra kvalitet an att dra ner pa kvalitet for att ha rad med en storre carat pa stenen.
    Din ring är gudomligt vacker! Kommer ihåg ditt nick och bild på din ring från en annan tråd =)
Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?