Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Hur väljer man vart och hur man ska bo?

Jag och min familj bor nu i en hyreslägenhet. Vi har innan det bott i även i bostadsrätter och hus. Vi har bott i lägenhet både i stan och någon mil utanför, huset låg drygt en mil utanför stan. Lägenheten vi bor i nu ligger väldigt centralt i stan. Vi har nära till dotterns dagis och skolan hon börjar på till hösten samt att maken har hyffsat nära till jobbet.

Vi pratar ganska ofta om boende. Hur vi vill bo. Vart vi vill bo. Trots det kommer vi inte fram till något och det finns ju för- och nackdelar med både hyresrätt, bostadsrätt, hus, bo i stan och bo utanför stan.

Hur väljer man? Hur har ni gjort för att lista ut vart/hur ni vill bo? Har ni alltid varit tvärsäkra?

• Svar på tråden Hur väljer man vart och hur man ska bo?
  • daniiel
    101112 skrev 2012-03-04 22:36:42 följande:
    Vi köpte det hus vi bor i nu när vi bara varit tillsammans i ett år det här var det första huset vi tittade på eg inte seriöst innan vi gick hit men när jag såg det och sedan fick komma in kände jag att det här är det hus jag vill bo i och nu till sommaren har vi bott här i 17 år Skrattande
    Oj, vad härligt, det låter ju fantastiskt att det blev en fullträff direkt! :) Tänk om det var så lätt.. Som det är just nu, så har vi absolut inte råd att köpa något alls. Ett hus är alldeles för dyrt (även om månadskostnaden skulle bli lägre), så än så länge kan vi bara drömma (om det nu är hus vi vill ha). Man vill ju dock planera lite inför framtiden, men det är svårt tycker jag.
  • daniiel
    Chicita - Jag är så avundsjuk på människor som ni, som bara vet - här ska vi bo och sedan har möjligheten till det :) Stor eloge till er också som byggt huset själva, det måste ju kännas extra mycket som hemma då :) Måste väl iofs varit ett rätt stort projekt, men kan tänka mig att känslan nu, när det är klart, är enormt skön :)

Vi har ju som sagt ingen möjlighet att köpa något just nu, då vi inte alls har ekonomin till det. Vår lägenhet ligger väldigt centralt och vi har nära till allt som vi vill ha nära till, det är trevlig gård till huset (ett mindre hyreshus, 5 lägenheter) och väldigt trevliga grannar. Huset är dock fallfärdigt och trots uppredpade försök att få hyresvärdens tumme ut så.. nej. Dessutom är inte planlösningen på lägenheten ideal och ingen av oss trivs speciellt bra med själva lägenheten.

Skulle vi då vilja köpa hus, i stan, så är det säkert närmare 10år bort och då känns det lite bortkastat. En stor anledning till just hus är ju för att dottern ska få växa upp i hus (vi är båda uppväxta i hus i mindre samhällen), men då är det ju försent. Väljer vi hus en bit utanför stan, så kanske vi kan köpa ett om sisådär 5år, men eftersom vi redan prövat det och bara bodde där ett par månader innan vi fick "lappsjukan", så vet vi väl inte om det känns så aktuellt att pröva igen.

Vissa dagar känns det som att hyresrätt, ja, det är skönt. Inget att tänka på, ingen gräsmatta som ska klippas, ingen gård som ska skottas, inget hus som ska målas om osv. Men å andra sidan avskyr vi verkligen att bo i lägenhet. Ska man ha tillräckligt stor lägenhet (så stor som vi vill ha), så blir hyran så ruskigt hög.

