• Tussilago

Vad tycker ni om stora diamanter?

Jag tycker att det börjar vimla med stora solitärringar (detta baserar jag på mina högst ovetenskapliga fältstudier i Stockholms innerstad Flört) Vad tycker ni om ringar med en stor mittsten (meller eller utan sidostenar)? Med stor tänker jag omkring 1 ct och uppåt. Är det fint? Tacky? Vad är för stort? Vad är lagom? Hur stor är er drömring? Och om ni ser någon med stor sten (som inte är en uppenbar bijouteri-ring) utgår ni från att den är äkta eller tänker ni CZ...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 11:45
    "MED eller utan sidostenar" ska det förstås stå.

• Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?
  • Charlie79

Enligt min erfarenhet och åsikt varken tacky eller opraktiskt men det beror väl på som allt annat. Jag har en ganska stor enstensring som förlovningsring och jag älskar den och det fungerar hur bra som helst att ha den på mig. Alla har vi olika prioriteringar men för mig så var det viktigt att det även var en bra kvalité på stenen. Att bara välja efter storlek, vilket är vanligt i ex USA, och helt bortse från slipning, klarhet och färg kan jag däremot tycka är tacky. Däremot så behöver man för den saken skull inte betala extra för det som inte syns, med andra ord gör din hemläxa om du funderar på en större sten. Vad som är för stort eller lagom, är väl helt upp till var och en. 

• fayefaye

Jag kan tycka det är fint med stora stenar men skulle inte välja det själv. Skulle bara fastna i kläderna, håret osv :) Jag har valt en ring med en nersänkt sten.

• KhiraLii

Om man inte haft en större sten en längre tid kan man säkert tycka det verkar opraktiskt men för oss som har större stenar eller gillar större ringar så är det verkligen ett ickeproblem. Har man ett väldigt smutsigt eller tungt jobb så bör man såklart ta av sig ringen men det gäller ju även om man inte har en diamant. På sin höjd så kan det bli lite klurigare att välja handskar till vintern. Oavsett vad man har så skall man alltid se till att ha sina smycken försäkrade då även diamanter spricker om de får ett slag på rätt ställe.

Själv skulle jag däremot tycka det vore betydligt jobbigare att ha ringar som totalt har en bredd av 8-10 mm på fingret som ju är ganska vanligt.

• Lipan

Jag har en svart diamant på 2,47 ct i min förlovningsring (enstensring) och jag tycker att det är supersnyggt att ha en stor sten! Jag är kanske lite partisk, men jag har ju min drömring på fingret. Flört

Jag har aldrig varit en smyckesmänniska och innan vi förlovade oss så hade jag inga ringar alls, men tycker inte alls att det är särskilt jobbigt heller att ha den, utan man vänjer sig väldigt fort. Men jag tar så klart av den när jag är i stallet eller diskar eller planterar om blommor etc, men det hade jag nog gjort med vilken ring som helst.

Här uppe i Norrbotten är det nog väldigt ovanligt med stora stengar i ringar, kan inte påstå att jag känner någon som har det. Men om jag ser någon som har det så tror jag inte att jag skulle fundera på om den var äkta eller fake om den inte var extremt stor eller att man tydligt skulle se att det var en fake-ring.

Personligen tycker jag att släta/rundade rödguldsringar är bland det tråkigaste som finns och föredrar alla gånger en enstensring med en stor sten, oavsett om det är en diamant eller inte.

• marsbruden

Jag tänker "opraktiskt storstadssyndrom". Här där jag bor i en medelstor stad är det ingen jag känner som har en sådan ring...

Fast jag tycker det är grymt snyggt! Jag kan dock inte tänka mig att ha en själv, skulle bara fastna i saker med den. Flört

• Willow
    johanna anders skrev 2012-03-13 14:22:18 följande:
    Din ring är gudomligt vacker! Kommer ihåg ditt nick och bild på din ring från en annan tråd =)
    Oj, tack sa mycket, va glad jag blev nu!
  • Nikkita
    Chicita skrev 2012-03-13 11:59:22 följande:
    För min del så varken kan eller vill jag ha en ring med en stor utstående sten.
    Jag skulle bara fastna i och ha sönder den eller skada andra saker med ringen.

