• daniiel

Hur väljer man vart och hur man ska bo?

Jag och min familj bor nu i en hyreslägenhet. Vi har innan det bott i även i bostadsrätter och hus. Vi har bott i lägenhet både i stan och någon mil utanför, huset låg drygt en mil utanför stan. Lägenheten vi bor i nu ligger väldigt centralt i stan. Vi har nära till dotterns dagis och skolan hon börjar på till hösten samt att maken har hyffsat nära till jobbet.

Vi pratar ganska ofta om boende. Hur vi vill bo. Vart vi vill bo. Trots det kommer vi inte fram till något och det finns ju för- och nackdelar med både hyresrätt, bostadsrätt, hus, bo i stan och bo utanför stan.

Hur väljer man? Hur har ni gjort för att lista ut vart/hur ni vill bo? Har ni alltid varit tvärsäkra?

• Svar på tråden Hur väljer man vart och hur man ska bo?
  • daniiel

Haha ja, jag är som sagt så avundsjuk på alla som varit helt överens om boende och/eller har en gemensam plan inför framtiden på hur de vill bo osv. Det måste vara väldigt skönt :)

• Chicita

Ställ er i kö på andra lägenheter (alltså i de bolag som finns). Ni kan alltid tacka nej Glad
    Då behöver ni inte lägga massa energi på att leta boende, samtidigt som ni inte går miste om ett tillfälle heller.
    Kan inte det vara en bra kompromiss att börja med? Glad 

• daniiel

Vi står i kö hos alla, har gjort det under de senaste 6åren (sedan vi flyttade hemifrån alltså), men det hjälper inte. Hamnar på plats typ 118 i kö på lägenheter ändå. Tyvärr. Tror att vi som bäst har varit på plats 37 eller något, men det är ju knappast troligt att 36 personer före oss tackar nej till en lägenhet :P Det enda som gäller är att ligga på privata hyresvärdar, som inte har sådant kösystem. Vilket vi gör, i omgångar. Inte just nu, eftersom maken inte vill flytta.

• Chicita

Jösses... Förvånad
    Låter som att dom kommunala bostadsföretagen borde bygga nya bostäder med andra ord då om det är sådan bostadsbrist...

Här har dom höjt ett helt område. Alltså dom har byggt på en till våning på husen Glad 
    På så sätt har dom fått fram flera hundra nya lägenheter utan att behöva bygga helt nytt + att dom då har kunnat installera hiss som inte fanns där förut och vänt området från slum till familjedröm 

• daniiel
    Chicita skrev 2012-03-05 12:09:55 följande:
    Jösses... Förvånad
    Låter som att dom kommunala bostadsföretagen borde bygga nya bostäder med andra ord då om det är sådan bostadsbrist...

Här har dom höjt ett helt område. Alltså dom har byggt på en till våning på husen Glad 
    På så sätt har dom fått fram flera hundra nya lägenheter utan att behöva bygga helt nytt + att dom då har kunnat installera hiss som inte fanns där förut och vänt området från slum till familjedröm 
    Ja, just nu finns det bara 3 lediga lägenheter i hela kommunen på 3rok, alltså inte bara här i stan, utan även alla samhällen runt om. Det är helt sinnes.

De ska ju bygga nytt, då kommer en 2a på 50kvm kosta 7500kr/månad (el, bredband, parkering osv inte inräknat). Folk här är hyffsat upprörda över den saken, för samtidigt är det väldigt hög tex ungdomsarbetslöshet här. Arbetslöshet öht egentligen. Folk har inte råd. Det är många, inkl vi, som skulle behöva byta till billigare boende, men det är omöjligt. Samtidigt tjänar man för bra för att få varken socbidrag eller bostadsbidrag. Jaasi.. jag förstår mig inte alls på allt det där.

Det lät ju faktiskt som en ganska bra lösnning, att bygga nytt på det gamla :) Då kanske hyrorna på det nya blir lite mer humana också.
  • Chicita

Ja det blev ju inga jätteextrema hyror. Dom passade även på att renovera dom lägenheter som fanns, dom slog ihop några till större lägenheter (fyror och faktiskt femmor) och delade några till små lägenheter (ettor och tvåor) som det fanns brist på. Det fanns många treor, men dåligt med både mindre och större...
    Så hyrorna gick ju upp, men inte jättemycket, lite mer än en "normal årshöjning" för dom renoverade och ombyggda och ytterligare lite till för dom helt nya högst upp... 