Hur ska man kunna reda ut hur man vill ha det? Och vad gör man om man inte vill samma sak?
  • daniiel

Oj, 2år? Wow, vilket tålamod :) Det låter ju dock som att ni bor väldigt fint och bra till :) Kan tänka mig det faktiskt, att det är rätt kul att veta vad som döljer sig bakom allt osv. Min makes föräldrar har byggt två av sina hus och de är väldigt nöjda med det beslutet :) Jag vet inte om jag själv skulle ha just tålamodet till det :P

Hehe nja, en vettig bostadsrätt är nästan lika dyr som ett hus, så det går inte riktigt att göra så. Dessutom får vi inget lån, då vi bara har en inkomst. Tyvärr, vi har haft upp det till diskussion flera gånger, att kanske köpa en lägenhet. Dessutom finns det nästa inga bostadsrätter i den delen av stan vi vill bo i (det är hyresrätter och hus bara) för att dottern inte ska behöva byta skola och liknande ännu en gång. Här är det sådan bostadsbrist just nu, så det finns knappt något till salu heller, eller för uthyrning. Man ska inte heller räkna med att gå med vinst när man säljer heller och då känns det lite väl osäkert att köpa om man inte vill bo där väldigt länge. Vi har redan ägt 3 bostadsrätter och jag tycker faktiskt inte att det på något sätt var bättre än hyresrätt och just den där känslan, som många pratar om, att man betalar till sig själv.. den har vi nog aldrig riktigt känt.

Det finns sådana bostadsrätter här också, det är ju mysigt, men på hel fel sida stan. De är dessutom väldigt dyra, inte jättedyra i inköp, men hyrorna är.. ja, enligt oss uppåt väggarna. Kallhyror på 5000kr, så med värme, el, vatten, bredband osv och med lånet på det sedan, så är det helt enkelt inte värt det.

Usch, jag hatar detta med bostad. Vi har ju som sagt haft 3 bostadsrätter samt 4 hyresrätter och 1 hus under våra 6år tillsammans. Vi verkar inte kunna hitta rätt och det är jättejobbigt. Jag tycker alla andra verkar ha det så bra, de flyttar och köper och trivs och mår bra :P haha

• daniiel
    sofi 88 skrev 2012-03-05 09:49:06 följande:
    Tror "det perfekta boendet" varierar väldigt mycket med tiden och vilken situation men har just då. Finns det inget mindre samhälle utanför stan så ni ändå inte är bosatta ute i "bushen" liksom? Så man fortfarande har grannar och hyfsat nära till mataffär som alltid är smidigt? Å skola och sådär till dottern?  
    Det är ju just det, att vi redan prövat det, både i bostadsrätt och hus. I mindre samhällen ca 1,5mil utanför stan. Nu är inte vår "stan" jättestor heller, vi bor i Skellefteå. Vi har prövat bo i samhället där jag växte upp, men det var fruktansvärt. Jag trivdes inte där när jag växte upp och jag trivdes verkligen inte där sen heller. Det andra samhället, där vi bodde i hus, var det ännu värre. Huset var bra, lagom stort (125)kvm med tre sovrum, altan, garage och en väldigt lagom stor tomt med lekparken och ett grönområde som närmsta granne bakom huset. Det bodde flera barn i området, något äldre än vår dotter, men ändå. Efter bara ca 2-3 månader i huset hade jag börjat få fruktansvärda panikattacker och flygplatsen låg alldeles breve och jag fick inte sova pga alla plan som flög förbi osv. Vi sålde huset och flyttade 5 månader efter vi flyttat in. Att jag inte har körtkort spär ju på känslan av att jag är fast där. Vi trodde att inget annat skulle ha betydelse, så länge vi fick bo i hus, men så var det inte. Dessutom blev ju bensinkostnaden rent löjlig. Maken pendlade då ca 2mil enkel väg till jobbet, för att vi sedan skulle köra samma sträcka igen när han kommit hem för att kunna umgås med vänner och liknande. Att bo riktigt ute på landet där man nästan måste ta bilen till närmsta granne skulle aldrig falla mig in :P
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2012-03-05 10:08:42 följande:
    Jag antar att det i andra delar av landet krävs något mer modesta inkomster för att kunna köpa hus (eller en schysst bostadsrätt), men det är fortfarande svårt om man inte har två vettiga inkomster.  Det man kan göra är väl att se över alla möjligheter som finns inom ens ekonomiska ramar, och samtidigt försöka vara så öppen som möljigt och fråga sig om det man tror är viktigt verkligen är så viktigt. Måste man verkligen bo just där man vill, eller skulle det kanske vara möjligt att trivas någon helt annanstans? Måste man ha så hög standard som man vill? Är man händig och kan renovera upp ett skabbigt ställe själv? Kan man stå ut med att ha utsikt rakt in i en mur om allt annat är bra?
    Mja, även om man har två hyffsade inkomster är det svårt att få lån, även om husen/lägenheterna är betydligt billigare här än i andra städer. Det tar ju dessutom tid innan man lyckats spara ihop till kontantinsatsen.

