Daludd skrev 2012-03-05 09:30:30 följande:
Har exakt samma problem som TS.
Vi vet verkligen inte hur sjutton vi vill ha det. Hur ska vi bo? Var ska vi bo? Vad vill vi helst?
Just nu ledde senaste diskussionen till att vi helt enkelt ser var vi råkar hamna. Men det känns ju inte jättekul. Det är klart att vart man får jobb och vilken utbildning man går bestämmer lite över var man bor, men om man inte själv vet vart man vill så är det större risk att man inte lyckas ta sig dit, tror jag.
Just nu bor vi i en hyresrätt 6 minuter från centralstationen i östra Göteborg. Det är ett jättebra område verkligen rent "lägesmässigt", däremot kan man som vanligt vid bostadsområden där det finns ett systembolag önska lite mindre a-lagare 100 meter från lekplatsen och spårvagnarna låter och motorvägarna ligger bara en liten bit bort. Sånt som är JÄTTEBRA när det gäller att ta sig från A till B men som faktiskt får mig att känna mig instängd. Omvänd lappsjuka.
Vi har en lagom stor lägenhet för oss, 70 kvadrat, en tvåa. Jättebra såklart. Den kunde legat högre i huset, men den är fin och vi ska vara tacksamma som öht har ett förstahandskontrakt innan 30-snåret i Göteborg, det är det extremt många som inte har.
Men jag längtar hela tiden till något annat! Jag vill inte att det ska vara ett sånt projekt att gå en skogspromenad. Här bor vi så att vi kan åka till skogen kollektiv till och med, och det tar faktiskt inte så lång tid, men ändå - jag vill ha det ännu närmare.
Samtidigt vill jag inte sitta på ett hus på landet, särskilt inte när jag är föräldraledig, och vara helt isolerad från omvärlden.
Så vi funderar väl eventuellt på att bo i en stad, men en mindre stad. En stad där villaområden nära natur finns inom gångavstånd från centrum. Typ trollhättan, vänersborg, norrköping, linköping eller liknande.
Min värsta mardröm är att vi hamnar i Stockholm.
Växjö är riktigt fint måste jag säga ;) Med mycket skog och vatten men ändå nära till allt. En timme till jönköping om man vill till en lite större stad, Nära till både öst- och västkusten är det också :)
Just därför jag trivs. Känner så väl igen mig i din beskrivning om att ha nära till naturen. Jag är uppvuxen i en förort till Stockholm där det på den tiden var mycket skog och natur, nära till badplats och liknande på sommaren:) Idag är det mesta bebyggt...
Nu har vi naturreservat inpå knuten :) Det byggs som bara den här också men i och med att det är naturreservat så kommer det att stå kvar. Så framtida barn och våra två hundar kan leka i skogen :)