• daniiel

Synd att de inte verkar kunna göra på samma sätt här, för det verkar vara mycket bättre än att bygga helt nytt. Utan hyreshöjningar (och renovering) dock, för det är samma sak där som med vår hyresvärd (privat), att de höjer och höjer med gör inget och folk vill bara kunna betala hyran och köpa mat, inte nödvändigtvis bo i toppmoderna lägenheter. Hyresgästföreningen ligger ju på alla hyresgäster här i stan nu, både de som bor i kommunalt och hos privata, just för att hyreshöjningarna här i stan har varit lite väl höga under senaste åren och väldigt obefogade i de flesta fallen.

• Chicita

Hoppas att hyresgästföreningen kan få ett genombrott i hyresutvecklingen snart då Glad

• annamopp

Har väl egentligen ingenting att bidra med i diskussionen på så sätt, ville bara säga att det är intressant att höra från en Skelleftebo hur det egentligen är i Skellefteå. Jag bodde 4 år i studentlägenhet ute i Anderstorp och där fanns det (förutom precis vid terminsstart) massor att välja på. Alla lägenheter i princip lika dana (och inte direkt bra) visserligen men när jag och min fästman flyttade ihop tog det inte mer än en vecka eller två innan en lägenhet kom upp där vi kunde bo utan att dela med någon fler student. Men man levde verkligen i sin lilla "student-bubbla" och hade riktigt dålig koll på Skellefteå i övrigt. Så som sagt, intressant att läsa (men så klart inte alls kul att det är som det är med bostadsbrist osv).

• daniiel
    annamopp skrev 2012-03-05 21:18:47 följande:
    Har väl egentligen ingenting att bidra med i diskussionen på så sätt, ville bara säga att det är intressant att höra från en Skelleftebo hur det egentligen är i Skellefteå. Jag bodde 4 år i studentlägenhet ute i Anderstorp och där fanns det (förutom precis vid terminsstart) massor att välja på. Alla lägenheter i princip lika dana (och inte direkt bra) visserligen men när jag och min fästman flyttade ihop tog det inte mer än en vecka eller två innan en lägenhet kom upp där vi kunde bo utan att dela med någon fler student. Men man levde verkligen i sin lilla "student-bubbla" och hade riktigt dålig koll på Skellefteå i övrigt. Så som sagt, intressant att läsa (men så klart inte alls kul att det är som det är med bostadsbrist osv).
    För ett par år sedan fanns det gott om lediga lägenheter, speciellt på A-torp. Där finns ju alltid studentlägenheterna, men även andra. Nu är även de lägenheterna upptagna och bostadsrätterna som finns där har stuckit iväg i pris. Dessutom är det kanske inte det området man helst bor i ;P

Kan tänka mig att det lätt blir så, om man inte är härifrån, och studerar. Att man inte har så stor koll på stan i övrigt, speciellt inte om man inte tänkt stanna kvar här sedan heller.
  • annamopp
    daniiel skrev 2012-03-05 21:23:14 följande:
    För ett par år sedan fanns det gott om lediga lägenheter, speciellt på A-torp. Där finns ju alltid studentlägenheterna, men även andra. Nu är även de lägenheterna upptagna och bostadsrätterna som finns där har stuckit iväg i pris. Dessutom är det kanske inte det området man helst bor i ;P

Kan tänka mig att det lätt blir så, om man inte är härifrån, och studerar. Att man inte har så stor koll på stan i övrigt, speciellt inte om man inte tänkt stanna kvar här sedan heller.
    Haha ne, det är ju kanske inte det första stället jag hade valt att bo på om jag hade stannat kvar där uppe :P men som student var det perfekt eftersom "alla andra" ju också bodde där. Antar att lägenheterna som byggdes där var brogrillen låg är ganska dyra, där hade jag viljat bo annars tror jag =D

Det är synd att det blir så dock. Det hade nog varit större chans att man stannat kvar där (för Skellefteå är ju faktiskt en riktigt fin stad!) om inte de enda man kände var studenter som också flyttade därifrån. Men ska inte gå in på det mer, lite väl off topic kanske =)
  • annapanna88

Usch, din situation låter verkligen inte rolig TS!