Vi har faktiskt inte så många saker vi "måste" ha. Det allra viktigaste är området. Vi har prövat, som jag skrev här ovan, att strunta i område när vi flyttat tidigare, men det har inte slutat bra. För varje flytt har vi blivit mer och mer säkra på vart vi vill bo och att det är viktigt för oss. Eftersom vi vill bo just där, så blir valet av boende hyresrätt (som aldrig är ledigt) eller hus (som är alldeles för dyrt). Vi vill absolut inte ha något nyrenoverat med tiptop standard, för det är inte vi, vi tycker om när det är lite äldre. Det är väl mer att vi inte vill ha något där det första vi måste göra, om vi köper hus, är tex ett takbyte eller omdränering osv. Att vi först ska måsta jobba ett år innan det blir beboligt. Ytskickt går bra, måla om, byta golv och renovera på den nivån. Sådant är bara kul.
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-03-05 10:09:19 följande:
    Jag tror att oron över att inte hitta "rätt bostad" kan bottna i osäkerheten när det gäller jobb, framtid osv.
    Som samhället ser ut i dag så vet man ju inte vad man tvingas till...

Arbetsförmedlingen här ville att jag skulle flytta till en stad 70 mil bort och ta ett jobb på 40%.
    När jag frågade hur jag skulle göra med maken och huset så tyckte dom att vi kunde sälja huset (vilket skulle gå med ca 1 miljon i förlust just nu eftersom tomten inte är klar så det ser inte så kul ut samt ett gammalt hus på tomten inte är rivet och ersatt med garage som det är planerat).
    Maken har ett riktigt bra jobb. Han tjänar mer än dubbelt så mycket som mig även om jag jobbar heltid.
    Men dom tyckte att han kunde säga upp sig och flytta med mig Tungan ute 
    Logiskt?

Nåja, nu jobbade jag tillräckligt mycket på mitt "extra vid behov-jobb" ändå så jag kunde avskriva mig från Arbetsförmedlingen och slapp deras krav.

Men just såna saker kan göra att man liksom inte klarar av att rota sig. Man är rädd innerst inne att någon annan ska komma och diktera vart man ska bo och vad man ska jobba med.
    Och sen är ju människan funtad på det viset att man alltid strävar efter något bättre. Är det inte bättre bostad så är det bättre bil, bättre jobb, längre semester på ett bättre hotell osv...Flört 

Så länge ni bor bra där ni bor även om det inte är optimalt - så försök gör det bästa av det. Leta lite halvhjärtat efter annat om ni vill. Men se det som ett långsiktigt mål...
    En dag dyker det där perfekta huset/lägenheten upp på hemnet eller hos det lokala bostadsbolaget Glad 
    Jag förstår verkligen inte hur de tänker på Arbetsförmedlingen en sådan gång. Det är ju så fruktansvärt ologiskt, att han ska säga upp sig för att flytta med dig 70mil för en 40% anställning. Sälja huset för det? Herregud.. usch, jag blir irriterad! Skönt att det löste sig iaf och att du/ni slapp flytta.

Haha ja, alltså.. jag behöver inte en bättre lägenhet, eller mja, allt är ju relativt. Jag vill ha en lägenhet där jag kan duscha när jag vill och en som är lite billigare i hyra, så det kanske skulle finnas utrymme för att spara någon slant. Sedan är jag så satans less på vår hyresvärd och vill faktiskt inte betala honom en krona till egentligen! Han spenderar det på nya, svindyra, bilar till sig själv och uppvärmd pool och lekplats till sina barn. Här fick vi möblera om för att inte frysa häcken av oss i vinter, då det blåser rätt i från fönster och balkongdörr. Det går inte städa trapphuset för våttorkar man, så börjar det lukta illa. Mattan i trapphuset har släppt överallt och faller sönder i bitar. Det är så mycket mögel i källaren att vi inte kan använda förrådet och balkongen kan man inte gå ut på, för då rasar nog den. Ja, det är bara lite av vad som pågår här. Ja, vi har kontakt med hyresrättsföreningen, men det känns helt lönlöst. Vi betalar redan en fruktansvärd hög hyra och nu vill han höja den ytterligare med 4%. Man blir bara så less...
  • daniiel

Och det stora dilemmat är väl att vi börjar vilja olika saker.

