• Tussilago

Vad tycker ni om stora diamanter?

Jag tycker att det börjar vimla med stora solitärringar (detta baserar jag på mina högst ovetenskapliga fältstudier i Stockholms innerstad Flört) Vad tycker ni om ringar med en stor mittsten (meller eller utan sidostenar)? Med stor tänker jag omkring 1 ct och uppåt. Är det fint? Tacky? Vad är för stort? Vad är lagom? Hur stor är er drömring? Och om ni ser någon med stor sten (som inte är en uppenbar bijouteri-ring) utgår ni från att den är äkta eller tänker ni CZ...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 11:45
    "MED eller utan sidostenar" ska det förstås stå.

• Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?
  • Odium

Näh, stora diamanter är inte för mig. Öht utstickande stenar tycker jag inte ser bra ut.
    Mina blir svarta (nåt glas guldsmeden hittat eller något i den stilen=), fyrkantiga och infällda.
    Blir sex stycken små i vigselringen och stre stycken mindre i förlovningsringen.

För mig är det extremt ovärt att betala så mycket pengar som en stor diamant kostar, på en enda sak. När jag hört om folk som spenderat allt mellan 10-35 000 på sina ringar tänker jag alltid samma sak, "Det är vår bröllopsresa/halva vår bröllopsresa".
    För mig är det mer värt att spendera det på upplevelser istället=)

• Green

10 000:- får du ju ge för en "normal" diamantring.
    Jag tittade på några fina med infällda stenar men backade när dom kostade över 20"
    Har man pengarna så tycker jag inte att det är konstigt att bruden får en ring för närmre 100" Däremot tycker jag att det är hål i huvudet när vanliga Svenssons lägger flera månadslöner på ringen när dom knappt kan betala lånen på huset!

Vi är vanliga medelsvenssons och min ring kostar 3000:- Passar min stil och vår budget. Men visst, en stor sten av hög kvalitet hade varit väldigt snyggt........ibland.

• Lipan
    Green skrev 2012-03-19 12:56:44 följande:
    Lipans ringar är ju så man blir grön av avund!
    Hihi, tack vad glad jag blir! Skrattande
  • Lenblo

Vill man ha en ganska stor diamant utan att den fastnar i saker kan man också välja de här typerna av fattning.

• Lenblo

Hela meddelandet försvann...

De här fattningarna gör att även ganska stora stenar inte fastnar i något. Den nedersta vet jag säkert går bra ihop med en annan ring utan att skava också.

Vill man köpa prisvärda (om än kanske inte billiga) diamantringar så är ebay ett utmärkt alternativ. Paypal + värdering i Sverige = god nattsömn.

• Lenblo

Gör ett sista försök och ser om allt försvinner igen.

De här fattningarna gör att även ganska stora stenar inte fastnar i något.

Vill man köpa prisvärda (om än kanske inte billiga) diamantringar så är ebay ett utmärkt alternativ. Paypal + värdering i Sverige = god nattsömn.

• Henrystories

Jag tycker att det är jättefint, bara inte stenen är för stor. Över 1,5 ct är enligt mig lite för maffigt om man inte har stora händer ;) Däremot tycker jag inte om diamanter, dels för priset och dels för att att det är oetiskt. Ett alternativ är stenen Moissanite :)

• ungbrud
    Henrystories skrev 2012-03-19 22:32:01 följande:
    Jag tycker att det är jättefint, bara inte stenen är för stor. Över 1,5 ct är enligt mig lite för maffigt om man inte har stora händer ;) Däremot tycker jag inte om diamanter, dels för priset och dels för att att det är oetiskt. Ett alternativ är stenen Moissanite :)
    Moissanite är ju också MYCKET billigare och allt mer vanligt speciellt i USA. Jättefina stenar, har sett en hel del i verkligheten också man ser ingen skillnad.
  • KhiraLii
    ungbrud skrev 2012-03-20 19:24:16 följande:
    Moissanite är ju också MYCKET billigare och allt mer vanligt speciellt i USA. Jättefina stenar, har sett en hel del i verkligheten också man ser ingen skillnad.
    Vad kul att du har lyckats se en i verkligheten. Jag själv lär definitivt köpa någon/några vid ett senare tillfälle men just nu är jag inte så förtjust i urvalet av slipningar. Jag tycker moissaniten förtjänar cred för sin egen skull, dvs det är en riktigt cool "ädelsten" och inte bara som diamantsubstitut.
Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?