Vi vet precis var och hur vi vill bo, nu ska vi bara hitta det också :)
    Vi är båda uppväxta på landet - och då menar jag verkligen på landet! 4-5 km utanför narmaste by där det finns ICA och en pizzeria. När man var tonåring och ville shoppa, ja då satte man sig på bussen och åkte 1,5 timme till stan! :)
    Och faktum är att vi vill bo precis så nu också. Vi får båda klaustrofobi av lägenheter, och jag har ärvt mammas extrema ovilja mot grannar ;)
    Dessutom vill jag jobba i en stad nu när jag tar examen i vår, och min fästman vill inte lämna sitt jobb som är i en annan stad, ca 10 mil bort. Så vi ska helt enkelt bo mitt emellan. Jag får ca 5-6 mil och han ca 6-7 :D
    Så just nu letar vi efter en liten gård med ett par hektar mark där mina framtida får kan beta och hönsen kan gå och picka!

• ElinFalk85

vi har allltid velat bo i hus. vart har inte spelat roll för mig men mannen har dille på falun och borlänge.

• snowstars

Finns det inga hyresrätter med egen ingång i de stadsdelar ni vill bo? Det brukar ju kunna finnas utan att det för den sakens skull iknar ett radhus liksom. Skulle kanske vara en kompromiss. Men det är ju då inte säkert att det finns eller så är kön hundra mil lång Tänkte bara om ni kollar det :)

För oss var det så att vi ville bo i staden vi bor i idag och eftersom det var i princip omöjligt att få tag på en hyresrätt slutade det med att vi köpte en bostadsrätt som är väldigt sliten - men den var billig. Eller vi och vi, det är mamma som står på lånet men vi betalar allt. Men jag antar att det är en lösning som inte är möjlig för alla eller är så kul när man är gift och har barn. Nu vet jag inte alls hur det blev, min sambo fick jobb 37 mil bort och jag läser på distans så det känns ju inte så där jättebefogat att bo kvar egentligen..

I framtiden vill vi båda bo i hus och vi kommer förmodligen att flytta hemåt (inte alltför långt från Skellefteå, btw ;) ) eftersom vi vill ha närmare till våra familjer och för att jag tycker huspriserna i en stad är helt sjuka. Och då är de ändå låga om man jämför med storstäderna. Priset vi köpte lägenheten för skulle man få minst ett hus där jag kommer från, kanske till och med ett och ett halvt..

• daniiel
    annapanna88 skrev 2012-03-05 21:53:41 följande:
    Usch, din situation låter verkligen inte rolig TS!

Vi vet precis var och hur vi vill bo, nu ska vi bara hitta det också :)
    Vi är båda uppväxta på landet - och då menar jag verkligen på landet! 4-5 km utanför narmaste by där det finns ICA och en pizzeria. När man var tonåring och ville shoppa, ja då satte man sig på bussen och åkte 1,5 timme till stan! :)
    Och faktum är att vi vill bo precis så nu också. Vi får båda klaustrofobi av lägenheter, och jag har ärvt mammas extrema ovilja mot grannar ;)
    Dessutom vill jag jobba i en stad nu när jag tar examen i vår, och min fästman vill inte lämna sitt jobb som är i en annan stad, ca 10 mil bort. Så vi ska helt enkelt bo mitt emellan. Jag får ca 5-6 mil och han ca 6-7 :D
    Så just nu letar vi efter en liten gård med ett par hektar mark där mina framtida får kan beta och hönsen kan gå och picka!
    Nej, det är lite småjobbigt minst sagt.

