• Tussilago

Vad tycker ni om stora diamanter?

Jag tycker att det börjar vimla med stora solitärringar (detta baserar jag på mina högst ovetenskapliga fältstudier i Stockholms innerstad Flört) Vad tycker ni om ringar med en stor mittsten (meller eller utan sidostenar)? Med stor tänker jag omkring 1 ct och uppåt. Är det fint? Tacky? Vad är för stort? Vad är lagom? Hur stor är er drömring? Och om ni ser någon med stor sten (som inte är en uppenbar bijouteri-ring) utgår ni från att den är äkta eller tänker ni CZ...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 11:45
    "MED eller utan sidostenar" ska det förstås stå.

• Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?
  • ungbrud

Jag är lite inne på 1 ct ring, har kollat runt lite och htta en tabell om vad som passar ens ring storlek bäst och då :D:D, jag var helt inne på att ha en med infällda stenar men nu blir jag kär i en ring om dagen, har en allians som matchar solitären (halo) men funderar på att skaffa en silver slåt som man kan byta av med i jobbet också om det blir jobbigt :D

• Tussilago

Tack för alla svar, kul att höra era åsikter. Själv tycker jag att det är otroligt fint med en stor sten, men även mindre blingiga ringar kan vara jättevackra. Alla tycker olika och det är bra med variation. Precis som KhiraLii tycker jag att en bred ring är obekvämare än en solitärring som står upp, men det är väl en vanesak.

Jag tycker själv inte att en solitärring med stor sten är tacky (om det är en smakfull design), bara snyggt. Däremot kan jag tycka att diamantpriserna kan bli galet dyra. Förvånas därför lite över hur otroligt vanligt det blivit med stora diamanter. Det är möjligt att det är först nu som jag har börjat lägga märkte till det i och med att jag själv ska gifta mig eller så håller den amerikanska trenden på att slå även här. Jag tycker att det är inspirerande med alla fina ringar, de är som små konstverk!

Johanna anders, Jättefin ring!

nagu, låter vackert, jag blir nyfiken, kan du inte lägga upp en bild?

daniiel, det är också fina ringar. Tycker också att trestensringar är vackra, men inte så vanliga i Sverige.

Willow, såg också din ring i en annan tråd och den är fantastiskt vacker!

Lipan, wow, svart diamant, så ovanligt! Väcker den uppseende?

Ungbrud, låter som en perfekt storlek Flört

• Charlie79

Just for the fun of it, min drömring.

• Lipan
    Lipan, wow, svart diamant, så ovanligt! Väcker den uppseende?
    Ja, än så länge är det nog ganska ovanligt, och som sagt här i norra Sverige är det nog ännu mindre vanligt med enstensringar än i söndra Sverige/Stockholm.

Den väcker inte uppmärksamhet så att jag får kommentarer från okända människor, men bland vänner och bekanta gör den kanske det lite grann. Glad

Här är den, tillsammans med min blivande vigselring:

• knyttan

Nej jag tycker inte det är så fint faktiskt, men så har jag lite udda smak också.. tycker tex oxiderat silver och koppar är mycket finare och intressantare än guld, och så vidare. Nu när jag valde stenar till min vigselring så fick det bli kaffefärgade diamanter eftersom jag inte gillar vita diamanter, tycker tom små diamanter är rätt tacky... däremot använder jag gärna pärlor. För mig är det öht inte alls materialvärdet som är intressant utan designen. Så jag skulle kunna tycka en cz ring är lika fin och finare än en 1 ct ring värd massor med tusen om bara stilen tilltalar mig, nu gillar jag ju inte vita stenar ioch för sig, men det är lite så jag tänker.

• Tussilago

Lipan, vilken cool! Väldigt annorlunda och fint tillsammans med vigselringen. De mismatchar varandra bra

nagu, jättefin och klassisk. Den glittrar säkert en massa i solen!

knyttan, håller med om att designen är av stor vikt. Din ring låter superfin! Jag gillar också bruna/champagnefärgade diamanter. Men jag tycker inte att färglösa diamanter är tacky alls - bara klassiskt om de sitter i en smakfull ring. Roséguld tycker jag också är fint. För mig är det viktigt att materialet är hållbart. Silver är snyggt, men jag tänker att det är för mjukt för att användas som förlovnings-/vigselring. Av samma skäl tänker jag att en CZ-sten inte håller ett helt liv, annars har jag inga värderande åsikter angående dem.

• Lipan
    Tussilago skrev 2012-03-16 09:24:16 följande:
    Lipan, vilken cool! Väldigt annorlunda och fint tillsammans med vigselringen. De mismatchar varandra bra
    Tack! Det är precis tanken också. Glad
  • KhiraLii

För de som gillar större diamanter men är rädda för att ha sönder dem eller fastna i saker så finns det många olika typer av fattningar att välja mellan. En sargfattning (bezel) skyddar stenen mot slag och tar bort många av de vassa kanterna.

• Green

Lipans ringar är ju så man blir grön av avund!
    Gillar också KhiraLiis, den är annorlunda .

Jag tycker att folk få ha vad dom vill på fingrarna och allt snyggt så länge det ser ut som om bäraren valt ringen efter eget tycke och smak och inte tagit en ring för att alla andra tycker det är snyggt.

Själv kan jag inte ha stora utstickande solitärer. Antingen hade jag i princip aldrig burit ringen eller så hade den blivit förstörd. Är trädgårdsabetare till yrket och ryttare samt hästskötare på fritiden.
    Det får bli infällda diamanter istället så håller den kanske lite längre?!

Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?