Jag vill bo i hus! Jag vill kunna ligga på gräsmattan och läsa en bok, att vår dotter ska kunna springa runt, sparka boll och liknande med sina vänner. Att vi ska kunna sitta på altanen och äta middag med våra vänner. Radhus/kedjehus har jag inget emot. Det går toppen. Vill bara slippa ha ett trapphus och jag vill ha en egen liten gård, även om den inte är jättestor. Vill inte ha en jättestor. Jag vill bo i ett visst område (egentligen två, men de ligger precis breve varandra) här i stan. Då har vi nära till allt vi tycker om, bio, restauranger, vänner, familj, makens jobb, sjukhuset för dottern och även hennes skola och fritids, så hon slipper flytta ifrån sina vänner ännu en gång.

Min make håller med mig om allt det, förutom huset. Han vill nog hellre bo i lägenhet, hyresrätt. Han tycker det är skönt med friheten. Bara kunna släppa allt och åka iväg om man vill. Åka vart frågar jag?, för vi åker aldrig någonstans. Ingen av oss vill åka någonstans heller.

Vi har dessutom katter och hund och jag tycker det skulle vara skönt att slippa springa ett par trappor ner bara för att rasta hunden. Det skulle vara skönt att kunna släppa ut den på gården bara och leka lite där ibland. Han tycker det är bra som vi har det nu.

Hur ska man kunna komma överens? Tidigare var vi överens och nu har han helt ångrat sig. Det kom lite som en chock för mig faktiskt, för vi har alltid varit så överens om hur vi vill bo.

• daniiel

Nej, tyvärr inte. Utanför stan kan man ibland hyra hus, men inne i stan är trycket så stort, eftersom det finns så få bostäder att de som säljer kan få rätt bra för sina hus (priserna har stigit enormt de senaste 5-6 åren) och väljer då att sälja istället för att hyra ut. Jag har inte sett ett enda hus centralt som uthyres under de 5år vi kikat på hus. Jo, två hus, men hyror på ca 15 000kr/månad är hela vår inkomst, så det funkar inte riktigt, samt att de legat i utkanten av stan åt fel håll så att säga. Gårdshus finns det ett par, men till dom är köerna enormt långa, samt att de flesta är bara 2rok, vilket blir för litet tyvärr. Annars hade ju det kunnat vara ett bra alternativ tycker jag :)

Det svåra är ju också att numera letar vi inte samma sak. Jag kikar på en sak - just nu billigare boende så vi kan spara pengar och om ett par år kanske kunna köpa hus. Han tänker på en annan sak - bo kvar här, där vi bor nu, resten av livet. Han tycker samma sak som jag om huset och hyresvärden, men han tycker om lägenheten, till skillnad från jag, som inte gillar den alls egentligen. Lägenheten är för dyr för oss egentligen, redan nu, och med en eventuellt hyreshöjning samt ännu lägre inkomst från min sida.. ja, det bådar inte gott tycker jag.

Jag förstår inte hur vi ska kunna kompromissa och komma fram till något som vi båda känner oss nöjda med. Just nu är mitt förslag att leta en mindre (till ytan, inte färre rum) lägenhet i samma område, men på markplan. Då får jag ha närmare ut till gården, samt att jag slipper oroa mig för om vi ska kunna betala hyran och kanske vi rent utav kan spara någon slant, medan han fortfarande får bo i hyresrätt. Han är väl inte helt på samma sida och han tycker det är onödigt, för det finns inga lägenheter och han tycker att vi kommer spendera massa tid och energi i onödan på att leta. Han har en poäng i det, det finns i princip inga lägenheter, men samtidigt känner jag att vi måste ju börja någonstans. Letar vi inte alls, så kanske vi missar den där minimala chansen på en annan lägenhet.