Vad härligt ändå att ni är överens om hur ni vill bo :) Jag önskar ibland att jag skulle vilja bo sådär, det verkar ganska mysigt och fridfullt. Ja, även om man säkerligen har en hel del att göra. Jag skulle dock inte vilja pendla 5 mil till jobbet ;P haha

Hoppas att ni hittar något riktigt bra då snart, som passar in på det ni vill ha :)
  • daniiel
    snowstars skrev 2012-03-11 17:21:19 följande:

Finns det inga hyresrätter med egen ingång i de stadsdelar ni vill bo? Det brukar ju kunna finnas utan att det för den sakens skull iknar ett radhus liksom. Skulle kanske vara en kompromiss. Men det är ju då inte säkert att det finns eller så är kön hundra mil lång Tänkte bara om ni kollar det :)

För oss var det så att vi ville bo i staden vi bor i idag och eftersom det var i princip omöjligt att få tag på en hyresrätt slutade det med att vi köpte en bostadsrätt som är väldigt sliten - men den var billig. Eller vi och vi, det är mamma som står på lånet men vi betalar allt. Men jag antar att det är en lösning som inte är möjlig för alla eller är så kul när man är gift och har barn. Nu vet jag inte alls hur det blev, min sambo fick jobb 37 mil bort och jag läser på distans så det känns ju inte så där jättebefogat att bo kvar egentligen..

I framtiden vill vi båda bo i hus och vi kommer förmodligen att flytta hemåt (inte alltför långt från Skellefteå, btw ;) ) eftersom vi vill ha närmare till våra familjer och för att jag tycker huspriserna i en stad är helt sjuka. Och då är de ändå låga om man jämför med storstäderna. Priset vi köpte lägenheten för skulle man få minst ett hus där jag kommer från, kanske till och med ett och ett halvt..

Mm, nej, tyvärr finns inte det. Det är som sagt väldigt brist på lägenheter och där vi vill bo är det mest villor och mindre lägenhetshus, där det aldrig blir ledigt något :P Annars skulle det helt klart kunna vara en bra kompromiss, så länge lägenheten hade varot på bottenplan och haft uteplats, för det är ju vad jag saknar :P Nu finns det dock inte som sagt.

Oj, jobbar din sambo så långt bort? Hur funkar det? Haha jajo, jag känner igen det där. Ett hus här, där vi vill bo, kostar väl kring 2 miljoner och det är ju väldigt mycket pengar, men de från större städer tycker nog det är  en spottstyver i sammanhanget ändå ;P

Ni är alltså båda från ungefär samma ställe? Och båda vill flytta hem? Skönt att vara örevens om det :)
  • snowstars
    daniiel skrev 2012-03-11 19:39:53 följande:
    Mm, nej, tyvärr finns inte det. Det är som sagt väldigt brist på lägenheter och där vi vill bo är det mest villor och mindre lägenhetshus, där det aldrig blir ledigt något :P Annars skulle det helt klart kunna vara en bra kompromiss, så länge lägenheten hade varot på bottenplan och haft uteplats, för det är ju vad jag saknar :P Nu finns det dock inte som sagt.

Oj, jobbar din sambo så långt bort? Hur funkar det? Haha jajo, jag känner igen det där. Ett hus här, där vi vill bo, kostar väl kring 2 miljoner och det är ju väldigt mycket pengar, men de från större städer tycker nog det är en spottstyver i sammanhanget ändå ;P

Ni är alltså båda från ungefär samma ställe? Och båda vill flytta hem? Skönt att vara örevens om det :)

Det var ju synd.. Såna är ju mysiga annars :)

Jag vet inte riktigt hur det funkar, han börjar imorgon :P Vi hoppas det ska gå bra i alla fall. Vi har haft långa distanser mellan oss förr så vi tror väl att vi ska överleva så länge som det bara är en kortare period. Det känns ändå viktigt att han har ett jobb eftersom han höll på att bli tokig på att gå hemma.

Mja, från grannorter i inlandet ;) Men i sammanhanget känns det nära. Ja, hus mellan 2-3 miljoner känns ju väldigt häftigt med tanke på att man kan köpa samma hus för runt 500 000 där jag kommer ifrån. Min sambos hemort har väl huspriser strax under miljonen nu, men det är ju en enorm skillnad i månadskostnader jämfört med stan. Sen är vi inte alls överens om i vilken ort eller i vilken del av de olika orterna vi vill bo men det kommer väl :P

Svar på tråden Hur väljer man vart och hur man ska bo?