Jag känner precis lika dant. Tycker att det är jätte jobbigt med för stor sten på ringar då det tar emot överallt... Min sten kommer att vara på 0,25 ct & det räcker gott & väl för mig.

Sen tycker jag inte att det är fult med stor sten på andra utan bryr mig inte om vad andra väljer så länge de själv är nöjda! Alla är vi olika & det tur är väl det :)

• Chicita
    Nikkita skrev 2012-03-13 15:53:34 följande:

Jag känner precis lika dant. Tycker att det är jätte jobbigt med för stor sten på ringar då det tar emot överallt... Min sten kommer att vara på 0,25 ct & det räcker gott & väl för mig.

Sen tycker jag inte att det är fult med stor sten på andra utan bryr mig inte om vad andra väljer så länge de själv är nöjda! Alla är vi olika & det tur är väl det :)

Precis... Det är kul att alla kan hitta något som passar dom. Oavsett om det är klänning, skor, ring eller något annat. 
    Tänk vad trist om det bara fanns en sak att välja på liksom Flört 

Jag har riktigt långt hår. Alltså väldigt långt. Jag sitter på det om det är utsläppt, och det börjar bli gränsfall att jag sitter på flätan också. När det blåser minsta lilla ute och jag inte har håret uppsatt så måste jag dra fingrarna igenom det ibland och jag har provat solitärringar förut. Det som händer är att halva håret sitter i ringen sen. Det förstör både håret och ringen till slut.
    Och jag vill inte alltid behöva ha knut eller fläta bara för att kunna ha en solitärring... Inte heller är det värt att klippa av håret bara för att ha en speciell typ av ring Tungan ute
    Det är alltså ingen modell som funkar för mig, min livsstil och mina fritidsintressen. Ringen jag har vill jag ju kunna ha alltid, och inte bara när förutsättningarna är rätt Glad 

Sen kan det vara jättesnyggt på någon annan. Men det funkar inte för mig. 
  • Pyttsan

Jag gillar enkla ringar och en enstensring kan vara väldigt, väldigt vacker. Själv gillar jag då en enkel sten och en slät ring. 1ct låter ändå väldigt stort, men det beror ju på de andra proportionerna på ringen. 

Själv gillar jag stora smycken och vill därför ha en enkel ring, som går att kombinera med nästan vad som helst för andra ringar och smycken. Dessutom jobbar jag mycket med händerna och tar av mig förlovningsringen ibland. En alldeles för dyr ring skulle jag vara rädd att tappa i misstag, eftersom jag tar av och på arbetshandskar och ringar ofta.

Om jag tänker att det är fejk? Ja, jättestora stenar tänker jag att de är fejk. Men jag ser det som positivt, det finns ju syntetiska diamanter som är otroligt vackra och ingen ser skillnad med blotta ögat! Sett ur en människorätts eller ekologisk synvinkel är det ju enbart en fördel om det är nånting annat än en äkta diamant, så jag tycker inte det är nåt negativt.

mvh 

• Doofie

Jag tror alltid att stenar på ringar är äkta (iallafall om det handlar om förlovnings eller vigselringar), just av den anledningen att jag aldrig själv skulle välja att ha tex cz. Då har jag hellre släta ringar.
    Jag tycker solitärer kan vara fina, men dras personligen mer åt de med infällda stenar, en eller flera. Har aldig varit någon smyckesbärare och det skulle inte alls vara jag att ha stenar på flera carat. Men jag kan helt klart förstå att en del vill ha det. För vackert är det ju! :)
    Någon sten blir det nog allt för mig iallafall, men lite mer blygsamma på 0,33 totalt (tre med 0,11 vardera)

Svar på tråden Vad tycker ni om stora diamanter?