• daniiel

Haha ja, jag är som sagt så avundsjuk på alla som varit helt överens om boende och/eller har en gemensam plan inför framtiden på hur de vill bo osv. Det måste vara väldigt skönt :)

• daniiel

Vi står i kö hos alla, har gjort det under de senaste 6åren (sedan vi flyttade hemifrån alltså), men det hjälper inte. Hamnar på plats typ 118 i kö på lägenheter ändå. Tyvärr. Tror att vi som bäst har varit på plats 37 eller något, men det är ju knappast troligt att 36 personer före oss tackar nej till en lägenhet :P Det enda som gäller är att ligga på privata hyresvärdar, som inte har sådant kösystem. Vilket vi gör, i omgångar. Inte just nu, eftersom maken inte vill flytta.

• daniiel
    Chicita skrev 2012-03-05 12:09:55 följande:
    Jösses... Förvånad
    Låter som att dom kommunala bostadsföretagen borde bygga nya bostäder med andra ord då om det är sådan bostadsbrist...

Här har dom höjt ett helt område. Alltså dom har byggt på en till våning på husen Glad 
    På så sätt har dom fått fram flera hundra nya lägenheter utan att behöva bygga helt nytt + att dom då har kunnat installera hiss som inte fanns där förut och vänt området från slum till familjedröm 
    Ja, just nu finns det bara 3 lediga lägenheter i hela kommunen på 3rok, alltså inte bara här i stan, utan även alla samhällen runt om. Det är helt sinnes.

De ska ju bygga nytt, då kommer en 2a på 50kvm kosta 7500kr/månad (el, bredband, parkering osv inte inräknat). Folk här är hyffsat upprörda över den saken, för samtidigt är det väldigt hög tex ungdomsarbetslöshet här. Arbetslöshet öht egentligen. Folk har inte råd. Det är många, inkl vi, som skulle behöva byta till billigare boende, men det är omöjligt. Samtidigt tjänar man för bra för att få varken socbidrag eller bostadsbidrag. Jaasi.. jag förstår mig inte alls på allt det där.

Det lät ju faktiskt som en ganska bra lösnning, att bygga nytt på det gamla :) Då kanske hyrorna på det nya blir lite mer humana också.
  • daniiel

Synd att de inte verkar kunna göra på samma sätt här, för det verkar vara mycket bättre än att bygga helt nytt. Utan hyreshöjningar (och renovering) dock, för det är samma sak där som med vår hyresvärd (privat), att de höjer och höjer med gör inget och folk vill bara kunna betala hyran och köpa mat, inte nödvändigtvis bo i toppmoderna lägenheter. Hyresgästföreningen ligger ju på alla hyresgäster här i stan nu, både de som bor i kommunalt och hos privata, just för att hyreshöjningarna här i stan har varit lite väl höga under senaste åren och väldigt obefogade i de flesta fallen.

• daniiel
    annamopp skrev 2012-03-05 21:18:47 följande:
    Har väl egentligen ingenting att bidra med i diskussionen på så sätt, ville bara säga att det är intressant att höra från en Skelleftebo hur det egentligen är i Skellefteå. Jag bodde 4 år i studentlägenhet ute i Anderstorp och där fanns det (förutom precis vid terminsstart) massor att välja på. Alla lägenheter i princip lika dana (och inte direkt bra) visserligen men när jag och min fästman flyttade ihop tog det inte mer än en vecka eller två innan en lägenhet kom upp där vi kunde bo utan att dela med någon fler student. Men man levde verkligen i sin lilla "student-bubbla" och hade riktigt dålig koll på Skellefteå i övrigt. Så som sagt, intressant att läsa (men så klart inte alls kul att det är som det är med bostadsbrist osv).
    För ett par år sedan fanns det gott om lediga lägenheter, speciellt på A-torp. Där finns ju alltid studentlägenheterna, men även andra. Nu är även de lägenheterna upptagna och bostadsrätterna som finns där har stuckit iväg i pris. Dessutom är det kanske inte det området man helst bor i ;P

Kan tänka mig att det lätt blir så, om man inte är härifrån, och studerar. Att man inte har så stor koll på stan i övrigt, speciellt inte om man inte tänkt stanna kvar här sedan heller.
  • daniiel
    annapanna88 skrev 2012-03-05 21:53:41 följande:
    Usch, din situation låter verkligen inte rolig TS!

