• Palolem

Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?

De har haft 6 veckor på sig att svara. Vad gör man med gäster som inte ens hört av sig? 

Vi skrev inte o.s.a utan skrev hör av er senast xx/xx om ni kommer eller inte. 

Kan man helt fräckt stryka dem (jag har inget emot att de inte kommer), eller måste jag sitta och ringa runt till 40 pers för att se om de öht vill visa någon form av intresse av att komma till vårt bröllop? Känns helt sjukt att behöva ringa och truga, liksom. 

Om man inte vet hur det ser ut just det datumet i planeringen, kan man inte höra av sig och bara säga det då? Jag fattar ju att allas liv inte kretsar kring vårt bröllop, men höra av sig kan man väl göra när man fått en inbjudan, av ren artighet? 

Hur hade ni gjort gjort?  

• Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?
  • daniiel

Jag tycker som sagt att man kan stryka de som inte svarat i tid, om man vill vara riktigt hård. Då får man ju dock ta med i beräkningen att kanske få ta emot sena samtal där man då måste förklara för vänner/släkt att man redan räknat bort dom eller att man rent av måste neka folk på bröllpsdagen att vara med. De som dyker upp ändå. Kan man ta det och känner själv att det är helt okej, ja, då är det ju bara att stryka de människorna från gästlistan.

Känner man att man inte vill riskera att hamna i något sådant eller om man är osäker kring någon, tex att någon tidigare under ett samtal nämnt att de självklart kommer, men som inte OSAt ordentligt, eller om man verkligen vill ge alla gästerna en chans.. ja, då får man nog skicka ett mejl eller ringa runt till alla (man kan ju be någon annan om hjälp, toastmaster, mamma, vän) och säga att OSA har gått ut och fråga om de tänkt komma eller inte.

• sagoprinsessa

1. Har inbjudan kommit bort i posten riskerar man knappast att de kommer och vill vara med på själva bröllopmiddagen, det om något är oartigt.
    2. Jag kan förstå ts som inte orkar ringa till 40 personer, även om det bara är för att dubbelkolla. Själv kommer jag nog stryka de som inte osat i tid. 

• Chicita
    sagoprinsessa skrev 2012-02-24 21:08:12 följande:
    1. Har inbjudan kommit bort i posten riskerar man knappast att de kommer och vill vara med på själva bröllopmiddagen, det om något är oartigt.
    Om svaret kommit bort i posten då?
  • sagoprinsessa
    Chicita skrev 2012-02-24 21:14:55 följande:
    Om svaret kommit bort i posten då?
    Då blir det problem, men troligheten att 40 svar kommit bort i posten är ju liten. Synd för dem (om det är några) vars svar verkligen kommit bort i posten. Men att ringa runt till 40 personer för att kontrollera skulle då jag inte ha tid med.
  • daniiel
    sagoprinsessa skrev 2012-02-25 08:31:42 följande:
    Då blir det problem, men troligheten att 40 svar kommit bort i posten är ju liten. Synd för dem (om det är några) vars svar verkligen kommit bort i posten. Men att ringa runt till 40 personer för att kontrollera skulle då jag inte ha tid med.
    Det är ju därför det kan vara smidigt att få hjälp med en sådan sak. Om bruden ringer 10 personer, brudgummen 10 personer och sedan kanske föräldrarna kan ringa resterande, eller alla. Vi hade vår toastmaster som fick det uppdraget, att ringa runt och dubbelkolla. Det var ju några som helt enkelt hade glömt och hemskt gärna ville komma, som räknade med att komma, men sedan fanns det ju de som tyckte att "eftersom jag inte svarat, så betyder det ju att jag inte kan komma" (vilket det ju egentligen inte gör) och självklart fanns det ju ett par personer som det inte gick att få tag på heller och som vi inte hört något från än idag (inget grattis eller liknande).

Det hade ju dock varit lite synd på de som faktiskt bara glömt, att de inte skulle fått komma, bara för att vi hade strykt dom rakt av på listan, utan att kolla upp något. Vi bjöd ju trots allt in våra gäster för att vi ville ha dom där.
  • Chicita
    sagoprinsessa skrev 2012-02-25 08:31:42 följande:
    Och du kan inte delegera det till dina föräldrar? Och makens föräldrar?

Vi bad våra föräldrar att (när dom ändå skulle prata med någon släkting) säga att vi gärna ville ha svaren så snart som möjligt...

Och 40 personer är väl inte samma som 40 samtal? De flesta är väl par antar jag, så då blir det väl 20 samtal på sin höjd. Och om era föräldrar eller du och blivandes delar upp det så blir det ju ca 10 samtal var.
  • sagoprinsessa

Vilken tur att alla gör som de vill :) Men nej, jag skulle inte "dela upp det" eller på något vis ringa runt. Men det är bara jag och jag har inget emot om andra vill göra annorlunda ^^

• BlomAnna

Haha "Utse någon som avvisar de som inte OSA:t" helt galet ju!!

Jag tycker att det är dålig stil att inte svara absolut men det är ju varken svårt, jobbigt eller egentligen besvärligt att faktiskt höra av sig till dem och påminna om att datumet för OSA har gått ut och ni undrar om de kommer eller inte.

• Daludd

Beror på hur många som inte svarat... att 40 pers inte svarat tycker jag faktiskt är ganska svårt, jobbigt OCH besvärligt.

Som sagt, jag hade ringt och krävt svar samma dag, annars strukit dem! Man har väl ganska bra känn på vilka som glömt och vilka som inte vågar ringa och säga nej. Oavsett är det ganska drygt att vara morsa åt vuxna människor... 

• anne på grönkulla

Jag antar att man bjudit dem för att man både vill ha dem på sitt bröllop och vill ha en god relation med dem i framtiden? Då tycker jag det vore värt det att ringa runt och kolla om de fått inbjudan och be om svar - man gör inte bort sig eller är tjatig. Däremot, att avvisa folk i dörren är ett jobbigt moment som åtminstone jag inte skulle vilja ta på min bröllopsdag, med glada uppklädda människor jag bryr mig om för något fånigt missförstånds skull. 

Svar på tråden Vad gör man med folk som inte svarat alls på inbjudningarna?