Chicita skrev 2012-03-05 10:09:19 följande:
Jag tror att oron över att inte hitta "rätt bostad" kan bottna i osäkerheten när det gäller jobb, framtid osv.
Som samhället ser ut i dag så vet man ju inte vad man tvingas till...
Arbetsförmedlingen här ville att jag skulle flytta till en stad 70 mil bort och ta ett jobb på 40%.
När jag frågade hur jag skulle göra med maken och huset så tyckte dom att vi kunde sälja huset (vilket skulle gå med ca 1 miljon i förlust just nu eftersom tomten inte är klar så det ser inte så kul ut samt ett gammalt hus på tomten inte är rivet och ersatt med garage som det är planerat).
Maken har ett riktigt bra jobb. Han tjänar mer än dubbelt så mycket som mig även om jag jobbar heltid.
Men dom tyckte att han kunde säga upp sig och flytta med mig
Logiskt?
Nåja, nu jobbade jag tillräckligt mycket på mitt "extra vid behov-jobb" ändå så jag kunde avskriva mig från Arbetsförmedlingen och slapp deras krav.
Men just såna saker kan göra att man liksom inte klarar av att rota sig. Man är rädd innerst inne att någon annan ska komma och diktera vart man ska bo och vad man ska jobba med.
Och sen är ju människan funtad på det viset att man alltid strävar efter något bättre. Är det inte bättre bostad så är det bättre bil, bättre jobb, längre semester på ett bättre hotell osv...
Så länge ni bor bra där ni bor även om det inte är optimalt - så försök gör det bästa av det. Leta lite halvhjärtat efter annat om ni vill. Men se det som ett långsiktigt mål...
En dag dyker det där perfekta huset/lägenheten upp på hemnet eller hos det lokala bostadsbolaget
Jag förstår verkligen inte hur de tänker på Arbetsförmedlingen en sådan gång. Det är ju så fruktansvärt ologiskt, att han ska säga upp sig för att flytta med dig 70mil för en 40% anställning. Sälja huset för det? Herregud.. usch, jag blir irriterad! Skönt att det löste sig iaf och att du/ni slapp flytta.
Haha ja, alltså.. jag behöver inte en bättre lägenhet, eller mja, allt är ju relativt. Jag vill ha en lägenhet där jag kan duscha när jag vill och en som är lite billigare i hyra, så det kanske skulle finnas utrymme för att spara någon slant. Sedan är jag så satans less på vår hyresvärd och vill faktiskt inte betala honom en krona till egentligen! Han spenderar det på nya, svindyra, bilar till sig själv och uppvärmd pool och lekplats till sina barn. Här fick vi möblera om för att inte frysa häcken av oss i vinter, då det blåser rätt i från fönster och balkongdörr. Det går inte städa trapphuset för våttorkar man, så börjar det lukta illa. Mattan i trapphuset har släppt överallt och faller sönder i bitar. Det är så mycket mögel i källaren att vi inte kan använda förrådet och balkongen kan man inte gå ut på, för då rasar nog den. Ja, det är bara lite av vad som pågår här. Ja, vi har kontakt med hyresrättsföreningen, men det känns helt lönlöst. Vi betalar redan en fruktansvärd hög hyra och nu vill han höja den ytterligare med 4%. Man blir bara så less...