Vi vet precis var och hur vi vill bo, nu ska vi bara hitta det också :)
    Vi är båda uppväxta på landet - och då menar jag verkligen på landet! 4-5 km utanför narmaste by där det finns ICA och en pizzeria. När man var tonåring och ville shoppa, ja då satte man sig på bussen och åkte 1,5 timme till stan! :)
    Och faktum är att vi vill bo precis så nu också. Vi får båda klaustrofobi av lägenheter, och jag har ärvt mammas extrema ovilja mot grannar ;)
    Dessutom vill jag jobba i en stad nu när jag tar examen i vår, och min fästman vill inte lämna sitt jobb som är i en annan stad, ca 10 mil bort. Så vi ska helt enkelt bo mitt emellan. Jag får ca 5-6 mil och han ca 6-7 :D
    Så just nu letar vi efter en liten gård med ett par hektar mark där mina framtida får kan beta och hönsen kan gå och picka!
    Nej, det är lite småjobbigt minst sagt.

Vad härligt ändå att ni är överens om hur ni vill bo :) Jag önskar ibland att jag skulle vilja bo sådär, det verkar ganska mysigt och fridfullt. Ja, även om man säkerligen har en hel del att göra. Jag skulle dock inte vilja pendla 5 mil till jobbet ;P haha

Hoppas att ni hittar något riktigt bra då snart, som passar in på det ni vill ha :)
  • daniiel
    snowstars skrev 2012-03-11 17:21:19 följande:

Finns det inga hyresrätter med egen ingång i de stadsdelar ni vill bo? Det brukar ju kunna finnas utan att det för den sakens skull iknar ett radhus liksom. Skulle kanske vara en kompromiss. Men det är ju då inte säkert att det finns eller så är kön hundra mil lång Tänkte bara om ni kollar det :)

För oss var det så att vi ville bo i staden vi bor i idag och eftersom det var i princip omöjligt att få tag på en hyresrätt slutade det med att vi köpte en bostadsrätt som är väldigt sliten - men den var billig. Eller vi och vi, det är mamma som står på lånet men vi betalar allt. Men jag antar att det är en lösning som inte är möjlig för alla eller är så kul när man är gift och har barn. Nu vet jag inte alls hur det blev, min sambo fick jobb 37 mil bort och jag läser på distans så det känns ju inte så där jättebefogat att bo kvar egentligen..

I framtiden vill vi båda bo i hus och vi kommer förmodligen att flytta hemåt (inte alltför långt från Skellefteå, btw ;) ) eftersom vi vill ha närmare till våra familjer och för att jag tycker huspriserna i en stad är helt sjuka. Och då är de ändå låga om man jämför med storstäderna. Priset vi köpte lägenheten för skulle man få minst ett hus där jag kommer från, kanske till och med ett och ett halvt..

Mm, nej, tyvärr finns inte det. Det är som sagt väldigt brist på lägenheter och där vi vill bo är det mest villor och mindre lägenhetshus, där det aldrig blir ledigt något :P Annars skulle det helt klart kunna vara en bra kompromiss, så länge lägenheten hade varot på bottenplan och haft uteplats, för det är ju vad jag saknar :P Nu finns det dock inte som sagt.

Oj, jobbar din sambo så långt bort? Hur funkar det? Haha jajo, jag känner igen det där. Ett hus här, där vi vill bo, kostar väl kring 2 miljoner och det är ju väldigt mycket pengar, men de från större städer tycker nog det är  en spottstyver i sammanhanget ändå ;P

Ni är alltså båda från ungefär samma ställe? Och båda vill flytta hem? Skönt att vara örevens om det :)
Svar på tråden Hur väljer man vart och hur man ska bo?